Paard hinnikt als ik er niet ben smorgens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

elineAbby123

Paard hinnikt als ik er niet ben smorgens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-23 15:55

Ik heb sinds maart mijn paard en we hebben ontzettend veel geleerd samen en een hele hechte band gekregen. Waar we rijtechnisch tegen wat problemen aanliepen omdat ik haar verkeerd begreep rijden we nu samen als een goeie combinatie en hebben we beide plezier. Ik kom vijf dagen per week smorgens, behalve op maandag en vrijdag vanwege werk. Dan kom ik pas smiddags

Nou heb ik van de stalleiding gehoord dat mijn paard op die ochtenden regelmatig aan het zoeken/hinniken is. Ze oogt volgens hen niet in paniek verder. (Ze heeft gewoon water en eten in haar stal dus daar zou het denk ik niet aan moeten liggen)

Nou is het denk ik niet zo dat ze aandacht te kort komt of er heeel graag meteen uit wil. Op de ochtenden dat ik kom namelijk ben ik er altijd tussen 09 u en 0915, krijgt ze aaitje over de bol en gaat ze rustig verder eten en ga ik nog wat andere stalklusjes doen of ik kom er even bij zitten in haar stal. Er is dan nul gehinnik, ze is dan helemaal tevreden dat ze mij even heeft gezien en staat dan rustig nog een half uur in haar stalletje. Maar op de dagen dat ik niet smorgens kom en het is na 0930 (alsof ze een horloge draagt) dan begint ze te hinniken. De stalleiding geeft haar dan vaak een aai en wat extra voer en dan is het ook met een half uur geaccepteerd dat ik er niet ben. ( Ze wordt kort daarna in de paddock service gezet met vrienden)

Ze is sowieso als ik er ben ook gespitst op wat ik doe en vind het erg leuk om met mij dingen te ondernemen (wandelen, rijden, knuffelen, in de zon chillen). Ook in de paddock is ze graag met haar vriendjes maar als ik kom dan moeten ze wel verder weg van haar want ze wil dan alleen met mij zijn.

Mijn vraag is, hoe kan ik haar comfortzone wat groter maken? Ik kan namelijk op die dagen gewoon echt niet smorgens i.v.m werk. en ik vind het sneu voor haar dat ze mij/de routine op die dagen duidelijk mist?
Laatst bijgewerkt door elineAbby123 op 03-01-23 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 16:11

Zo zie je maar wat een gewoontedieren paarden zijn, vaste routine is veel waard.
Is het niet mogelijk dat de stalleiding haar op maandag en vrijdag even een aai geeft? Gezien ze dan rustig is?
Ik weet niet hoe lang ze in de paddock staat, oftewel hoeveel uur ze al op stal staat tegen de tijd dat het 9.00 is? Kans dat ze zich aardig verveelt tegen die tijd....

Ik zou gaan voor de optie dat de stalleiding haar een keer extra aandacht geeft, desnoods tegen betaling.

Edit, ik beantwoord je vraag niet heel concreet zie ik, ik denk dat je haar comfortzone niet groter kan maken, het zijn nou eenmaal dieren die leven op routine...

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-23 16:14

Bernoe schreef:
Zo zie je maar wat een gewoontedieren paarden zijn, vaste routine is veel waard.
Is het niet mogelijk dat de stalleiding haar op maandag en vrijdag even een aai geeft? Gezien ze dan rustig is?
Ik weet niet hoe lang ze in de paddock staat, oftewel hoeveel uur ze al op stal staat tegen de tijd dat het 9.00 is? Kans dat ze zich aardig verveelt tegen die tijd....

Ik zou gaan voor de optie dat de stalleiding haar een keer extra aandacht geeft, desnoods tegen betaling.

Ja zij is gigantisch van de routine en gewoontes. Ze staat snachts op stal. Vaak vanaf 21 u savonds. Ik denk niet zozeer dat het verveling is, want als ik wel kom die ochtend en haar bijv na hallo zeggen nog een uur laat staan is er niks aan de hand en is ze helemaal tevreden.
Ik ga vragen of iemand haar inderdaad het gevoel even wil geven dat ze gezien is

Bernoe

Re: Paard hinnikt als ik er niet ben smorgens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 16:20

Wellicht zou je het ook nog kunnen vragen aan stalgenoten die er die dag wel zijn. En dan wat aandacht teruggeven aan paard stalgenoot op de dagen dat zij er niet zijn :)

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie