Pony op 8are

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleendgl

Pony op 8are

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 18:45

Hallo,

Wij zullen weldra een extra restperceel aan ons huis hebben van tss de 8 en 10 are. Dit is volledig ingezaaid met gras en grenst aan onze tuin (20are)

Als liefhebber van paarden zou ik er graag 2 kleine pony’s opzetten. (Voor een paard beschikken we nog niet over voldoende terrein)

Lijkt jullie dit voldoende ruimte? Graag jullie tips en meningen. Tot welke maat pony zou dit eventueel kunnen?

tamary

Re: Pony op 8are

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:50

Are = ?m2 ook al weer?
Ik vermoed dat je rap aan flinke urine stank zit met zo'n ministuk en verder bagger. Dan zal je het gras al vaarwel mogen zeggen en er een ponyspeeltuin van moeten maken (zo iets als voor geitjes, maar groter en steviger) en er 2 kleine shetten op zetten. Echter, ik vermoed dat je beter af bent met 2-3 ouessanten (minischapen) of iets als kipjes en eventueel een eendenvijver oid. Dat stukje is amper de helft van je redelijk grote tuin, dus omruilen zou betere optie zijn, maar niet eigenlijk beter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:52

8 are is de maat van een normale buitenbak.. dit zal niet zolang gras bevatten als je er pony's op zet.
Maar voor 2 (kleine) shetten zal het wel genoeg qua ruimte zijn.
Bedenk wel dat je plek moet hebben voor een (schuil)stal en een plek om hooibaaltjes en mest op te slaan.
Kan ook zijn dat je een gedeelte moet verharden/met zand ophogen zodat ze droog kunnen staan en je een droge plek hebt om (bij) te voeren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:53

tamary schreef:
Are = ?m2 ook al weer?
Ik vermoed dat je rap aan flinke urine stank zit met zo'n ministuk en verder bagger. Dan zal je het gras al vaarwel mogen zeggen en er een ponyspeeltuin van moeten maken (zo iets als voor geitjes, maar groter en steviger) en er 2 kleine shetten op zetten. Echter, ik vermoed dat je beter af bent met 2-3 ouessanten (minischapen) of iets als kipjes en eventueel een eendenvijver oid. Dat stukje is amper de helft van je redelijk grote tuin, dus omruilen zou betere optie zijn, maar niet eigenlijk beter.

810m2

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:59

Ik zou het niet als weiland gaan gebruiken. Ongeschikt zo klein. Lopen ze kaal. Als je er een track/paddock met schuil en heuvel enzovoort met slowfeeders hooi van maakt kun je hier wel twee (mini)Shetlanders een leuk leven op geven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:02

1 are is 100 m2

8 are zal voldoende zijn voor een paar shetjes oid. Zolang het maar sobere pony's zijn, want dat kampje gaat wel kaal.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:11

Zonde van het graszaad.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:18

Wij hadden iets meer. Ongeveer 18 are.
In de winter werd dat een modderbak.
Ook echt het hele perceel omgeploegd.

Wij hadden het geluk dat we na 2 jaar een paar hectare konden huren van de buren. Dat gebruikten wij voornamelijk als weide.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:52

Ik heb nu 2 groepjes van 3 (Welsh A) een op 7are staan en de ander op 5are in de winter. Als je een goede bodem hebt is dat prima te doen. Ja, gras gaat er aan, maar wij hebben nooit een modderbende.
Afbeelding
Dit gras komt wel weer uit in het voorjaar met rust maar de andere is echt een zandpaddock.

En natuurlijk kom je aan het bijvoeren jaarrond.

Kun je niet iets van je tuin er bij betrekken? Dat je er 2 weitjes van maakt en afwisselt?

Kathleendgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 20:35

Dankjewel allemaal voor jullie snelle en vooral heel eerlijke antwoorden!

Het is een eerder zandige bodem (naast bos en op een berg) modder zal dus wel meevallen denk ik.
Aan de tuin zou ik nog een 400 m2 kunnen onderhandelen met mijn voetbalgekke zoon en groene vingers partner…

We hebben ook nog een achterliggende weide maar dat is niet aan huis en zou enkel voor de zomer kunnen dienen zodat het andere gras wat kan bekomen… maar wil ze eigenlijk niet teveel rondhuizen.

Maar ik wil de paardjes echt wel een mooi plaatsje kunnen geven want anders doen we het niet.

Als we een stuk van de buren zouden kunnen kopen of huren. Op hoeveel m2 zouden we dan moeten komen om dit te realiseren? Want ik vind overal 1ha per 2 paarden, maar geen info voor pony’s

Mvg

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:38

Kijk anders eens op de site van Femke dolle. Zij heeft op een klein oppervlak 2 pony’s en 2 paarden lopen. Ook leuk voor je man met groene vingers.

www.femkedolle.nl

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:45

Voor 2 shetlanders lijkt me dat echt wel te doen, mits een lekker stuk verhard zodat ze goed droog kunnen staan. Qua opslag als dat erbij moet word het misschien wel krap maar een beetje goed nadenken\uitekenen en dan kun je er echt wel een leuk plekje van maken.

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:57

Ik had een stukje in eigen beheer van paddock ongeveer 30/35 x 15 /17,5 (liep een beetje in een punt). Daaraan vast een stuk van ongeveer 20/25 m2 betegeld en daaraan vast weer een container schuilstal. Van oktober tot mei stonden hier 24/7 2 e pony’s. Was prima voor ze net geen afmeting van een bak dus ze konden wel ff gek doen als ze wilden. Konden altijd droog staan en droge voeten. Wij hebben wel een paar keer extra zand gestort dat ik het plekje net had. Daarna was niet meer nodig.

Zomers stonden ze 24/7 op ruim een ha weide.

Toen ik dit typte heb ik even de plattegrond opgezocht die ik nog ergens getekend had.
Afbeelding

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:18

In Gorinchem staan ook 2 D pony’s op een vrij kleine opp. Een buitenbak met een paar zijruimtes eraan, maar ze hebben er een pony paradise van gemaakt, zodat ze lekker kunnen spelen, struinen en eten. En die hebben het best leuk daar. Fiets er vaak langs en dan zijn ze altijd wel aan het spelen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:32

Wintu schreef:
tamary schreef:
Are = ?m2 ook al weer?

810m2

Dat is wel klein, is net iets groter dan onze tuin. Ik zie mezelf daar niet twee pony's op houden eerlijk gezegd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:34

Ik heb 2 PREs op 800 vierkante meter gehad. Had zon 200 vierkante meter daarvan verhard, de rest was harde klei en vrijwel het hele jaar goed begaanbaar op een enkele dag na.
Voor die grote had ik er echt wel een stuk gras bij nodig voor mijn gevoel, maar een paar ponys moet best te doen zijn als je het goed in richt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:54

Ik zal wel weer mensen over me heen krijgen, maar als je hier een leuke paddock paradise van maakt dan kan het best. Mijn pony's zouden in ieder geval blij zijn met zoveel ruimte. Die staan in de winter overdag op een paddock van 8 bij 12 en hebben voor de zomer nog twee weitjes van 20 bij 12 ongeveer waarin ze een paar uren mogen grazen. Bij mij betreft het 2 mini shetten van 85 cm hoogte ongeveer. Voor hun is hun huidige paddock grootte een beetje hetzelfde als een 18 bij 30 ofzo voor een groot paard. Dus ze kunnen wat lichte galopjes doen tijdens het spelen, maar voluit gaat niet. Ja als het stuk van mezelf was geweest dan had ik de weitjes opgeofferd en alles paddock met paden en dan een afzetbare bak in het midden gedaan. Vooral shetlanders doen het vaak slecht op gras. Mijn pony's zijn daar geen uitzondering op, ik moet ze flink in beweging houden willen ze niet dichtgroeien.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 16-02-23 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:57

Mijn twee shets leven hier op ongeveer die oppervlakte en dat gaat wel in de zin van dat ze ruimte hebben om te lopen en te spelen. Maar ‘t is natuurlijk wel binnen enkele weken helemaal kaal.