Stalgeld verhoging/contract

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Stalgeld verhoging/contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 22:12

Sitautie: stalgeldverhoging (fors, 20%)en nog wat aanpassingen in het contract vanuit de stal die bekend wordt gemaakt en binnen twee weken ( 17 december-1 januari) ingaan.

Nieuwe contract wat werd voorgelegd niet getekend door familielid.

Hoe zit het dan met de maand opzegtermijn?
Stalhouder wil nieuwe bedrag voor maand januari.
Familielid zegt oude bedrag want zat maar twee weken tussen bekendmaking en uitvoering: geen mogelijkheid tot zoeken andere plek.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:21

Sunnda schreef:
Sitautie: stalgeldverhoging (fors, 20%)en nog wat aanpassingen in het contract vanuit de stal die bekend wordt gemaakt en binnen twee weken ( 17 december-1 januari) ingaan.

Familielid zegt oude bedrag want zat maar twee weken tussen bekendmaking en uitvoering: geen mogelijkheid tot zoeken andere plek.

Familie lid heeft gelijk. Wijzigingen moeten minimaal een maand van te voren aangegeven worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 22:36

Absolem schreef:
Sunnda schreef:

Familie lid heeft gelijk. Wijzigingen moeten minimaal een maand van te voren aangegeven worden.

Dat dacht ik ook, maar ben geen expert.

joyce B

Re: Stalgeld verhoging/contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:06

Normaal geldt 1 maand voor wijzigingen zodat mensen ook op kunnen zeggen en wat anders zoeken.

Als eenzijdig het contract wordt aangepast binnen het opzegtermijn en je wilt de wijziging niet accepteren kun je in principe ook zonder opzegtermijn weg.

Ik weet niet of je het oude bedrag mag betalen als een stalhouder te last een wijziging heeft doorgegeven.
Wat staat daarover in het stalcontract?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:13

Laatst bijgewerkt door Daphara op 12-01-23 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:25

Dat klopt dus niet, het ligt aan het contract dat afgesloten is, zonder contract mag er alleen in overleg verhoogd worden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 00:50

Alles is duurder geworden, dus als er in de afgelopen tijd niet is verhoogd dan zat het er wel aan te komen. Maar amok maken, hoeveel zin heeft dat?
Het zou netter zijn geweest als het op tijd aangekondigd was.
Bevalt de nieuwe prijs je niet, dan gelijk opzeggen en een andere stalling zoeken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 01:17

Daphara schreef:
Dat klopt dus niet, het ligt aan het contract dat afgesloten is, zonder contract mag er alleen in overleg verhoogd worden.

Nope, zonder contract hebben verhuurder en huurder 1 maand opzegtermijn.. dus als de verhuurder een prijsverhoging wilt doorvoeren en huurder wilt dit niet betalen, kan de verhuurder het contract opzeggen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 01:31

Brainless schreef:
Daphara schreef:

Nope, zonder contract hebben verhuurder en huurder 1 maand opzegtermijn.. dus als de verhuurder een prijsverhoging wilt doorvoeren en huurder wilt dit niet betalen, kan de verhuurder het contract opzeggen.

Heb je mijn linkjes gelezen?
Zonder contract mag alleen in overleg verhoogd worden, maar als de verhoging redekijk is, dan ga je dat voor een rechter nooit winnen als huurder.

20% klinkt veel, maar stel het pensiongeld was €150, dan hebben we het over €30 en met de huidige energieprijzen zal dat geen hele vreemde verhoging hoeven zijn. Is het pensiongeld €450, dan is de verhoging €90 en of dat redelijk is…

Het één en ander is dus afhankelijk van de redelijkheid van de verhoging.

Als in het contract staat opgenomen dat de pensionhouder jaarlijks het stalgeld verhoogd per 1 januari, dan is er helemaal geen discussie.

Als huurder kun je opzeggen als je het niet eens bent met de wijziging, maar ook weet dat je het voor een rechter niet gaat winnen (of geen zin hebt om naar een rechter te stappen) en dan geld wel wat jij stelt over het opzegtermijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 01:44

Precies.. makkelijk zeggen: verhogen mag niet, maar zo werkt het bij een pensionstal niet zo makkelijk. Dan wordt je er gewoon uit gebonjourd als je niet wilt betalen. En dat mag wettelijk gewoon (als je een maand opzegtermijn krijgt).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:42

Zou ook wat zijn als de kosten stijgen en je als pensionhouder het stalgeld niet mag verhogen naar gelang die stijging. Waar moet alles dan van betaald worden? Als de kosten stijgen en je wilt als paardeneigenaar niet meer betalen dan is het wachten om opgezegd te worden of dat de pensionhouder er (noodgedwongen) mee stopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:49

Daphara schreef:

Heb je mijn linkjes gelezen?
Zonder contract mag alleen in overleg verhoogd worden, maar als de verhoging redekijk is, dan ga je dat voor een rechter nooit winnen als huurder.

20% klinkt veel, maar stel het pensiongeld was €150, dan hebben we het over €30 en met de huidige energieprijzen zal dat geen hele vreemde verhoging hoeven zijn. Is het pensiongeld €450, dan is de verhoging €90 en of dat redelijk is…

Het één en ander is dus afhankelijk van de redelijkheid van de verhoging.

Als in het contract staat opgenomen dat de pensionhouder jaarlijks het stalgeld verhoogd per 1 januari, dan is er helemaal geen discussie.

Als huurder kun je opzeggen als je het niet eens bent met de wijziging, maar ook weet dat je het voor een rechter niet gaat winnen (of geen zin hebt om naar een rechter te stappen) en dan geld wel wat jij stelt over het opzegtermijn.[/quote]
In praktijk lijkt het me nogal dwaas om een dergelijke zaak voor de rechter te trekken: Daar ben je meer kosten aan kwijt dan gewoon de opzeg doen en fatsoenlijk uit elkaar gaan lijkt me. :)
Ik heb altijd zonder contract gestaan. Op één plaats ben ik weg gegaan zonder opzeg (de maand zou die dag beginnen) omdat ze mijn paard in gevaar gebracht hadden en ik allerhande dreigementen via bericht gekregen had dus ben ik hem gaan op halen zonder opzeg te betalen. Is nooit wat van gekomen omdat ze vermoedelijk heel goed wisten dat ze dat niet gingen winnen. Ik had bewijs van verzuim en de dreigementen om hem niet de zorg te gaan bieden waarvoor ik betaalde.

Alle andere plekken heb ik gewoon de maand opzeg betaald en fatsoenlijk uit elkaar gegaan. De paardenwereld is minder groot dan mensen soms denken. Het is het overwegen waard of je gelijk krijgen op weegt tegen de consequenties er van.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:53

Als ik de openingspost lees zijn er meer zaken die veranderd zijn en gaat het niet uitsluitend om de prijsverhoging. Er wordt hier meteen over de rechter gesproken (dat zou ik nooit doen omwille van discussie over wel of niet betalen van een maand opzegtermijn), maar een goed gesprek met de staleigenaar aan de hand van de gegeven tips zou in mijn ogen echt wel een optie zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:58

Ik lees nergens dat ts de verhoging onredelijk vindt of dat ze het niet wil betalen. De vraag is mag een stalhouder een verhoging van stalgeld doorvoeren die binnen 2 weken na aankondiging al in gaat.

Er wordt met een contract gewerkt en nu doe ik de aanname dat er een maand opzegtermijn geld. Dan mag dit niet, want een pensiongast moet de kans hebben netjes op te kunnen zeggen en tijd hebben om een nieuwe stal te vinden als deze niet akkoord is met de verhoging of andere aanpassingen.

De vraag is wel: Wil je blijven? Ga je dan voor je gelijk halen met als gevolg een sfeer die ehm niet heel prettig gaat zijn?