Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:Lijkt me een mooi apparaat
Lifepo4 accu's zijn veiliger en kunnen zonder problemen tot 100% worden volgeladen en vol worden bewaard zonder dat ze daardoor degraderen, wat bij li-ion batterijen (zoals in telefoons en laptops) juist niet goed is. Daardoor gaan lifepo4 batterijen langer mee.
8nnemiek schreef:Met een capaciteit van 1kWh kun je dus een uur lang een apparaat gebruiken dat 1kW verbruikt. Daarna is hij leeg. Stel dat je een waterkoker hebt van 1500 Watt, dan kun je die dus 45 minuten lang gebruiken voordat de accu leeg is.
Bij verlichting ligt het helemaal aan het type licht; heb je drie LED stralers van 15 Watt, dus 45 Watt, dan kun je die iets meer dan 20 uur continu laten branden. Heb je drie flinke halogeen breedstralers, van 500W per stuk, dan is je accu na drie kwartier al leeg. Dus dat is wel iets om op te letten.
Een klein luchtpompje gebruikt niet veel, dat kan prima op zo’n accu.
Houd er wel rekening mee dat de capaciteit zakt in de winter, accu’s houden niet zo van vorst.
daane schreef:8nnemiek schreef:Ik heb alleen ervaring met losse accu’s met omvormer. Zelfde idee, alleen niet netjes in een box gemonteerd. De powerstations hadden ze toen nog niet.
Dat gaat met opladen door zonnepanelen?
Werkt het wel goed in de praktijk?
Dat was of is misschien wel goedkoper om aan te sluiten?
daane schreef:8nnemiek schreef:Ik heb alleen ervaring met losse accu’s met omvormer. Zelfde idee, alleen niet netjes in een box gemonteerd. De powerstations hadden ze toen nog niet.
Dat gaat met opladen door zonnepanelen?
Werkt het wel goed in de praktijk?
Dat was of is misschien wel goedkoper om aan te sluiten?
8nnemiek schreef:Ik gebruik ze voor op onze boot. In de vorige boot hadden we 2 grote loodaccu’s van Cranenbroek, een mini zonnepaneel van 50Wp, en een laadregelaar, lader en 1000W omvormer. Dat was voldoende om elk weekend de accu’s vol te hebben en om in de zomer het hele weekend de koelkast te laten draaien, de verlichting (LED), waterpomp en een oventje om ‘s morgens een tosti mee te maken.
Die accu’s waren te zwaar om mee naar huis te nemen, en in de haven opladen ging ook niet. ‘s Winters gebruikten we gewoon minder stroom.
In onze nieuwe boot liggen twee vrachtwagen-loodaccu’s, twee zonnepanelen van elk 110Wp, en vrij veel apparatuur op 24V. Die installatie moet nog helemaal vernieuwd worden, en daar komen wel Lifepo4 accu’s in en een Victron Quattro lader/omvormer, en minstens 1000Wp aan zonnepanelen. Maar daar moet uiteindelijk ook een wasmachine en inductie kookplaat op werken, dus niet te vergelijken met een simpele installatie in een paardenstal.
8nnemiek schreef:Victron is een geweldig merk, wij willen niet meer anders, maar inderdaad al gauw wat te duur voor kleine projectjes. De lader/omvormer die wij uiteindelijk nodig hebben kost al meer dan 3000 euro en daar zit dan nog geen accu en kabels en zonnepanelen enzo bij![]()
Terwijl de opstelling die we eerder hadden; 2 loodaccu's + zonnepaneel + lader + laadregelaar + 1000W inverter samen net wat meer dan 500 euro hebben gekost
8nnemiek schreef:Klopt, bizar hoe veel verschil er zit tussen bepaalde verkopers bij Victron producten!
De goedkopere alternatieven zijn vaak niet zo 'smart'. Victron heeft bv een app voor al hun producten. Ik kan precies zien hoeveel de zonnepanelen per dag hebben opgebracht. Maar of dat nodig is? Nee. Een domme laadregelaar kan net zo goed zijn.
daane schreef:Ben ik nu zo beetje de enige die er behoefte aan heeft?
ikke schreef:8nnemiek schreef:Klopt, bizar hoe veel verschil er zit tussen bepaalde verkopers bij Victron producten!
De goedkopere alternatieven zijn vaak niet zo 'smart'. Victron heeft bv een app voor al hun producten. Ik kan precies zien hoeveel de zonnepanelen per dag hebben opgebracht. Maar of dat nodig is? Nee. Een domme laadregelaar kan net zo goed zijn.
Ja, de iets goedkopere zijn inderdaad minder "smart" maar als het echt goedkoper is (zeg 50 - 60% goedkoper) dan worden ze vaak veel minder hufterproof en is "zuivere sinus" vaker een relatief begrip.
Voor enkele jaren terug kon je de vuistregel hanteren dat een goede omvormer/lader combi 1000 euro per kW kostte. Dat ligt tegenwoordig wat lager en de bandbreedte is wat groter geworden, mede door die nieuwe lijn van Victron.daane schreef:Ben ik nu zo beetje de enige die er behoefte aan heeft?
Nee, je behoort tot een relatief selectie groep die door heeft wat er in de markt kan