Hooinet op wagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Hooinet op wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:02

Hoi,

Vanmiddag ga ik een paard laten keuren, heenreis naar de kliniek is zo'n 22 minuten. Weg naar nieuwe huis is zo'n 45/60minuten. Het gaat om een twenter (van deze zomer).

Wel of niet een hooinet aanbieden op de wagen? Is natuurlijk niet ver maar hij kent het verhaal nog niet met vervoeren dus moet goede ervaring zijn.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:11

Waarom niet? Als hij goed vast staat is het geen probleem.
Bij mij krijgen ze altijd een hooinet, ook voor kortere ritjes.
Neem wel je tijd om te laden als hij er nog niet mee bekend, zodat je niet onverwachts in tijdsnood komt ;)

_Jelske

Re: Hooinet op wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:17

Ik zou het ook gewoon doen. A. hij heeft bezigheid. B. Het kan geen kwaad. Zeker niet als alles gewoon normaal/goed is bevestigd en het paard gewoon vast staat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:19

Hang hem er eigenlijk altijd in. Bij hele jonge beesten meestal een hooizak ipv net zodat ze er niet in vast kunnen komen als ze een beetje gek gaan doen.

Als het om een volledige keuring incl sedatie gaat, vergeet het net er niet uit te halen op de terugweg.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:24

Ik heb altijd een hooinet in de trailer. Mocht hij verdoofd worden dan mag hij een paar uur niet eten. Dan kun je hem op de terugweg eruit halen en in de auto doen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:42

Ja inderdaad, waarom niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:45

pluisje88 schreef:
Ik heb altijd een hooinet in de trailer. Mocht hij verdoofd worden dan mag hij een paar uur niet eten. Dan kun je hem op de terugweg eruit halen en in de auto doen.

Dit. Ik heb er altijd een hooinet in, hoe kort het ook is. Ik wacht zelfs liever nog langer bij de DA als er verdoofd is tot ze mogen eten als dat mogelijk is. Meestal is het bij ons niet een paar uur niet eten, maar korter. Een uur vanaf toedienen oid dus dan wacht ik liever even.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:59

Slokdarm blijft nog best lang last hebben van sedatie, dus ik ben zo'n muts die altijd 3 uur erna aan houdt, heb er een keer een gezien met slokdarm verstopping na sedatie van een kennis. Paard leek goed bij.
Dus ik ben er ws wat hysterischer mee dan nodig is :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:01

c_alsemgeest schreef:
Slokdarm blijft nog best lang last hebben van sedatie, dus ik ben zo'n muts die altijd 3 uur erna aan houdt, heb er een keer een gezien met slokdarm verstopping na sedatie van een kennis. Paard leek goed bij.
Dus ik ben er ws wat hysterischer mee dan nodig is :+

Zal ook aan de hoeveelheid en aan paard liggen. Ik houd me keurig aan de tijd die de DA aangeeft en huidige krijgt ook weinig haha. Maar ik vind anderhalf uur rijden zonder voer niet oké, dus wachten wij tot ze weer wakker is. (Gaan rijden als ze nog suf zijn wil ik ook niet, dus wachten sowieso al) Ook thuis na tandarts oid, aan het halster ergens zitten tot ze weer mogen eten want dat gaan ze toch doen en ik bind ze liever niet vast.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:06

Aanbieden kan altijd maar veel jonge paarden eten uit spanning niet op de auto merk ik.

Zorg dat je een veilig net of hooizak gebruikt en hang het veilig op zodat je het makkelijk los kan maken indien nodig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:06

Nee zeker, met een rit vab anderhalf uur had ik inderdaad ook gewacht tot de bij waren.
Ik heb de luxe dat mijn veearts nog geen 10min van mijn stal af zit.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:19

Als hij röntgenlogisch wordt gekeurd en daarbij wordt gesedeerd dan geen hooinet ophangen.

Toen mijn (toenmalige) 3 jarige werd gekeurd wel een hooinet meegenomen maar, door de sedatie die er weer uitgehaald. Voor ons was het toen ruim 2 uur rijden, na ongeveer een ruim uur begon hij onrustig te worden en ben ik bij een tankstation gestopt om het hooinet erin te hangen. Toen stond hij rustig te eten en heeft hij verder rustig gestaan.

We hadden trouwens wel een klein uurtje gewacht voordat we gingen rijden, wel alvast op de trailer gezet toen hij gesedeerd was, voordat hij er niet inwilde of iets.