Stalwand verbreden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Balko

Stalwand verbreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-23 00:14

Graag zou ik van mijn standaard boxen, grotere boxen maken.
Ik wil van de tussenwand van 3 naar 4,5 meter gaan, en de voorwand ook.
Heeft iemand ideeën hoe we dit op een relatief nette manier kunnen doen zonder nieuwe wanden te kopen?

Foto’s nog beter voor het beeld :)

Art_Ificious

Re: Stalwand verbreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:20

Mogen de paarden elkaar kunnen zien? Dan kan je misschien opteren voor hekken? Lijkt me makkelijker dan hout als je deze op maat kan laten maken.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:09

Je wilt van 3x3 naar 4,5x4,5?

Van 3x3 naar 3x4,5 is (meestal) vrij simpel te doen door de tussenwanden te verplaatsen, van 3 boxen naar 2 dus.
Dan hou je per 2 (grotere) boxen 1 tussenwand over, die zou je in tweeën kunnen slijpen (er zit meestal een tussenprofiel in op 1,5 meter). Dan hou je 1 intacte halve wand over, en 1 halve wand waar je een nieuw U-profiel in moet zetten om daar ook een intacte halve wand van te maken. Die 2 halve wanden kun je dan gebruiken om ook in de diepte die 4,5 meter te krijgen.

Je komt per 2 (grotere) stallen dus in principe 1 halve wand te kort, daar zou je dus een tweedehands tussenwand voor moeten kopen om die op dezelfde manier te verbouwen. Maar als je nu 3 (kleinere) boxen hebt, en de buitenste boxen tegen een stenen (buiten-)muur aan hebt, hou je juist een halve wand over, want dan hoef je maar 1 tussenwand te verlengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:18

Belangrijker bij dit soort vergrotingen is hoe de stal bouwkundig in elkaar zit; bijv. rusten de dragers van het dak (deels) op de huidige wanden ??
Als dat het geval is dan kun je niet zondermeer de wand er onder vandaan halen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-23 15:40

DubbelFun schreef:
Belangrijker bij dit soort vergrotingen is hoe de stal bouwkundig in elkaar zit; bijv. rusten de dragers van het dak (deels) op de huidige wanden ??
Als dat het geval is dan kun je niet zondermeer de wand er onder vandaan halen.

Nee stallen staan in een grote kapschuur. Dak heeft er dus niet iets mee te maken in dit geval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:57

Dat is een stuk gunstiger :)

Je zou tussen 2 stallen een metalen paneel voerhek kunnen plaatsen van 3 mtr en de ruimte er tussen (zijwand) kunnen opvullen met de helft van de overgebleven tussenwand.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:18

Van 3x3 naar 4,5x4,5?
Heb je alleen 2 wanden per stal? Alsin, de eerste stal begint in een hoek, heeft 1 zijwand en de achterwand van de kapschuur en dus de voorwand en de andere zijwand echt als stalwand? Of heb je helemaal vierkante stal met stalwanden?
Mijn opfok stal is bijvoorbeeld 6,3 meter lang, maar moest daarom wel een extra steun richting de achterwand hebben, anders werd het te wiebelig geheel.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-23 19:01

De stal is inderdaad voorwand/zijwand/voorwand/zijwand.

Dat voerhek idee had ik inderdaad ook in gedachte, alleen ik kan het zo slecht voor me zien haha.
En vraag me dan af of het geen probleem oplevert tijdens het eten qua voernijd. Of het niet te dichtbij is.

Ik heb 2 andere voorwanden die erin komen, dus het voordeel is dat we het van te voren kunnen voorbereiden.

Dat met de tussenwand is ook n goed idee!
Ik heb meerdere wanden (extra) staan en kan daar dus mee bouwen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:16

Of een T stuk per 2 boxen al dan niet met kast (zou altijd mijn wens zijn zodat je deken, dekjes, halster etc niet rommelig op de voorwand hebt hangen).
https://www.bedafstallenbouw.nl/nl/inge ... adelkasten
Dat geeft dan gelijk een stuk stevigheid aan de vrij lange voor en zijwand (of je moet mogelijkheid hebben om tussenpaal ook boven vast te maken.
Als het tussenpad ruim genoeg is dan zou je een voeropening daarnaast kunnen doen of je met al dan niet met luikje een hooiruif. https://www.geertenhenk.nl/nl/paarden-t ... /i/373/63/ Ik heb deze 2 x in een grote uitloopstal van 6 x 8 en ben er erg blij mee. Veel minder verspilling.
Afbeelding
Geen goedkope oplossing.

Gewoon metselwerk zou natuurlijk ook kunnen, afhankelijk van de vloer.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara), Bon Jaylin EC (2024) Bon Mailin EC (2023, te koop), Indy (20) B ruin amazones)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:32

4,5 x 4,5 is wel heel groot voor 1 box. Ik denk dat je sowieso in het midden van de wanden een spant in de grond en of aan het dak moet maken. Anders wordt het echt niet stabiel.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie