Zelf paarden stal maken (binnenkant schuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Zelf paarden stal maken (binnenkant schuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 13:46

Hoihoi!!

Wij gaan van het voorjaar onze schuur verbouwen. Planning is dat hier 6 paardenstallen in komen. We willen dit zelf maken en niet van die "kant en klare" boxen gebruiken.

Nu vraag ik me af of bokkers dit ook zelf gedaan hebben? Zoja, hebben jullie tips en eventueel fotos zodat ik ideeën op kan doen!

Onderstaand 2 fotos van hoe de schuur momenteel is. Beton gaat gestort worden en daarna gaan we de stallen er in bouwen. Maar het is nu nog te koud om te storten (temperaturen tot -30)

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:54

Wij hebben stallen van steenschotten gemaakt. Paar foto's van toen het er net in zat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben dus een stalen frame geplaatst waar de schotten in zitten. Het staat er nu bijna 5 jaar en nog steeds zo goed als toen we het plaatsten

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:59

Ik volg! Ik kan wel wat inspiratie gebruiken, zit met exacte dezelfde vraag.

Floret

Re: Zelf paarden stal maken (binnenkant schuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:07

Geen tips, maar wel een tof project! Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. :D

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:08

Ik volg!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:25

Ik zou ook steenschotten zeggen als eerste ingeving
Heb toen zelf overigens stalwanden gebruikt, maar dan wel stalwanden zonder tralies
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:31

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op een vorige woonplek zelf een stal gebouwd en de boxen met balken ( omdat we steenschotten niet mooi vinden ;-) ). Balken werden aan weerskant in een frame gelegd en zo dus opgestapeld. Trailies tussen de boxen omdat er 2 hengsten naast elkaar stonden die soms wat fel werden.
Onderste foto was nog een "in aanbouw" foto. Tussen wanden hebben we overigens na ingebruikname een balk verlaagd.

De hele schuur.
Afbeelding

En een doorkijkje vanaf de paddock ( waren open stallen met eigen paddock).
Afbeelding

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:47

Wij hebben gemetselde muurtjes met blokken tot 1 meter 20 op onze vorige woonplek gemaakt. Maar nu hebben we geen individuele stallen meer, alleen een groepsstal met 1 eventueel af te sluiten stal.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:06

ElCid schreef:
[ [url=m/EFlfF6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/m7Ya1t.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VEKvj1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op een vorige woonplek zelf een stal gebouwd en de boxen met balken ( omdat we steenschotten niet mooi vinden ;-) ). Balken werden aan weerskant in een frame gelegd en zo dus opgestapeld. Trailies tussen de boxen omdat er 2 hengsten naast elkaar stonden die soms wat fel werden.
Onderste foto was nog een "in aanbouw" foto. Tussen wanden hebben we overigens na ingebruikname een balk verlaagd.

De hele schuur.
[ [url=m/RgpWwK.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een doorkijkje vanaf de paddock ( waren open stallen met eigen paddock).
[ [url=m/CD1KKD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heb je dat met die spijlen in het tussenschot en bij de voorwand gedaan ElCid? Precies dat zou ik ook graag willen doen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:07

Ik zou de stal zo laten! :D

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:12

MirandaMalik schreef:

Zucht..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:20

veerxsjimm schreef:
MirandaMalik schreef:

Zucht..

Zucht zelf.. :+
Ik heb een grote schuur met tralieboxen die ik in de toekomst leeg ga halen en zoiets gaat worden wat de ts nu heeft. Zo zou ik ik het dus laten.
Misschien heeft de ts daar nog niet over nagedacht,behoeft alleen een hooibak tussen de palen geplaatst. :D

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 15:36

Bedankt iedereen tot nu toe voor de antwoorden en de voorbeeld fotos!!

Ik ga het niet zo laten
Dit zou een optie zijn als de schuur zou grenzen aan de weilanden. Helaas is dit niet het geval. Ik vind dat als je paarden zo los in een schuur laat lopen ze ook ten aller tijden weg moeten kunnen voor als er onenigheid ontstaat. Dit is niet mogelijk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:07

Josje_D schreef:
Hoe heb je dat met die spijlen in het tussenschot en bij de voorwand gedaan ElCid? Precies dat zou ik ook graag willen doen.

De spijlen zijn gemaakt van CV buis; die is makkelijk op lengte te zagen. In de bovenste balk gaten boren waar de spijlen in passen en daarbovenop weer een balk met gaten op dezelfde afstanden en die er dus op bovenop leggen en de spijlen in de gaten doen. Is wel even passen en meten maar het resultaat is ideaal.

Bij de voorwand dezelfde CV buis is aflopende lengte met daarop weer een dikkere buis met gaten waar de spijlen in passen. Ik zou mijn man moeten vragen wat voor dikkere buis hij gebruikt heeft daar maar dat zou in principe ook een houten balkje kunnen zijn.

Die stallen waren ca. 4 x 5 m en het voordeel is, boven alles los in een schuur, dat je individueel kan voeren. Zeker in een schuur zonder uitloop is alles los geen optie; paarden zijn niet altijd even aardig tegen elkaar :o