Biothane of leren halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

martijnhout

Biothane of leren halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 16:24

Goedemiddag,

Ik heb sinds kort weer de beschikking tot een paard en hoop hier veelvuldig op te kunnen rijden. Nu heb ik vroeger altijd met leren materialen gereden maar hoor steeds meer mensen over Biothane halsters, teugels, etc. Ik heb zelf laatst een halsband voor mijn hond van Biothane gekocht (kwam ik later achter HAHA) maar vraag mij af hoe dat is met paarden. Die zijn natuurlijk veel sterker = meer kracht. En wat is dat beter, met van die stalen pinnen of genaaide materialen.

Ik hoor het graag van wat jullie ervan denken, dank!

Groet M.

Avalanche

Re: Biothane of leren halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:11

Als je halster bedoeld is om je paard te controleren, kun je direct wel ophouden, want 600 kg ga jij niet houden aan welk halster ook. En als je bang bent dat je paard zich losrukt, kun je het beste een nylon break-away halster kopen, om de nek van je paard te sparen.

martijnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 17:18

Hi Avalanche, nee ik bedoel noiet zozeer om te controleren maar waarmee ik met het paard kan wandelen (wil in het begin eerst een band opbouwen). Ik lees dat Biothane een binennkant van nylon heeft maar zonder ervaring en kennis kom ik daar ook niet veel verder mee.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:22

Zelf vind ik biothane super spul en ook erg leuk!
Je kan het nl in allerlei kleuren krijgen, het is ook erg duurzaam en makkelijk schoon te houden.
Qua sterkte en looks is het vergelijkbaar met leer.
Genaaid vind ik persoonlijk het mooist maar als je je niet stoort aan de studs is dat ook prima verder.
By Baukje en Dabo Designs hebben ze allemaal leuke dingen en je kan precies kiezen wat je wil.

martijnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 17:24

Hi Miranda! Super, dank voor de tips :)
In welke stad zitten deze winkels, By Baukje en Dabo Designs?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:35

martijnhout schreef:
Hi Avalanche, nee ik bedoel noiet zozeer om te controleren maar waarmee ik met het paard kan wandelen (wil in het begin eerst een band opbouwen). Ik lees dat Biothane een binennkant van nylon heeft maar zonder ervaring en kennis kom ik daar ook niet veel verder mee.

Gewoon kiezen wat het meest comfortabel is. Ik heb altijd leer maar ook omdat het vormvast is en ik niet heel moeilijk hoef te doen om het neusstuk open te maken. Ik vind biothane heel vervelend aanvoelen, maar niet iedereen is daar gelijk in.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:07

martijnhout schreef:

Toevallig kom ik dit topic tegen :-)
ByBaukje zit in Apeldoorn en ik (Dabo's Design) zit in Vaassen. :-)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:25

martijnhout schreef:

Ze zijn online. :)

Zelf vind ik biothane juist heel fijn aanvoelen. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:53

Ik gebruik geen leren halsters of lijnen. Maar rij wel uitsluitend met leren teugels.

Voor de honden nu al 4jr biothane lijnen en ben er wel weg van. Ik vind leer niet fijn als het nat wordt en dat is met biothane minder.
Leer kan ook uitdrogen, afhankelijk van kwaliteit, onderhoud en leeftijd. Biothane vraagt weinig onderhoud en gaat hier al lang mee.

Maar als je gaat wandelen kan je ook naar een goede leadrope kijken en dan ook kijken welke lengte je vooral past. Als je wat extra lengte hebt kan dat wel fijn zijn als je aan het wandelen bent.

Bij "gewone" halsters, maar ook als je bijv iets bij Dabo design laat maken, zou ik wel voor kwaliteits haken en ogen gaan.
Heb weleens goedkope setjes gehad vanwege het uiterlijk en dan waren sluitingen vaak niks waard.