Welke bodem voor paddock/bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Welke bodem voor paddock/bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 22:48

Hoi allemaal iedereen,
Wij hebben onze 2 paardjes aan huis staan, ze staan 24/7 in de paddock waar de stallen op uitlopen. Deze is ongeveer 18 bij 30m. Nu hebben wij dus het probleem dat de paddock 60% van de tijd pure blubber is en de overige 35% is hij tijdens de zomer extreem stoffig. Wij hebben zandgrond volgens mijn stiefvader maar omdat dit vroeger gebruikt werd als landbouwveld is de bodem door de meststoffen dus niet goed geworden en zitten we met eerdergenoemde problemen. Nu kunnen ze in de stallen droog staan en is er altijd wel een stukje wat droog is (ook al gaan ze daar nooit staan) maar voor het rijden is dit wel erg vervelend. Ik kan gemiddeld misschien 5 keer per maand rijden en dan kan ik nog niet eens de volledige bak gebruiken.
Nu zijn wij dus op zoek naar een goede bodembedekking. We hadden al gelezen over all weather tuft maar aangezien ze er altijd op staan en het uitmesten hiermee niet zo evident is heb ik mijn twijfels.
Heeft iemand van jullie de oplossing voor ons probleem die ook nog eens lief is voor onze portefeuille? Ik hoef heus niet elke dag erg zwaar te kunnen trainen maar dit is wel heel vervelend, vanaf er iets of wat regen valt is het al niet meer te doen. Wanneer het vriest verkiezen we sowieso voor ze binnen te laten en hoef ik ook niet perse te kunnen trainen dus dat is geen probleem.
Brand los bokkers!

Wieke

Re: Welke bodem voor paddock/bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:23

Exact dezelfde situatie hier, ben benieuwd wat voor opties hier geopperd worden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:54

Ik vrees dat afgraven/afvoeren en vers zand er in (misschien in kombinatie met een stuk paddockroosters) de beste oplossing is. Is even slikken, maar je kunt dan weer járen vooruit.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 12:05

DubbelFun schreef:
Ik vrees dat afgraven/afvoeren en vers zand er in (misschien in kombinatie met een stuk paddockroosters) de beste oplossing is. Is even slikken, maar je kunt dan weer járen vooruit.

Dat is het net, het is niet perse de bedoeling om er nog jaren mee te gaan doen. Wij hebben 2 paarden, de ene is al best oud en als die het loodje legt komt er geen andere omdat ik geen tijd heb voor 2 paarden. En ik ga mijn merrie daar niet alleen laten staan, ik zou haar dan verhuizen naar een pensionstal met een binnenbak, ook woon ik nu nog thuis maar kan het binnen 5 jaar wel zo zijn dat ik alleen ga wonen. En dan ga ik niet elke dag nog komen uitmesten want dan kan ik helemaal nooit meer rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:20

In dat geval is het misschien een optie om er een vracht houtschilfers/snippers door te mengen. Dat houdt de boel droger als het nat is, máár je moet wel heel regelmatig de boel lostrekken om vastlopen (en dan dus weer modder) te voorkomen. Houtschilvers rotten met 5 jaar wel weg (afhankelijk van de gebruikte houtsoort), maar kunnen wel makkelijk weer aangevuld worden.
Als de bak niet meer als zodanig gebruikt wordt is het een goede humusrijke ondergrond voor een moestuin, grasland e.d.

Charmander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:53

Mijn ervaring is helaas dat geen enkele bodem goed blijft als er niet dagelijks gemest wordt en de paarden het als leefruimte hebben.

Heb je toevallig vlakbij buren met een rijbak? Dan zou ik daarmee proberen te regelen dat je een x aantal keer per week die bak kan gebruiken en een deel van je paddock verharden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:04

Voor natte paddocks is drainage de enige blijvende goede optie. Wij zitten ook op zandgrond maar doordat de bodem steeds vaster wordt gelopen wordt deze ook natter met meer blub. Wij gaan binnenkort daarom draineren. Daarnaast halen wij altijd goed mest uit de paddocks, dat zorgt ook voor viezigheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:19

Dagelijks de mest verwijderen is idd een vereiste.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:22

Waarschijnlijk zit er een vastgelopen laag in je bodem. Als je de bodem laat diepwoelen (1 meter diep) door de loonwerker en daarna laat aanrijden, laag goed rijbakzand erop (zonder leem!), dan kun je waarschijnlijk weer een aantal jaren vooruit. Door het diepwoelen wordt de bodem weer beter doorlaatbaar. Let wel: goed zand kost geld. Goed zand is niet te grof (te grof geeft geen dracht) en niet te fijn (te fijn laat de bodem dichtslaan bij regen). Van goed zand kun je als het licht vochtig is een bal knijpen in je hand. Draineren is prachtig, maar als je een geoefende graver hebt, hebben ze binnen no time de buizen en het doek uitgegraven (en ja, ook als het diep ligt). En inderdaad, iedere dag iedere hoop stront verwijderen, alsmede gemorst hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:24

1 mtr diep is wel érg diep :) Hier is de bovenste 20 cm een dikke plak, maar daaronder is het gewoon los zand.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:25

Daarom heet het ook diepwoelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:28

Dat snap ik :) Het ging mij er meer om dat zó diep vaak niet nodig is én je moet donders zeker weten dat er geen kabels e.d. liggen voordat je die kapot trekt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 13:37

Change3x schreef:
Voor natte paddocks is drainage de enige blijvende goede optie. Wij zitten ook op zandgrond maar doordat de bodem steeds vaster wordt gelopen wordt deze ook natter met meer blub. Wij gaan binnenkort daarom draineren. Daarnaast halen wij altijd goed mest uit de paddocks, dat zorgt ook voor viezigheid.

Wij halen 2 keer per dag alle mest weg en de paarden krijgen hun hooi binnen dus dat ligt nooit buiten. De ene helft blijft wel gewoon droog en da andere zak je tot aan je enkels in weg.

Charmander schreef:
Mijn ervaring is helaas dat geen enkele bodem goed blijft als er niet dagelijks gemest wordt en de paarden het als leefruimte hebben.

Heb je toevallig vlakbij buren met een rijbak? Dan zou ik daarmee proberen te regelen dat je een x aantal keer per week die bak kan gebruiken en een deel van je paddock verharden.

Nope nergens in de buurt een bak, wij wonen ook tussen 2 steenwegen in dus ik kan niet met haar te voet veilig ergens heen.
Edit: mijn stiefvader heeft ook zijn veto gesteld tegen draineren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:46

Waidida schreef:
De ene helft blijft wel gewoon droog en da andere zak je tot aan je enkels in weg.
Het kan zijn dat het natte deel net het laagst ligt en het water dus die kant op zakt. Het kan ook zijn dat er in het natte deel net een natuurlijke wel omhoog komt.

Charmander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:48

Charmander schreef:

Nope nergens in de buurt een bak, wij wonen ook tussen 2 steenwegen in dus ik kan niet met haar te voet veilig ergens heen.
Edit: mijn stiefvader heeft ook zijn veto gesteld tegen draineren[/quote]

Dat is balen. Wat zou hij wel goed vinden? En wat is zijn bezwaar? Er zijn ontzettend veel manieren om te draineren en als hij bijvoorbeeld gewoon niks in de grond wil dan vallen tapijt- en houtsnippers ook af.

Een aantal betaalbare oplossingen zouden kunnen zijn:
- paddock en rijbak van elkaar scheiden
- diepwoelen / laten keren
- tapijt snippers (hier zou ik alleen niet de paarden de hele dag op willen als paddock ivm eten van de snippers)
- houtsnippers
- bak vaker slepen
- zand toevoegen alleen op de hoefslag, ac en eb lijn
- greppel/vijver/lagere kuil creëren die vol mag lopen en richting een sloot kan afwateren
- aantal drainage foam blokken (diep) ingraven.

Maar het zijn wel allemaal tijdelijke oplossingen. Geen idee hoe lang het blijft helpen

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 11:17

Charmander schreef:
Charmander schreef:

Edit: mijn stiefvader heeft ook zijn veto gesteld tegen draineren

Dat is balen. Wat zou hij wel goed vinden? En wat is zijn bezwaar? Er zijn ontzettend veel manieren om te draineren en als hij bijvoorbeeld gewoon niks in de grond wil dan vallen tapijt- en houtsnippers ook af.

Een aantal betaalbare oplossingen zouden kunnen zijn:
- paddock en rijbak van elkaar scheiden
- diepwoelen / laten keren
- tapijt snippers (hier zou ik alleen niet de paarden de hele dag op willen als paddock ivm eten van de snippers)
- houtsnippers
- bak vaker slepen
- zand toevoegen alleen op de hoefslag, ac en eb lijn
- greppel/vijver/lagere kuil creëren die vol mag lopen en richting een sloot kan afwateren
- aantal drainage foam blokken (diep) ingraven.

Maar het zijn wel allemaal tijdelijke oplossingen. Geen idee hoe lang het blijft helpen[/quote]

Hij wil idd niks in de grond hebben. Die tapijtsnippers wou hij nog overwegen maar is hier nooit echt voor geweest. Om de paddock een rijbak van elkaar te scheiden hebben we helaas te weinig plaats of moeten ze in zo´n postzegelpaddockje en dat wil ik ook niet. Diepwoelen kan ik wel eens voorstellen. Greppeltje graven zou ook nog kunnen. De rest gaat hij niet willen.
Het is ook maar voor een 5 tal jaar. Dat was ook onze twijfel bij het tapijt, dat wegkrijgen is echt een miserie.
We zijn aan het kijken naar wortelhoutsnippers die zijn blijkbaar ook voor pistes en een stuk liever voor ons budget. Zo hebben we in de zomer alvast minder stof en het gaat ook een beetje modder tegen. We moeten ook de dakgoot gaan repareren. Daarmee hopen we dat het al een stuk beter is. Kurkdroog zal het niet zijn maar dat is ook niet perse nodig. Maar zo zal het stof van de zomer normaal wel een beetje weg zijn.
Sowieso al bedankt allemaal voor jullie tips!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:19

Waidida schreef:

Ik heb dit spul járen geleden al eens door mijn paddock laten mengen en tapijtsnippers eten ze écht niet hoor :D