Mijn merrie loopt momenteel niet hoog in de sport, maar wordt wel veel van gevraagd. Ik heb haar sinds juni in eigendom en opgehaald toen zij sterk vermagerd bleek, geen bespiering had what so ever, en een veulen aan de voet en dus nog volop lacteert.
Ik heb haar sinds november/december volledig op de Vitalbix, nadat we gewerkt hebben met Havens en Voermeesters. Deze merken bleken een te hoog gehalte te hebben in suikers en zetmelen, dus verder gezocht en zo terecht gekomen met Vitalbix. Ik heb overigens ook heel veel gehad aan hun adviezen (zelf wel een beetje bijgesteld overigens, maar het gaf een goede richting).
Mijn merrie moet dus aankomen, spier opbouwen én lacteren. Geen eenvoudige opgave. Daarbij komt bovendien dat het een friese merrie betreft, die dus (in verhouding tot bijvoorbeeld een KWPN'er) sneller verzuurd, helemaal in relatie tot haar huidige conditie.
Zij krijgt momenteel tweemaal daags:
- 1ltr Nutrimash;
- 3ltr Breed&Grow;
- Lijnzaadolie;
- Lucerne+.
Lucerne goed gemixt door de muesli en slobber ook een beetje erdoor gemixt. Hierdoor heeft ze eitwitrijke(en dus energierijke) voeding, waar ze goed op moet kauwen en wat goed wordt opgenomen.
Het mooie van Vitalbix is dat het heel rijk is aan micronutriënten (vitaminen, mineralen) rijk aan eiwit en geen grove hoeveelheden vulmiddel bevat (suiker/zetmeel). Overigens vooropgesteld dat het geen goedkoop diervoeder is en dat je mogelijk, wanneer jij je zou verdiepen in de bestanddelen, met andere leveranciers op een vergelijkbaar resultaat zou kunnen komen. Ondanks de hele situatie komt ze momenteel redelijk rap aan, heeft ze meer dan voldoende energie en herstelt ze goed na inspanning.