Selectiepoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

valinor

Selectiepoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 10:38

Onze twee oudjes (29 en 25) hebben voor de nacht ieder een eigen stal ivm verschillende voerbehoeften. Die van 29 eet heel langzaam en die van 25 is een Shetlander… need I say more :))
De langzame eter krijgt onbeperkt hooi in de nacht, de Shetlander afgewogen porties via Haybutler tijdgestuurde automatische hooikast.
Overdag lopen ze (tussen de voerbeurten door) los op gedraineerde zandpaddock en verhard plein met vrije toegang tot hun openstaande stallen. Naast de nachtvoedering, krijgen ze gedurende de dag 4x hooi (dan zetten we ze ieder in hun eigen stal tot ze klaar zijn), of 2x hooi en 2x tijdgelimiteerde weidegang (de Shet korter dan de oudste).
Als we overdag wat langer weg willen dan een dagdeel en we voeren hen samen op het plein via de Haybutler, dan eet de Shet het absolute leeuwendeel, waardoor die veel te veel krijgt en de oudste te weinig.
We zouden hen daarom via bijv. een transponder gestuurde selectiepoort toegang willen geven tot alleen ieders eigen stal zodat ze daar ieder apart hun eigen portie hooi kunnen eten (de oudste ongelimiteerd en de Shet op gezette tijden via Haybutler), en als ze klaar zijn met eten (of rusten, schuilen) ook weer naar buiten kunnen lopen. Dus niet éénrichting, maar erin en er ook weer uit. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben?

Hannanas

Re: Selectiepoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:10

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:12

Wat misschien een simpelere optie kan zijn: Een hooibak/hooinet op hoogte (waar de shet niet in kan met zijn hoofd). Groot paard kan onbeperkt eten, shet kan de gemorste hooitjes oppeuzelen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:31

Ik heb bij een grote hoge kuubsbak één kant iets lager gemaakt zodat de shet er wel uit kan eten, maar de grote toch het merendeel binnen krijgt. En kan via het slowfeedrooster nu het hooi zo verdelen dat de kleine in het voor haar bereikbare deel minder hooi krijgt.
Afbeelding

De shet heeft best wel wat voernijd en weet de grote heel duidelijk te maken dat het niet verstandig is om op háár plekje te gaan staan eten :D

valinor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 10:10

Hannanas schreef:
Dat kan prima. Wel heel erg duur. Maar ook duurzaam, goede techniek. Ik zou met deze partij eens babbelen:
https://aktivstall.de/nl/hit-voerstatio ... ooiruiven/

Zover ik zie op de website, hebben zij een eenwegsysteem en niet beiderzijds (qua selectiepoort). En dat is wat ik zoek, om te monteren in het kozijn van de buitendeuren van de betreffende box zodat de oudste naar believen erin kan lopen en ook weer eruit. Of heb ik het mis en kan dat wel?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:23

valinor schreef:
Hannanas schreef:
Dat kan prima. Wel heel erg duur. Maar ook duurzaam, goede techniek. Ik zou met deze partij eens babbelen:
https://aktivstall.de/nl/hit-voerstatio ... ooiruiven/

Zover ik zie op de website, hebben zij een eenwegsysteem en niet beiderzijds (qua selectiepoort). En dat is wat ik zoek, om te monteren in het kozijn van de buitendeuren van de betreffende box zodat de oudste naar believen erin kan lopen en ook weer eruit. Of heb ik het mis en kan dat wel?

Je zou een voerstation kunnen kopen.
Dat werkt op chip en bepaald hoe lang ze per keer mogen eten. Je hebt dan1 station waar zowel de shet als de grotere toegang tot hebben. Us de tijd om dan gaat de schuif dicht en lopen ze er weer uit. Je kunt het aantal minuten instellen per paard.

valinor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 17:08

Een HIT voerstation is een erg dure oplossing helaas, zeker gezien de leeftijden van de betreffende dieren (29 en 25 jaar). Bestaat al jaren maar blijft desondanks een aanslag op de portemonnee :(

valinor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 18:18

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:31

Ik had deze https://www.nedlandic.nl/wandruif/603-k ... 51010.html in een hoek hangen op een hoogte dat de shet er niet bij kon, en dan voor de shet een eigen voerplek achter een draadje op een hoogte waar de shet onderdoor kan. Zo kon de shet niet bij het hooi van het paard en andersom ook niet. Draadje zou je in de staldeur van de shet kunnen maken zodat alleen hij/zij in die stal kan. Shet kan dan wel in de stal van het paard maar kan daar niet bij het hooi. Werkte hier super :j