Bijvoeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeffwu

Bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 13:57

Hooi allemaal,
ik Heb een leuke twenter haflinger merrie gevonden en een stalling waar ze 24/7 buiten staat (met inloopstal ) . Nu had ik een vraagje over het voeren.
Ze staat 24/7 op weide moet ik dan nog wel voeren? Zoja welke brok en hoeveel per dag?
Als ik haar moet bijvoeren is het dan erg dat ik het bijvoorbeeld 3x per week doe. Dat ze op de andere dagen alleen wij heeft en dat ik haar op 3 dagen per week extra bijvoer?

Avalanche

Re: Bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:31

Een Haflinger 24/7 op de wei is sowieso een slecht idee, die wordt moddervet.
Inloopstal prima maar wel graag met afgewogen hooi. Normaal geef je dan nog een vitaminebrokje bij verdeeld over 2x per dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:58

Jonge dieren hebben aanvullende vitaminen en mineralen nodig die vaak niet/niet genoeg in gras zitten. Ik hou altijd aan tot 3 jaar veulenbrok, op de verpakking staat wel hoeveel ze per gewicht mogen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:14

Algemene regel: Kijk naar je paard en pas je voer aan aan wat je ziet.

Zoals Avalanche schrijft: het risico dat je haf te vet wordt is groot. Obesitas zal eerder op de loer liggen dan tekorten. Gelukkig groeit hij nu nog wat.
In de lente zal je zeker het aantal uren weide sterk moeten beperken. Het hangt natuurlijk helemaal af van de conditie van de weide en het moment van het jaar.

Qua vitamines/mineralen zou ik het eenvoudig houden. Er zit best vanalles in vers gras. Bij een goede weide moet je helemaal niets bijvoeren.
Twijfel je toch, dan kan zoiets:
https://www.aveve.be/nl/dier/paarden/sn ... bar-4-5-kg
( pavo heeft ook zoiets)
Als je elke keer dat je gaat zo een koekje geeft, ben je al een heel eind op weg. Het is dan wat onregelmatig maar daar zal hij echt geen koliek van krijgen.
Verder kijk ik ook uit dat ik paardensnoepjes met veel mineralen gebruik.

Dit moet je ook eens bekijken.
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/foodc ... tml#tabel2

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:21

Als je maar 3x per week wil gaan voeren houd dat dan in dat je maar 3x per week naar je pony toe gaat? Is er dan wel iemand anders die de resterende dagen langs gaat? Je wil toch wel minimaal 1x per dag een controle of alles goed gaat en of er nog genoeg vers water is etc. Op dit moment zit er ook weinig in het gras en moet je dus wel dagelijks ander ruwvoer bij voeren.

Ik vier zelf altijd minimaal 1x daags een vitamine korrel bij.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:34

Geef als je gaat een goede vitamine/mineralenbrok, en geen basisgedoe met granen en amper vitamine erin. Vitalbix, Metazoa, Pavo Vital, Marstall Force hebben prima vitaminebrok. Het hoeft niet elke dag, als is dat wel beter wat opname betreft, maar als dat niet kan of lukt, mag wel een dag tussen zitten. Ik sla ook wel eens een dag over.
Voornaamste is hooi van goede kwaliteit, liefst in slowfeeders.

In het voorjaar is een Haf en gras meestal niet zo'n goede combi; het is een sober paard en ons voorjaarsgras is veel te rijk voor dat soort typjes. Grazen beperken door strookbegrazing of beperking in tijd is dan vaak een prima idee, en dan aanvullen met goed hooi, liefst in slowfeeders. (en begin met zo'n jonkie niet aan graasmaskers, dat levert alleen maar frustratie op)
Eigenlijk is een paddock met een track eraan (rondom de wei) veel uitnodigender voor paarden; veel vrije beweging, en op z'n tijd beperkt grazen.
Uiteraard zijn er mensen met Hafjes die ze wel permanent op de wei hebben maar velen krijgen vroeg of laat toch problemen als hoefbevangenheid of IR.