Welke bomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

REYNIR

Welke bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 18:29

Wij gaan een aantal bomen planten. Onder andere een tamme kastanje. Wie kan mij adviseren welke bomen ik nog meer kan planten?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:31

Wilg! Gezond, lekker en groeit snel.

Wij hebben 2 kronkelwilgen.

Amyyy

Re: Welke bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:32

Omgeving/wat voor landschapzit je? Wat voor bodemsoort is er? Hoe hoog is het grondwater?

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 21:07

Amyyy schreef:
Omgeving/wat voor landschapzit je? Wat voor bodemsoort is er? Hoe hoog is het grondwater?

Wij wonen in Venhuizen, vlakbij het Markermeer. Kleigrond is het hier en in de winter nat omdat we lager liggen

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 21:55

Dan denk ik ook aan wilg. Dat zijn heel gemakkelijke bomen en nemen veel water op. Hazelaar is ook gemakkelijk en heb je nog lekkere noten van.
Alles hangt natuurlijk wel af of de bomen groot moeten worden of eerder klein moeten blijven, en of ze niet giftig mogen zijn.
Ook een heel mooie boom (vind ik), maar die groeit wel trager, is een notelaar (okkernoten).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:26

REYNIR schreef:
Amyyy schreef:

Wij wonen in Venhuizen, vlakbij het Markermeer. Kleigrond is het hier en in de winter nat omdat we lager liggen

Klei en te nat daar houdt een (tamme) kastanje niet van.

Wij gaan dit jaar een (grotere) treurwilg laten plaatsen, die kunnen zeer goed tegen natte grond en houdt van kalkrijke (oa klei) grond.

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 22:35

Wilgen hebben we bij de slootkant geplant, die gaan als een malle.

Volgens de bomen man kon tamme kastanje wel op onze grond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:09

Makkes zijn duur en het duurt jaren voor je vruchten hebt.
Gewoon wilgen, essen, plataan.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:54

Je kan gratis bomen aanvragen bij meerbomennu en overleggen welke bomen het meest geschikt zijn

https://meerbomen.nu/

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 01:49

REYNIR schreef:
Wilgen hebben we bij de slootkant geplant, die gaan als een malle.

Volgens de bomen man kon tamme kastanje wel op onze grond...

Tamme kastanje zou prima moeten lukken als ik hier - hoge grond waterstand en nabij Markermeer - om mij heen kijk.

Verder els, es en populier (niet de italiaanse).

En probeer autochtone bomen te vinden: https://www.nu.nl/klimaat/6249784/deze- ... rland.html

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 02:23

Wij hebben meerdere soorten wilgen en die gaan goed en snel als ze het overleven.

Vorig jaar hebben we populieren geplant en die zouden ook sterk moeten zijn.

Verder hebben we; vlier, els, berk, walnoot ( al wel redelijke maat gekocht ), kersenboom, perenboom. hazelaar en buiten het bereik van de paarden kerstbomen tegen de wind, omdat die groen blijven.

We willen nog Linde, appelbomen en wat struiken erbij.

Op paard en plant staan veel bomen die niet gevaarlijk zijn en of ze geschikt zijn voor zand of klei.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:33

Ik had okkernoten en tamme kastanje. Toen beide bomen prachtig groot waren beide gerooid.
Mijn paard at de okkernoten. Hij kraakte ze gewoon met schelpen en al tussen zijn tanden en speelde alles naar binnen. Volgens mijn DA kon dat geen kwaad bij eentje, maar was het een risico als hij het systematisch deed.
Bovendien trokken de massa’s noten onder de boom ook ratten aan. Ze sleepten ze mee naar hun hol. Ik heb die pas weg gekregen eenmaal hun voedselbron weg was.

De volwassen tamme kastanje bleek 3 x per jaar voor veel "afval" te zorgen: in juni veel stuifmeel en afgevallen "bloeiwijze" ( kruiwagens). In okt de bolsters en later nog eens het slecht verterende blad. Ik bleek allergisch voor het stuifmeel.

Nu heb ik berk, krulwilg en haagbeuk (= kruising tss beuk en berk")
Zilverlinde staat op het lijstje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:59

Haagbeuk is geen kruising :n
Carpinus betulus heet 'betulus' omdat z'n blad een beetje op dat van een berk lijkt. Linnaeus deed dat wel vaker in z'n naamgeving.
Als het een kruising was geweest was z'n aanduiding wel iets als Fagoides x betulus oid geweest. Dan zou er wel een verwijzing naar Fagus (beuk) in de naam hebben gezeten, en had zeker dat kruisje er in gezeten. Biologen zijn simpel volk, een kruising is terug te vinden in de naam. En de ouders ook.

Zwarte els is ook een boom die geen probleem is bij paarden en het goed doet op (nattere) klei.

Ik heb trouwens ook walnoten bij de paarden staan. Geen last van ratten, geen last van paarden, ik raap de noten zelf - veel te lekker. Als er al wat wordt gejat zijn het hier de kraaien die ermee aan de haal gaan.

Wel alleen de in NL gebruikelijke walnoot planten: Juglans regia. De zwarte (J. nigra) is giftig voor paarden.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:21

janouk schreef:
Je kan gratis bomen aanvragen bij meerbomennu en overleggen welke bomen het meest geschikt zijn

https://meerbomen.nu/

Dit initiatief wilde ik ook noemen! Is echt heel leuk!