Meedenken: hooivoeren van 5 mini's en 1 paard optimeren

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

nickee

Meedenken: hooivoeren van 5 mini's en 1 paard optimeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 10:06

Hi!

Ik woon in Oostenrijk in de bergen met 5 minishettys (tussen 7 en 30 jaar oud) en 1 Arabische-Mix merrie. De merrie hebben we sinds maart 2022.
Sinds het paard is toegevoegd in de kudde, hebben we een 'voerprobleem' met het hooi, wat zich nu verergert in de winter. Ze staan allemaal samen in de oude koeienstal met grote uitloop (in de zomer staan ze overdag op de grote weilanden). Voor de merrie hebben we een extra box gemaakt, zodat ik haar 's nachts apart kan zetten, omdat ze anders het risico loopt dat ze niet naar binnen mag van een deel van de kleine terroristen.

Omdat het deze winter niet echt wil gaan vriezen, hebben we voor het eerst sinds jaren echt een blubberboel in de uitloop. Deels omdat de merrie natuurlijk zwaarder is en een deel stukloopt. Het eerste deel voor de ingang is vast, helaas kunnen we de rest niet 'vast' maken omdat alles hier schots en scheef is (berg).

Ik voer de merrie 3x per dag hooi in een hoooizak, 's nachts in dr box en de rest krijgt ze buiten. De mini's krijgen 2x per dag een hoooizak.
De merrie morst enorm met dr hooi, dus alles wat ze laat vallen, eten de mini's op of wordt snel vies. De mini's zijn (deels) te dik en krijgen dus niet zo veel hooi.

Ik wil graag een hooiplek (dus niet dr box) voor de merrie die ik maar 1 per dag hoef te vullen en waar de kleine monsters niet bij kunnen. Omdat alles scheef is bij ons, is dat nog niet zo makkelijk..

Ik zou het heel fijn vinden als er mensen zijn die met me mee willen denken!

Ter illustratie 2 foto's:
De foto met sneeuw: uitloop gaat nog veel verder naar achteren en naar links, links gaat het wel weer meteen naar beneden.
De andere foto is aan het einde van de uitloop van onder genomen.

Het hek op de foto's is nog de oude versie, er staat nu een nieuw houten hek (hoger) met 3 balken.
Laatst bijgewerkt door nickee op 16-01-23 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Re: Meedenken: hooivoeren van 5 mini's en 1 paard optimeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:54

Kun je niet een net in die boom hangen waar de kleintjes niet bij kunnen?
Ik voer overigens mijn smurfen ongeveer half graszaad hooi (gedorst hooi) en half gewoon weide hooi, dat scheelt wel, ze zijn nu goed op gewicht. Je zou dan voor je grote merrie gewoon hooi in een net hoger op kunnen hangen.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:09

dioni schreef:
Ik voer overigens mijn smurfen ongeveer half graszaad hooi (gedorst hooi) en half gewoon weide hooi, dat scheelt wel, ze zijn nu goed op gewicht. Je zou dan voor je grote merrie gewoon hooi in een net hoger op kunnen hangen.

Zat ik ook aan te denken maar volgens mij is dat geen ideale hoofd/hals houding voor langere tijd.
Daarnaast als je het hoog hangt zal er ook veel verwaaien.

Is het een optie een hele diepe bak er neer te zetten? De kleintjes kunnen daar niet bij met hun korte nekken, de arabier zou er dan wel bij kunnen. Op die manier verwaait er ook minder.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:10

inderdaad, iets in de boom hangen, of zelf een houten hangsysteem maken met een bak eronder zodat de shetlanders ook als het valt er niet direct bij kunnen, en het ook niet vies wordt, dus het paard het alsnog wel op eet?

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:10

dioni schreef:

Helpt hoger hangen tegen morsen?

Maddy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:11

Captain schreef:
dioni schreef:

Zat ik ook aan te denken maar volgens mij is dat geen ideale hoofd/hals houding voor langere tijd.
Daarnaast als je het hoog hangt zal er ook veel verwaaien.

Is het een optie een hele diepe bak er neer te zetten? De kleintjes kunnen daar niet bij met hun korte nekken, de arabier zou er dan wel bij kunnen. Op die manier verwaait er ook minder.

Hier zat ik ook aan te denken! En dan eventueel met slowfeeder er overheen om verspilling tegen te gaan?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:14

Een hoge hooibak voor het paard waar de ponys niet bij kunnen. Eventueel een draad spannen waar de ponys hun hooi kunnen eten en waar het paard dan weer niet bij kan? ponys kunnen dan onder de draad door lopen.
Een oplossing voor het morsen heb ik ook niet zo 123...misschien bewust de ponys dan wat minder voeren zodat ze het gemorste hooi zonder gevolgen kunnen opeten?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:18

Een bak waar de kleintjes niet in kunnen lijkt me een beter plan dan hoog. Morsen kan niet, natuurlijke eet-houding en de kleintjes kunnen amper pikken, want kunnen er gewoon niet bij.

nickee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 11:59

Aan een diepe bak met slowfeeder heb ik ook zitten denken. Ik hoop dan dat die kleintjes daar niet 'de wacht gaan houden' als in, de merrie mag niet bij de bak komen ofzo..daar zie ik ze nl. wel voor aan.

Ik heb de hooizakken nu hoog hangen voor de merrie, wat ik niet ideaal vind, ivm de natuurlijke eet-houding.

Een draadje spannen wordt wat lastig, de merrie is een echte bulldozer en als haar iets niet zint, gaat ze er doorheen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:59

tengeltje11 schreef:
Een bak waar de kleintjes niet in kunnen lijkt me een beter plan dan hoog. Morsen kan niet, natuurlijke eet-houding en de kleintjes kunnen amper pikken, want kunnen er gewoon niet bij.

In de natuur eten paarden niet van struiken en bomen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:16

herr_balou schreef:
tengeltje11 schreef:

Jawel, maar nadeel van hooi is dat het kruimelt/stoffiger is.
Mijn kleintje krijgt elke x last van ontstoken/rode ogen als ik het hooinet hoger hang.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:22

herr_balou schreef:
tengeltje11 schreef:

Tuurlijk wel, maar geen uren aan een stuk…. Als ze hun hooi zo moeten eten, staan ze toch wel uren per dag met hun hoofd in de lucht, en dat is niet meer natuurlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:23

herr_balou schreef:
tengeltje11 schreef:

Ja, een klein gedeelte van de tijd. Afwisseling is goed, maar grootste gedeelte van de tijd zouden ze gewoon naar beneden moeten staan met hals tijdens eten. Continu of merendeels omhoog en schuin is niet goed voor lijf.

Ik zou dus ook voor grote hoge bak gaan.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:28

Ik heb geen enkele tip, maar wil wel even kwijt hoe gaaf ik het vind dat je in Oostenrijk in de bergen woont. Mag ik vragen waar je woont en hoe je daar zo terecht bent gekomen?

nickee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 12:46

thequeensmum schreef:
Ik heb geen enkele tip, maar wil wel even kwijt hoe gaaf ik het vind dat je in Oostenrijk in de bergen woont. Mag ik vragen waar je woont en hoe je daar zo terecht bent gekomen?

Ja hoor, dat mag ;)

De liefde heeft me hierheen gebracht: nee, geen ski-vakantie. Door het werken op een paardenbedrijf heb ik mijn man leren kennen. Ik woon hier nu 14 jaar. We wonen in de 'Pyhrn-Priel' Regio, zuidelijk Ober-Österreich, 5 automin. van de skipistes.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:05

Meerdere diepe bakken neerzetten. Dan kan de pony zelf naar de volgende lopen als de kleintjes weer vervelend doen. Overal hooi in doen, desnoods in hooinetten, zodat je ze er ook weer makkelijk uit kunt halen als je dat zou willen (ivm ondersneeuwen, nat worden etc) Als er genoeg voerplekken zijn, regelt zich dat vanzelf.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:29

hooibakken maken met 2 verdiepingen, een onder opening waar de restjes in vallen voor de kleintjes en de boven opening voor de grote

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:41

Een diepe bak met een hoge rand lijkt mij een slimme oplossing.
Zijn de tanden van de merrie gecheckt? Gebitsproblemen kunnen er ook voor zorgen dat ze veel morsen met eten.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:50

nickee schreef:
thequeensmum schreef:

Ja hoor, dat mag ;)

De liefde heeft me hierheen gebracht: nee, geen ski-vakantie. Door het werken op een paardenbedrijf heb ik mijn man leren kennen. Ik woon hier nu 14 jaar. We wonen in de 'Pyhrn-Priel' Regio, zuidelijk Ober-Österreich, 5 automin. van de skipistes.

Dank voor je antwoord. Heel tof!!Oostenrijk is zo mooi! Zeker de bergen.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:52

Afbeelding

Afbeelding
Een houten kuubskist kun je zelf afzagen op hoogte dat je merrie er goed bij kan en de kleintjes niet. Ik maak het net via 2 ringen vast, dan draait het touw niet in elkaar en kun je heel makkelijk een hooinet veilig vastklikken. Morsen buiten de bak gebeurt hiermee niet.

Als ze er aan alle 4 de kanten bij kan met haar hoofd dan is er over de dag heen voldoende kans om er van te eten ondanks het legertje mini’s :D (zou je denken)

We'll take a running start and we"ll take to the sky

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:28

Als je een kist hebt waar de mini's niet bij kunnen, gaan ze daar vanzelf wel weer weg. Maar als de merrie veel morst, gaan ze daar wel voor en zou je voor de merrie minimaal 2 plekken moeten hebben dat die dan een andere keus kan maken.

Ik zou als de mini's te dik zijn en veel gemorst hooi eten, hun minder hooi geven in de netten.

Graszaad hooi mengen en stro of een aparte bak of net met stro.

En ik zou kijken of je voerplekken kan maken waar ze omheen kunnen staan en voor elkaar weg kunnen. Nu staan de mini's op een rijtje, maar hier eten ze samen.

Heb bijv een net tussen 2 palen en staan ze aan 2 kanten te eten en mat eronder voor het morsen. 2x een L-vormige hoekbak met genoeg ruimte om samen te staan 3 quarters en 2 mini's en witte ibc vaten. Heb dan ook wat meerdere voerplekken bij elkaar, zodat ze samen, apart kunnen staan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:43

Hier staat voor de dikkies altijd een goeie baal stro, en maken ze, als hun hooi op is, altijd gebruik van, dan kunnen er daar knabbelen en laten de rest met rust.

nickee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-23 07:11

senna21 schreef:
Een diepe bak met een hoge rand lijkt mij een slimme oplossing.
Zijn de tanden van de merrie gecheckt? Gebitsproblemen kunnen er ook voor zorgen dat ze veel morsen met eten.

Tanden worden binnenkort gecheckt.

nickee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-23 07:14

Dank voor de tips! Ik denk dat we voor 2 kleinere hooikisten gaan; moet dan misschien toch een stukje afgraven zodat het recht staat, of met palen extra in de grond, zodat het niet de berg afglijdt.

Ik denk er al langer aan om stro bij te voeren, worden ze daar niet koliek-gevoelig van?