Optimaal de benen koelen na het trainen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Euridicey

Optimaal de benen koelen na het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 15:43

Hallo iedereen. Ik vind het zelf altijd leuk om te blijven leren en te onderzoeken wat nou de meest optimale manier van iets is. Momenteel ligt mijn onderzoekend oog op het optimaal koelen van de benen na het trainen van je paard. Ik heb een topic gevonden van 2 jaar terug en één uit 2012, maar hopelijk zijn er wat recentere ideeën.

Ik rij altijd met beenbeschermers om. Jong en ongebalanceerd paard dus daar doe ik graag wat omheen. Maar natuurlijk resulteert dat wel in nóg warmere pezen dan het anders zou zijn. Dus vandaar mijn vraag hoe koelen jullie de benen van jullie paarden na het trainen?

Ik zelf spuit momenteel af met koud water, maar ik heb gelezen dat het pas effectief is na 20 minuten koelen! En ik kan me voorstellen dat mijn staleigenaar er niet heel blij van wordt als ik 20 minuten met haar kostbare water sta te spuiten.
Nu heb ik wel een bak groene leem staan en zou hier graag wat meer gebruik van willen maken. Ik lees op diverse plekken dat dit wordt gebruikt om te koelen en dat dit ook koel blijft. Iets met klei van maken en dan insmeren? Dit begrijp ik dan weet niet. Je sluit dan toch de pezen af waardoor dit de hitte opsluit?

Hebben jullie leuke technieken, tips of onderzoeken? Ik ben benieuwd.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:52

Misschien niet direct wat je zoekt maar tijdens een periode van stalrust en peesblessure heb ik deze wel eens moeten gebruiken (was niet mijn paard, gebruik was op advies van eigenaar en overleg met de dierenarts): https://www.agradi.nl/ice-vibe-boot-bla ... KGEALw_wcB

Mijn ervaring verder met deze boots zijn alleen maar richting blessures en niet trainingsherstel. Dus ik weet niet of het bij jouw toepassing aansluit. Maar het paard in kwestie reageerde er goed op en het heeft zijn herstel wel degelijk ondersteund.

Euridicey

Re: Optimaal de benen koelen na het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 16:05

Jeetje wat een prijs! en dat voor 2 stuks. Ik lees wel dat die ook is voor trainingsherstel. Vraag me af wat het dan écht toevoegt. Eens zoeken of daar wetenschappelijke artikelen over zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:16

Ik ben vooral voor "geen" beenbescherming, vooral als ze geen ijzers hebben en zichzelf niet aantikken is het nergens voor nodig. Mocht het perse nodig zijn dan zijn ademende beschermers het beste en inderdaad afspuiten is pas zinvol na 20 min.

Groene leem werkt inderdaad verkoelend, het trekt ook gifstoffen uit het lijf en trekt vocht er uit. Ook heb je coolingsgel wat je zou kunnen gebruiken en wat het allerbeste werkt is gewoon rustige vrije beweging na het werk. (gewoon weer lekker in de wei of paddock ipv stal)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:24

Goed uitstappen, zonder peesbeschermers, aan de hand, singel losjes.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 16:28

Elisa2 schreef:
Ik ben vooral voor "geen" beenbescherming, vooral als ze geen ijzers hebben en zichzelf niet aantikken is het nergens voor nodig. Mocht het perse nodig zijn dan zijn ademende beschermers het beste en inderdaad afspuiten is pas zinvol na 20 min.

Groene leem werkt inderdaad verkoelend, het trekt ook gifstoffen uit het lijf en trekt vocht er uit. Ook heb je coolingsgel wat je zou kunnen gebruiken en wat het allerbeste werkt is gewoon rustige vrije beweging na het werk. (gewoon weer lekker in de wei of paddock ipv stal)

Dat zou wel ideaal zijn he? Mijn paard kan helaas niet zonder ijzers en tikt zichzelf wel aan, dus voor haar zijn beenbeschermers wel een must. Nu staat ze 24/7 in een paddock en in de zomer ook op de wei, maar je merkt wel dat ze niet optimaal gebruik maken van die ruimte en echt gaan lopen. Meestal blijft ze lekker op een plekje staan (bijvoorkeur waar het eten staat haha) en gaat daar ook dutten.

Hoe werkt dat met dat groene leem? Smeer je dat er gewoon op en laat je dat zitten tot je de volgende dag er weer bent?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:41

Peesbeschermers eraf laten. Neopreen is bedoeld om duikers warm te houden onder water, bij pezen is dat dus precies wat je NIET wilt. Ik ben er van overtuigd dat heel veel peesblessures worden veroorzaakt door beschermers. Slechte bodems maken het erger, maar zijn niet de oorzaak imo.
Je kan uiteraard koelen na het werk, maar dat maakt de micro scheurtjes die warmte in de pezen veroorzaken niet ongedaan. Pezen hebben ontzettend lang nodig om te herstellen, dus even koelen gaat heel weinig doen ben ik bang.

Als je toch bescherming om wilt doen, kies voor eventing beschermers met mesh, peesbeschermers van leer met schapenbont, of katoenen bandages met wollen onderlappen. GEEN FLEECE!!! Er wordt heel vaak gezegd dat bandages sowieso slecht zijn, dat verschilt wel heel erg qua materiaal. Katoen en wol worden veel minder warm dan neopreen.

Het is wel zo dat heel veel mensen niet goed kunnen bandageren, en daardoor de bandages te strak of te los doen, ongelijk, en daarom zou ik ze niet aanraden als je niet iemand hebt die het je goed kan leren. Want ook dat is schadelijk en een te strakke bandage creëert wel extra warmte en afzakkende bandages is geen aanrader qua veiligheid.

Wol ademt, en is luchtdoorlatend, schapenwol heeft ook fijne warmte absorberende eigenschappen, wat ook de reden is dat je paard veel minder warm onder een schapenwollen dek vandaan komt (ik bedoel dan dus wel schapenbont wat direct op de rug gelegd wordt, zonder een dekje eronder).

Verder zou je ook nog gewoon alleen springschoenen aan kunnen doen en ook wel weer met schapenbont.

Maar het allerbeste is gewoon echt de bescherming eraf laten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:31

Je hebt spul lelijk ( vind ik) maar erg praktische beschermers van ik dacht composit.. met een soort rubber net
zeer functioneel en luchtig
effe zoeken hoe die dingen heten maar ze bevallen mij heel goed

Check gevonden

https://www.ej.nl/peesbeschermers-compo ... M7EALw_wcB

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:41

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:03

Euridicey schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zou wel ideaal zijn he? Mijn paard kan helaas niet zonder ijzers en tikt zichzelf wel aan, dus voor haar zijn beenbeschermers wel een must. Nu staat ze 24/7 in een paddock en in de zomer ook op de wei, maar je merkt wel dat ze niet optimaal gebruik maken van die ruimte en echt gaan lopen. Meestal blijft ze lekker op een plekje staan (bijvoorkeur waar het eten staat haha) en gaat daar ook dutten.

Hoe werkt dat met dat groene leem? Smeer je dat er gewoon op en laat je dat zitten tot je de volgende dag er weer bent?

Ah dat is balen.. soms ontkom je er niet aan.

Leem kun je inderdaad er gewoon opsmeren en de volgende dag als het droog is er weer af borstelen. Je hebt van die kant en klaar tubes waar het vloeibaar uit komt. Die zijn het makkelijkst in gebruik.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:34

Euridicey schreef:
Jeetje wat een prijs! en dat voor 2 stuks. Ik lees wel dat die ook is voor trainingsherstel. Vraag me af wat het dan écht toevoegt. Eens zoeken of daar wetenschappelijke artikelen over zijn

Ik heb de ice Vibes en ja ze zijn prijzig maar werken wel goed moet ik zeggen. Ik heb ze gebruikt toen mijn paard een dikker been had na een ongelukje in de paddock en gebruik ze nu nog wel na een intensieve training. Voor mij scheelt het vooral ook tijd (en idd water) tov koelen met water. Ik kan ondertussen mooi m’n spullen opruimen of uitmesten. Verder helemaal eens met andere hier: liefst geen bescherming en zorg voor een goede cooling down. Ik gebruik alleen beenbeschermers bij het longeren, met dressuurwerk of buitenrijden niet. Ik heb de equilibrium trizones en daarmee geen warme pezen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:46

Hierbij onderzoek door een onafhankelijke paardenwetenschapper: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.facebook.com/DrDavidMarlin/photos/a.233459346858294/487304041473822/%3Ftype%3D3&ved=2ahUKEwjFyImdqan8AhUgiP0HHRgSBJoQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw0No6RfwJEzE5tiMxiTSVCF

Het artikel op zijn website zit achter een betaalmuur, maar dit is een Facebook post die nog wel te lezen is.

Klei/leem is zoals je kunt lezen de minst effectieve manier van koelen. Ik had (goedkope, 20 euro) "ice boots" gekocht (https://www.agradi.nl/ice-vibe-cold-packs-black-extra-full.htm?gclid=Cj0KCQiAnsqdBhCGARIsAAyjYjTvvNOT2ajj55DHpYqmZaIjZr1ytlrG-PE_99F9za0r-EohQ_LPXjwaArNYEALw_wcB), maar die zijn na 20 minuten gewoon echt warm.. De reviews zijn wel heel goed dus dat verbaasde me nogal.

Ik ben nu weer terug naar mijn oude systeem waarbij ik koelelementen (vd Kruidvat) om doe met een bandage. (Gebruik ik ze toch nog ergens voor :+ )

Ik rij zelf met de eerder genoemde Compositi peesbeschermers. Niet mooi, maar het been blijft gewoon koel! En dat vind ik het belangrijkst.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:49

Goed uitstappen en afspuiten. Langer dan 10 min heeft geen zin omdat het water dan de temp heeft bereikt. (dit zei Ruud tegens
ons met een peesprobleem)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:58

Ik heb vroeger alles gereden met neopreen pees beschermers. De eigenaren waar ik voor reed idem dito.
Nooit afgespoten, nooit blessures gehad.
Wel 365 dagen op de wei met andere waar ze wel zowel geestelijk en lichamelijk paard konden zijn..
Mijn inziens komen de problemen niet van dat uurtje pees beschermers naar van slecht paarden houden en gewoon slecht rijden.