Kruiden en bloemen op je wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

roosa

Kruiden en bloemen op je wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-23 21:27

Wie heeft op zijn weide wat kruiden en bloemen gezaaid speciaal voor paarden?
Naast diverse gras soorten kan je ook zaad kopen voor je weide van kruiden en eetbare bloemen speciaal voor paarden.
Nu is het nog winter en ik heb al wat zaaigoed besteld en bioron graszaden,want mijn weitje vertoont wat kale plekken.
Maar was erg benieuwd wie dit ook heeft gezaaid en hoe dat er uit ziet(misschien met foto)en of het bevalt.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +3
Muis L1+1
Jackson loesje x finnegan

Delaja

Re: Kruiden en bloemen op je wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:52

Been there, done that, gaat nooit meer gebeuren. Mijn weide was op een gegeven moment één kruidenzooi, er stond bijna geen gras meer. En dat terwijl er wordt gezegd dat het gras vanzelf de kruiden wat gaat 'overwoekeren'. Niet dus...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-23 21:58

Oke geen succes dus.
Dat is wel jammer.

Marienhofse Loesje Z1 +3
Muis L1+1

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:59

Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee maar ik ben wel van plan om dit voorjaar wat kale plekken in te zaaien met zo'n kruidenzaad, van Ukiespaddockparadise bijvoorbeeld. Als je het voldoende uit elkaar zaait (en misschien mixen met gewoon graszaad zodat er in verhouding weinig kruiden zijn, om overwoekering te voorkomen?) lijkt me dat goed te doen eerlijk gezegd, en een fijne afwisseling voor de paarden.
Laatst bijgewerkt door Bolletje29 op 10-01-23 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-23 22:00

Bolletje29 schreef:
Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee maar ik ben wel van plan om dit voorjaar wat kale plekken in te zaaien met zo'n kruidenzaad, van Ukiespaddockparadise bijvoorbeeld. Als je het voldoende uit elkaar zaait lijkt me dat goed te doen eerlijk gezegd, en een fijne afwisseling voor de paarden.

Ja die heb ik ook besteld idd van Ukie.
Tis maar een klein beetje wat ik door mijn doorzaai graszaad zou willen roeren.

Marienhofse Loesje Z1 +3
Muis L1+1

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:02

roosa schreef:
Bolletje29 schreef:
Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee maar ik ben wel van plan om dit voorjaar wat kale plekken in te zaaien met zo'n kruidenzaad, van Ukiespaddockparadise bijvoorbeeld. Als je het voldoende uit elkaar zaait lijkt me dat goed te doen eerlijk gezegd, en een fijne afwisseling voor de paarden.

Ja die heb ik ook besteld idd van Ukie.
Tis maar een klein beetje wat ik door mijn doorzaai graszaad zou willen roeren.

Dan lijkt mij dat eigenlijk heel haalbaar, ik ben net hetzelfde van plan. Maar ik zeg het, heb er nog geen ervaring mee

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:37

Goed kijken wat er in zit.
Vaak zit er klaver of andere pioniers in en dan heb je in no-time een ongeschikt weiland voor paarden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:32

Stukje tekst gecopeerd van de Facebook pagina van equi biome. (Had eigenlijk een link willen plaatsen. :o )

A safer pasture for most horses is a pasture containing many different species of plants, rather than a field that is predominantly grass. A species-rich pasture provides higher levels of minerals, fibre and thousands of vital antioxidant phytochemicals, it also has fewer calories.
Restoring grassland to species rich pasture can be a long-term project, depending on the type of pasture you start with.
(...)
Many of you are committed to restoration projects and progress can be slow especially if the land has been previously used for grazing cattle. Withdrawing the use of fertilizer does not automatically or immediately increase species diversity. Especially if the soil is brown earth or clay rich gley. The best restorative management is to take a hay cut and graze the field straight after (3-9 yrs). Other more extreme actions include stripping off the existing grass and 15-20cms of topsoil.
Restoration is easier on thin, free draining and sandy soils as nutrients are more rapidly reduced through rainfall leaching.

Though clover is often not considered as a benefit to pasture, a legume of some sort is essential, both to maintain the nitrogen/minerals within the soil and to prevent the grasses taking over from the herbs. Clover will tend to take over a pasture if the grass mix balance is too weak ie. low species diversity and if the paddock has compacted or heavy soil, improve the soil quality first by aeration and applying organic matter.
The NSC levels in white clover are about half of that for perennial rye, though some thought should be given to the variety of clover used regarding bacteria, virus and mould infections which cause photosensitivity in some horses, choose a disease resistant variety to reduce the chance of a bad reaction. Legumes are high in tannins which are important components of the diet for reducing worm burdens and feeding the good gut bacteria.
Grasses behave differently when in a pasture mix and it is important to grow grasses/plants which thrive and support each other, the above mix is tried and tested to increase macro and mineral levels, reduce carbs and maintain sufficient protein, horses grazing on this type of pasture are unlikely to require supplemented food. Do not apply a nitrogen fertiliser to this seed mix as the balance of plants will change reducing the herbs and legumes.
(...)
post can be shared here https://www.facebook.com/plantsforhorses

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:08

Ik zou gewoon losse dingen kopen. Bijvoorbeeld een rand goudsbloem en korenbloem inzaaien

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:12

Ik ben op een verwaarloosde wei vol echt ongewenst spul begonnen met paardenmengeling en kruiden. Dat won het echt niet, dus puur engels raaigras op gegooid en 2jr goed onderhouden.

Als je een kruiden wei wil, kan je beter een stukje apart afdelen en dat een kruiden wei maken. Daar kan je ze bijv een uurtje pd op laten.

Of wat mensen doen; borders langs een pad waar de paarden langs lopen en kiezen wat ze willen eten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:41

Delaja schreef:
Been there, done that, gaat nooit meer gebeuren. Mijn weide was op een gegeven moment één kruidenzooi, er stond bijna geen gras meer. En dat terwijl er wordt gezegd dat het gras vanzelf de kruiden wat gaat 'overwoekeren'. Niet dus...

Hier was het ook geen succes :n We zijn er nu eindelijk weer vanaf en hebben weer alleen gras

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 06:48

Ik heb ook een kruidenmix mee ingezaaid, het geeft allesbehalve een mooie strakke wei. Stiekem hoop ik dat er weinig van op komt dit jaar. Paarden aten er duidelijk wel van.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 07:50

Ja, al jaren. Maar dan wel een mengsel van verschillende grassoorten en kruiden waarbij je rekening houd met stevigheid van je grasmat, anders lopen ze alles eerder stuk.

Paarden eten er veel van en we hebben amper hoefbevangen paarden :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 07:57

Afbeelding

Heb geen betere foto, je ziet op verschillende momenten verschillende planten op komen.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:10

Welke mengeling gebruik jij ruitje?

Ik heb 1 weide doorgezaaid met een mengsel van medigran. Dit zit erin:

Achillea millefolium – Duizendblad, wit
Anethum graveolens – Dille, geel
Carum carvi – Karwij, wit
Cichorium intybus – Cichorei
Daucus carota – Wilde peen, wit
Foeniculum vulgare – Venkel
Majorana hortensis – Majoraan
Medicago sativa – Luzerne
Pimpinella major – Grote bevernel, wit
Plantago lanceolata – Smalle weegbree, bruinroze
Salvia officinalis – Salie, paars
Sanguisorba minor – Kleine pimpernel, rood
Taraxacum officinale – Paardebloem
Thymus vulgaris – Tijm
Trifolium pratense – Rode Klaver
Trifolium repens – Witte Klaver

Nog geen ervaring want ik heb in het najaar ingezaaid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:49

Dille, venkel en tijm zijn al moeilijk op te groeien als je ze gericht zaait. Vooral dille heeft een heel speciale grond nodig. Op zich wil je daar ook niet te veel van (dikke, venkel, thijm, perserselie etc) in hete zonnige zomers ivm fototoxisch.

Dingen als salie zijn niet bestendig om er op te gaan staan. Paardebloem krijg je vanzelf wel.
Klaver en weegbree zijn pioniers die sowieso al overal zijn, als je een arme wei hebt is het in no-time overwoekert al maakt de verkoper er nog zo‘n mooi verhaal bij.
Veel klaver maakt problemen. Rode klaver is juist iets wat veel paardenhouders bestrijden ivm die schimmel die erop komt waardoor je dat kwijl verschijnsel krijgt.

Als je een heel groot weiland hebt met een gezonde mat die niet kapot gelopen wordt en niet tot de bodem afgegeten wordt, dan kun je er waarschijnlijk met de juiste zorg wel wat moois van maken.

Voor tuinen bestaan ook van die leuke commerciele „bijen mix gras zakjes“. Tuinierders lachen zich een ongeluk want die mogen dan 3 jaar later het klaver landschap komen opruimen voor veel geld.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-23 09:06

Ik denk dat het verstandig is een strookje te maken als ik de meeste zo hoor.
Dit zit er in.

Afbeelding

Marienhofse Loesje Z1 +3
Muis L1+1

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:23

Hier ging de klaver overheersen helaas. Geen idee wat ik verkeerd heb gedaan. Naar mijn idee ook maar klein beetje gezaaid (kale plekken doorgezaaid)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:25

Rode klaver zaaien? Wij hebben dat in onze destijds verwaarloosde grasmat nog steeds niet goed weg kunnen krijgen. Dat woekert enorm, is slecht uit te steken en er kan inderdaad een schimmel op komen.
Onze buurman had ook een kruidenwei voor de ezels. Het ziet er heel rommelig uit door de hoogteverschillen van de plantjes en de ezels eten er slecht van. Nou reageren die misschien anders dan paarden

Mahone <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:28

AvHdG schreef:
Hier ging de klaver overheersen helaas. Geen idee wat ik verkeerd heb gedaan. Naar mijn idee ook maar klein beetje gezaaid (kale plekken doorgezaaid)

Niets.
Dat is wat klaver doet. Die is gek op arme niet sterk bemeste grond.

Een mooie alpenwei met wilde kruipthijm en wilde munt (woekert ook als de ziekte trouwens) is natuurlijk prachtig maar gewoon weinig realistisch is intensieve begrazing van maximaal gebruikte paardenweides op kleibodem.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:41

Wij hebben onze weides ca. 2 jaar geleden doorgezaaid met Agrobs graszaad en een kruidenmengsel. Het was productie land dus alleen Engels raai. Nu staan er allerlei kruiden die de paarden graag eten ( weegbree, kaasjeskruid, chicorei, wat klaver, etc. etc.). Gelukkig geen "strakke" weide ( het is geen gazon, toch) maar een voedzame weide voor de paarden. Daarbij zitten hier ook nog een paar biologisch werkende koeienboeren waarvan ook een en ander deze kant op waait.
De paarden zijn er dol op en halen zelf bijv. de wortel van de chicorei uit de grond, die schijnt erg lekker te zijn ;-) .
Er groeit ook wel wat zuring en dat maaien we; zuring geeft lucht aan de grond dus we laten de wortels deels staan. Als het te gek wordt graven we wel delen uit.
We hebben 2 jaar niet bemest en gaan dat dit voorjaar wel weer doen o.a. om kruiskruid tegen te gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:50

Britten zijn dol op een strakke, 'geschoren' grasmat, maar dan wel in de tuin.

Niet voor de paarden.
Voor de gezondheid van je dieren is het juist belangrijk dat ze naast verschillende grassoorten
(niet alleen dat Engelse raaigras, waar lieverds met vier magen melk van maken)
verschillende kruiden, en liefst ook wat struiken en bomen kunnen eten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-23 10:59

Het klinkt zo mooi,en wil graag goed doen.
Al ben ik bang dat mijn weitje te veel te verduren heeft en dat het overwoekerd gaat worden met kruidjes die dat wel weer fijn vinden.
Staan al heel veel wilgen langs de sloot waar ook aan gevroten kan worden.

Marienhofse Loesje Z1 +3
Muis L1+1

Lola19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:09

Ik ben ook een beetje aan het testen met kruiden. Ik stel het mengsel graag zelf samen omdat ik geen klaver wil en sommige andere kruiden die veel in ‘kant en klaar mengsels’ zitten staan er ook al genoeg.
Voorheen bestelde ik kleine zakjes bij de Bolster en afgelopen jaar heb ik kruiden besteld bij Neutkens zaadhandel.
Ik was alleen wat te laat in het jaar met zaaien daardoor groeide niet alles goed, metname door de droogte. 8)7
Ik heb het op de kale plekken en langs de randen van de wei en onder de bomen gezaaid.

Sommige kruiden groeiden echt heel goed zoals de Malva en de Wilde peen. Chicorei bloeit in het tweede jaar, dus ik ben benieuwd…
De rest deed het redelijk.

Neutkens heeft wel een minimale hoeveelheid die je moet bestellen, dus bij elkaar was het 3,5 kilo ofzo :D
Maar ik heb wat weggegeven aan vriendinnen en buren en ik heb nog genoeg voor dit jaar, dus ik zaai het dit jaar gewoon weer.
Helaas heb ik geen foto van de wei toen de kruiden bloeiden.

Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:14

Mijn ervaring is dat veel kruiden niet tegen uitmaaien kunnen en maar 1x doorkomen. Wat er van de kruiden in de jaren erna opkomt hangt sterk af van de grondsoort de zuurgraad en de aanwezige hoeveelheid voedingselementen. Bij mij kwam in de jaren na zaaien steeds meer smalle weegbree op en alleen nog wat wilde peen, de rest van de kruiden heb ik nooit meer teruggezien.

Nog een waarschuwing uit mijn ervaring: Er zijn paarden die allergisch zijn voor bloeiende smalle weegbree (symptomen hooikoorts en headshacking) ik heb er nu al een paar hier gehad. Gelukkig helpt het maaien van de weegbree-bloemen wel vrijwel meteen maar dat spul bloeit bijna de hele zomer :\