stoppen met krachtvoer geven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellentjexxxx

stoppen met krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 09:53

Hallo allemaal!

Ik heb op de manege een pony van op dit moment al 18 jaar staan. Omwille van medische redenen hebben wij ervoor gekozen om ons paardje van een stalling naar een 24/7 weide met schuilstal te laten gaan. Op stal kregen ze 2x per dag ruwvoeder en 2x per dag een kleine bak krachtvoer maar als ik mij niet vergis krijgen ze dit op wei niet maar ter compensatie krijgen ze wel meer dan genoeg ruwvoeder en gras natuurlijk.

Nu hier is mijn vraag. We hebben ze twee jaar en een stuk op stal gehad (natuurlijk met weidegang overdag) en gaan dan nu stoppen met krachtvoer. Moeten we dit geleidelijk aan afbouwen of kan het geen kwaad als we in 1 keer stoppen?

Even ter info, wij doen niet aan webstrijden. Wij rijden recreatief en maken wandelingen en hebben alleen fun en dus niet intensief rijden maar alles op het tempo van wat zij kan. Dus krachtvoer was nooit echt een must.

Laat maar horen, alle tips zijn welkom! :)
Laatst bijgewerkt door Ellentjexxxx op 31-01-23 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Re: stoppen met krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:56

zolang ze al haar behoeften aan vitaminen en mineralen uit het ruwvoer kan halen, kan dat wel.

het kan voor je paard wel een flinke overgang zijn van stal naar volledig buiten wat ze meer energie kost, omdat ze meer moet bewegen. Houd dus wel in de gaten dat ze voldoende voer opneemt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:58

Hoeveel keer per dag krijgen ze ruwvoer?Nu staat er natuurlijk geen gras meer in de wei.Mijn ruinen staan ook 24/7 en krijgen elke dag 2 handen Pavo 18 +.Vanaf het voorjaar geen hooi meer omdat er dan genoeg gras is en om de dag een handje Pavo.Ze zijn wel 27 en 28 en zijn met pensioen.

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:03

Oehlala schreef:
zolang ze al haar behoeften aan vitaminen en mineralen uit het ruwvoer kan halen, kan dat wel.

het kan voor je paard wel een flinke overgang zijn van stal naar volledig buiten wat ze meer energie kost, omdat ze meer moet bewegen. Houd dus wel in de gaten dat ze voldoende voer opneemt.

Ja klopt, maar ze heeft bijna een jaar in de stal gestaan door medische redenen dus ik denk dat die vrijheid haar meer dan goed gaat doen! Ze is altijd een stevige eter geweest, ze is ook een beetje te dik maar omdat we niet veel konden rijden en alleen stappen aan de hand is ze wat aangezet

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:04

Britta31 schreef:
Hoeveel keer per dag krijgen ze ruwvoer?Nu staat er natuurlijk geen gras meer in de wei.Mijn ruinen staan ook 24/7 en krijgen elke dag 2 handen Pavo 18 +.Vanaf het voorjaar geen hooi meer omdat er dan genoeg gras is en om de dag een handje Pavo.Ze zijn wel 27 en 28 en zijn met pensioen.

Als ik mij niet vergis krijgen ze 2 keer per dag een serieuze bak ruwvoeder, hoeveel kilo dat kan ik helaas niet inschatten maar ze staan wel met twee. Ze kopen ook altijd hooi in als er niks groeit in de winter dus ruwvoeder is er altijd!

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:05

Britta31 schreef:

Het grote probleem is dat ik zelf voltijds student ben die in een andere stad studeert dus iedere dag in de ochtend en avond zelf krachtvoer komen geven is helaas geen optie

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:16

Hoeveel krachtvoer krijgt ze? In principe zou ik krachtvoer elke 2 dagen een kg minder voeren, en van 1kg naar 0.5kg ook nog 2 dagen.

Daarnaast zou ik wel een mineralenbrok/vitaminekorrel gaan voeren ter vervanging.

Sommige paarden blijven ook met onbeperkt ruwvoer wat extra energie/krachtvoer nodig hebben, maar dat moet per paard bekeken worden.

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:21

Mizora schreef:
Hoeveel krachtvoer krijgt ze? In principe zou ik krachtvoer elke 2 dagen een kg minder voeren, en van 1kg naar 0.5kg ook nog 2 dagen.

Daarnaast zou ik wel een mineralenbrok/vitaminekorrel gaan voeren ter vervanging.

Sommige paarden blijven ook met onbeperkt ruwvoer wat extra energie/krachtvoer nodig hebben, maar dat moet per paard bekeken worden.

Ze kregen 2 keer per dag ongeveer 1 maatbeker. Zou een zoutblok plaatsen dan ook voldoende zijn? Zodat ze mineralen op die manier kunnen opnemen? Het probleem is dat ik zelf voltijds student ben en niet iedere ochtend en avond kan komen om ze krachtvoer te geven. Daarmee dat ik het eigenlijk zou willen doen weglaten. Ze krijgen geen onbeperkt ruwvoeder maar 2x per dag een hele grote bak dus onbeperkt zou ik het niet noemen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:25

Ik vind de overgang best groot. Persoonlijk zou ik nog een tijdje dagelijks wat krachttoer bijgeven. Ook omdat het paard zoals ik het begrijp in het vroege voorjaar naar 24/7 buiten gaat. Ik zou dit later doen als het weer wat beter is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:27

Maar ik neem aan dat er wel dagelijks iemand komt voor controle, hooi voeren enz?

Dan zou ik 1x per dag een vitamine korrel gaan voeren. Alleen een zoutblok kom je niet aan de juiste waardes, en helemaal geen vitamines/mineralen bijvoeren ben ik geen voorstander van.

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:31

MarliesV schreef:
Maar ik neem aan dat er wel dagelijks iemand komt voor controle, hooi voeren enz?

Dan zou ik 1x per dag een vitamine korrel gaan voeren. Alleen een zoutblok kom je niet aan de juiste waardes, en helemaal geen vitamines/mineralen bijvoeren ben ik geen voorstander van.

Ja, er zijn mensen van de manege die het hooi toedienen en zien dat de paarden voldoende eten hebben.
Oke, bedankt voor je tips!

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:31

Jennyj01 schreef:
Ik vind de overgang best groot. Persoonlijk zou ik nog een tijdje dagelijks wat krachttoer bijgeven. Ook omdat het paard zoals ik het begrijp in het vroege voorjaar naar 24/7 buiten gaat. Ik zou dit later doen als het weer wat beter is.

Heeft het weer er zo een grote invloed op?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:40

Als je pony al wat dik is en genoeg ruwvoer krijgt mist hij dat krachtvoer echt niet. Wat ik wel zou doen is een vitaminebrokje bijgeven. Je heb veel merken, zelf geef ik pavo vital. Als je gemak wil heb je van pavo ook daily fit koeken, die kan iemand zo uit de hand voeren. Hoeft maar 1 keer per dag, en eerlijk, als je dat 4/5 dagen per week geeft komt het ook wel goed.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:41

Ik zou zeggen kijk het even aan. In principe zou ze geen krachtvoer nodig hebben. Maar in Nederland is ook niet al het ruwvoer voldoende in vitamines en eiwit. Of het voldoende is, ligt aan zoveel factoren, daar kun je op voorhand niets van zeggen.
Als het nu het meest praktisch is om te stoppen, probeer het. Houd wel je paard goed in de gaten. Valt ze af en/of valt ze in spieren af, dan moet je daar wat mee. Je moet dan wel een back up plan maken. En bijv 3x in de week krachtvoer geven gaat dan geen zoden aan de dijk zetten. Dat zou dan ook wel wenselijk zijn 2x per dag.
Een zoutblok zou ik sowieso plaatsen. Maar dan geef je vooral natrium (zout) Ik weet, er staan allemaal mineralen op. Maar je paard eet geen blok per week (hoop ik), dus de hoeveelheden zijn verwaarloosbaar.
Ik gaf mijn oude paard vroeger summerfit koeken van pavo. Voor de vitamines. Ik weet niet hoe vaak je op stal komt, maar zoiets kun je proberen bijv.

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:52

Diddykong schreef:
Ik zou zeggen kijk het even aan. In principe zou ze geen krachtvoer nodig hebben. Maar in Nederland is ook niet al het ruwvoer voldoende in vitamines en eiwit. Of het voldoende is, ligt aan zoveel factoren, daar kun je op voorhand niets van zeggen.
Als het nu het meest praktisch is om te stoppen, probeer het. Houd wel je paard goed in de gaten. Valt ze af en/of valt ze in spieren af, dan moet je daar wat mee. Je moet dan wel een back up plan maken. En bijv 3x in de week krachtvoer geven gaat dan geen zoden aan de dijk zetten. Dat zou dan ook wel wenselijk zijn 2x per dag.
Een zoutblok zou ik sowieso plaatsen. Maar dan geef je vooral natrium (zout) Ik weet, er staan allemaal mineralen op. Maar je paard eet geen blok per week (hoop ik), dus de hoeveelheden zijn verwaarloosbaar.
Ik gaf mijn oude paard vroeger summerfit koeken van pavo. Voor de vitamines. Ik weet niet hoe vaak je op stal komt, maar zoiets kun je proberen bijv.

Oke dankje!!!! Ik probeer ongeveer iedere dag wel te komen maar met examens was het nu wat minder maar dan kwam mijn verzorgster in de plaats! Er is dus wel iedere dag iemand voor haar daar! Ze heeft eigenlijk heel haar leven zonder krachtvoer gestaan denk ik (ik heb ze nog maar 4 jaartjes) ze heeft nu 2 jaar sinds ze op stal staat krachtvoer gekregen en eigenlijk was ze dus nooit anders gewend maar het krachtvoer kwam gewoon bij die stal dus daar zeiden we maar geen nee tegen. Bedankt voor je tips!!!

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:53

Eef_Bam schreef:
Als je pony al wat dik is en genoeg ruwvoer krijgt mist hij dat krachtvoer echt niet. Wat ik wel zou doen is een vitaminebrokje bijgeven. Je heb veel merken, zelf geef ik pavo vital. Als je gemak wil heb je van pavo ook daily fit koeken, die kan iemand zo uit de hand voeren. Hoeft maar 1 keer per dag, en eerlijk, als je dat 4/5 dagen per week geeft komt het ook wel goed.

Oke dankje!! En waar kan ik die koeken kopen? Bij epplejeck of de decathlon?

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:12

Epplejeck of online.

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 11:25

Rongyos schreef:
Epplejeck of online.

oke dankjewel!!!!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:00

Ik vind het nogal wat om helemaal met krachtvoer te stoppen en niets meer bij te voeren als je niet weet wat de kwaliteit van het ruwvoer is. Ik ga dus mee in de reacties die aangeven toch een vitaminekorrel of vitaminekoek of iets dergelijks bij te voeren.
En het zijn veel veranderingen in 1 keer dus als het mogelijk is om iemand het huidige krachtvoer nog te laten voeren dan zou ik dat wel even zo laten en dan afbouwen als er gewenning is over 24/7 buiten.
Stel dat het minder goed gaat met je pony dan heb je straks geen flauw idee of dat komt door 24/7 buiten, stoppen met krachtvoer, kwaliteit van ruwvoer of andere factoren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:04

Voor het gras moet je nu niets rekenen, zit niets in, is een beetje tijdverdrijf en meer eigenlijk niet. Wat er in het hooi zit zou je kunnen testen, je kan altijd een vitaminekorrel geven met mineralen e.d zo krijgen ze alles wat nodig is. Wij hebben hier een 22 jarige staan, krijgt 1x daags een beetje seniorenmuesli met vitaminebrok en 2 handjes luzerne tegen het schrokken wat hij doet. Verder de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking, hij doet het hier goed op.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:26

Op zo'n pavokoek of pavo vital brokjes kan je paard prima leven. Echter wel in combinatie met goed ruwvoer, dat is afgestemd op de behoeften/beweging/manier van houden van jouw paard. (wel of geen deken, goede energieverbranding enz).

Voor €25,- kun je via Pavo een ruwvoeranalyse laten doen en weet je dus ook wat voor kwaliteit/voedingswaarde het ruwvoer heeft....
op website pavo of paardenarts.nl vind je meer info over voeding, ook vooral wanneer het te veel is.
Succes in je puzzel...

Ellentjexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 12:40

Oke bedankt allemaal voor jullie reactie!! Ik zal dus overstappen naar de vitamine koeken van pavo ongeveer dagelijks te geven en ik hou ze goed in het oog. Ik verwacht geen problemen want het geen krachtvoer krijgen was te tot 2 jaar geleden helemaal gewend!!! Ik hou jullie op de hoogte :))

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:47

Wij voeren in de zomer bij genoeg gras ook enkel zo'n koek. In de winter voeren wij naast hooi en kuil ook biks bij

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:12

Eef_Bam schreef:

Hier ben ik het mee eens.
Krachtvoer is niet belangrijk als ze maar genoeg ruwvoer krijgen, dat kan geen kwaad om weg te laten.
De vitamines zijn wel belangrijk.
Komt ze op gras kan dat wel een dingetje zijn als ze dat niet gewend is.
Er kan juist in deze en aankomende tijd veel suiker in zitten en daar kunnen ze hoefbevangen van worden, zeker als ze te dik is zou ik daar dus mee oppassen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:21

Bij mijn buurvrouw liep haar sportpaard op hooi, weidegang en een vitaminekorrel in de topsport. Het kan prima als alles maar op elkaar is afgestemd en er goed gekeken wordt naar de seizoenen en wat er in de voeding zit.
Ik voer in de winter de paarden in de avond wat warms bij, puur omdat ik dat prettig vind en het lijkt me lekker voor ze, de pavo fibre nuggets, puur ruwvoer maar dan warm en een soort van slobber, ze vinden het heerlijk en ik weet dat ze dan ook wat vocht weer binnen krijgen, niet nodig maar puur omdat ik het lekker vind voor ze. Merk dat als ik dat begin bij te voeren dat er minder hooi gegeten wordt.