Stroom op weiland doormiddel van power station

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 16:56

Zijn er hier mensen die een power station gebruiken op hun weiland voor stroom te kunnen gebruiken?

Ik heb op het weiland hier geen stroom maar soms heb ik het wel nodig ivm met een paard dat wat meer zorg nodig heeft

En nu dacht misschien is een power station wel een oplossing?

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:04

Hoeveel stroom heb je nodig? Je hebt in principe twee keuzes als het draagbaar moet zijn; een powerstation of een generator. Een generator kun je lang laten lopen, kan veel stroom leveren afhankelijk van het type dat je kiest, maar maakt wel kabaal, stinkt en moet je elke keer starten.
Een powerstation levert wat minder stroom, maar is wel direct klaar om te gebruiken. Thuis opladen, en afhankelijk van het type en de apparaten die je erop gebruikt kun je er bv makkelijk een paard mee scheren of verlichting laten draaien. Een hooistomer wordt dan bv weer lastiger.

Dees90

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:36

Ben wel benieuwd naar de ervaringen :) want ben ook aan het kijken naar power stations!

daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 17:40

Dees90 schreef:
Ben wel benieuwd naar de ervaringen :) want ben ook aan het kijken naar power stations!

Heb nu zelf de Eco Flow Delta 2 op het oog
Wel behoorlijk aan de prijs maar ook veel stroom leveren

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:26

Lijkt me een mooi apparaat :j
Lifepo4 accu's zijn veiliger en kunnen zonder problemen tot 100% worden volgeladen en vol worden bewaard zonder dat ze daardoor degraderen, wat bij li-ion batterijen (zoals in telefoons en laptops) juist niet goed is. Daardoor gaan lifepo4 batterijen langer mee.

daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 18:30

8nnemiek schreef:
Lijkt me een mooi apparaat :j
Lifepo4 accu's zijn veiliger en kunnen zonder problemen tot 100% worden volgeladen en vol worden bewaard zonder dat ze daardoor degraderen, wat bij li-ion batterijen (zoals in telefoons en laptops) juist niet goed is. Daardoor gaan lifepo4 batterijen langer mee.

Moet genoeg stroom zijn voor af en toe beetje warm water en lampen
En in de winter misschien een pompje voor de waterbak?

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:45

Of het genoeg stroom is, is afhankelijk van het exacte apparaat wat er mee gebruikt moet worden. Water verwarmen is bijvoorbeeld in een piek relatief veel vermogen en pompen zijn zo verschillende in verbruik. Je kan dat overigens wel makkelijk berekenen als je weet welke apparaten je wil gebruiken.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:00

Met een capaciteit van 1kWh kun je dus een uur lang een apparaat gebruiken dat 1kW verbruikt. Daarna is hij leeg. Stel dat je een waterkoker hebt van 1500 Watt, dan kun je die dus 45 minuten lang gebruiken voordat de accu leeg is.
Bij verlichting ligt het helemaal aan het type licht; heb je drie LED stralers van 15 Watt, dus 45 Watt, dan kun je die iets meer dan 20 uur continu laten branden. Heb je drie flinke halogeen breedstralers, van 500W per stuk, dan is je accu na drie kwartier al leeg. Dus dat is wel iets om op te letten.

Een klein luchtpompje gebruikt niet veel, dat kan prima op zo’n accu.
Houd er wel rekening mee dat de capaciteit zakt in de winter, accu’s houden niet zo van vorst.

daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 19:24

8nnemiek schreef:
Met een capaciteit van 1kWh kun je dus een uur lang een apparaat gebruiken dat 1kW verbruikt. Daarna is hij leeg. Stel dat je een waterkoker hebt van 1500 Watt, dan kun je die dus 45 minuten lang gebruiken voordat de accu leeg is.
Bij verlichting ligt het helemaal aan het type licht; heb je drie LED stralers van 15 Watt, dus 45 Watt, dan kun je die iets meer dan 20 uur continu laten branden. Heb je drie flinke halogeen breedstralers, van 500W per stuk, dan is je accu na drie kwartier al leeg. Dus dat is wel iets om op te letten.

Een klein luchtpompje gebruikt niet veel, dat kan prima op zo’n accu.
Houd er wel rekening mee dat de capaciteit zakt in de winter, accu’s houden niet zo van vorst.


Dat van de vorst weet ik
Misschien een kastje maken die beetje geïsoleerd is zodat nooit heel koud word
Beter af en toe beetje warm water bijvoorbeeld als helemaal niks

daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Re: Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 00:04

Zijn er hier geen mensen met praktijk ervaring?

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 00:06

Ik heb alleen ervaring met losse accu’s met omvormer. Zelfde idee, alleen niet netjes in een box gemonteerd. De powerstations hadden ze toen nog niet.

daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 00:08

8nnemiek schreef:
Ik heb alleen ervaring met losse accu’s met omvormer. Zelfde idee, alleen niet netjes in een box gemonteerd. De powerstations hadden ze toen nog niet.

Dat gaat met opladen door zonnepanelen?
Werkt het wel goed in de praktijk?

Dat was of is misschien wel goedkoper om aan te sluiten?

ikke

Berichten: 37872
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 01:08

daane schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb alleen ervaring met losse accu’s met omvormer. Zelfde idee, alleen niet netjes in een box gemonteerd. De powerstations hadden ze toen nog niet.

Dat gaat met opladen door zonnepanelen?
Werkt het wel goed in de praktijk?

Dat was of is misschien wel goedkoper om aan te sluiten?

Losse accu met omvormer kost ongeveer 1/3.

Punt met een setje met loodaccu's is het gewicht en iets grotere omvang.
Het is de vraag die je jezelf moet stellen wat je dat waard is. Zeul je dat ding constant rond, is gewicht een dingetje. Bouw je 'm vast in in je auto, boeiend wat het weegt.

Maar wat er grofweg in zit:
https://stroomwinkel.nl/victron-multipl ... e-bus.html die zorgt voor de 230V bij max 1600VA; is 6A
https://stroomwinkel.nl/victron-agm-acc ... nsert.html de accu. 2kWh capaciteit.

PV kun je zo dol maken als je wil maar let erop hoeveel Wp het paneel levert.
Dit soort vermogens serieus laden op PV vergt een plaat van 200 - 400Wp wil je een lege accu volledig laden binnen een dag.

Ik heb tegen de installateur van m'n huisinstallatie gezegd dat ie twee panelen extra moest leveren. Eens kijken wat dat doet, 400Wp met een accu :D

Mason
Berichten: 66
Geregistreerd: 30-12-22

Re: Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 01:28

Ik had op mijn plekje 2 zonnepanelen op t dak met accu’s en een omvormer. Had der verlichting op voor binnen en buiten, kacheltje, waterkoker en telefoons kon ik opladen. Het werkte altijd mijn DA enz nam wel alrijd eigen stroom mee als t nodig was.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 06:58

daane schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb alleen ervaring met losse accu’s met omvormer. Zelfde idee, alleen niet netjes in een box gemonteerd. De powerstations hadden ze toen nog niet.

Dat gaat met opladen door zonnepanelen?
Werkt het wel goed in de praktijk?

Dat was of is misschien wel goedkoper om aan te sluiten?

Die van ons worden inderdaad met zonnepanelen geladen. Dat werkt prima, en kan goedkoper zijn als je geen A-merk laders en omvormer gebruikt.
Voor het zonnepaneel heb je een mppt laadregelaar nodig, om te laden via het net heb je een gewone lader nodig, en om de stroom van 12V naar 220V om te zetten heb je een inverter met zuivere sinus nodig.
Een kant en klare Lifepo4 accu kun je dan zo aansluiten als je hetzelfde wil als zo’n powerstation, maar je kan ook LFP accu’s kopen waar je nog een apart BMS (battery management system) op aan moet sluiten. Of een simpele, goedkope loodaccu als je er niet mee hoeft te slepen en hij zo nu en dan vervangen kan worden. Nadeel van loodaccu’s is dat je ze maar voor de helft leeg kan trekken, anders gaan ze stuk, dus je hebt altijd een dubbele hoeveelheid nodig.
Hoe meer losse onderdelen, hoe goedkoper, maar het is ook wel een hoop gedoe om dat allemaal zelf in elkaar te zetten en de kabels zijn ook erg duur in die diktes.
Als het budget het toelaat is zo’n powerstation veel handiger, die neem je gewoon mee naar huis om daar even in het stopcontact te steken en op te laden.

daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Re: Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 07:45

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord
Waar gebruik jij het voor?
En nu in de winter moet jij ook thuis opladen denk ik?

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:10

Ik gebruik ze voor op onze boot. In de vorige boot hadden we 2 grote loodaccu’s van Cranenbroek, een mini zonnepaneel van 50Wp, en een laadregelaar, lader en 1000W omvormer. Dat was voldoende om elk weekend de accu’s vol te hebben en om in de zomer het hele weekend de koelkast te laten draaien, de verlichting (LED), waterpomp en een oventje om ‘s morgens een tosti mee te maken.
Die accu’s waren te zwaar om mee naar huis te nemen, en in de haven opladen ging ook niet. ‘s Winters gebruikten we gewoon minder stroom.

In onze nieuwe boot liggen twee vrachtwagen-loodaccu’s, twee zonnepanelen van elk 110Wp, en vrij veel apparatuur op 24V. Die installatie moet nog helemaal vernieuwd worden, en daar komen wel Lifepo4 accu’s in en een Victron Quattro lader/omvormer, en minstens 1000Wp aan zonnepanelen. Maar daar moet uiteindelijk ook een wasmachine en inductie kookplaat op werken, dus niet te vergelijken met een simpele installatie in een paardenstal.

daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 08:24

8nnemiek schreef:
Ik gebruik ze voor op onze boot. In de vorige boot hadden we 2 grote loodaccu’s van Cranenbroek, een mini zonnepaneel van 50Wp, en een laadregelaar, lader en 1000W omvormer. Dat was voldoende om elk weekend de accu’s vol te hebben en om in de zomer het hele weekend de koelkast te laten draaien, de verlichting (LED), waterpomp en een oventje om ‘s morgens een tosti mee te maken.
Die accu’s waren te zwaar om mee naar huis te nemen, en in de haven opladen ging ook niet. ‘s Winters gebruikten we gewoon minder stroom.

In onze nieuwe boot liggen twee vrachtwagen-loodaccu’s, twee zonnepanelen van elk 110Wp, en vrij veel apparatuur op 24V. Die installatie moet nog helemaal vernieuwd worden, en daar komen wel Lifepo4 accu’s in en een Victron Quattro lader/omvormer, en minstens 1000Wp aan zonnepanelen. Maar daar moet uiteindelijk ook een wasmachine en inductie kookplaat op werken, dus niet te vergelijken met een simpele installatie in een paardenstal.

Inderdaad 2 verschillende gebruiksdoelen
Ik wou het eerst ook maken met omvormer van bijvoorbeeld Victron omdat ik weet dat het een goed merk is maar dat is dure hobby als je minimaal 1500 watt nodig hebt
Dan zou je inderdaad al Lifepo4 moeten pakken als je het eventueel thuis wil opladen

DuoPenotti

Berichten: 31750
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:35

Ik heb geen ervaring met een power station.
We hebben wel een paar lampen buiten hangen op zonne energie.
Dat is geen formaat die originele bak verlichting vervangt maar wel méér dan voldoende om van alles mee te kunnen doen.
Als je die al hebt gebruiken die al geen stroom voor je power station.
Koste rond de 25. Zal ze dadelijk wel eens opzoeken.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:56

Victron is een geweldig merk, wij willen niet meer anders, maar inderdaad al gauw wat te duur voor kleine projectjes. De lader/omvormer die wij uiteindelijk nodig hebben kost al meer dan 3000 euro en daar zit dan nog geen accu en kabels en zonnepanelen enzo bij :=
Terwijl de opstelling die we eerder hadden; 2 loodaccu's + zonnepaneel + lader + laadregelaar + 1000W inverter samen net wat meer dan 500 euro hebben gekost :+

ikke

Berichten: 37872
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:23

8nnemiek schreef:
Victron is een geweldig merk, wij willen niet meer anders, maar inderdaad al gauw wat te duur voor kleine projectjes. De lader/omvormer die wij uiteindelijk nodig hebben kost al meer dan 3000 euro en daar zit dan nog geen accu en kabels en zonnepanelen enzo bij :=
Terwijl de opstelling die we eerder hadden; 2 loodaccu's + zonnepaneel + lader + laadregelaar + 1000W inverter samen net wat meer dan 500 euro hebben gekost :+

Victron is vooral ook shoppen. De ene of de andere leverancier kan zomaar 10 - 20% schelen!
Mastervolt is een goed alternatief. Even kijken wat er bij jou in de buurt te koop is. Kwaliteitsspul zit allemaal in dezelfde prijsklasse. Als het veel goedkoper is, is er meestal ergens op bezuinigd.

Let erop dat je bij loodaccu's de juiste accu's gebruikt! Een autoaccu kan niks hebben (80%), semi-tractie gaat al een stuk beter (50%) maar tractie-accu's kun je straffeloos tot 20 - 30% ontladen.
Dat zijn ook meteen de duurste loodaccu's maar ook die zitten nog altijd op de helft van een Lithium-accu.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:33

Klopt, bizar hoe veel verschil er zit tussen bepaalde verkopers bij Victron producten!

De goedkopere alternatieven zijn vaak niet zo 'smart'. Victron heeft bv een app voor al hun producten. Ik kan precies zien hoeveel de zonnepanelen per dag hebben opgebracht. Maar of dat nodig is? Nee. Een domme laadregelaar kan net zo goed zijn.

daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Re: Stroom op weiland doormiddel van power station

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 14:35

Ben ik nu zo beetje de enige die er behoefte aan heeft?

ikke

Berichten: 37872
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:41

8nnemiek schreef:
Klopt, bizar hoe veel verschil er zit tussen bepaalde verkopers bij Victron producten!

De goedkopere alternatieven zijn vaak niet zo 'smart'. Victron heeft bv een app voor al hun producten. Ik kan precies zien hoeveel de zonnepanelen per dag hebben opgebracht. Maar of dat nodig is? Nee. Een domme laadregelaar kan net zo goed zijn.

Ja, de iets goedkopere zijn inderdaad minder "smart" maar als het echt goedkoper is (zeg 50 - 60% goedkoper) dan worden ze vaak veel minder hufterproof en is "zuivere sinus" vaker een relatief begrip.

Voor enkele jaren terug kon je de vuistregel hanteren dat een goede omvormer/lader combi 1000 euro per kW kostte. Dat ligt tegenwoordig wat lager en de bandbreedte is wat groter geworden, mede door die nieuwe lijn van Victron.


daane schreef:
Ben ik nu zo beetje de enige die er behoefte aan heeft?

Nee, je behoort tot een relatief selectie groep die door heeft wat er in de markt kan }>

daane
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 14:44

ikke schreef:
8nnemiek schreef:
Klopt, bizar hoe veel verschil er zit tussen bepaalde verkopers bij Victron producten!

De goedkopere alternatieven zijn vaak niet zo 'smart'. Victron heeft bv een app voor al hun producten. Ik kan precies zien hoeveel de zonnepanelen per dag hebben opgebracht. Maar of dat nodig is? Nee. Een domme laadregelaar kan net zo goed zijn.

Ja, de iets goedkopere zijn inderdaad minder "smart" maar als het echt goedkoper is (zeg 50 - 60% goedkoper) dan worden ze vaak veel minder hufterproof en is "zuivere sinus" vaker een relatief begrip.

Voor enkele jaren terug kon je de vuistregel hanteren dat een goede omvormer/lader combi 1000 euro per kW kostte. Dat ligt tegenwoordig wat lager en de bandbreedte is wat groter geworden, mede door die nieuwe lijn van Victron.


daane schreef:
Ben ik nu zo beetje de enige die er behoefte aan heeft?

Nee, je behoort tot een relatief selectie groep die door heeft wat er in de markt kan }>

Als ik het warm water laat varen zou een kleinere Eco Flow ook kunnen?
En dat is kwa gewicht ook veel aangenamer dan lood