Zonnepanelen op dak van stal

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett

Berichten: 4536
Geregistreerd: 13-12-11

Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 17:45

Mijn moeder en stiefvader hebben na jaren zoeken eindelijk hun plekje gevonden! En op termijn zouden haar paardje en die van mij ook aan huis kunnen komen te staan. Zo tof!

Er zou ook een schuilstalletje gemaakt worden, het liefst met zonnepanelen erop. De verkoper van de zonnepanelen vertelde alleen dat sommige paarden er last van kunnen hebben. Hij had het ook van horen zeggen en had er geen bewijs voor, maar toch.

Ik was benieuwd, zijn er hier mensen met ervaringen met zonnepanelen op het dak van de stal?

Blue_flower
Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:51

Het schijnt, dat ondanks dat een grote partij in Nederland het ontkent, dat panelen / het systeem een hoge toon kunnen geven.
Dit is voor de monteurs niet of nauwelijks hoorbaar, waardoor de grote partij het dus ook ontkent.

Er is recent bij een grote stal gelegd en deze eigenaar klaagt over paarden die meer stress vertonen.

Er zijn echter ook genoeg verhalen van waar er niks hoorbaar is en de paarden geen reactie vertonen. Hier liggen de panelen op vele vee stallen en die tonen geen reactie. Mijn paarden die op minimale afstand van de panelen dak staan, vertonen ook geen reactie. Zelf hoor ik ook niks, terwijl ik normaal de meest hoge piepjes hoor in gebouwen / elektrische kasten.

DuoPenotti

Berichten: 31744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:53

Hier liggen ze ook op stal.
Heb niets aan ze gemerkt.

Ook de honden lopen hetzelfde naar binnen de stal in als eerst.

Akshay
Berichten: 2105
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:58

Blue_flower schreef:
Het schijnt, dat ondanks dat een grote partij in Nederland het ontkent, dat panelen / het systeem een hoge toon kunnen geven.
Dit is voor de monteurs niet of nauwelijks hoorbaar, waardoor de grote partij het dus ook ontkent.

Er is recent bij een grote stal gelegd en deze eigenaar klaagt over paarden die meer stress vertonen.

Er zijn echter ook genoeg verhalen van waar er niks hoorbaar is en de paarden geen reactie vertonen. Hier liggen de panelen op vele vee stallen en die tonen geen reactie. Mijn paarden die op minimale afstand van de panelen dak staan, vertonen ook geen reactie. Zelf hoor ik ook niks, terwijl ik normaal de meest hoge piepjes hoor in gebouwen / elektrische kasten.

Onze omvormer piept wel soms. Nu hangt die in mijn 'zadelkamer' dus ben ik zelf degene die daarvan last heeft. Verder heb ik niet het idee dat de aanwezigheid van de panelen iets beinvloedt.
Ook de hond, die woont in het deel naast de stal, reageert er niet op (ook niet op de omvormer overigens.. Wat ik knap vind, want ik word daar bijzonder chagrijnig van :') )

Nico12
Berichten: 831
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:30

1 stuks zonnepaneel kan globaal 350 Watt gelijkstroom geven. Meerdere panelen dan voor de meest gebruikelijke installaties het aantal vermenigvuldigen met 350 W. Of elkpaneel oorzien van een micro omvormer dan wordt op het dak de gelijkstroom al wisselstroom zoals ook in de stal/ woning.
Er is niets bekend over mogelijk geluid. Maar wat wel kan is windgeruis wat onder de panelen doorgaat.
Als het gelijkstroom is dan is meestal voor de panelen gezamenlijk een omvormer. Omvormers maken WEL geluid en is ook afhankelijk van het merk. Het geluid wat omvormers maken kan bijvoorbeeld hoog of laagfrequent zijn. Tevens bij opstarten tikken. En de omvormers die ik heb zijn ook nog eens voorzien van ventilatoren voor de koeling. Plaats omvormers kan dus beter niet in een woonomgeving maar beter buiten of in een garage en niet op een brandbaar oppervlak. Ook de bekabeling, voorkomen inductielussen en aarding ondersteuning zonnepanelen daar komt veel bij kijken. Er is nu een facebook groep zonnepaneel foutjes en je wilt niet weten wat er allemaal fout gaat.
Mijn installateur komt binnenkort voor de 4e keer, prutser. Uiteraard niet volledig betaald.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 16-01-23 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Berichten: 13558
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:34

wij hebben zonnepanelen, maar bewust niet op de koeienstal. Dus niet boven de dieren.
Vanwege eventuele straling en ook brandgevaar.

Lindsey_99
Berichten: 2590
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:37

De panelen zelf maken geen geluid, en ze zijn ook heel erg prettig als zonwering op een minder of niet geïsoleerd dak. Scheelt enorm in de zomer. Op een laag of plat laag dak is het wellicht minder prettig.
De omvormer kan inderdaad wel geluid geven; vooraf goed navragen welke zo stil mogelijk zijn. En deze omvormer kan ook prima buiten hangen als hij maar droog blijft. Bij ons hangt ie onder een afdak, aan de luwe kant en aan de buitenzijde afgeschermd voor weer en wind met hout ervoor.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:05

Wij hebben zonnepanelen op de boot en die omvormer zit in dezelfde ruimte als waar we slapen. Mijn vriend is echt heel gevoelig voor geluiden, en zelfs die hoort er helemaal niks van. Ook de hond gedraagt zich niet anders.
Ik kan me voorstellen dat het anders kan zijn bij goedkope, Chinese omvormers, maar als je gewoon een goed merk neemt dan is er niks aan de hand lijkt me.

Wat is je plan voor de zonnepanelen? Moeten de panelen op het net worden aangesloten om het huis van stroom te voorzien, of zijn ze bedoeld om op een accu aan te sluiten om de stal van stroom te voorzien?

Mungbean

Berichten: 35879
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:10

Ik zou vooral bij een stal meer angst hebben voor brandgevaar. Op een huis ook niet leuk, maar op stal is bijna alles bij uitstek heel erg brandbaar.

Er heeft me wel laatst iemand de oren van mijn kop gekletst over electro smog en waarom je geen nachtlampje (uitgeschakeld) naast je bed wilt voor je nachtrust enzo, maar ik persoonlijk kon daar weinig mee.

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:12

Idd de omvormers geven een bepaalde frequentie af. Hoe groter de omvormer hoe erger.
Maar je kan ze wel inpakken met metaal, dan is het al beter/weg

Estera

Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:13

Maart 2021 zijn er 30 zonnepanelen op het geïsoleerde dak van mijn stal gegaan. De omvormer, of hoe het ding ook heet, hangt in de zadelruimte. Paarden reageren niet anders, honden ook niet en zelf heb ik ook nog nooit iets gehoord. Paarden staan ook veel in de stal (open), dus ook daaraan valt niets op te merken.

zorro

Berichten: 8775
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:37

Ik heb ook zonnepanelen op het dak van onze stallen en merk helemaal niets bij de dieren. Paarden gaan er met plezier in, bij regen moet ik ze er uit jagen en ze staan heel relaxed op stal. Mijn opknappertje die echt al wel wat heeft meegemaakt ligt echt de hele nacht in het vlas te slapen, dus ze voelt zich wel veilig. De kippen en de kat zijn ook graag in de stallen, dus ik heb geen negatieve ervaringen.

petraaken

Berichten: 44266
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:42

hier ook zonnepalen op de stal. Noch de kippen, paarden en de stalkat hebben er last van.

Mariett

Berichten: 4536
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 13:26

Dank jullie voor alle berichten! Dit helpt heel erg :D
Of het voor de stal of het huis is weet ik om heel eerlijk te zijn niet, maakt dat veel uit voor brandveiligheid/geluid? Ik huur een kamer in een studentenhuis en heb dus weinig idee van energieopslag :)

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:49

Of het voor een zelfvoorzienende stal is of voor het huis op het net maakt in ieder geval heel veel uit voor de installatie. Als je met accu's gaat werken dan komt daar ook een lader bij, en een ander soort omvormer, en bij zo'n opstelling is het beun-gehalte vaak wat hoger.

Lughnassadh

Berichten: 1829
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:55

juval schreef:
wij hebben zonnepanelen, maar bewust niet op de koeienstal. Dus niet boven de dieren.
Vanwege eventuele straling en ook brandgevaar.

Precies dit. Lief zit in die wereld en verbaasd zich ook over zonnepanelen op daken waar dieren onder wonen.

Blue_flower
Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:01

Lughnassadh schreef:
juval schreef:
wij hebben zonnepanelen, maar bewust niet op de koeienstal. Dus niet boven de dieren.
Vanwege eventuele straling en ook brandgevaar.

Precies dit. Lief zit in die wereld en verbaasd zich ook over zonnepanelen op daken waar dieren onder wonen.


Soms heb je daarin als bedrijf gewoon weinig keuze. Bij de bouw van schuren een x aantal jaren geleden werd er niet gelet op hoe het dak geplaatst was ten opzichte van de zon. Onze schuur van materiaal staat niet gunstig, dus wil je uit komen met het hoge energie verbruik op een grote stal zul je dan soms toch echt moeten uitwijken naar de veestal.

Akshay
Berichten: 2105
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:11

Lughnassadh schreef:
juval schreef:
wij hebben zonnepanelen, maar bewust niet op de koeienstal. Dus niet boven de dieren.
Vanwege eventuele straling en ook brandgevaar.

Precies dit. Lief zit in die wereld en verbaasd zich ook over zonnepanelen op daken waar dieren onder wonen.

Interessant wel.

Ik heb het nagevraagd bij zowel de installateur als bij de brandweer voordat we besloten om panelen te plaatsen.
Zij gaven beide aan dat bij degelijke installatie het risico op brand niet groter is?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3046
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:12

Hier op stal ligt ook het dak vol. Ik merk niks aan mijn paard

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:33

Lughnassadh schreef:
juval schreef:
wij hebben zonnepanelen, maar bewust niet op de koeienstal. Dus niet boven de dieren.
Vanwege eventuele straling en ook brandgevaar.

Precies dit. Lief zit in die wereld en verbaasd zich ook over zonnepanelen op daken waar dieren onder wonen.

Als je soms ziet hoe de elektra in oude koeienstallen/varkensstallen eruit ziet dan zijn die zonnepanelen wel het minste waar zo'n boeren zich zorgen over hoeven te maken :=
Straling is nooit aangetoond, zonnepanelen werken via een heel simpel proces en het is niet meer dan stroom die door een draad loopt, en ook nog eens een vrij lage gelijkspanning. En als een installatie gewoon goed wordt aangesloten, met de juiste zekeringen er tussen, dan is de kans op brand via de zonnepanelen ook te verwaarlozen.

DuoPenotti

Berichten: 31744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zonnepanelen op dak van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:39

Hier werd ook aangegeven dat het risico niet bijzonder groot is als het goed gedaan is.
Duitse panelen en omvormer, gecertificeerd bedrijf.
En voor ons was er ook geen andere keuze dan op stal.
Daar zit wel een metalen dak op met daaronder brandvertragende isolatie. Uiteraard kan dat nog fout gaan, maar neem aan dat de tijd daardoor wel verkort word.