Rotstraal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoYo

Rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 18:48

Is dit rotstraal? Zie beelden. Ik doel op die grote gaten bovenaan de straal. Of is dit normaal?

Is een 22 jarige koudbloedmerrie. Staat 24/7 buiten. Is nu behoorlijk nat buiten, maar ze kan droog staan als ze wil.

Ik heb vooralsnog weinig verstand van hoeven, dus hoor graag wat jullie vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BoYo op 24-10-24 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:58

Ik vind de straal er sowieso niet goed uit zien. Ik zou er een goede smid bij halen en schoon laten snijden. Als het er roze onderuit komt of zelfs bloed heb je een heel groot probleem.

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 19:17

Nee ik vind het er ook niet echt goed uitzien als ik het vergelijk met mijn andere paard. Maarja wie ben ik... Hoefsmid heeft er niks over gezegd.
Bedankt voor je antwoord!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:21

Meestal zegt een hoefsmid wel als er iets aan de hand is. Tenminste, de mijne.

Ik zou mijn paard niet 24 7 nat willen hebben staan. Als ze weinig droog staan, zorgen dat ze echt droog staan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:27

Die scheurtjes en kloven zien er niet zo lekker uit. Wat gebeurt er als je met de punt van de hoeven krabber er overheen gaat? Kun je het dan zonder druk al helemaal weg schrapen? Of is het wel stevig maar gewoon zacht? En stinkt het?

Wanneer was de smid geweest?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:29

Straalkanker in de maak, als het dat nog niet is..

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 19:33

Celebi schreef:
Die scheurtjes en kloven zien er niet zo lekker uit. Wat gebeurt er als je met de punt van de hoeven krabber er overheen gaat? Kun je het dan zonder druk al helemaal weg schrapen? Of is het wel stevig maar gewoon zacht? En stinkt het?

Wanneer was de smid geweest?

Ik ga morgen checken! Hoefsmid is paar weken geleden geweest.

Ik heb dit paard nu een paar maanden en het is me gewoon nooit eerder zo opgevallen en hoefsmid heeft ook nooit iets gezegd.

Ik woon in het buitenland en het is hier in de herfst helaas erg nat. Ze staat niet continu in de modder overigens, maar op nat gras. Er is een grote schuilstal met stro.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:38

Een paar weken geleden is in principe voldoende dat het na bekappen nog prima was maar nu toch mankementen gaat vertonen. Je zou misschien een foto kunnen sturen naar de smid met de vraag of je je zorgen moet maken om wat je ziet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:25

Met rotstraal, hoefkanker etc kom je niet weg met 'het is hier nat' dat is het overal en sommige paarden kunnen dat (tijdelijk) niet hebben.
Daarom dus ook zorg dat ze iig echt momenten droog staan. Zet ze op stal (snachts bijvoorbeeld) en geef ze alleen droge uitloop oid als de hoeven dusdanige mankementen gaan vertonen voordat het erger wordt

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 20:58

Ik zal de hoefsmid contacten!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:25

Als je het paard nog niet zo lang hebt dan is het prima om elke 6 weken de hoeven te laten doen. Dan is vrij snel verschil te zien, want de hoeven zijn wel ongelijk nu. De steunsels liggen omgeklapt over de zool. Geef je een goede vitaminebrok? En onverpakt hooi? En het kan goed zijn om een cursus bekappen te gaan volgen, dan leer je wat 'normaal' is, of beter kan.
Bij Turbohoofsolutions kun je spullen aanschaffen tegen rotstraal.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 08:48

Hmmm hier is duidelijk iets aan de hand, goed opgemerkt.

Ik woon zelf ook in het buitenland en de mentaliteit en kennis is hier zo anders. Hier een paard wat licht kreupel liep van de rotstraal en de DA dacht dat het een hoefzweer was. :?
Echt waardeloos. De eigenaar van het paard merkte onlangs op dat 'de merrie alleen problemen heeft als ik er ben' -O- -O- . Echt een cultuur/kennis/mentaliteit dingetje.

Met online hulp van een goede bekapper uit Nederland, het 'eerste hulp bij rotstraal' gratis ebook van hoofnerd academy en medicatie van turbohoof solutions (sanogene en hoofclear gel) heb ik het zelf opgelost.

Dat raad ik je ook aan. Informeer je, volg je eigen gevoel en gezond verstand en do it for the horse!

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 09:43

Dankjewel voor alle info! Ik ga me er zeker meer in verdiepen. Cursus hoeven en bekappen wil ik inderdaad heel graag doen. Bedankt voor alle tips!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:01

Tip - kijk ook eens in de Facebook groep "Denken over paarden".
Daar vind je ook veel informatie over hoeven en behandeling van hoefproblemen

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 10:32

Marie111 schreef:
Tip - kijk ook eens in de Facebook groep "Denken over paarden".
Daar vind je ook veel informatie over hoeven en behandeling van hoefproblemen

Thanks! Ga ik doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 14:26

Rotstraal kun je voornamelijk ruiken, stinkt het? Ben het wel eens met mijn voorgangers dat het er sowieso niet goed uitziet en droge plekken enorm belangrijk zijn.