Men wil het oude landschap terugbrengen . Dit om de biodiversiteit weer wat terug te brengen, vanwege de stikstof uitstoot en dergelijke . Het trekt mij zeker aan. Een deel van ons land bestaat al uit heggen en niet uit hekken of draden. De paarden gaan er beslist niet doorheen, eten er wel wat van. Maar het is tevens de plek waar alle steekbeesten toe aangetrokken worden. Hele kolonies dazen hebben daar hun habitat. Zijn er hier mensen met ervaring ? En hoe staan jullie tegenover zo’n weideafzetting ?
celticpony
Geplaatst: 16-02-23 09:26
hai, wij hebben voor een groot gedeelte meidoorn als afscheiding, ik ben erg blij met de combinatie van houten omheining en de heggen. Het zijn al oude struiken, zijn dus dicht begroeid. Er zitten veel vogels in, de paarden knabbelen de jonge uitschieters eruit, onderhouden daar dus zelfs ook een flink gedeelte van de haag mee. Het ziet er mooi uit, gaat verveling tegen, is sterk maar....nadeel; de enorme punten als je gaat snoeien. Dat is oprecht geen leuke klus en wij hebben geluk dat de heg er al jaren zo bijstaat waardoor de paarden ook echt een stevige omheining hebben. Volgens mij zijn er zelfs wedstrijden van mensen die ze vlechten, kunnen je vast helpen met de opzet van zo'n heg.
Prairy
Geplaatst: 16-02-23 09:44
Stichting heg en landschap kan inderdaad helpen met vlechten/kun je deelnemen aan een workshop, en zij leveren ook, met een leuke korting, elk jaar plantgoed met sponsoring van Yves Rocher.
Ik heb zelf ook hagen geplant, het duurt even voor het groot genoeg is maar het staat wel echt mooi.
Als je gaat vlechten/leggen, hoef je zo goed als niet te snoeien.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kunt eens kijken bij https://hoopheggen.nl/ Zij kunnen je eventueel helpen met de aanplant (geloof dat je dan zelf 50% betaalt en zij de andere helft).
Dank jullie wel voor de tips ! Wij hebben een weiland wat gesplitst is met heggen. Zo kochten wij het huis en land. Maar we zouden alle weilanden wel willen verdelen met heggen .
Rex_Rolfo
Geplaatst: 16-02-23 15:59
celticpony schreef:
Volgens mij zijn er zelfs wedstrijden van mensen die ze vlechten
Als je in een gebied zit waar de vogelstand nu laag is, kan het de eerste jaren zo zijn dat er veel insecten op de heg afkomen.... En met een klein beetje mazzel (lees: nog een elementaire hoeveelheid vogels) : zodra vogels opmerken dat er veel eten ( = insecten) in de heg woont, komen er ook veel vogelnesten.