Schuilstal met of zonder bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ModiandninaJarig

Schuilstal met of zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 11:58

Hoi,

Mijn paard staat nu op een stalling met een schuilstal met bodembedekking (in dit geval vlas). Nu zie ik regelmatig voorbijkomen dat stallingen geen bodembedekking hebben in hun schuilstallen. Weet iemand waarom dit is? Zelf zou ik denken dat een schuilstal fijn is, juist omdat ze daar dan lekker kunnen liggen wanneer het dagen achter elkaar hard regent of waait.

Groetjes

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:02

Ik heb geen bodembedekking omdat er een puinhoop van werd gemaakt. Mesten en plassen in de schuilstal waar ze dan ook in staan. Ik voer hooi in de schuilstal dus veel hooi wat dan op de grond valt wordt vertrapt en eten ze niet meer. Ze gebruikten de stal veel maar niet zozeer om in te liggen. Ik heb mijn stal wel verhard aan de binnenkant om ook een natte vieze bende te voorkomen met regen en zo. Ze staan dus altijd droog en makkelijk schoon te krijgen. Het was bij mij geen succes met bodembedekking in de schuilstal. Zonder bevalt mij veel beter.

Sure_lee

Re: Schuilstal met of zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:13

Toen ik mijn paarden aan huis had heb ik ook een poos bodembedekking in de inloop stal gedaan.
Resultaat. Daar lag de poep en plas en zelf gingen ze er naast op het beton of buiten liggen. Ik ben er daarom weer mee gestopt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:14

Ik heb vlas in mijn schuilstal, en ik kan eigenlijk alleen maar bevestigen wat hierboven gezegd wordt... Meer werk aan de stal dan iets anders en slapen doen ze buiten :')

Maar mijn stal is ook op beton dus het lijkt me zo hard zonder...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:19

Ik had in mijn schuilstal/tent dichte kunststof pallets liggen met daarop rubber matten. Hier lag verder niets op (behalve toen hij kraamstal was). Na verloop van tijd ging het rubber opbollen door het zand wat eronder kwam en de pallets uit elkaar 'dreven' dus heb ik alles er uit gehaald. Nu ligt er alleen zand en ik zorg dat er net iets meer zand in ligt (qua hoogte) als in de paddock waar hij in staat. Hierdoor blijft de bodem altijd droog. Ze poepen en plassen er zeer zelden in, eigenlijk alleen als het heel slecht weer is en ze geen zin hebben om uit de tent te komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:19

Ik heb vlas in de schuilstal.
Momenteel staan ze niet meer 24/7 buiten, eerder wel.
En ze sliepen zowel op stal als buiten.
Hier is de vloer ook beton, dus bodembedekking wil ik dan graag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:29

Ik heb rubber matten met daarop bij de pony's hennepvezel en stro en bij de paarden stro. Ik mest elke dag uit en strooi het weer op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:30

Ik heb er ook niets in.Ze staan er bijna nooit in,alleen als het heel warm is soms.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:42

Hier zie ik bij de shetten wel dat ze doelbewust in de schuilstal gaan liggen. Vereisten zijn wel dat deze dik genoeg is opgestrooid (minimaal 20cm gehakseld strooisel of 50cm lang strooisel, veelal zijn 10kg/m2), groot genoeg is (dat is dan ook de reden dat die van de grote paarden niet opgestrooid is, met 3x5m is hij te klein om samen met de hooibak veilig te gaan liggen en rollen) en ze zich er veilig in voelen (dus niet klem in kunnen worden gezet en geen bullebak in de groep).

De shetten gebruiken de schuilstal ook om te plassen, dat klopt. Ze vinden het duidelijk veel prettiger om zo te plassen en ook dat comfort is wat waard. Ons vorige paard plaste zelfs gewoon niet buiten. Die heeft de winter dat hij 24/7 buiten stond zonder opgestrooide schuilstal slechts om de dag geplast met een dikke koker en gezondheidsgedoe tot gevolg. Het hele zooitje knapte binnen een week met een opgestrooide schuilstal op en werd weer mooi slank.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:43

Ik had altijd een dikke laag stro erin, en gewoon goed uitmesten, zoals je dat ook doet met een gewone box.
Het is meer werk, maar je moet wel je paddock en stallen gewoon schoonhouden. Ze deden het op een gegeven moment wel echt steeds op dezelfde plek, dus qua werk was het gewoon een stuk leeghalen, rechttrekken en opstrooien.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:51

Hier ligt er vlas in de schuilstal, want hij wordt s nachts als stal gebruikt. Wel alleen in de achterste helft, want anders lopen ze het naar buiten. Ik merk dat ze overdag prefereren om buiten te plassen.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:52

Hier ligt er niks in, ze slapen altijd buiten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:02

Wij hebben er niks meer in liggen.

We hadden eerst in 2 hoeken vlas, maar dat werden toiletten. Ze liggen het liefst ervoor of ergens anders waar de zon staat in het zand.

Toen het veulen geboren was een tijd een dikke laag stro weer neergegooid, maar toen het mooi weer was en hij uit de kreukels, dat ook weggehaald, want werd echt te vies en wij mesten 2x daags uit.

Bij slecht weer bieden we wel hooi aan onder dak en ze willen er weleens wat uit trekken en daar dan wel op gaan liggen.

En ze plassen ook gewoon op het steen.

Bij slecht weer of als de grond te nat is, gooien we wel weer wat neer, maar hun voorkeur is duidelijk zand.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:15

Hier een inloopstal van zo'n 3x6m (zeecontainer) met als bodem hout met daaraan vast een zandpaddock met wit zand wat eigenlijk altijd droog is. Ik heb in de achterste helft wel een dikke laag van vlas met stro liggen in de winter. Een week heb ik zonder geprobeerd, maar achterin bleven ze plassen en mesten wat enorm ging stinken. Dus met die reden toch wel voor strooisel gekozen. Ik dacht dat ze ook alleen buiten lagen, maar pas heb ik betrapt dat ze er dus toch ook wel liggen te slapen. In de zomer ligt er alleen een dun laagje strooisel in, maar dan staan ze ook weinig binnen. Ik voer het ruwvoer trouwens ook in de stal.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:28

hier ligt bijna niks in.( heel klein beetje zaagsel voor de plasgeur)

twee shetties en 2 hamphire down schapen is vragen om ellende. Inderdaad fijn binnen poepen en plassen en dutten doen ze lekker buiten in de kou en regen 8)7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:40

Wij hebben hier een houten schuilstalletje en een gemetselde stal.

In het houten stalletje ligt houtkorrel, zodat ze daar lekker zacht liggend kunnen slapen bij vies weer, ze maken veel gebruik van deze stal. Ik voer er in principe niet omdat de kans dat het dan volgescheten en gepiest wordt, veel groter wordt. Dat doen ze maar lekker op het zand hoor :=

In de stenen stal staat een hooibak en hooinetten. Daar kunnen ze eten, maar liggen ze nooit.
Helaas wordt er wel gekakt. Gelukkig niet geplast.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:40

Hier niks in de schuilstal.
De hooibak staat er ook onder en helaas mesten ze gewoon vlak naast de hooibak.

Hoezo paarden eten niet waar ze mesten? Die van mij mesten waar ze staan te eten :+
Toen ik nog een merrie had was het verschil wel gigantisch groot. De merrie ging echt uit de schuilstal om te mesten of plassen. En ook meste ze nooit naast de hooibak of hooinetten.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-02-23 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:42

jup hier ook,totaal geen fatsoen |o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:48

Ik had rubberen speeltuintegels erin zonder strooisel. In de winter eens dik opgestrooid met stro en toen was het binnen een dag een goor toilet dus dat was behoorlijk ondankbaar :')

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:12

Sure_lee schreef:
Toen ik mijn paarden aan huis had heb ik ook een poos bodembedekking in de inloop stal gedaan.
Resultaat. Daar lag de poep en plas en zelf gingen ze er naast op het beton of buiten liggen. Ik ben er daarom weer mee gestopt.

Dit..

Werd alleen als wc gebruikt voor het “spetteren”

Naderhand rubbere tegels ingelegd. Meer niet

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:59

Ik merk overigens wel dat ze bij mooi weer wel weg lopen om elders te mesten en bij slecht weer mesten waar ze staan. Dan bieden we het dus overdekt aan, maar lopen ze niet even weg.

Nu het droog is lopen ze wel weg en bij de buiten hooiplekken ligt niks dichtbij het hooi.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:03

Toen ik mijn pony's nog had, deden die hun behoefte ook gewoon in de schuilstal. Dan wel meer plassen en in het landje de rest, maar ook dan vond ik nog wel eens een drol in de schuilstal. Ik had er vlas liggen en daar lagen ze om en om ook dagelijks in te slapen. Vond het wel een fijn idee, dus heb het toen zo gelaten. Ze kregen overigens ook hun hooi daar in een ruif en buiten in een slowfeeder.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:09

superpony schreef:
Ik merk overigens wel dat ze bij mooi weer wel weg lopen om elders te mesten en bij slecht weer mesten waar ze staan. Dan bieden we het dus overdekt aan, maar lopen ze niet even weg.

Nu het droog is lopen ze wel weg en bij de buiten hooiplekken ligt niks dichtbij het hooi.

Hier mesten ze gewoon IN hun hooi wat op de grond ligt. Ze gebruiken het dan ook nog als bed en eten er nog van... Ruinen :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:34

Hier ook geen stal/bodembedekking ivm toch niet gaan liggen (liggen altijd buiten) en enkel gebruiken als toilet. Zonde van de moeite en geld. Mest liever van het land/zand.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:19

Ik heb een hele tijd rubber matten met vlas gehad maar ze maken er echt een zooitje van.
Nu alleen de rubber tegels en dat gaat beter al poepen ze nog wel binnen amar hooi wordt veel beter opgegeten van de grond als met bodembedekking erin.