Paarden 24/7 op het land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missvk

Paarden 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 16:59

Mede bokkers

Wanneer zijn jullie van plan om je paard weer 24/7 op het land te zetten? Helaas hebben wij nog geen schuilstal maar wel bomen als beschutting.
Paardje is anderhalf en is echt wel weer toe aan hele dagen gras. Ik sta nu een paar honderd meter verderop maar door groot verkeer is paarden heen en weer lopen naar het land geen optie.

Land is van ons zelf en betreft kleigrond. Zolang het geen modderbende wordt is het voor mij allang al goed.

Groetjes

Reggledoos

Re: Paarden 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:27

Het is nu al een tijd droog. Ik weet natuurlijk niet hoe je land er aan toe is maar het lijkt me dat het nu zou moeten kunnen. Je weet alleen niet wat het weer de komende weken gaat doen. Die van mij staat altijd 24/7 buiten maar dat is op een oude strandwal, dus gortdroog

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:28

Wij begonnen meestal ergens in april. Helaas nu helemaal niet meer, enkel overdag straks, ivm wolven.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:30

Mijn paarden staan nu ook elke dag 24/7 buiten op zand met een schuilstal, maar afhankelijk van het weer en de zon, gaan ze meestal rond begin april de wei op. Nu zou ook wel kunnen, maar dan hebben wij niet genoeg gras voor de zomer..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:48

Dat ligt aan meer dingen.

Hoeveel land heb je? En voor hoeveel paarden en in welke maat? Staat die 1,5 jarige anders binnen nu?

Hoe is het onderhoud geweest? In hoeveel stukken ga je het doen?

Als je genoeg gras hebt tot de winter zou ik ze er nu wel op durven zetten, maar als het weinig is, zou ik wachten.

Wij hebben beperkt gras, maar wel zand track, hooibakken, ligplekken etc. Dus ook de veulens staan wel gewoon buiten.
Wij wachten tot het gras mooi is uitgegroeid, en pak om de beurt een weitje en laat ze niet kaal vreten, doe wel aan goed onderhoud dat we goed gras hebben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:29

Kleigrond is tricky, ik heb kleigrond gehad waar ik begin maart zelf al 3cm in zakte elke stap en de paarden trapte dus ook echt elke stap het gras de modder in. Was geen doen, bleef niets van over.

Het ligt er heel erg aan hoeveel grond je hebt en hoe de grond zich gedraagt als er een paard op gaat staan.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 18:53

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Ik heb een hectare voor een jaarlinger (nu al 160) en shet. Kwa gras meer dan genoeg voor het hele jaar. Ik heb een stuk wat afgehekt is van zeg 40 bij 40 zoiets? Daar zou ik ze dan eerst op willen zetten zodat dit gedeelte daarna mag en kan herstellen. Ze staan nu met onbeperkt hooi in een schuilstal met uitloop mogelijkheden van ong. 20 bij 20.

Ze hebben allebei een wintervacht en hebben de winter zonder deken doorgebracht.

Is het s'nachts niet te koud denken jullie?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 01:44

Kan je ze niet buiten de drukke momenten heen en weer lopen?

En heb je dit land al lang en weet je de kwaliteit en het onderhoud?

Het was afgelopen week 's nachts boven 0, maar nu is het wel weer rond vriespunt hier. Hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar het is maar net wat ze gewend zijn. Als ze nu veel droog staan, liggen en schuilen, zullen ze dat wel missen.
Als daar genoeg grond echt droog is, kunnen ze daar ook goed liggen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 02:06

1 hectare is niet erg veel. Zeker niet als je het gras nu al laat opeten als je nog het hele jaar moet. Zeker met kleigrond. Ik zou sowieso wachten tot april/mei. Hier staan ze winters in de paddock tot april. Vorig jaar te vroeg erin gedaan. Het gras was nog niet echt gegroeid na de winter. Uiteindelijk hele zomer nauwelijks gras gehad

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:12

Met klei zou ik wachten Het is n een paar dagen droog maar het is pas half februari. Zo wordt straks alles stuk gelopen en heb en heb je in het voorjaar zomer niks meer over

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:26

+ nu is het gras hier ‘s nachts nog bevroren, is sowieso gevaarlijk voor die shet om bevangen te raken, hier zware klei en meestal staan ze er ergens op rond half april.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:41

Het is een onhandige combinatie.
Bij een jong paard zou ik van elk moment gebruik maken maar shet en nachtvorst is doorgaans een hele slechte combinatie. Hoe doe je dat in de zomer trouwens? Dag en nacht op gras overleven een hoop shetten immers niet.

Je kunt er hoe dan ook niet vanuit gaan dat het weer goed blijft. Vooral in maart is het vaak erg nat met dagenlang aanhoudend slecht weer.
Kun je niet met de trailer heen en weer rijden? Smorgens brengen, savonds weer naar binnen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:57

Hoeft niet altijd fout gaan hoor Sizzle, hier ook 2 shetjes die mee met de kudde, vanaf ergens in april 24/7 het land op gaan. We houden de weides wel sober, want de rest wordt ook vlug te dik, maar er zit ook jong grut tussen, gaat gewoon goed. Het is meestal het veel te rijke gras die de oorzaak voor miserie is, niet het 24/7.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 21:01

Sizzle schreef:
Het is een onhandige combinatie.
Bij een jong paard zou ik van elk moment gebruik maken maar shet en nachtvorst is doorgaans een hele slechte combinatie. Hoe doe je dat in de zomer trouwens? Dag en nacht op gras overleven een hoop shetten immers niet.

Je kunt er hoe dan ook niet vanuit gaan dat het weer goed blijft. Vooral in maart is het vaak erg nat met dagenlang aanhoudend slecht weer.
Kun je niet met de trailer heen en weer rijden? Smorgens brengen, savonds weer naar binnen?

Vorig jaar hebben ze ook samen op het land gestaan. Onze shet stopt met eten... Ik wist ook niet dat het bestond maar ze zijn er dus toch. En hij heeft regelmatig een masker op hem een beetje te beschermen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:34

Die van mij zijn alleen in december even van het land geweest omdat het leeg was. Staan er inmiddels weer op en ik ga ze er juist in april weer afhalen en ze op minder weidetijd zetten ivm ontploffingsgevaar qua omvang

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 22:40

Hutcherson schreef:
Die van mij zijn alleen in december even van het land geweest omdat het leeg was. Staan er inmiddels weer op en ik ga ze er juist in april weer afhalen en ze op minder weidetijd zetten ivm ontploffingsgevaar qua omvang

Wat is jullie ondergrond en gaat dat een beetje?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:58

Klei. Helaas. Alleen voor de stallen is altijd blubber (ondanks grasmatten eronder).
Verder is de weide groot dus weinig blubber maar wel glibber en glij dat klei. Drama.