Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:Normaal krijgen we straks de paarden aan huis, nu lopen we tegen een aantal dingen, waarvan vooral de mestafvoer en het hooi een probleem is.
Ik ben me nu dus aan het oriënteren naar een toestel dat daarbij kan helpen
Eisen
- 2dehands betaalbaar
- mestbakje om de mest te verzamelen en te kunnen opscheppen op de mesthoop / te kunnen ledigen in een aanhanger
- sterk genoeg om balen hooi van 500 kilo van de aanhanger te tillen en binnen te brengen / in de hooiruif te brengen
- moet een sleepje aankunnen
- met tijd misschien ook mogelijkheid om stukken weide te maaien / piste te slepen ...
Wat raden jullie aan?
Duhelo schreef:Ik heb inderdaad al wat gegoogled, maar loop vast op die minitractoren en de toebehoren. zijn die toebehoren universeel of merk/type gebonden? Wat is er nodig van PK etc.
@Ikke: 4 paarden ,waarvan 2 trekpaarden. We gaan wss geen mesthoop aanleggen maar wegvoeren met een aanhanger, dus de mest uit de paddock rechtstreeks kippen op de aanhanger (of een mestbultje maken en eens in de paar weken op de aanhanger scheppen en wegbrengen.
Die van de link is al een behoorlijke tractor.
Betaalbaar: onder de 10 K
Ibbel schreef:Advies: leg wél een mestput aan (bij voorkeur een verdiepte) en laat je mest 1x per jaar ophalen door een loonwerker of nog beter: uitrijden over je eigen land. Dat mest wegbrengen met een aanhanger is zó veel werk/kost zoveel tijd, dat gaat je écht opbreken op termijn.
Ibbel schreef:Inderdaad daar ga je veel gemak van hebben, wij hebben er ook 1 aan laten leggen, ideaal. Geen extra tijd en kosten om de mest elke keer weer weg te brengen. Heb nu een aantal mensen die de mest komen halen voor hun tuin en groentetuin, heb hem de afgelopen 3 jaar niet meer door de loonwerker hoeven laten legen. Dus ook daar geen kosten meer aangehad.Advies: leg wél een mestput aan (bij voorkeur een verdiepte) en laat je mest 1x per jaar ophalen door een loonwerker of nog beter: uitrijden over je eigen land. Dat mest wegbrengen met een aanhanger is zó veel werk/kost zoveel tijd, dat gaat je écht opbreken op termijn.
Duhelo schreef:Ligt er aan wat voor bodembedekking je gaat gebruiken. Ik gebruik gehakseld koolzaadstro (rapsodie) en als ik weet dat het gaat regenen schep ik de mesthoop even extra op en na een goede bui zie je de hoop weer zakken. Het composteert ook snel.Ibbel schreef:Advies: leg wél een mestput aan (bij voorkeur een verdiepte) en laat je mest 1x per jaar ophalen door een loonwerker of nog beter: uitrijden over je eigen land. Dat mest wegbrengen met een aanhanger is zó veel werk/kost zoveel tijd, dat gaat je écht opbreken op termijn.
dat heeft idd voorkeur. mest laten ophalen is echter het probleem. hier in westvlaanderen is dat niet zo evident.
uitrijden over eigen land idem, 4 paarden waarvan 2 trekpaarden op 6000 m2 is krap om alle mest over weg te krijgen.
belle_boef schreef:meggiemeg schreef:Er zijn genoeg mini tractors te vinden, ook 2e hands met bijbehorende werktuigen. Wellicht daar even op googlen
Die ook 500 kilo balen tillen?
meggiemeg schreef:Ligt er aan wat voor bodembedekking je gaat gebruiken. Ik gebruik gehakseld koolzaadstro (rapsodie) en als ik weet dat het gaat regenen schep ik de mesthoop even extra op en na een goede bui zie je de hoop weer zakken. Het composteert ook snel.
MarliesV schreef:Wij brengen de mest ook op een aanhanger elke week weg, scheelt het aanleggen van een mesthoop, is ons veel waard. Daarbij is het dus altijd netjes en glad om huis/stal en heb je geen mestbult die ruimte inneemt en die je ziet en ruikt op bepaalde dagen.
Het mooiste zou een verreiker zijn of een tractor met heffunctie, al is een verreiker wel praktischer voor de balen en de mest.
Ibbel schreef:Maar waar ga je de mest dan heenbrengen? Daar wordt het toch ook uiteindelijk op één of andere manier verwerkt?
Als je het nu bij een boer wekelijks op diens mesthoop gooit, kan je toch ook een loonwerker laten komen die het in één keer bij jou ophaalt en naar diezelfde boer toebrengt?