Hooistomer - welke stomer?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AndreaB

Berichten: 1623
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Hooistomer - welke stomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 15:34

Beste Bokkers,

Wij hebben al een tijdje een hoestend paard en na een periode het hooi te hebben geweekt zijn wij afgelopen zomer overgestapt op een zelfgemaakte hooistomer. Vandaag is de tweede behangstomer (Wagner) gesneuveld en ik vroeg me af of iemand een goed idee/alternatief heeft welke wat langer mee gaat?

Een haygain heeft voor ons niet genoeg volume (4 paarden - onbeperkt hooi - 1x daags stomen) en de stomers van Hooistomer.nl en Simply Steam lijken dezelfde behangstomer te gebruiken.

Ergens las ik dat de Haygain werkt op een boiler ipv een behangstomer. Iemand een idee hoe dit in zijn werk gaat en hoe je dit na kunt bootsen?

Groetjes Andrea.

FrNo

Berichten: 3751
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:45

Ik weet van hygain stomers daar ze er hebben waar een baaltje in past.

Ik heb zelf de kleinste haygain en stoom twee keer per dag.
Om tijd te besparen zet ik hem geregeld via een tijdschakelaar aan. Als ik op stal kom is hij met klaar met stomen. Evt 1,5 liter water uit de waterkoker er in en je kunt de volgende lading stomen. (Wat weer sneller gaat, het water is al warm. )

ElCid

Berichten: 9316
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:04

Wij gebruiken de behangstomer van Black & Decker KX3300. Doet het al heel wat jaren heel goed, zo nu en dan even schoonmaken.
We hebben ook weleens een andere gebruikt, ik weet niet meer welke, maar die gaf het ook snel op. Ik ken meerdere mensen die zeer tevreden zijn over de B & D. Er zit een overkook beveiliging op en dat is wel prettig en zorgt voor de lange levensduur.

Er bestaan overigens ook professionele stomers o.a. van Wagner, zijn wel flink duurder dan de consumenten variƫteit; https://www.wagnershop.eu/nl/steamforce ... Y0QAvD_BwE

Wat ik kan zien op plaatjes is het ook een "stomer" bij de Haygain en het wordt ook gewoon een stoomgenerator genoemd ;-). Boiler kan natuurlijk ook want voor stoom zal je toch eerst het water moeten koken :o . Dat is nl. de enige manier om stoom te genereren...........

Galeo

Berichten: 860
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Hooistomer - welke stomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:54

Heb je je behangstomers wel eens met azijn laten stomen? Bij mij deed de stomer het ook niet meer door alle kalkaanslag. Nadat ik hem met azijn had laten stomen en uitgesloten met water deed hij het weer.

AndreaB

Berichten: 1623
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Re: Hooistomer - welke stomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 13:16

Frno, in de grootste haygain past maar 1 baaltje en we hebben er 3 per dag nodig, dus dat wordt een beetje een tijdrovend proces. We hebben de stomer inderdaad op een timer staan, zodat hij aan gaat zodra wij thuis zijn.

ElCid, ik zal hem in gedachten houden. We hebben nu toch weer voor de Wagner gekozen en bedacht dat we wat eerder de stekker eruit moet halen en wat vaker schoon maken. Hopelijk gaat hij dan wat langer mee.

Galeo, nee we hebben hem niet goed ontkalkt, dus we hopen dat als we daar iets actiever mee omgaan het probleem verbetert. De huidige stomer nog reanimeren gaat niet meer, want de stoppen vliegen eruit, maar voor de volgende gaan we iets beter zorgen.

Antje12

Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Re: Hooistomer - welke stomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 03:24

Ik stoom 2x daags met de stomer van hooistomer.nl. Maar kan me voorstellen als je 4 paarden onbeperkt wilt laten eten, dat je dan vaker per dag moet stomen.