Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jabik
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-03-21

Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 21:50

Hello!
Ik heb besloten mijn paard van stal te verhuizen. Ze staat nu overdag 4-6 uur buiten en de rest op stal. Te weinig vind ik. Nu gaat ze naar 24/7 buiten, best een overgang. Ze heeft daar onbeperkt hooi en weidegang en daarbij 3 grote inloopstallen met stro.
Heeft er iemand tips voor de overgang? Ze heeft nu een 280 grams deken op, zou dit voldoende zijn of een extra staldeken er onder leggen?
Nu krijgt ze dagelijk nog 3x een halve schep brokken, dat is dadelijk natuurlijk lastig. Volgens de staleigenaar hebben de paarden voldoende aan het hooi en gras en hebben ze niet persé extra nodig.
Ik kan haar natuurlijk wel brokken voeren na het rijden (4-5x per week). Hoe denken jullie daarover?
Het gaat om een gezonde merrie.
Verdere tips zijn welkom!

Zilverroosje
Berichten: 516
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:02

Superfijn, 24/7 buiten! Mijn Fjordje leefde helemaal op. Ik geef zelf alleen af en toe wat vitaminebrok, maar ik heb sobere rassen. Dekens: Het is meestal niet nodig, dus wellicht kun je dit afbouwen? Bv alleen bij stevige vorst of langdurige regen? En misschien later zelfs wel zonder? Ze zijn bij 24/7 veel meer in staat zichzelf warm te houden door beweging. Succes!

Molfre

Berichten: 2659
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:21

Ik zou als ik jou was gewoon dekends doen zoals je die nu ook doet. Van koud en wind krijgen ze niks, regen wordt vervelend. Zolang je paard in de schuilstal komt zou ik me nergens zorgen over maken. En je brokken, die zou ik naar 1x per dag doen. Enige voordeel van 3x per dag voeren is dat ze even iets te doen hebben, maar dat is nu niet meer nodig.

Marigold

Berichten: 12666
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:23

Hoe staat je paard nu, in een open stal of echt binnen? Aangezien hij op stal al dekens om heeft, doet mij twijfelen of dit de beste periode vh jaar is om het paard om te zetten van stal naar 24/7 land.
Het zou misschien beter gaan in het voorjaar.

Het ligt aan de dynamiek in de groep in hoeverre hij in de schuilstallen kan gaan staan.

Wel veel veranderingen ineens (verhuizen, totaal andere manier van staan, geen brok voer moment meer) het is ook van het paard en de factoren afhankelijk zoals: hoe ligt hij in de groep, kan hij er aarden, mist hij stal wel of niet.
Ik lees op Bokt ook wel, het ene paard bloeit op, het andere kan er niet tegen en wil ‘s avonds naar stal.

Jabik
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 22:31

Marigold schreef:
Hoe staat je paard nu, in een open stal of echt binnen? Aangezien hij op stal al dekens om heeft, doet mij twijfelen of dit de beste periode vh jaar is om het paard om te zetten van stal naar 24/7 land.
Het zou misschien beter gaan in het voorjaar.

Het ligt aan de dynamiek in de groep in hoeverre hij in de schuilstallen kan gaan staan.

Wel veel veranderingen ineens (verhuizen, totaal andere manier van staan, geen brok voer moment meer) het is ook van het paard en de factoren afhankelijk zoals: hoe ligt hij in de groep, kan hij er aarden, mist hij stal wel of niet.
Ik lees op Bokt ook wel, het ene paard bloeit op, het andere kan er niet tegen en wil ‘s avonds naar stal.

Ze staat nu echt binnen, dus dat is wel echt een verandering. Ze is een vrij dominante merrie dus ik verwacht dat ze zich niet laat verjagen.
Ze zal de eerste tijd apart komen van de andere paarden dmv een draadje zodat ze kan wennen, hierna kan ze bij de groep.

Sakura789

Berichten: 2835
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:36

Hier ook de overgang gemaakt naar 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Erg blij mee! Fitte en frisse merrie aan overgehouden. Ik geef alleen nog maar vitaminebrokjes, alleen als ik er ben. Meestal 5x per week. Qua deken dacht ik dat ze dik ingepakt moest worden, ,aar na een paar maanden valt het juist heel erg mee. Ze is wel geschoren in november en staat nu onder 200 grams. Hele koude en gure dagen onder 300. Een sterke deken is wel heel belangrijk.

Letizia

Berichten: 12160
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:37

Die van mij is vorog jaar april naar 24/7 buiten gegaan en ze heeft nu 350gr op. Als ze nog op de oude setting had gestaan, had ik haar 100gr minder op gedaan en daar had ze een super korte vacht.
Nu neigt die van mij wat snel naar net iets te schraal, dus ik vind warm staan dmv een deken wel een must. Ik wil niet dat ze te veel energie steekt in warm blijven :)
Qua voer heeft ze 24/7 toegang tot kruiden hooi en graszaad hooi en beperkt toegang tot voordroog. Verder krijgt ze via een voerstation muslie in kleine porties en voer ik zelf nog bij.
Laatst bijgewerkt door Letizia op 09-01-23 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16987
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:38

Beetje afhankelijk hoe ze nu staat op haar oude stal.
Binnenstal, buitenstal, wel/geen ruwvoer buiten, hoe houd ze zich daar qua warm houden?
Is ze wel/niet geschoren?

Nieuwe stal
Hoe is daar de kudde met nieuwkomers?
Mogen ze rap overal mee eten?
Mogen ze de schuilstal in?

Ik zou niet gelijk al het krachtvoer eraf halen, want dit gaat best een omschakeling zijn.
Je kan d'r bv nu al wel op voorhand terug gaan zetten qua hoeveelheid. Zodat je straks gewoon zelf 1x per dag het kan voeren. Eventueel overstappen op een vitamine/mineralen brokje.

Hier staan ze van april t/m oktober (beetje afhankelijk van het weer en temperaturen) 24/7 buiten. De regel is dan, zelf je (krachtvoer) voeren. Bij medicijnen, ziekte of wat anders is het altijd wel bespreekbaar.
De overige maanden gaan ze met de nacht op stal, dan zijn er 2 voerbeurten. Zetten we klaar en word gegeven. Bij die beurten krijgt die van mij enkel wat luzerne, zodat ze toch wat krijgt als de andere ook krijgen. Als ik er zelf ben dan krijgt ze haar gewone hapje van mij.
Ik weet niet of je het op je huidige stal ook zelf klaar moet zetten? Anders zou je bv op die manier al langzaam aan af kunnen bouwen naar 1x per dag krachtvoer

Jabik
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 22:53

kiki1976 schreef:
Beetje afhankelijk hoe ze nu staat op haar oude stal.
Binnenstal, buitenstal, wel/geen ruwvoer buiten, hoe houd ze zich daar qua warm houden?
Is ze wel/niet geschoren?

Nieuwe stal
Hoe is daar de kudde met nieuwkomers?
Mogen ze rap overal mee eten?
Mogen ze de schuilstal in?

Ik zou niet gelijk al het krachtvoer eraf halen, want dit gaat best een omschakeling zijn.
Je kan d'r bv nu al wel op voorhand terug gaan zetten qua hoeveelheid. Zodat je straks gewoon zelf 1x per dag het kan voeren. Eventueel overstappen op een vitamine/mineralen brokje.

Hier staan ze van april t/m oktober (beetje afhankelijk van het weer en temperaturen) 24/7 buiten. De regel is dan, zelf je (krachtvoer) voeren. Bij medicijnen, ziekte of wat anders is het altijd wel bespreekbaar.
De overige maanden gaan ze met de nacht op stal, dan zijn er 2 voerbeurten. Zetten we klaar en word gegeven. Bij die beurten krijgt die van mij enkel wat luzerne, zodat ze toch wat krijgt als de andere ook krijgen. Als ik er zelf ben dan krijgt ze haar gewone hapje van mij.
Ik weet niet of je het op je huidige stal ook zelf klaar moet zetten? Anders zou je bv op die manier al langzaam aan af kunnen bouwen naar 1x per dag krachtvoer

Ze krijgt nu 2x per dag ruwvoer, op de wei word niet bijgevoerd. Dit is ook een reden dat ik niet blij ben met de huidige stal.ze is ongeschoren en houd zich goed warm.

Bedankt voor de tip over het voeren. Ik zal haar voer alvast laten minderen en dan kan ik op haar nieuwe stal 1xper dag een vitamine brok voeren.

De nieuwe groep schijnt een makkelijke groep te zijn met nieuwkomers, er is veel ruimte en meerdere voerplekken. Ik ben er niet bang voor dat ze daar niet bij kan.

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:18

deken zal volgens mij wel voldoende zijn, zeker nu, het is wel nat maar nog altijd 5-10 graden overdag.
Als het kouder wordt kan je opteren om er een dekentje onder te doen, gewoon paar keer savonds laat gaan voelen of ze warm aanvoelt of niet.

Kwa voer: ik zou overgaan op een vitaminebrok dat je uit de hand kan voeren (zoals lexa winter cob) en de keren dat je gaat ze apart van de rest een schepje brok/slobber geven voor de lekker.

LWDaisy

Berichten: 4900
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:51

Ik gok dat je volgende winter geen deken meer zal nodig hebben, als je paard voldoende vacht aanmaakt. Nu heeft ze die vacht niet, doordat ze op stal staat met dekens. Dus ik zou qua dekens gewoon hetzelfde doen als je nu doet, en die vanaf het weer het toelaat achterwege laten. Mocht het toch nog een stuk kouder worden, zou ik doen wat Duhelo ook al aanraadt - checken of ze het koud heeft of niet. Zoja, dekentje erbij, zoniet, gewoon verder met de deken die ze nu om heeft.
En dan naar volgend winterseizoen toe rustig bekijken of ze voldoende wintervacht aanmaakt, en dan kan je hopelijk de dekens in de kast laten. Ik ondervind zelf dat 24/7 buiten makkelijker is zonder dat hele deken-gedoe haha. Ze worden er wel lekker smerig van, maar je moet je niet druk maken over buikriemen die los geraken of weidemaatjes die je deken slopen.

Qua voer - ik ben altijd blijven voeren, ook toen we "op pensioen" gingen en van een superdeluxe stal naar 24/7 buiten verhuisden. Ik ben sinds kort overgestapt van korrel naar slobber, omdat ze sinds kort supplementen krijgt en ze die met de korrel niet wilde opeten. Onder de slobber kan ik die wel kwijt, dus krijgt ze daarom slobber ipv korrel. Dat krijgt ze 1x per dag, maakt niet uit hoe laat want verder heeft ze onbeperkt ruwvoer. Ze heeft het krachtvoer op zich niet nodig, maar het plots niet meer geven vond ik zielig haha, en nu met de supplementen is het wel zo handig dat ik het ergens onder kan mengen :) Ze had een tijdje geleden ook 12 dagen een ontstekingsremmer nodig, ook dan is het alleen maar handig als je die onder iets van korrel/slobber kan binnen smokkelen.

Bij ons ging die overgang echt vanzelf. Paard was er super blij mee! Ze kruipt best vaak in de schuilstal, maar da's haar keuze haha. Ze was het eigenlijk meteen gewend, en ik denk niet dat ze het nog anders zou willen :)

Sintara

Berichten: 7644
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Denemarken

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:35

Ik zou het krachtvoer nu nog niet afbouwen, gewoon twee keer per dag heen en het een week of twee aankijken. Als ze aankomt kun je afbouwen, als ze afvalt wat toevoegen. Maar het is voor het maagdarmstelsel ook wel prettig om zoveel mogelijk dingen toch gelijk te houden

Mason
Berichten: 66
Geregistreerd: 30-12-22

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 01:44

hoe staat ze in haar vacht? Haar groei word mede bepaald door licht uren doordat veel stallen 24/7 kunstmatig licht hebben wordt dit proces verstoord en staan ze dunner in de vacht. Laat haar dekentje lekker op en als je voelt dat ze klam er onder is bouw je af. Als ze hele dag buiten staan blijven ze in beweging en lekker aan het eten blijven ze goed warm.

Kwa wat je gaat voeren zou sws een balanceer geven en kijken hoe die dan in zijn energie gaat. Het ene paard is het andere paard niet. Ik had mijn vorige paard gewoon elke dag 1 x per dag zelf der brokjes, had altijd 2/3 bakjes staan dat als ik t echt niet redde ik een stal genoot kom vragen.

Belangrijkste tip die ik je meegeef is geef het tijd als het anders gaat dan je had gedacht . Met tijd bedoel ik niet 2-3 weken maar echt een langere periode, sommige paarden hebben echt een ruime tijd nodig om te wennen aan nieuwe omgeving, kudde, hooi, structuur etc etc.

future_vet
Berichten: 2637
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 07:12

Heeft ze het niet enorm warm nu met 280 gram op als ongeschoren paard?
Mijne staat alleen onder regendekentje en is deels geschoren.

Maar ik zou krachtvoer idd afbouwen voordat je verhuist.
Is het een weide of pp? Hoe is de bodem?
Bij ons moeten ze daar erg aan wennen met de hoeven op t begin.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:14

Als ze nu zo’n warme deken gewend is, dan zeker de deken oplaten. In ieder geval dit winterseizoen. Ik heb van de zomer de overstap gemaakt naar 24/7. Paard moest echt wennen. Bereid je ook voor op een periode dat ze wellicht helemaal nog niet zo happy zal zijn. Naarmate ze acceptatie en rust vindt in de kudde, des te blijer ze zal worden.
Hoe is haar conditie nu? Goed op gewricht of te dik of te mager? Daar zou ik je voerbeleid op bepalen. Die van mij viel flink af de eerste 2 maanden. Maar die was te dik en kon het hebben. Als ze richting de schrale kant is, dan zeker wel goed bijvoeren. Het is een pittige overgang, zeker in de winter. Dan kunnen ze de energie wel gebruiken.
Ik heb wel dekens op, die van mij verdraagt de kou en regen slecht. En voor mezelf ook fijn, want paard is droog en redelijk schoon als we gaan trainen. Investeer in betrouwbare dekens waarvan je weet dat ze niet doorlekken bij dit soort weer.
Mooi dat je deze keuze hebt gemaakt voor je paard. Ik hoop dat het voor jullie allebei goed bevalt. Alvast veel plezier op de nieuwe stal.

pmarena

Berichten: 48744
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:48

Ja jeetje, dat is afhankelijk van zoveel dingen.... als ze nu eerst een poosje apart staat neem ik aan dat ze nu eerst op een stukje komt met haar eigen schuilstal? Het is ook helemaal niet koud.... ik zou die dekens lekker zo laten en gewoon in de gaten houden of er iets anders nodig is.

Eerste week of 2 weken als je de kans hebt 2x per dag gaan en voeren en het dan terugbrengen naar 1x per dag langsgaan en voeren, als dat is wat je wilt uiteindelijk :) Paard dat apart staat kan je natuurlijk prima nog even voeren.

Gewoon in de gaten houden of je denkt dat ze meer of minder nodig heeft onder de nieuwe omstandigheden :)

Anoniem

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:50

Is dit niet een lastige tijd van het jaar, om zo een switch te gaan maken? Aankomende week wordt het wel weer kouder in de de nacht en het is nu behoorlijk nat. Ik zou het niet aandurven denk ik.

smurffie

Berichten: 11142
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:52

Waarom willen mensen bij 24/7 buiten gelijk dat de ts de deken eraf werkt? :=

Ts, als de binnenstad waar ze nu is warm is zou ik even aankijken of ze warm genoeg is onder de huidige deken.
Stil staan is veel kouder dan kunnen bewegen namelijk.
Hooguit een halsje erop is fijn als ze ineen buiten staat.
Geen dekens stapelen; als die nat worden wordt het te zwaar. Je hebt ook een kwalitatief betere deken nodig die echt goed waterdicht blijft.

Daarnaast hou in je achterhoofd dat niet ieder paard gelukkig wordt van 24/7 buiten staan. Staat ze uiteindelijk alsnog heel veel in de schuilstal kijk dan of dit wel echt de beste optie is.

pol013

Berichten: 9138
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:43

Adelaide71 schreef:
Is dit niet een lastige tijd van het jaar, om zo een switch te gaan maken? Aankomende week wordt het wel weer kouder in de de nacht en het is nu behoorlijk nat. Ik zou het niet aandurven denk ik.


Dat ligt nogal aan de omstandigheden. Als het echt goed geregeld is op de nieuwe plek. Dus geen modder, genoeg voerplekken en ruimte en genoeg ligplekken maakt het echt niet zo veel uit wanneer je je paard omschakeld.
Ik heb alle 4 de paarden (toevallig) in januari verhuisd van een 'normale stalsituatie' naar 24/7 buiten.


Handige tips moeilijk te geven TS. Want het ligt echt heel erg aan de situatie. Hou je paard scherp in de gaten, durf heel even iets aan te kijken.

Ik durf wel aardig te gokken dat de kans groot dat je je paard het nu méér dan warm zat heeft ongeschoren onder een dikke deken en binnen. Dus met de huidige temparturen is ze misschien juist blij met wat meer frisse licht om wat af te koelen. (en dat zeg ik als sportruiter met geschoren paarden onder 200 gram 24/7 buiten) Tenzij je paard een gruwelijke koukleum is.
Zéker als ze ruim voldoende ruwvoer krijgen en ruime bewegingsmogelijkheden hebben. Want daarmee stoken ze zichzelf warm.

Overigens peins ik er niet over om alle paarden zonder deken te zetten. Echt geweldig die wintervacht. Diep respect voor de natuur hoe dat regelt en het temperatuur bereik wat een vacht aankan. Maar echt sporten met een vacht is drama. Daar begin ik niet aan.
Basis dressuur en buitenritjes prima. Maar écht werken en in een binnenbak aan de slag neigt gewoon naar zielig.
Wel eens met LWDaisy overigens. Zonder deken is echt heel veel makkelijker. Dus als het past bij het werk wat jullie samen doen zou ik het wel overwegen. Dat scheelt een hoop wisselen, slepen met dekens en kijken naar het weerbericht. Daarbij kunnen ze dan ongelimiteerd kroelen en dat vinden ze echt heel fijn.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 13-01-23 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:47

Ik zou zo'n switch pas maken in het voorjaar, dit is de meest ongunstige tijd om het te doen.

Verder zou ik niks veranderen aan die deken mits die waterdicht is en zou ik gewoon brokken blijven voeren en dat pas afbouwen in het voorjaar als het gras gaat groeien en voedingsrijker wordt.

Daarnaast zoals al gezegd is goed het paard monitoren, niet ieder paard wordt gelukkig van 24/7 buiten.

LWDaisy

Berichten: 4900
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:28

smurffie schreef:
Waarom willen mensen bij 24/7 buiten gelijk dat de ts de deken eraf werkt? :=

Ts, als de binnenstad waar ze nu is warm is zou ik even aankijken of ze warm genoeg is onder de huidige deken.
Stil staan is veel kouder dan kunnen bewegen namelijk.
Hooguit een halsje erop is fijn als ze ineen buiten staat.
Geen dekens stapelen; als die nat worden wordt het te zwaar. Je hebt ook een kwalitatief betere deken nodig die echt goed waterdicht blijft.

Daarnaast hou in je achterhoofd dat niet ieder paard gelukkig wordt van 24/7 buiten staan. Staat ze uiteindelijk alsnog heel veel in de schuilstal kijk dan of dit wel echt de beste optie is.


Waar lees jij dat? Ik lees net dat iedereen aanraadt het deken dit seizoen nog om te houden, gezien het paard net door die deken geen wintervacht zal hebben.. Of lees ik ergens overheen?

Ik zou het zelf naar volgend winterseizoen toe wel proberen vermijden, de dekens. Gebaseerd op eigen ervaring - dekens zijn zo'n gedoe :') En helemaal als ze 24/7 buiten staan - dekens worden vrij snel vrij smerig, buikriemen raken los, er loopt altijd wel een paard bij dat het deken van een ander sloopt, ...
Ik ben bij ons op stal de naaister van dienst - mijn eigen merrie heeft geen deken om, maar ik naai wel de dekens van mijn weigenoten als die scheuren, en er zitten echt een paar artiesten bij die regelmatig naald en draad nodig hebben om hun deken te redden voor dat niet meer mogelijk is.

Begrijp me niet verkeerd - ik ben niet perse anti-deken. Maar ik ben pas pro-deken als het paard dit ook daadwerkelijk nodig heeft. Vandaag is het 10 graden, morgen 17, overmorgen -8. Ik heb al menig stalgenoot zien sukkelen met hevige temperatuurwisselingen, want vandaag voldoet deken A maar die is morgen veel te warm en overmorgen veel te dun. Waarom zou je jezelf dat aandoen, als de vacht van het paard dit zelf allemaal wel kan regelen? :) Ervan uitgaande dat het paard dit zelf kan regelen uiteraard, zoniet zou mijn merrie ook in de dekens staan hoor.

Natuurlijk - ik rij niet. Mijn paard kan dus als een bol wol rondlopen, want ik werk haar nooit in het zweet. Als je regelmatig rijdt, snap ik wel dat scheren en daardoor ook een deken, handiger zijn. Maar als het niet "nodig" is, zou ik het proberen vermijden, het bespaart veel gedoe :)

Jabik
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-03-21

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 16:56

Dank allemaal voor de tips!
Ik ben me ervan bewust dat het geen ideale tijd is voor een verhuizing, maar helaas is de situatie op de huidige stal niet meer houdbaar (paard staat nu al 2 weken binnen) dat ik besloten heb dit weekend over te gaan. Ik hou haar uiteraard goed in de gaten hoe ze hierop gaat reageren.
Ik zal gewoon met de huidige deken beginnen en bekijken hoe ze reageert op het buiten staan en of dit voldoende is. Overigens ben ik wel van plan om ook volgende winter een deken op te leggen, rijden met een enorme wintervacht is gewoon niet ideaal.

Ik heb inmiddels een vitaminebrok aangeschaft en zal haar deze dagelijks bijvoeren, naast dat ze onbeperkt hooi tot haar beschikking heeft. Ze is nu goed op gewicht dus dat hou ik in de gaten.

Qua situatie op de nieuwe stal, zeer ruime grond, gras zonder al te veel blub. Op de hooiplaatsen en inloopstallen is het verhard waardoor de paarden niet met de benen in de blub staan. Er zijn 3 grote inloopstallen met een dikke laag stro waar de paarden in en uit kunnen lopen.
Ze zal de eerste dagen/week apart komen van de kudde middels een draadje om nog even te wennen, hierna zal ze erbij gelaten worden, uiteraard onder begeleiding.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen, het zal in het begin even de tijd nodig hebben, maar ik hoop echt dat dit voor haar een betere situatie zal zijn.

Flubberboot

Berichten: 3057
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Tips voor overgang naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:01

Dit is inderdaad niet het ideale moment voor de overgang maar 2 weken binnen staan is inderdaad ook niks...

Enige tip die ik kan geven is je paard goed in de gaten houden! Succes met de verhuizing!

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:11

Ik zou dezelfde deken erop houden. Met onbeperkt ruwvoer icm kunnen bewegen houden ze zich meestal wel warm. Als ze afvalt en koud voelt gewoon wat warmer aankleden. En afbouwen als ze te warm staat. Mijn 2 warmbloeden staan ook gewoon met dekens op een pp (ongeschoren nu 100gr). Krijgen vitaminebrok icm graanvrije slobber. Die hebben net iets meer nodig dan alleen een vitaminebrokje om op gewicht te blijven. Dit krijgen ze 6x per week ongeveer, ik ga wel eens een dagje niet ;) Hier is 2 maanden geleden ook een ‘stalpaard’ bij de kudde gekomen en die doet het super. Heeft een week wat verdwaald en zielig rond staan kijken, maar is nu echt happy. Klinkt als een fijne plek waar je naartoe gaat, hoop dat de overgang goed gaat :) Als je er zelf relaxt en met vertrouwen in gaat is het voor je paard ook makkelijker, je eigen mindset heeft echt invloed op je paard.

ziezoziezo22
Berichten: 410
Geregistreerd: 13-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:56

Ik zit ook te twijfelen om over te stappen waar mijn paard 24/7 naar buiten kan.
Met schuilstal de wei en bak waren nu mooi niet nat na al die dagen regen.
Schuilstal is wel klein.
Kom samen met een paard die te dik is de mijne heb ik nu eindelijk mooi op gewicht ipv dun.
Hij staat nu op pensioen stal,6 uur buiten op een klein stukje zwart zand 10 bij 20 m, in de zomer 20 bij 30 m
Mijn paard heeft slechte kwaliteit hoeven , , lichte atrose, stofallergie, en schraal.
Nu is het allemaal onder controle, maar vraag me af wat voor leven heeft hij nu 6 uur in een klei stukje drek en dan heel lang op stal .
En krijg ik straks niet een paard wat weer afvalt weer slechtere hoeven .
Voordeel ik kan wel straks eigen ruwvoer kopen, nu is de kwaliteit erg wisselend, nu stoffig soms schimmel, dan vettig,
Voordeel wat ik nu heb binnenbak 2 km van mijn huis dan 10km en alleen buiten bak.
Twijfel twijfel twijfenl