Stalmatten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lol4947

Stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 15:37

Hoi,

Ik ga binnenkort naar een nieuwe stal verhuizen en ik ben even aan het kijken wat ik het beste in de stal kan leggen.

Mijn pony heeft astma en men DA zegt dat stro niet zo goed voor der is. Het probleem is dat op onze nieuwe stal alleen stro is toegestaan en geen schavelingen of dergelijke.

Ik was dus aan het denken aan stalmatten maar kan ik men pony daar opzetten zonder schavelingen, stro,… erop? Ze heeft genoeg hooi waardoor ze iets te knabbelen heeft.

Wat denken jullie?

Thanks alvast

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:43

Dat wordt nat als ze erop gaat mesten/plassen.
Daardoor kan ze dus nooit droog liggen.

Mag je ook geen gehakseld stro of strokorrels gebruiken?

ziezoziezo22

Re: Stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:44

Staan de andere op stro in dezelfde ruimte.
Want dan hebben ze er nog steeds last met een allergie

lol4947

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 15:46

ziezoziezo22 schreef:
Staan de andere op stro in dezelfde ruimte.
Want dan hebben ze er nog steeds last met een allergie

Nee, ze heeft een buitenstal dan die helemaal geen verbinding heeft met de hooizolder of andere stallen :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:50

Hier op stal zijn veel boxen overgegaan op stalmatten. Ik ben er niet per se fan van, maar het lijkt voor hun te werken. De stallen moeten wel met grote regelmaat worden schoon gehouden.

lol4947

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 15:54

Nessie schreef:
Hier op stal zijn veel boxen overgegaan op stalmatten. Ik ben er niet per se fan van, maar het lijkt voor hun te werken. De stallen moeten wel met grote regelmaat worden schoon gehouden.

En moet je die dan elke keer schoonspoelen of niet? Hebben zij wel stro, schavelingen enz. op hun stalmatten liggen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:11

Ik heb overal stalmatten liggen omdat het warmer en minder glad is dan het beton. Echter strooi ik de stallen gewoon op, en flink ook. Mijn grote paarden staan op stro, de pony's hebben in de inloop gehakseld koolzaadstro en in de boxen hennep.

Ik wil graag een schoon, zacht en warm bed voor ze, dus ik heb laag van minimaal 20/30 cm. De inloopstal pot ik, dus enkel dagelijks de mest eruit en wanneer nodig dus nieuwe bodem. De boxen mest ik dagelijks, alles wat er ook maar vies uit ziet eruit en dan weer opstrooien met schoon stro. Mijn paarden waarderen dat enorm. Gaan graag naar stal en doen hier ook echt hun diepe slaap.

Enkel matten gebruiken lijkt me snel een vieze boel worden. Als ze daarop plassen en mesten dan zullen die van mij daar echt niet op gaan liggen. Bij een inloop stal met andere fijne lig plekken zou ik dat nog niet zo erg vinden, maar als je ze echt opsluit dan zou dat voor mij niet wenselijk zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:29

Je zou kunnen informeren bij die stal of gehakseld koolzaadstro wel mag. Je wil toch een laag op het rubber zodat het geen vieze natte stink boel word.
Of nog mooier, potstal maken van dikke laag gehakseld koolzaadstro zonder rubber...dan hoef je dagelijks enkel de drollen te verwijderen en 1 a 2x per week de plasplek en baaltje bijvullen. Is ook niet stoffig.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:15

In plaats van stalmatten kun je ook kiezen voor staltegels, daar zit antislip op, waardoor het minder glad wordt dan matten. Je zou dan kunnen opstrooien met een beetje zaagsel

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:22

Hier stond het blank vanwege de zeik, was ook echt smerig.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 00:16

Ik heb stalmatten liggen, vooral omdat het niet zo koud is als beton. Mijn paarden staan op equibedding. Geschikt voor paarden met astma, want stofvrij en mag bij stromest afgevoerd worden. Misschien de moeite waard om eens naar te kijken