Lift of katrol om hooi op hooizolder te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Lift of katrol om hooi op hooizolder te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 18:04

Heeft iemand van jullie een slim (elektrisch) systeem om het hooi naar de hooizolder te tillen/ takelen?
Probeer een beetje inspiratie te krijgen :Y)

marleen_88

Re: Lift of katrol om hooi op hooizolder te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:06

Past er een transportband in/bij?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 18:07

marleen_88 schreef:

Oh ja, dat kan ook nog... maar neemt wel veel ruimte denk ik?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:13

Ninx schreef:
marleen_88 schreef:

Oh ja, dat kan ook nog... maar neemt wel veel ruimte denk ik?

Het is wel een apparaat dat enigszins ruimte inneemt ja. Ik ken de ruimte niet, dus of het gaat passen of in de weg staan weet ik niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:15

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:18

Een jacobsladder?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:25

Wij hebben een Miedema hooitransporteur, oud baasje wel, maar doet zijn werk goed.

Elguccia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:44

PB gestuurd

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:28

Wij doen altijd de heftruckbak en anders trekker voorlader vol dan omhoog en boven iemand af laden. Is wel een hele klus. Maar ik denk dat je dat met een transportband oid ook hebt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:37

Wij hadden vroeger wat jonge boerenzonen die het zo met een riek de zolder opstaken. Eentje haalde het van de kar af, de ander stak hem omhoog en boven stond iemand die ze stapelde.
Dat lukt mijzelf inderdaad niet. Op de shovelbak is dan het handigste. Iemand beneden die ze in de bak gooit en iemand boven die ze eraf haalt en stapelt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 15:47

Super!! Dank voor jullie fijne tips! De schuur moet er nog komen deze zomer, maar dan kunnen we bij de bouw vast rekening houden met welk systeem we gaan gebruiken om het hooi boven te krijgen.

Zelf tillen is geen optie.... ik ben geen 14 meer, hihihi!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:41

helling buitenkant om wagen op te rijden tot zelfde nivo zolder, buitenluik om binnen te komen. Onder de helling container met mooie deuren evt als opslag oid.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 17:32

Wij haalden eens per jaar het hooi van de wei en takelden dat met een katrol aan een balk, touw met haak naar de hooizolder. Maar het waren hooguit 100 a 150 pakjes en we deden dat met 3 personen. Een transportband is wel het makkelijkste.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:09

Suzanne F. schreef:
Wij hadden vroeger wat jonge boerenzonen die het zo met een riek de zolder opstaken. Eentje haalde het van de kar af, de ander stak hem omhoog en boven stond iemand die ze stapelde.
Dat lukt mijzelf inderdaad niet. Op de shovelbak is dan het handigste. Iemand beneden die ze in de bak gooit en iemand boven die ze eraf haalt en stapelt.

Hier zorg ik ook dat ik mijn hooi/stro koop bij mensen die zelf sterk genoeg zijn om het op te steken (om die reden wel van leverancier moeten veranderen). Eigen hooi kan ik daardoor helaas niet op zolder stockeren, gelukkig heb ik voldoende lege stallen en een groot afdak.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:22

Wij hadden er wel een (had mijn vader zelf gemaakt en werkte als een tierelier, lekker licht), maar uiteindelijk bleek het met mankracht wel sneller te gaan. Anders moest je eerst elke baal aanknopen, liften, afknopen... Dan waren we zo'n drie kwartier bezig. Met drie man (eentje op zolder, eentje op de trap en eentje op de grond) waren we met een kleine twintig minuten klaar. Dus "grond" geeft aan, "trap" steekt door en "zolder" pakt aan. Nu was onze zolder niet zo heel hoog, dus konden we het ook met twee man af: degene op de grond pakte te baal op met een mestvork en zwaaide die omhoog, degene op zolder pakte aan en schikte gelijk de baal op de juiste manier. Dan waren we in een half uurtje klaar. En geen sportschool meer nodig. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:23

belle_boef schreef:
Een jacobsladder?

Ik dacht eerst: wat heeft een ghosthunting apparaat voor nut bij hooi op zolder krijgen? Maar ik weet nu welke je bedoelt! Wist niet dat zo'n apparaat ook zo heet. :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 23:49

HBM heeft mooie elektrische takels, wij hadden er eentje in gebruik om nat gemaakt hooi uit een bak water te takelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:16

Ibbel schreef:
Hoe duur mag het zijn?

Een loopkat met een elektrische takel waar je een hele pallet met hooi aan kan hangen is geen enkel probleem om te kopen.

https://www.123takels.nl/takels/loopkatten

https://www.torros.nl/nl/elektrische-takel/

Het moet nog gebouwd worden dus goedkoop is het al niet maar je kunt je constructie er wel gelijk op laten ontwerpen en de balk voor de loopkat in je constructie opnemen.

Ik denk niet dat er veel goedkopere oplossingen zijn die ook nog eens zo weinig ruimte in nemen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:41

Hier een elektrische takel. Pakje aanklippen. Knopje indrukken en naar boven.
Duurt wel even pakje voor pakje. Wij hebben er 125 op zolder. Rest ligt op de begane grond.
Met 125 is het geduld maar scheelt een rug.
Of inderdaad een paar helpers die het er samen op gooien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 09:41

Coby schreef:
Duurt wel even pakje voor pakje. Wij hebben er 125 op zolder. Rest ligt op de begane grond.

Je bent ook wel gek als je pakje voor pakje gaat lopen takelen :)) :+

Als je investeert in een takel die een paar ton kan tillen, maak je 4 even lange kabels vast aan de hoeken van een pallet (handigst is trouwens 2 metalen balkjes waar je de kabels aan vast hebt die je onder de pallet door steekt), stapelt de pallet vol met een pakje hooi of 10-12 (of meer), haakt de kabels aan de lier en hop, omhoog.

Heb je een loopkat, dan 'zweef' je vervolgens de hele pallet de zolder op, en laat je het hele zootje staan, trekt de balkjes er onder vandaan en begint beneden aan de volgende pallet. Als je je hooi dan ook nog eens op pallets laat aanleveren, dan hoef je helemaal niets meer te tillen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:49

Ibbel schreef:
Coby schreef:

Je bent ook wel gek als je pakje voor pakje gaat lopen takelen :)) :+

Als je investeert in een takel die een paar ton kan tillen, maak je 4 even lange kabels vast aan de hoeken van een pallet (handigst is trouwens 2 metalen balkjes waar je de kabels aan vast hebt die je onder de pallet door steekt), stapelt de pallet vol met een pakje hooi of 10-12 (of meer), haakt de kabels aan de lier en hop, omhoog.

Heb je een loopkat, dan 'zweef' je vervolgens de hele pallet de zolder op, en laat je het hele zootje staan, trekt de balkjes er onder vandaan en begint beneden aan de volgende pallet. Als je je hooi dan ook nog eens op pallets laat aanleveren, dan hoef je helemaal niets meer te tillen.

De voorwaarde is wel dat je constructie dat gewicht kan hebben. Een enkel pakje is zelden een probleem maar een paar honderd kilo (12 pakjes a 25kg is 300kg) is niet gegeven dat dat zomaar kan.

daar is TS in het voordeel, die moet de schuur nog bouwen en kan de constructie erop aanpassen, wat ik zeker zou adviseren. Zo'n rail uitleggen op 1000kg is ook weer niet zo duur als je dat kunt integreren in de bouw.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 08:19

Wij hebben een aantal klanten waar we het hooi/stro rechtstreeks met de shovel/verreiker op zolder zetten. Zowel grote als kleine baaltjes in bundels.
Je hebt dan alleen een groot luik en voldoende ruimte buiten nodig.