Betaalbare rijbak op zandgrond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nina1999

Betaalbare rijbak op zandgrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 20:05

Hoi allemaal,

Graag vraag ik jullie advies wat betreft de aanleg van een rijbak. De weide is gelegen op zandgrond en er is momenteel helaas weinig budget beschikbaar voor de aanleg van de bak. Wel wil ik toch op afzienbare termijn vast wat gaan rijden.

Ik heb vernomen dat je best een fijne bak kunt creëren door de grond te laten keren. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe is de bak? Niet te nat of te zwaar?

Hoe diep moet er gekeerd worden? Met wat voor kosten moet ik hiervoor ongeveer rekening houden? Hoe kan de bak het beste worden onderhouden?

Alvast bedankt!!

Ibbel

Re: Betaalbare rijbak op zandgrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:14

Ik heb een gekeerde bak. Hij is het fijnst te rijden als er aardig wat regen is gevallen. 's Winters dus meestal prima.
's Zomers is-ie heel mul. Nou rijd ik niet veel in de bak, 's zomers ga ik het bos in, dus mij hindert het niet.

Hoe diep hangt af van hoe diep het zand zit. Hier was dat 40-50 cm, dus er is 1 shovelbak diep gespit (= ongeveer 1 meter). Dat was 10 uur werk. Shovel kost nu ongeveer 90 euro per uur hier, dus 900 euro voor 20 x 40 spitten, plus nog een uurtje met een vlakker er overheen à 80 euro.

Als je vaak sleept (1x per week) en eventueel sproeit is het goed bij te houden.

Hier lopen de paarden er ook in bij wijze van paddock en ik haal de mest er niet uit, maar verspreid die met slepen. Dat maakt 'm minder rul als het droog is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:20

Eea is zo afhankelijk van verschillende factoren. Wat voor zand zit je, hoe diep zit de goede laag, etc.
beste kan je eens rondvragen bij buurtgenoten en loonwerkers wat zij weten over de bodem in je omgeving. Dat geeft een idee. Als je geluk hebt zijn ze met een dikke dag klaar en ben je voor €1000 klaar en met pech zijn ze 2 dagen aan het draaien en kost het opeens €2000 euro.
Moet er nog aan bij dan kost je dat gauw €300 per dumper met zand. Heb je er 4 nodig ben je zo alweer 1200€ verder

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:55

Ik ben hier ook benieuwd naar.
Vraag me vooral af of je hierdoor ook een echt goede bak kan krijgen, of dat het toch altijd een beetje schipperen is.
Wij zitten ook op zand, hebben wel wat budget, maar 15k voor een goede eb&vloed gaat hem niet worden :D

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:15

Simbaa schreef:
Ik ben hier ook benieuwd naar.
Vraag me vooral af of je hierdoor ook een echt goede bak kan krijgen, of dat het toch altijd een beetje schipperen is.
Wij zitten ook op zand, hebben wel wat budget, maar 15k voor een goede eb&vloed gaat hem niet worden :D

Voor 15k heb je tegenwoordig geen eb en vloed bak volgens mij?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:29

Dat lijkt me niet het onderwerp van dit topic ;)
Maar 15k is, als je zelf wat kan, mogelijk als ik onze offerte mag geloven.

Edit: het is te laat, ik vergis me inderdaad. 25k it is. Nog meer redenen om te weten wat de ervaringen met keren zandgrond zijn :')
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 13-01-23 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:48

Wij zitten op zand grond en hebben de rijbak gekeerd.
Bak is wel zwaar in de zomer maar in de winter echt perfect! Na een poosje werd hij zeker minder zwaar. Kosten weet ik niet meer maar geen 900 euro. Is in een dagje klaargemaakt

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 16:29

Bedankt voor de reacties tot zo ver!

Als ik het goed begrijp, zal de zomer dus eerder een probleem zijn dan de winter. Kun je hier wel goed tegenop sproeien? Of zijn er andere opties om de bak minder zwaar te krijgen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:31

Nina1999 schreef:
Bedankt voor de reacties tot zo ver!

Als ik het goed begrijp, zal de zomer dus eerder een probleem zijn dan de winter. Kun je hier wel goed tegenop sproeien? Of zijn er andere opties om de bak minder zwaar te krijgen?

Ook hierin is dat weer van allerlei factoren afhankelijk. En moet je eerst wete hoe je bak zich houd voordat je weet welke oplossing jij nodig hebt als het al nodig is.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:12

Je zou kunnen overwegen een proefboring/kering te kunnen doen om te kijken of er goed zand onder zit. Wij zitten heel laag, het is snel nat en hebben ontdekt dat keren bij ons niet werken zou omdat de gele grond veel te diep zit. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen de bak op het maaiveld op te bouwen, met drainage. Dus het gras afgeegraven, daar de drainage op gelegd, daarop drainagezand en daarop toplaagzand. Totaal 20cm zand bovenop het maaiveld. En de vak is perfect mits nat genoeg. Dus er zit een afsluiting op de afvoerbuis van de drainage, en we hebben de aanvoer van water ook via de drainage gemaakt. Dus een eb en vloed-idee, maar zonder afvoerpomp en zo. Helemaal in eigen beheer en deels zelf aangelegd.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:17

Hier ook een gekeerde bak. ‘s Zomers is hij vrij stoffig, maar niet super zwaar. Verder is hij perfect. Kostte 6 jaar geleden € 550,00 contant.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:33

Hier ook gekeerde bak, na 3 jaar en een lading houtsnip begint hij swinters heel aardig te worden. Voor de zomers hebben we beregening aangelegd, maar is hij ondanks sproeien tot nog toe te droog en te zwaar geweest. Hopelijk komende zomer bruikbaar. Hier net als bij ibbel ongeveer een meter diep gegaan.
1 voordeel, ook met het huidige weer staat er geen enkele plas in, dus ze hebben wel altijd een droog stuk om te staan :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:02

Wij hebben ook ooit 20 jaar geleden de grond gekeerd om een bak aan te leggen maar de eerste jaren was daar niet in te rijden. Zand was veel te mul en er was geen dragend vermogen.

Toen hebben we eens houtsnippers gedaan (kun je soms gratis krijgen via de gemeente) en was er wel in te rijden maar die vergaan snel, hebben er uiteindelijk kokos in gedaan voor de toplaag en een sproei installatie aangelegd. Qua onderhoud om de paar jaar met een diepwoeler zodat het water weg kan blijven lopen en de bovenste laag weer even recht leggen en vlakken.

Qua onderhoud slepen, rechttrekken en af en toe wat kokos bijvullen en tegenwoordig is het een prima bak mits het in de zomer wel nat genoeg gehouden wordt want anders wordt het toch weer snel te mul.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:19

Hier ook gekeerde bak. €1000,00 gekost en nog iedere dag blij mee.
Paarden lopen er ook in als paddock en ben er wel zuinig op. Als in iedere dag alle mest eruit.
Zelfs nu na al die regen van de afgelopen dagen is de bak nagenoeg droog. In de zomer moet ik wel sproeien maar niet overdreven.

Ik zou de plaatselijke loonwerker eens benaderen. Heb ik destijds ook gedaan. Zij hadden dit al op meerdere plaatsen gedaan in de regio dus wisten eigenlijk wel wat ze tegen zouden komen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:43

Het los worden in de zomer kan je verbazingwekkend goed oplossen met tapijtvezels...

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:00

s0173957 schreef:
Het los worden in de zomer kan je verbazingwekkend goed oplossen met tapijtvezels...

Maar dat moet je wel willen. Nat houden werkt ook goed.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:56

s0173957 schreef:

En doet het in de winter ook nog iets?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:02

Tapijtvezels zorgen dat de bak niet/ minder hard bevriest in de winter. Maar is wel chemisch afval dus bij een eventuele verhuis en bak afbreken kost dat extra geld om het af te voeren.

En het is verder een prima toplaag, maar wij hebben voor kokos gekozen omdat dit niet chemisch afgevoerd hoeft te worden.

De plaatselijke loonwerker benaderen is een goede tip. :-)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:08

Elisa2 schreef:
Tapijtvezels zorgen dat de bak niet/ minder hard bevriest in de winter. Maar is wel chemisch afval dus bij een eventuele verhuis en bak afbreken kost dat extra geld om het af te voeren.

En het is verder een prima toplaag, maar wij hebben voor kokos gekozen omdat dit niet chemisch afgevoerd hoeft te worden.

De plaatselijke loonwerker benaderen is een goede tip. :-)

Doet kokos hetzelfde als tapijt of heb je dan meer er van nodig? En hoe snel moet je weer aanvullen omdat het verteerd?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:28

LaDonna75 schreef:
s0173957 schreef:

Maar dat moet je wel willen. Nat houden werkt ook goed.

Héél nat houden wel. En met alleen water kan je ze berijdbaar houden, met vezels erin kan je ze top houden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:31

Elisa2 schreef:

Piste bevriest in mijn ervaring net even hard, tenzij je echt een dikke toplaag van tapijtsnippers legt, maar ik bedoelde eerder de co-fibres.
En het is idd niet gewoon afvoeren van het zand, het is afval, maar geen chemisch afval...
En als je wat kennissen hebt ben je zo'n (degelijke) bodem snel kwijt aan een andere geïnteresseerde voor alleen de werkkosten, dus dat valt ook allemaal best mee.

Nu, kan zijn dat kokos even goed werkt, maar daar heb ik nog nooit op gereden en heb er geen ervaring mee dus daar kan ik niet mee vergelijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:50

Ja een ex werkgever had tapijtsnippers, een dikke laag inderdaad en die bak bevroor niet maar dat waren wel andere. Dit spul: https://www.polyvlokken.com/tapijtsnippers/

Beide zijn toplagen, kokos houdt veel water vast..wij hebben het maar een keer en goed in gelegd (lange vezels) al meer dan tien jaar geleden en doen alleen hoekjes nog bijvullen als dat nodig is. Bak blijft gewoon goed.

Een goede bak heeft een dragende toplaag nodig, tenzij er speciaal zand gebruikt wordt maar dan krijg je de duurdere bakken. (Agterberg e.d.)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-01-23 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:04

s0173957 schreef:
Héél nat houden wel. En met alleen water kan je ze berijdbaar houden, met vezels erin kan je ze top houden.

Mijn bak is echt top, niet zomaar berijdbaar, met alleen water. Vezels komen er hier niet in om milieuredenen. Afvoeren naar een ander klinkt wel leuk, maar het zijn enorm veel vrachtwagens vol en transport is nou niet bepaald gratis. Er wordt snel gezegd door veel mensen “meng er vezels door” maar 1. Dat is niet bepaald goedkoop en 2. Niet makkelijk af te voeren. Ik wil maar zeggen, denk er goed over na.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:12

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:25

Ik zit ook te kijken naar een oplossing maar wil idd geen tapijt ivm bovenstaande reden.. kokosvezel is echter ook niet te krijgen?