Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samsaar
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Garderen

Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 13:31

Hoi allemaal:-)

Ik ben op zoek naar een hooistomer. Nu kwam ik hooistomer.nl tegen. De prijs is een stuk lager dan die van de HayGainers, maar ik kan er geen reviews over vinden.

Iemand ervaring met de hooistomers van hooistomers.nl?

Alvast bedankt:)

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:56

Ik heb er ook reclame van zien langs komen, ben wel benieuwd, ik heb zelf een haygain.

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:02

Ziet er vrij simpel uit. Ik zou deze niet inruilen voor mijn oerdegelijke haygain. En ja hij is vrij aan de prijs maar heb er hier een staan die al bijna 10 jaar probleemloos mee gaat. En die bak is goed geïsoleerd. Dat lijkt bij deze goedkopere variant niet zo te zijn.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:56

Zelf maken ;-). Onze zelfgemaakte doet het al ruim 10 jaar. Het enige wat je nodig hebt is een grote ( pallet) box met deksel en een behangafstomer.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:26

Overigens zal de hooistomer van hooistomer.nl prima zijn werk doen en is de prijs ook nog te doen. Isolatie van de stomer is niet nodig nl. ( leuk verkoop praatje ;-) ). Wij hadden onze eigen gemaakte bak in 1e instantie zonder isolatie, daarna met en daarna weer zonder. Maakt voor het resultaat niks uit; de temperatuur hoeft maar heel kort rond de 70/ 80 graden te zijn om de schimmels te doden. Daarna is het zaak dat het hooi snel weer afkoelt omdat in het vochtige, warme hooi ook weer snel bacteriën groeien en dat wil je ook echt niet. Wij zetten de bak snel na het stomen open om dat te voorkomen. Het is bij ons getest na het stomen en dus meteen afkoelen en het kwam beter uit de bus dan van een hele dure stomer...................

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:38

Ik heb er 1 van hooistomer.nl. gebruik hem in de zomer vaak 3 x per dag en dat is natuurlijk ook erg veel. Het materiaal is zeker niet zo stevig als van Haygain en heb al wel verschillende onderdelen moeten vervangen (slang, handvat etc.) Maar al met al wel tevreden over deze hooistomer. Het werkt erg prettig, ook omdat ie niet zoveel ruimte in neemt.Eerst had ik een zelfgemaakte, maar die was niet stabiel qua warmte. Met deze gaat dat een stuk beter. Het regelmatig ontkalken en schoonmaken is wel belangrijk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:29

Zijn er inmiddels al meer ervaringen met ander merk hooistomers dan de haygain?

Wij hebben helaas hoestende paarden door het hooi van 2021 wat nog op moet. Vorig jaar konden we hetzelfde hooi zonder nat te maken de hele zomer voeren. Dus wellicht nu toch wat te stoffig geworden op zolder.

Omdat ik liever ga stomen dan steeds alles zeiknat maken, Benin aan het kijken of het de dure haygain wordt, of dst er ook een kwalitatief vergelijkbaar goedkoper alternatief is..

Tess1

Berichten: 232
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:16

Ik heb er net eentje gekocht van Simply Steam (dezelfde als hooistomer.nl) en ben wel tevreden van het stomen zelf. Alleen vind ik dat er niet zo heel veel in past. Er zou 10-12 kg moeten in gaan, maar daar kom ik niet aan.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:20

Doen jullie vaste plakken stomen of los hooi? Ik schud mijn hooi altijd uit, maar daardoor zal idd een stuk minder gestoomd kunnen worden dan wordt genoemd bij de producten. Ik denk dat ik mijn net van 8 kilo er niet ingepropt krijg als ik dat zo zie :=

Tess1

Berichten: 232
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:48

ik heb beide al geprobeerd. Met plakken kan er iets meer in maar is wel een gedoe om in en uit te laden vind ik. Meestal doe ik het met netten. 8kg krijg ik er net in, maar dan in 2 aparte netten.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:24

joyce B schreef:
Omdat ik liever ga stomen dan steeds alles zeiknat maken, Benin aan het kijken of het de dure haygain wordt, of dst er ook een kwalitatief vergelijkbaar goedkoper alternatief is..


Zelf maken! Relatief simpel; grote palletbox met deksel, behangafstomer, koperen buis met gaatjes voor de stoom en een roostertje voor op de buis. Zo doen wij het al jaren met goed resultaat. Kosten ergens tussen de 300,- en 400,- voor een stomer waar ruim 10/ 12 kg in kan.
Wij plukken het hooi wel uit elkaar en met 1 portie doet ons paard ruim 1 dag.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:28

IK heb een eigengemaakte met een behangstomer. Alleen die behangstomers gaan niet zo lang mee... Ben al aan mn 3e bezig. Volgens mij zit er aan die van hooistomer.nl ook een behangstomer. Haygain werkt met een boiler. Ik zit er steeds meer over na te denken om een haygain te kopen omdat die toch beter van kwaliteit zijn maar echt veel duurder.

Johorseeu
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-08-22

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:36

Het is essentieel om te begrijpen dat bepaalde informatie van groot belang is wanneer we praten over behangstomers. Een behangstomer is vaak vervaardigd uit volledig plastic materiaal, wat resulteert in het vrijkomen van plastic deeltjes. Deze deeltjes kunnen in het hooi terechtkomen, dat vervolgens geconsumeerd wordt door paarden. Dit kan leiden tot de fixatie van extra microplastics in de luchtwegen van het paard.

Gelukkig biedt de Haygain boiler een alternatieve oplossing. Deze boiler is gemaakt van hoogwaardig roestvrij staal en is specifiek ontwikkeld voor de voedingsindustrie, met de nadruk op het stomen van hooi. Hoewel er een aanzienlijk prijsverschil is tussen een behangstomer en de Haygain boiler, komt dit voornamelijk door het feit dat de laatstgenoemde grondig is doorontwikkeld.

Een ander belangrijk aspect is de manifold, een onderdeel van de Haygain boiler. Deze manifold is uitgerust met specifieke punten die het mogelijk maken om het hooi van buiten naar binnen te stomen met behulp van hoge temperaturen. Dit zorgt ervoor dat maar liefst 99% van alle stofdeeltjes, schimmels en bacteriën worden gedood tijdens het stoomproces.

Samengevat biedt de Haygain boiler een superieur alternatief voor traditionele behangstomers. Het gebruik van hoogwaardig roestvrij staal, de focus op de voedingsindustrie en de geavanceerde manifold maken het mogelijk om het hooi op een effectieve en hygiënische manier te stomen. Dit draagt bij aan de gezondheid en het welzijn van paarden, door het minimaliseren van de inname van microplastics en het doden van schadelijke stoffen in het hooi.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:04

Alenthe05 schreef:
IK heb een eigengemaakte met een behangstomer. Alleen die behangstomers gaan niet zo lang mee... Ben al aan mn 3e bezig. Volgens mij zit er aan die van hooistomer.nl ook een behangstomer. Haygain werkt met een boiler. Ik zit er steeds meer over na te denken om een haygain te kopen omdat die toch beter van kwaliteit zijn maar echt veel duurder.


Wij hebben al jaren ( denk nu zeker 7 jaar) een behangafstomer die het nog steeds prima doet ( Black &Decker) en daarbij, voor de prijs van de Haygain kan je prima om de zoveel jaar een andere stomer komen. Wij gebruiken deze ook dagelijks..........
Overigens is de naam "boiler" leuk ( wat "(water) koker betekent maar doet dus exact hetzelfde als een stomer.............water moet nl. eerst koken voordat het stoom wordt ;) en in een "stomer" wordt het water ook eerst gekookt anders geeft het geen stoom!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 19-05-23 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:05

Lijkt me overigens dat de berichten van Johorseeu puur reclame voor een eigen produkt zijn en dus een overtreding van de Boktregels.....................

Tess1

Berichten: 232
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 14:17

ElCid schreef:
Alenthe05 schreef:
IK heb een eigengemaakte met een behangstomer. Alleen die behangstomers gaan niet zo lang mee... Ben al aan mn 3e bezig. Volgens mij zit er aan die van hooistomer.nl ook een behangstomer. Haygain werkt met een boiler. Ik zit er steeds meer over na te denken om een haygain te kopen omdat die toch beter van kwaliteit zijn maar echt veel duurder.


Wij hebben al jaren ( denk nu zeker 7 jaar) een behangafstomer die het nog steeds prima doet ( Black &Decker) en daarbij, voor de prijs van de Haygain kan je prima om de zoveel jaar een andere stomer komen. Wij gebruiken deze ook dagelijks..........
Overigens is de naam "boiler" leuk ( wat "(water) koker betekent maar doet dus exact hetzelfde als een stomer.............water moet nl. eerst koken voordat het stoom wordt ;) en in een "stomer" wordt het water ook eerst gekookt anders geeft het geen stoom!


Ik heb de hooistomer van simplysteam met de Wagner behangstomer. Moet jij jouw B&D vaak ontkalken? De Wagner bijna wekelijks (wordt 2 x per dag gebruikt) terwijl mijn leidingwater ontkalkt is.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:25

Tess1 schreef:
Wij hebben al jaren ( denk nu zeker 7 jaar) een behangafstomer die het nog steeds prima doet ( Black &Decker) en daarbij, voor de prijs van de Haygain kan je prima om de zoveel jaar een andere stomer komen. Wij gebruiken deze ook dagelijks..........
Overigens is de naam "boiler" leuk ( wat "(water) koker betekent maar doet dus exact hetzelfde als een stomer.............water moet nl. eerst koken voordat het stoom wordt ;) en in een "stomer" wordt het water ook eerst gekookt anders geeft het geen stoom!


Ik heb de hooistomer van simplysteam met de Wagner behangstomer. Moet jij jouw B&D vaak ontkalken? De Wagner bijna wekelijks (wordt 2 x per dag gebruikt) terwijl mijn leidingwater ontkalkt is.[/quote]

We ontkalken zelden.......ik denk een half jaar geleden de laatste keer gedaan. En we hebben hier flink kalk in het water.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:43

Hoe lang moet t hooi boven de 70 graden zijn? Als ik een uur met de haygain stoom gaf hij 95 graden aan. Is dat niet te warm ?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:35

Volgens mij minimaal 20 minuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:07

Hier de Haygain; kleinere variant, maar ga overstappen naar de grote versie. Ben zelf heel tevreden over de Haygain, behalve dan dat ik 'm te klein vind en 'm ga verruilen voor de grote. Heb geen ervaring met andere merken, dus weet niet of die net zo goed, zelfs beter of juist slechter zijn. Ik stoom een uur meestal en moet dit dan een aantal keer herhalen, vandaar dat ik denk dat een grote mij wat werk gaat besparen.

Heb dus deze, die dan tzt te koop komt:
https://www.haygain.nl/products/haygain ... wYQAvD_BwE

En ga naar deze, die me tijd en energie gaat besparen omdat ik in een keer meer kan gaan stomen:
https://www.haygain.nl/products/haygain ... hkQAvD_BwE

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:10

Als ik een loterij win zou ik ook voor zo'n grote gaan idd! Ik heb nu ook de kleinste versie. Past net genoeg in voor m'n pony.

Doe jij direct achter elkaar de porties stomen of op verschillende momenten van de dag?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:12

Tancreda4 schreef:
Als ik een loterij win zou ik ook voor zo'n grote gaan idd! Ik heb nu ook de kleinste versie. Past net genoeg in voor m'n pony.

Doe jij direct achter elkaar de porties stomen of op verschillende momenten van de dag?


Ik stoom in een keer door. Scheelt opwarmen elke keer en daarmee stroom verbruik maar ook tijd

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:14

De volgende porties zijn dan wellicht minder lang of ook gewoon een uurtje?

Heb de stomer nog maar sinds maandag dus nog een beetje aftasten. En voor nu nog thuis, dus ik sleep elke dag hooi heen en weer van stal :=

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:22

Ik stoom opvolgende porties minder lang, omdat hij sneller op temperatuur is. Hier ook een haygain one

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:46

Er is inmiddels een nieuw merk hooistomer op de markt. De Nuveq. Zelf geen ervaring mee maar ziet er best goed uit. Is in aanschaf wel wat duurder dan de haygain maar deze claimen veel sneller klaar te zijn dmv 360° stoom en je hoeft ze ook niet te ontkalken. Dat is bij haygain natuurlijk wel zo en die zakjes zijn toch rond de 10€. Het is dat mijn paard al wat ouder is en ik al 2 haygains heb, anders had ik het wel een kans willen geven.