Paddock blade voor uitmesten weiland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Paddock blade voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 12:06

Ik heb twee paarden op een groot weiland/track staan. Ik heb zelf geen materieel om dingen machinaal te doen waardoor mestplekken altijd net te lang gras hebben om fijn uit te mesten ed.

Ik heb zelf twee paarden en er staat nu een derde paard bij dat niet van mij is. Ik mestte altijd trouw de wei uit om het gras mooi te houden en wormdruk laag.

De derde is nieuw en nu na twee maanden komen ze erachter dat ze de hoeveelheid werk toch echt wel zwaar onderschat hebben. Met als gevolg dat alles lekker op mij neerkomt. Met een fulltime baan en een niet al te denderende gezondheid merk ik dat ik vooral aan het poep scheppen ben en amper nog aan rijden toekom. Als ik er nog 1x per maand op zit heb ik mazzel zegmaar. Ik ben op zoek naar een manier om het weiland/de track machinaal uit te (laten) mesten. Liever niet alleen slepen omdat dan nog steeds de mest op het gras blijft liggen. Ik wil het er graag uit hebben.

Nu kwam ik iets tegen als onderstaande. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Hebben jullie nog andere ideeen/mogenlijkheden? Liefst meer betaalbaar dan deze?

Wie helpt mij terug op mijn paar door het best passende idee?

https://www.paddockblade.co.uk/

rina

Re: Paddock blade voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:16

Geen persoonlijke ervaring, maar heb het een en ander erover gelezen op Duitse sites. Is een leuk ding maar werkt het beste met kort gras. Zodra het gras wat langer wordt kom je er met dat ding niet fijn meer doorheen. En het neemt niet alle mest mee, er zal dus altijd wat blijven liggen op het gras.

Nou hadden die van mij de fijne methode om altijd in hoeken hun mestplek te maken, en kwam dat apparaat toch al niet meer in aanmerking, je komt er nl heel slecht de hoeken mee in. Om echt alle mest weg te kunnen halen is een weilandstofzuiger dan de enigste optie om het machinaal te doen. Maar die zijn duur.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:19

Gezien ook je reactie in een ander topic.
Waarom laat je de pension klant niet vertrekken?
Of laat hem flink per maand meer betalen. Want hij helpt immers niet en jou tijd is ook niet gratis.

Sorry voor off-topic. Geen ervaring met dat ding.
Maar net als Rina wel gelezen dat het alleen fijn werkt op kort gras en mooi strak land. Dus niet wat ongelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:21

Op YT staan diverse filmpjes van het ding in aktie, maar de meesten over vlak grasland waar niet zoveel gras meer staat (lees zo goed als kaal :D ) Dus hoe hij het doet in hoger gras is afwachten. Verder heb ik een filmpje gezien van iemand die hem leegde en het viel mij tegen hoeveel er in ging. Zo te zien láng geen normale kruiwagen (wat bij mij ong 8 a 10 hopen zijn).
Afhankelijk hoe vaak je de wei wilt uitmesten zul je dus aardig wat rondjes moeten rijden.

Kaal land (verkoop filmpje)
https://www.youtube.com/watch?v=wb2JIkShUk0

Iets langer gras
https://www.youtube.com/watch?v=elfPUXfAQcQ

Leeg scheppen (een volle bak omkiepen is érg zwaar!)
https://www.youtube.com/watch?v=ZUCOAqG4tXo

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 12:26

DuoPenotti schreef:
Gezien ook je reactie in een ander topic.
Waarom laat je de pension klant niet vertrekken?
Of laat hem flink per maand meer betalen. Want hij helpt immers niet en jou tijd is ook niet gratis.

Sorry voor off-topic. Geen ervaring met dat ding.
Maar net als Rina wel gelezen dat het alleen fijn werkt op kort gras en mooi strak land. Dus niet wat ongelijk.

Kon dat maar. Ik huur een plekje bij een privé persoon. De “pensionklant” is de kleindochter van de staleigenaar. Is er maar twee dagen per week. Opa en oma (midden 70) dachten wel even het paardje te verzorgen op de dagen dat ze er niet was. Nou dat ging dus letterlijk 2 maand goed.. en het is winter dus ze staan snachts binnen. Stal uitmesten is zo veel makkelijker een lichter dan in de zomer de wei. Nu is de stal + wei al een drama dus wil niet weten hoe mijn track/ weiland eruit ziet over een paar maanden…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paddock blade voor uitmesten weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:29

Ah zo. Geen eigen stal. Dat dacht ik even.
Kun je niet rondom tafel zitten dat dit voor jou ook niet haalbaar is? En ook niet zo vooraf afgesproken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:31

Dat zijn mooie dingen voor strak egale, kort gras weilanden/paddocks. Niet de praktijk hier en dat geldt voor veel plekken.

Denk dat je beter met je pensionklant om de tafel kan gaan zitten over hoe verder, want bak geld uitgeven voor hulpmiddelen (die ook meer tijd kosten om te gebruiken dan je denkt), lost dit niet op. Of verzoeken andere plek te vinden of meer betalen en iemand inhuren voor dit klusje. Want ook voor meer geld heb je zelf niet meer tijd om het te blijven doen en met je dieren bezig te zijn zoals je wil.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 12:31

DuoPenotti schreef:
Ah zo. Geen eigen stal. Dat dacht ik even.
Kun je niet rondom tafel zitten dat dit voor jou ook niet haalbaar is? En ook niet zo vooraf afgesproken.

Het antwoord is dan: gewoon mest laten liggen. Deden ze vroeger ook en iedereen die we kennen met paarden in de omgeving die doen dat ook niet (en die zorgen ook heel goed voor hun paarden hoor!!!!).

Je weet wel van die kneuter boertjes die zo’n sneue knollie in een hoekje van de wei hebben te staan creperen tot ze van ouderdom het lootje leggen.. :(