Weide shetlander/a pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirthe94

Weide shetlander/a pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 18:34

Wij zijn rustig op zoek naar een grote shetlander/a-pony. Nu is mijn vraag gaat dit lukken op de huidige weides? Er staan 2 linten waarvan onderste op 70cm en de bovenste tussen 1.10 en 1.20 staat. Ze hebben grote weides met uitloopstal en altijd hooi ter beschikking.
In de zomer hebben ze ook altijd gras ter beschikking.

Is dit haalbaar met een grote shetlander, of a pony?
Reden dat we eentje zoeken is dat mijn 2jarige niet achter de omheining blijft als ik met de andere 2 vertrek. Vergunning voor dichte stallen krijg ik spijtig genoeg niet en wanneer eigen weides af zijn komt ze vaker alleen te staan of de andere als ik weekendje weg ga, dagrit doe oid.. vandaar dacht ik als oplossing een grote shetlander.

Daihyo

Re: Weide shetlander/a pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:39

Met de omheining niet. Die van mij kruipt al onder 40 cm door :+
Maar dat is wel een mini van ongeveer 75cm.
Ik zou er dus een draadje onder spannen op 20/30cm, met een goede klap stroom.
Altijd gras is wel een spannende. Let goed op hoefbevangenheid.

Maar als je daar op let, waarom niet? Mijn mini doet het heel goed tussen de 2 groten.
Afbeelding

Mirthe94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 18:49

Daihyo schreef:
Met de omheining niet. Die van mij kruipt al onder 40 cm door :+
Maar dat is wel een mini van ongeveer 75cm.
Ik zou er dus een draadje onder spannen op 20/30cm, met een goede klap stroom.
Altijd gras is wel een spannende. Let goed op hoefbevangenheid.

Maar als je daar op let, waarom niet? Mijn mini doet het heel goed tussen de 2 groten.
[ [url=m/vRmyJF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarom een grote shetlander mix ofzo. Vriendin heeft ook zo een kleintje en als ze gaat wandelen moet die kleine in haar chihuahua proof achtertuin tot ze terug is. Anders loopt die ook mee maar geen idee hoe het zit met de grotere Shetlanders. En idd die hoefbevangenheid.. zijn grote weides met heel de zomer groen. Enige optie zou een graasmasker zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:06

Met veel weide en gras zou ik niet snel aan een shet beginnen; vroeg of laat raken ze bevangen. Met 2 draadjes zit de kans erin dat ze ertussendoor gaan; ik zou een draad erbij spannen, op 35 a 40 cm. En als het een eigen weide is dan is een track rondom een prima idee, zodat de helft kan grazen en de andere die geen of minder gras kunnen verdragen met hooi op de track blijven.
Overigens bleeft mijn shet ook alleen als ik ging rijden; vond ze helemaal niet gezellig, maar er stond voldoende stroom op de draden (6000 volt) zodat ze het niet waagde te ontsnappen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:25

Mijn jongens gaan hoe dan ook niet door, onder of over draad.

Valt dus niks over te zeggen of het kan.
Zou alleen wel uitkijken met het gras.
Is ook geen leven om 24/7 met een graasmasker te lopen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:30

70cm je laagste draad is wel erg optimistisch ja met een shirtje :+

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:59

Als er maar een goede klap stroom op staat voldoet je draad prima. Ik heb een pony van 1,15m achter 1 draadje op die hoogte. Hij heeft heilig ontzag voor stroomdraad en komt niet eens in de buurt.
Mijn welsh A ging ook echt niet onder de draad door. Shetjes zijn veel uitbraaklustiger dan iets grotere pony’s is mijn ervaring.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:32

LaDonna75 schreef:
Als er maar een goede klap stroom op staat voldoet je draad prima. Ik heb een pony van 1,15m achter 1 draadje op die hoogte. Hij heeft heilig ontzag voor stroomdraad en komt niet eens in de buurt.
Mijn welsh A ging ook echt niet onder de draad door. Shetjes zijn veel uitbraaklustiger dan iets grotere pony’s is mijn ervaring.

Bij ons staat er maar matig stroom op, ook bij strookbegrazing.
Ze hebben alleen ontzag voor draad en zien zelf niet in waarom ze door het draad zouden moeten.
Ze zijn gewoon goed opgevoed.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:34

Ik weet niet of dat nou een kwestie is van goed opvoeden. Hoe voed je je pony’s op niet onder het draad door te gaan? Dan moet je er 24/7 naast gaan staan.
Onze shet ging overal onderdoor, ook met stroom erop. Die tik had ze er blijkbaar voor over, zeker met die dikke manen leek ze er niet zo’n last van te hebben.

TS ik zou voor wat grotere gaan als je niks wil doen aan de hoeveelheid gras en geen draadje eronder wilt spannen. Om vooraf al te zeggen dat je zo’n beestje dan wel 24/7 met een graasmasker opzet vind ik een beetje simpel en niet in het belang van het dier gedacht. Maar wie weet bedoelde je het niet zo kort door de bocht…

Wat denk je van een jonge welsh? Die kunnen wat meer hebben omdat ze nog in de groei zijn, zijn wat minder klein en uitbreekgevoelig dan een Shetlander en dan heeft je jonkie meteen een speelmaatje.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:54

1 van mijn A hengstjes (welsh) gaat onder een draad van 70 cm door. Maar alleen als hij naast het draad ligt te slapen of rollen :o Om iets af te zetten zou het voor een A pony wel kunnen maar als buiten omheining zou ik het niet durven.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 00:03

Het opgetogen hoofd van Robin, ook wel bekend hier bij sommigen als Ienieminie, toen ze achter de verkeerde kant van de draad was vandaan gevist... 'ja sorry hoor, ik kon er niet uit, ineens stond ik in de wei bij dat groene spul, en er stond een draadje in de weg'... (en op zo'n blij monster kun je dan onmogelijk boos worden ;) )
Dus een ander stroomapparaat erop. :)
Afbeelding

Mirthe94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 00:53

_suus19_ schreef:
Ik weet niet of dat nou een kwestie is van goed opvoeden. Hoe voed je je pony’s op niet onder het draad door te gaan? Dan moet je er 24/7 naast gaan staan.
Onze shet ging overal onderdoor, ook met stroom erop. Die tik had ze er blijkbaar voor over, zeker met die dikke manen leek ze er niet zo’n last van te hebben.

TS ik zou voor wat grotere gaan als je niks wil doen aan de hoeveelheid gras en geen draadje eronder wilt spannen. Om vooraf al te zeggen dat je zo’n beestje dan wel 24/7 met een graasmasker opzet vind ik een beetje simpel en niet in het belang van het dier gedacht. Maar wie weet bedoelde je het niet zo kort door de bocht…

Wat denk je van een jonge welsh? Die kunnen wat meer hebben omdat ze nog in de groei zijn, zijn wat minder klein en uitbreekgevoelig dan een Shetlander en dan heeft je jonkie meteen een speelmaatje.

Nee zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik ben maar aan het brainstormen.. want dient eigenlijk gewoon om mn ander paard gezelschap te houden zodat die niet beslist dat ie lekker mee gaat wandelen.. :+ maar ja welsh, die vind ik momenteel redelijk prijzig voor als 'maatje' . We zijn nog niet aan t kopen hoor. We zijn aan t nadenken of we geen manier vinden een dichte stal zien te maken, zonder dat je vanaf de straat ziet dat ie dicht kan ivm vergunning.. maar de a pony gaat em niet worden zo te lezen :Y)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 06:09

Een jaarling of welsh a veulen hoeft niet duur te zijn. Mensen vragen beste prijzen maar betekent niet dat ze t er ook voor krijgen he :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:40

Ja paarden zijn op dit moment vrij duur inderdaad.
Misschien kan je proberen om een advertentie op social media te zetten? Als je een leuke plek aanbied met een verhaaltje erbij is er vast iemand die een goed huisje belangrijker vindt dan de prijs. Volgensmij gaan er op die manier best wat paarden van de hand waar nooit een advertentie voor gezet wordt.