Formaat paddock

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Formaat paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 10:31

Ik ben aan het oriënteren of ik zelf een paddock met schuilstal kan realiseren achter het bedrijf van mijn man.
Met welk formaat moet ik rekening houden voor een paddock voor 2 shetlanders?.
Ik zit te denken aan 3 boxen, waarvan 1 voor opslag. De andere 2 blijven dan open, maar dan heb ik de mogelijkheid om ze wel op stal te zetten als dat nodig is. Daarvoor wil ik nog een stuk verharding en daarvoor een zandpaddock.

capopjekop

Re: Formaat paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:38

Hoe groter hoe beter. Wordt het alleen paddock of heb je ook weiland in de buurt? Ik zou zelf voor 1 grote stal gaan en opslag. Ik heb ook aparte stallen met de deur altijd open. En toen grietje nog leefden gingen ze gewoon met z'n 3e in een stal van 3x3 liggen :') en dan heb ik het over 2 shetten en een welsh

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:09

Hoe groot zou nu de maximale paddock kunnen worden?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:20

Ik heb 2 mini shetlanders op een paddock staan. Ze staan in een 8 bij 12 paddock, dit formaat is voor hun tweeën een beetje hetzelfde als voor een paard op een kleine paddock. Ze kunnen net aan een paar passen galop doen, maar niet lekker voluit ravotten. Mijn ervaring is dat ze dit op een groter stuk wel doen. Vanaf 10 bij 20 zou ik voor een stuk optimaal durven te noemen wegens dat ze dan echt goed kunnen ravotten. Hoe ze nu staan kan wel, maar het is gewoon niet optimaal. Dit is hun spel in de paddock:

En dit in stuk van ongeveer 10 bij 20. Let niet op de herrie, dit was tijdens het zomerfeest met western thema van het dorp. En oh ja, ik praat Fries met een aantal mensen en ik leg dus niet paardenmensen uit wat de pony's nou aan het doen zijn. :+

Maar ik zou gewoon het grootst mogelijke stuk proberen te maken en inderdaad zoals hierboven al staat 1 schuilstal/stal aanhouden. Die van mij zijn ook onafscheidelijk en moeten elkaar kunnen aanraken s nachts. Ik moet het doen met de paddock die ze nu hebben, want het is niet mijn land en mijn ouders vinden het belangrijk dat ze af en toe kunnen grazen. Anders had ik het hele land paddock gemaakt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:00

Ik vind dat een paard minimaal een fijne sprint moet kunnen trekken. Bij voorkeur lange rechte lijnen. Als het hun complete leefomgeving 24/7/364 is dan toch minimaal 1500m2 op een aantrekkelijke manier ingericht.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 13:09

Er is een hoekje van ongeveer 10x10 en ik zat te denken om ervoor nog een stuk van 15x15 of 20x20 uit te zetten. Dat is dan zonder de stal.
Ik zou misschien ook het hele achterste stuk kunnen pakken, maar ik weet niet of ik dat voor elkaar krijg Haha.
Dat zou dan 40x20 zijn plukken dat extra hoekje van 10x10.
Dan is het langste stuk dus 50 meter.
Maar dan moet ik eerst overleggen of de containers die daar staan verplaatst kunnen/mogen worden.

Er is wel weiland in de buurt, maar dat vind ik eigenlijk spannend met shetlanders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:41

Ik had een paddock van 15 x 15 meter, die voldeed prima.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:45

Mijn twee shets hebben een onregelmatig stuk, zal ongeveer zo’n 800 m2 zijn. Ze leven daar 24/7 op met hier en daar eens een paar uurtjes op gras in mijn voortuin. Is perfect om even te rennen en te spelen, al worden ze nu echt wel oud daarvoor.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:51

TinkerTreas schreef:
Er is een hoekje van ongeveer 10x10 en ik zat te denken om ervoor nog een stuk van 15x15 of 20x20 uit te zetten. Dat is dan zonder de stal.
Ik zou misschien ook het hele achterste stuk kunnen pakken, maar ik weet niet of ik dat voor elkaar krijg Haha.
Dat zou dan 40x20 zijn plukken dat extra hoekje van 10x10.
Dan is het langste stuk dus 50 meter.
Maar dan moet ik eerst overleggen of de containers die daar staan verplaatst kunnen/mogen worden.

Er is wel weiland in de buurt, maar dat vind ik eigenlijk spannend met shetlanders.

Dat lijkt me zeker groot genoeg! De tip om één grote stal te doen in plaats van twee kleinere lijkt is inderdaad een goede.

Hier hebben ze wel een klein weitje, maar daar zet ik ze ook voor het idee maar 1,5 - 2 uur op.

Ik weet niet of je het al van plan was, maar ik zou ook zeker investeren in goede drainage

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 16:06

Ik wil inderdaad wel goede drainage laten aanleggen. Waarschijnlijk kan ik het hele stuk gebruiken en dan de schuilstal aan de zijkant ernaast. Misschien bouwen we 1 van de containers om tot schuilstal, even kijken wat handig is. Maar jullie zeggen dus 1 grote stal. Ik heb nu 1 shet en ik weet nog niet of we er 1 bij kopen of dat er een pension plekje komt.
Ik wil in ieder geval een stuk van de paddock af kunnen zetten om grondwerk te kunnen doen.

Verder wil ik langs de paddock eetbare struiken en planten neerzetten. Zodat ze ook wat kunnen knabbelen.

Eerst maar eens kijken op welke termijn we de bodem aan kunnen pakken.
Mijn pony is nu anderhalf jaar en ik wil haar zeker nog anderhalf jaar in de kudde laten lopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:22

Kun je niet iets maken met een tussenschot die je ertussen kunt draaien of schuiven?

Shetten en gras is niet de beste combi. Maar ik vind het altijd wel fijn dat ze regelmatig hun benen flink kunnen strekken en toch even kunnen grazen. Al is het maar een uurtje

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:26

Ik wilde ook een stal adviseren die je kunt opdelen indien nodig. Dus een draaibare tussenwand. Mocht er eentje apart moeten dan heeft de ander ook nog schuilmogelijkheid. Kijk met de oppervlakte die je hebt eens of je het creatief kan inrichten met een trackje met bijv een hooipunt aan het einde, eetbare struikjes erlangs etc. Met een plattegrondje kunnen we met je meedenken :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 17:46

Hilary schreef:
Ik wilde ook een stal adviseren die je kunt opdelen indien nodig. Dus een draaibare tussenwand. Mocht er eentje apart moeten dan heeft de ander ook nog schuilmogelijkheid. Kijk met de oppervlakte die je hebt eens of je het creatief kan inrichten met een trackje met bijv een hooipunt aan het einde, eetbare struikjes erlangs etc. Met een plattegrondje kunnen we met je meedenken :)

Dat is inderdaad wel een idee, iets van een tussenwand die je weg kan draaien.
Ga ik over nadenken.

Ik denk dat het te klein is voor een track, hier heb ik ook al over nagedacht namelijk. Maar als ik minimaal een stuk van 15x15 wil overhouden,is er weinig ruimte voor een track ben ik bang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:17

Met shetlanders kun je met een smallere track toe, 1,5 mtr is dan al breed genoeg. En als ze toch al niet veel op het gras mogen hebben ze in het midden een leuk stukje om af en toe eens wat te knabbelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:52

Wij hadden 1 shet bij de rest en nu 2 mini shetjes. Moeder en zoon en staan nog in 1 stal samen.

Moeders is nu 23 en niet zo van het racen en gek doen. Zoon wel, maar is een veulen van 7,5 maand, dus het hangt er ook echt vanaf hoe oud je shetjes zijn en wat ze gewend zijn.

Wij hebben een pp aan huis en het langste rechte pad is 100 meter zand. Daar geven ze af en toe gas, maar wordt eigenlijk minder gebruikt dan je hoopt. Ze vinden de tussendoor paden veel leuker.

En ze zijn gek op de heuvels. Allemaal, incl de varkens en honden, dus als je zoiets kan realiseren, heb je echt een leuke uitdaging erbij.

Op Pinterest en bij Ukie's paradise en Femke Dohle plaatsen vaak ideeën voor kleine pp's.

Wij hebben beperkt gras en willen dat wel behouden, maar zoals ze soms pp's aanleggen zonder gras heb je vaak het hele jaar rond er meer plezier van en zeker met sobere paardjes als je genoeg hooi aanbiedt, kan dat een mooie oplossing zijn.

Overigens zijn onze paden ook niet heel breed. Kudde was stabiel en huidige kudde is ook stabiel en ze kennen de route, dus weten heel goed, wie wat waar.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 19:19

Bedankt voor de ideeën, ik ga eens kijken wat er mogelijk is.