Welk toestel voor allerhande klusjes (mesten, hooi steken, etc).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Welk toestel voor allerhande klusjes (mesten, hooi steken, etc).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 16:00

Normaal krijgen we straks de paarden aan huis, nu lopen we tegen een aantal dingen, waarvan vooral de mestafvoer en het hooi een probleem is.

Ik ben me nu dus aan het oriënteren naar een toestel dat daarbij kan helpen

Eisen
- 2dehands betaalbaar
- mestbakje om de mest te verzamelen en te kunnen opscheppen op de mesthoop / te kunnen ledigen in een aanhanger
- sterk genoeg om balen hooi van 500 kilo van de aanhanger te tillen en binnen te brengen / in de hooiruif te brengen
- moet een sleepje aankunnen
- met tijd misschien ook mogelijkheid om stukken weide te maaien / piste te slepen ...

Wat raden jullie aan?

Ibbel

Re: Welk toestel voor allerhande klusjes (mesten, hooi steken, etc).

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:07

Wat noem je 2e hands betaalbaar?
Voor wat jij wilt heb je een stevige tractor met voorlader/-hef of balenklem nodig.

Je kunt prima mestscheppen met een (mini) gravertje/kraantje, maar daar til je geen 500 kg mee, en daar kan je niet mee slepen.
Je kan prima slepen en maaien met een minitractor, maar daar kan je geen mest mee in een mestbak of aanhanger scheppen en daar til je al helemaal geen 500 kg baal mee in een hooiruif.

Vooral die 500 kg willen tillen wordt moeilijk met een 'simpel toestel'.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:12

Duhelo schreef:
Normaal krijgen we straks de paarden aan huis, nu lopen we tegen een aantal dingen, waarvan vooral de mestafvoer en het hooi een probleem is.

Ik ben me nu dus aan het oriënteren naar een toestel dat daarbij kan helpen

Eisen
- 2dehands betaalbaar
- mestbakje om de mest te verzamelen en te kunnen opscheppen op de mesthoop / te kunnen ledigen in een aanhanger
- sterk genoeg om balen hooi van 500 kilo van de aanhanger te tillen en binnen te brengen / in de hooiruif te brengen
- moet een sleepje aankunnen
- met tijd misschien ook mogelijkheid om stukken weide te maaien / piste te slepen ...

Wat raden jullie aan?

Trekker met voorlader, liefst met pinnen.
Dit idee: https://www.marktplaats.nl/v/zakelijke- ... d-ihc-case

Hoe lomp zwaar het moet zijn hangt met name af van de maat van je mesthoop. Op onze stal hebben we iets soortgelijks (20 paarden, mesthoop twee keer per jaar uitrijden) en dat voldoet.
Ben je kleiner, heb je waarschijnlijk ook niet zo'n lomp exemplaar nodig :D

Die hooibalen kun je meestal gewoon pakken. Heb je een erg lichte machine, hang je er een bakje met contragewicht aan, werkt ook. De hef moet het gewicht kunnen hebben, dat is het belangrijkste. De rest is sterk genoeg en contragewicht doet de rest.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:49

Wij hebben een giant loadertje gekocht voor dezelfde werkzaamheden, maar dat is niet echt een simpel toestel, en valt misschien ook niet in de categorie betaalbaar :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:41

Er zijn genoeg mini tractors te vinden, ook 2e hands met bijbehorende werktuigen. Wellicht daar even op googlen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:04

meggiemeg schreef:
Er zijn genoeg mini tractors te vinden, ook 2e hands met bijbehorende werktuigen. Wellicht daar even op googlen

Die ook 500 kilo balen tillen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 18:06

Ik heb inderdaad al wat gegoogled, maar loop vast op die minitractoren en de toebehoren. zijn die toebehoren universeel of merk/type gebonden? Wat is er nodig van PK etc.

@Ikke: 4 paarden ,waarvan 2 trekpaarden. We gaan wss geen mesthoop aanleggen maar wegvoeren met een aanhanger, dus de mest uit de paddock rechtstreeks kippen op de aanhanger (of een mestbultje maken en eens in de paar weken op de aanhanger scheppen en wegbrengen.

Die van de link is al een behoorlijke tractor :+.

Betaalbaar: onder de 10 K

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:07

Wij hebben een bejaarde trekker met voorlader voor de mest en een hefmast voor de balen en ander werk in de hef.
Het continue wisselen is irritant en beide tegelijk geïnstalleerd werkt niet. Dan ben je niet bepaald wendbaar

Prijs voor alleen de trekker lag net in de 4K, hefmast zat rond de 1k.

De trekker werkt maar is een oud beestje en moet eigenlijk gereviseerd. Kosten wil ik niet eens weten bij laten doen maar gok meer dan het beestje gekost heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:11

Om mest rechtstreeks op een aanhanger te kiepen volstaat een oprijplaat zodat je de kruiwagen er zo op kan rijden.
Zou niet de mest eerst ergens op een hoop kiepen en dan op aanhanger scheppen, dan kom je uit op flink extra werk en tijd.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:13

Ik zou dan wel kijken voor een degelijke aanhanger. Een houten bodemplaat is zo naar zijn grootje met steeds natte mest er op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:44

Duhelo schreef:
Ik heb inderdaad al wat gegoogled, maar loop vast op die minitractoren en de toebehoren. zijn die toebehoren universeel of merk/type gebonden? Wat is er nodig van PK etc.

@Ikke: 4 paarden ,waarvan 2 trekpaarden. We gaan wss geen mesthoop aanleggen maar wegvoeren met een aanhanger, dus de mest uit de paddock rechtstreeks kippen op de aanhanger (of een mestbultje maken en eens in de paar weken op de aanhanger scheppen en wegbrengen.

Die van de link is al een behoorlijke tractor :+.

Betaalbaar: onder de 10 K

Ja, daarom als voorbeeld, dat type voorlader.
Je hebt ook voorladers met wisselstukken, dan kun je er zowel een bakje op zetten als pinnen om een hooibaal te pakken.

Maar je kunt ook kiezen voor een kiepbakje aan de hef aan de achterzijde. Dat kan hoog genoeg om direct in een aanhanger te kiepen.

Afhankelijk van je situatie kun je ook kiezen voor een hefmast in plaats van een voorlader.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... st-tractor
Hieraan kun je ook van alles ophangen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:05

Advies: leg wél een mestput aan (bij voorkeur een verdiepte) en laat je mest 1x per jaar ophalen door een loonwerker of nog beter: uitrijden over je eigen land. Dat mest wegbrengen met een aanhanger is zó veel werk/kost zoveel tijd, dat gaat je écht opbreken op termijn.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:52

Alles wat je noemt in 1 machine is lastig denk ik.

Hoe hoog moeten de balen getild worden? Om ze te verplaatsen heb ik een pompwagen. De balen worden bij aflevering op een pallet gezet en zo kan ik er zelf alle kanten mee op.
Voor de mest hebben wij een betonnen bak die we wekelijks legen met een mini graver in een keep aanhanger en dit wegbrengen naar een boer.
Om de bak te vlakken en de weides te onderhouden hebben we een mini trekker met vlakker en maaibalk.
Dus dan zit je al snel aan een heel wagenpark. Hier is dat geen probleem omdat m’n vader er ook meer gebruik van maakt en bijv de tuin maait en andere klussen met de kraan doet maar kan me voorstellen dat je een simpelere oplossing zoekt. Misschien eens informeren bij bedrijven? Die willen je vast wel van informatie voorzien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 21:44

Ibbel schreef:
Advies: leg wél een mestput aan (bij voorkeur een verdiepte) en laat je mest 1x per jaar ophalen door een loonwerker of nog beter: uitrijden over je eigen land. Dat mest wegbrengen met een aanhanger is zó veel werk/kost zoveel tijd, dat gaat je écht opbreken op termijn.

dat heeft idd voorkeur. mest laten ophalen is echter het probleem. hier in westvlaanderen is dat niet zo evident.
uitrijden over eigen land idem, 4 paarden waarvan 2 trekpaarden op 6000 m2 is krap om alle mest over weg te krijgen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:55

Wij hebben op stal zo’n mini trekker, er kunnen pinnen aan voor de hooi balen en een bakje voor de mest, maar hij heeft wel moeite met die grote ronde balen tillen hoor. Of er moet een blok achterop, of een man of 2. En dan nog moet je oppassen dat je geen omgekeerde wheelie doet :+

Vroeger op de manege hadden we een bobcat. Wat een gouden ding. Super wendbaar, super sterk. Tilde (bijna) alles, balen hooi en stro allemaal geen probleem. Voorkant wisselen was heel makkelijk, dus je hebt zo je pinnen gewisseld voor een bakje waar je de mest in kan doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:08

Ibbel schreef:
Inderdaad daar ga je veel gemak van hebben, wij hebben er ook 1 aan laten leggen, ideaal. Geen extra tijd en kosten om de mest elke keer weer weg te brengen. Heb nu een aantal mensen die de mest komen halen voor hun tuin en groentetuin, heb hem de afgelopen 3 jaar niet meer door de loonwerker hoeven laten legen. Dus ook daar geen kosten meer aangehad.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:10

Duhelo schreef:
Ibbel schreef:

dat heeft idd voorkeur. mest laten ophalen is echter het probleem. hier in westvlaanderen is dat niet zo evident.
uitrijden over eigen land idem, 4 paarden waarvan 2 trekpaarden op 6000 m2 is krap om alle mest over weg te krijgen.
Ligt er aan wat voor bodembedekking je gaat gebruiken. Ik gebruik gehakseld koolzaadstro (rapsodie) en als ik weet dat het gaat regenen schep ik de mesthoop even extra op en na een goede bui zie je de hoop weer zakken. Het composteert ook snel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:11

belle_boef schreef:
meggiemeg schreef:

Die ook 500 kilo balen tillen?

Dat zal het enige zijn waar je tegenaan loopt bij een mini tractor wat niet gaat lukken. Tenminste mijn kubota gaat dat niet redden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 09:58

meggiemeg schreef:
Ligt er aan wat voor bodembedekking je gaat gebruiken. Ik gebruik gehakseld koolzaadstro (rapsodie) en als ik weet dat het gaat regenen schep ik de mesthoop even extra op en na een goede bui zie je de hoop weer zakken. Het composteert ook snel.

In principe gebruik ik geen bodembedekking, paarden lopen 24/7 buiten met een schuilstal met rubbermatten in, dus het is op zich pure mest, en soms eens wat verloren hooi oid.

Mijn trekpaarden hebben een equivalent van 2 paarden, dus in verhouding hebben we voor 6 paarden mest. Toen ik enige tijd geleden de twee trekpaarden op een stuk van 3000 m² had was dat na de zomer al een mestvlakte ...
Dus een deeltje zullen we mss wel kunnen uitslepen (zomermest?) maar de wintermest vrees ik van niet.)

Het betreft ook een nieuwe woning waar we het paardengedeelte nog moeten inrichten, dus dat is nu vooral in het begin ook wat afwachten wat waar goed zal werken. Vandaar het idee van voorlopig met een aanhanger te werken tot we meer weten wat werkt en wat niet. Vergunningen etc zijn ook wel een punt dus dat moet allemaal nagevraagd worden (en budget uiteraard ook).

De balen moeten in een weideruif getild worden, de onderkant is iets van 70 cm hoog denk ik?
In principe ook van de aanhanger aftillen en binnen leggen; maar ik heb beschikking over een kip aanhanger dus we kunnen wel de boel erafhalen met een palletwagen of gewoon kippen.

Ik denk dat een bobcat idee met tijd misschien wel nog het beste is. Mijn simpele sleep kan daar op zich ook achter om de weides te slepen.

De mestbak aanmaken of een container zetten is ook nog hét probleem niet, de ophaling is het issue...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:07

Maar waar ga je de mest dan heenbrengen? Daar wordt het toch ook uiteindelijk op één of andere manier verwerkt?
Als je het nu bij een boer wekelijks op diens mesthoop gooit, kan je toch ook een loonwerker laten komen die het in één keer bij jou ophaalt en naar diezelfde boer toebrengt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:16

Wij brengen de mest ook op een aanhanger elke week weg, scheelt het aanleggen van een mesthoop, is ons veel waard. Daarbij is het dus altijd netjes en glad om huis/stal en heb je geen mestbult die ruimte inneemt en die je ziet en ruikt op bepaalde dagen.

Het mooiste zou een verreiker zijn of een tractor met heffunctie, al is een verreiker wel praktischer voor de balen en de mest.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:23

MarliesV schreef:
Wij brengen de mest ook op een aanhanger elke week weg, scheelt het aanleggen van een mesthoop, is ons veel waard. Daarbij is het dus altijd netjes en glad om huis/stal en heb je geen mestbult die ruimte inneemt en die je ziet en ruikt op bepaalde dagen.

Het mooiste zou een verreiker zijn of een tractor met heffunctie, al is een verreiker wel praktischer voor de balen en de mest.

Hier sluit ik me bij aan. Wij kunnen dat op 5 minuten rijden doen en kost echt geen bergen tijd. MAAR zorg alsjeblieft dat je een degelijke kipper koopt. Wij hebben een elektrische van Martz. Was toen geloof ik 5000 euro, maar is echt z'n geld waard. 2 minuten kippen en alles is leeg. Denk dat je 6x kunt legen zonder op te laden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 10:37

Ibbel schreef:
Maar waar ga je de mest dan heenbrengen? Daar wordt het toch ook uiteindelijk op één of andere manier verwerkt?
Als je het nu bij een boer wekelijks op diens mesthoop gooit, kan je toch ook een loonwerker laten komen die het in één keer bij jou ophaalt en naar diezelfde boer toebrengt?

Mijn huidige boer komt mijn mest ophalen, ik gooi het in een palletbox en hij komt wekelijks die boxen wisselen.
Ik mag bij hem altijd hooi halen en mest wegbrengen, helaas verhuis ik naar een 20 km hier vandaan en is het voor hem te ver om die boxen te komen brengen en wisselen.
Ik zou kunnen opteren om meerdere van die boxen aan te schaffen, maar die krijg ik eenmaal ze vol zijn uiteraard niet meer op een aanhanger ...

Door een onafhankelijke loonwerker laten ophalen kan wel een optie zijn inderdaad. Of eens kijken of boertje het zou zien zitten om eens in de drie maand ofzo te komen opscheppen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:48

Misschien niet helemaal in je straatje maar wel iets om op verder te kunnen sparren

Ik heb hier een kleine (lees grote kruiwagen) kiep aanhanger achter de quad hangen. Deze is makkelijk te legen op het land van mijn buurman, maar zou ik ook een aanhanger in kunnen rijden, mits de opgang niet te stijl is.

Ik rij mijn rondje over de track met de mestwagen en zou dan evt zo de mestwagen op een aanhanger kunnen legen. Scheelt een boel sjouwen. Hij is alleen niet geschikt om balen van 500 kg te verplaatsen. Maar je hebt wel van die speciale hooibaal aanhangers met een lier etc. Dat trekt ie met gemak. Een sleep heb je er ook zo achter.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:48

Zit er geen groentetuincomplex of iets met moestuinen in de buurt? Als dat zo is dan zou je eens contact met hen kunnen zoeken of ze belangstelling hebben in gratis mest. Dan ben je het zo kwijt. Of rijd eens een rondje in je omgeving en kijk daar naar moestuinen, even brutaal een balletje opgooien. Dat in combinatie met uitrijden over de wei ga je echt een heel eind komen. Ik krijg mijn mesthoop niet eens meer vol en ik heb 2 mensen die komen halen. Pure mest zonder bodembedekking composteert echt goed en zal veel minder in beslag nemen als mest met bijvoorbeeld stro.