Paardenstal van steenschotten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Selente

Paardenstal van steenschotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 22:42

Ik ben aan het oriënteren wat de kosten zijn van een paardenbox.
Als je nieuwe paardenboxen moet aanschaffen is dit best prijzig.
Nu heb ik in oude topics voorbij zien komen dat sommige gebruik gemaakt hebben van steenschotten.

Heeft iemand hier foto's van?
Hoe gaat het in zijn werk oftewel; hoe verbind je de steenschotten aan elkaar vast en hoe zet je dit evt vast aan een bestaande muur?
Bevalt dit?

Andere opties voor paardenboxen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:02

Foto's genoeg op google :)

Zoals ik kan zien worden de steenschotten tussen palen geschoven die een "T" paal zijn. Deze palen hebben een groef.
Zoals dit:
Afbeelding

Als je dan een stal aan een bestaande muur wil maken kan je zo'n hoekpaal nemen (die T palen heb je ook dat er maar aan 1 kant een groef zit bv of aan 3 kanten een groef) die vastboren met lange schroeven aan de muur en dan de steenschotten ertusseb laten glijden.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 09-01-23 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nietsmar

Re: Paardenstal van steenschotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:04

Ik heb ook een stal van steenschotten. Ze staan in ijzeren U profielen die vast zitten op de grond. Ook boven op de steenschotten weer vast gezet met U profielen. Die sla je er zo op en dan zit het strak in elkaar. Bevalt prima, zou het zo weer doen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:10

In heb alleen een tussenwand van steenschotten. Onder en boven in een u profiel en die zijn aan de voorwand vast gelast.
T is dat het allemaal maatwerk was en ik op marktplaats in de buurt niks kon vinden. Het staat nu een jaar maar ze schrapen er best wel langs met hun tanden en lijdt het wel.

_Selente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 23:11

Nietsmar schreef:
Ik heb ook een stal van steenschotten. Ze staan in ijzeren U profielen die vast zitten op de grond. Ook boven op de steenschotten weer vast gezet met U profielen. Die sla je er zo op en dan zit het strak in elkaar. Bevalt prima, zou het zo weer doen!

Heb je dan de hele stal rondom met steenschotten? En tussen de steenschotten geen t profielen ofzo?
En hoe zit het met de deur?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:19

Wij hebben gewoon een prefab stal, dubbelwandig steenschotten met hout. Staat al 30 jaar. De palen waar de schotten in vallen zijn ook van beton.

Maar toen wij hier kwamen wonen was er een melkstal van sandwichpanelen waar we in eerste instantie een paardenstal van gemaakt hebben, en dat is ook mooi bouwmateriaal.

Sandwichpanelen bestaan uit twee platen metaal met daartussen hard PUR-schuimachtig isolatiemateriaal. Ze zijn zelfdragend, hebben een mes-en groef en je schuift ze zo in elkaar.

Veel industrieloodsen worden met deze panelen gebouwd én ze worden veel tweedehands of nieuw tweedekeus aangeboden.

Je bouwt voor een stal dus een houten (of stalen, maar dat is duurder en iets minder makkelijk zelf te plaatsen) skelet waar je die panelen tegenaan vastzet. Dak kun je van diezelfde panelen maken, en je hebt een volledig geisoleerde stal met metalen wanden waar weinig aan kapot kan.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:23

Wij hebben net onze mega box van steenschotten af. Aan de kant van de muur zijn ze middels dikke balken op de muur geschroefd. Voor de rest staat ie los in de ruimte. Op de hoeken en de andere lange zijde is ie verankerd middels prefab betonpoeren met daarop 15 x 15 hoekpalen. Wij kunnen de box nog doormidden doen middels een boom, zodat er twee paarden apart in kunnen staan. Ik weet niet waar je woont, als het in de buurt is, kan ik je de adressen wel geven van de poeren en de balken/hoekpalen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:17

hebben jullie foto's van de constructies?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:47

Ibbel, sandwichpanelen zijn super mooi/goed, maar niet sterk genoeg of als boxwand gebruikt te worden. Beetje paard kan er (zeker met ijzers) doorheen slaan. Je kunt de buitenkant van de stal er prima van fabriceren, maar je zult er echt wel boxwanden o.i.d. aan de binnenkant tegenaan moeten zetten.
Duhelo, foto's maken is lastig: geen smartfoon.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:18

Wij hebben 2 zijden van onze schuilstal zo gemaakt.
We hebben ze ze onderaan in een u-profiel staan dat vastgeboord is in de betonnen vloer.
In het midden (2 schotten boven elkaar) hebben wij een sterke brede plank vastgevezen aan de binnen- en buitenkant van de onderste en daar de bovenste in geschoven om ze aan elkaar vast te maken.
Bovenaan dan terug een u-profiel erop dat vastgemaakt is aan de palen.
Is serieus hufterproef!

Ivm sandwichpanelen, idd nooit gebruiken als wand van een stal. Slaan ze zo kapot (net zoals gewone traditionele snelbouwsteen trouwens).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:32

Ik heb mijn schuilstal met van die ijzeren dakplaten aan de achterzijde. Wel tot tegen de grond. En daarvoor ook nog hout. Maar het hout is niet tot tegen de grond, en afstand tussen hout en ijzeren platen is 12cm.
Tot nu toe heb ik wel rustige paarden die niet slaan tegen stal wanden. Maar ze worden ook niet opgesloten erin. Ik denk dat daar wel een verschil in zit.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:54

Wij hebben de steenschotten gewoon op de palen geschroefd, dus skelet zetten met houten palen en daar de steenschotten tegen geschroefd. Binnenkant is wel nog afgewerkt met ander hout voor een gladde afwerking. Onderste deel steenschotten en bovenste deel potdekselplanken.

Dit is toen de binnenwand er dus nog niet tegen zat :D
Afbeelding

_Selente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 23:03

hoogendroog schreef:
Ibbel, sandwichpanelen zijn super mooi/goed, maar niet sterk genoeg of als boxwand gebruikt te worden. Beetje paard kan er (zeker met ijzers) doorheen slaan. Je kunt de buitenkant van de stal er prima van fabriceren, maar je zult er echt wel boxwanden o.i.d. aan de binnenkant tegenaan moeten zetten.

Ik woon in friesland (dichtbij sneek)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:14

hoogendroog schreef:

Welnee, gewoon fatsoenlijk hout er tegenaan schroeven (kan desnoods van buitenaf door alles heen) en klaar ben je. Daar heb je geen extra constructie voor nodig.

Voor jouw beeldvorming: als je een parker van 4mm in zo'n plaat draait, kun je daar ongeveer 5kg aan ophangen. Zo slap is dat spul dus ook niet.

_Selente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 23:15

Hoe hoog moeten de steenschotten dan zijn?