Water warmer houden bij vrieskou

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Water warmer houden bij vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 22:35

Heeft iemand tips?

Door de vrieskou van voorbije dagen merkte ik dat 1 van mijn paarden zeer weinig tot niet dronk en als gevolg ook weinig tot niets at. Hij stond er heel zielig bij en apart van de andere 2 paarden.

Ik vermoed dat hij niet wou drinken van ijskoud water. Ik merkte ook dat de 2 andere paarden minder dronken dan anders maar zij bleven wel eten.

Nu de temperatuur buiten weer beter is gaat het ook weer beter. Hij drinkt weer goed en eet weer mee van het hooi en is zot op zijn voer (dat was eergisteren ook niet, hij at z'n 2e portie slobber niet, meusli wel maar zeer langzaam).

Nu dus mijn vraag...

Kan ik ervoor zorgen dat het drinkwater bij een volgende winterprik niet meer zo ijskoud wordt en dus bevriest?

Nu staat de waterbak buiten de stal, zo'n dikke 30m van de stal af.

Zelf dacht ik om de waterbak in de stal te plaatsen met houten wand eromheen of in een nog bredere bak en de tussenruimte opvullen met iets isolerend? En onder de waterbak ook iets waardoor het niet op de koude grond staat. Maar of dit afdoende werkt?

De stal is aan 1 zijde volledig open, die zijde is 6m lang. Dus of dat echt kou tegenhoudt weet ik niet.
Eventueel is er wel tijdelijk een doek of zeil voor te spannen voor 1 helft.

Elektriciteit niet aanwezig.

Heeft bokt nog ideetjes?

Maartje_M

Re: Water warmer houden bij vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:50

Als je er bent emmers met warmer water aanbieden? Ik denk niet dat er iets bestand is tegen de kou die we afgelopen dagen gehad hebben, zonder het te verwarmen. Alles bevriest bij die temperaturen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 22:55

Maartje_M schreef:
Als je er bent emmers met warmer water aanbieden? Ik denk niet dat er iets bestand is tegen de kou die we afgelopen dagen gehad hebben, zonder het te verwarmen. Alles bevriest bij die temperaturen

Emmer met lauw water wou hij ook niet. Die heb ik aangeboden gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:06

Ik gooi altijd een jerrycan heet water in de waterbak erbij.
Jerrycan van 20 liter, thuis gevuld met het heetste water uit de kraan.

Hiermee voorkom ik niet dat de waterton bevriest, maar het duurt wel een stuk langer en mijn pony is goed blijven drinken, zag ik aan de hoeveelheid die ik steeds moest bijvullen.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:46

Ik voer een slobber en dat maak ik bij zo'n kou wat extra nat. Als ze dan niet drinken krijgen ze toch aardig wat vocht via de slobber binnen. En de slobber kun je eventueel thuis aanmaken zodat het niet te koud is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 23:47

Annemarievzr schreef:
Ik voer een slobber en dat maak ik bij zo'n kou wat extra nat. Als ze dan niet drinken krijgen ze toch aardig wat vocht via de slobber binnen. En de slobber kun je eventueel thuis aanmaken zodat het niet te koud is.

Ja deed ik ook. Maar hij voelde zich zo slecht dat de 2e portie die ik hem 's avonds gaf geweigerd werd.
Ook gewone meusli ging er moeizaam in (om te kijken of hij dat wel wou eten had ik hem dat gegeven) . At het zeer langzaam en liet uiteindelijk de helft liggen.

Als die gisteren nog zo slecht was had ik de DA gebeld. Maar omdat hij gisteren wel weer hooi at, slobber en meer dronk en ook beter uit z'n ogen keek dierenarts niet gebeld. En vandaag had ik gewoon mijn blije paard terug.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:52

Weet je zeker dat hij geen koorts had?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 00:20

Hannanas schreef:
Weet je zeker dat hij geen koorts had?

Niet kunnen checken helaas geen thermometer bij de hand toen. Vriendin en tevens een bokker vroeg dat ook al.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:42

Art_Ificious schreef:
Maartje_M schreef:

Misschien een domme vraag maar waarom wil je water dan warm houden, als je paard lauw water ook niet wilde drinken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:59

Marije_jiplover schreef:
Ik gooi altijd een jerrycan heet water in de waterbak erbij.
Jerrycan van 20 liter, thuis gevuld met het heetste water uit de kraan.

Hiermee voorkom ik niet dat de waterton bevriest, maar het duurt wel een stuk langer en mijn pony is goed blijven drinken, zag ik aan de hoeveelheid die ik steeds moest bijvullen.

Dit doe ik ook. Soms wel 3x per dag. Heel koud water vinden mijn paarden niet lekker, dus ik loop altijd met gieters heet water te slepen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 07:20

Gitana schreef:
Art_Ificious schreef:

Misschien een domme vraag maar waarom wil je water dan warm houden, als je paard lauw water ook niet wilde drinken?

Domme vragen bestaan niet ;)

Maar misschien omdat hij zich toen slecht voelde aangezien hij z'n portie slobber 's avonds ook niet meer wou.

Er is ook nog altijd een verschil tussen lauw water, koud water en ijswater. Mijn "warmer houden" slaat meer op voorkomen dat het ijskoud wordt maar mag wel gewoon koud zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 08:25

Ik denk niet dat de oorzaak ligt in het koude water eigenlijk. Heeft hij wel een deken om? Kan het zijn dat hij het gewoon zelf te koud had? Of dat hij ziek was?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 09:45

Suzanne F. schreef:
Ik denk niet dat de oorzaak ligt in het koude water eigenlijk. Heeft hij wel een deken om? Kan het zijn dat hij het gewoon zelf te koud had? Of dat hij ziek was?

Yep een deken van 200 gram. Hij is ook niet geschoren en heeft een wintervacht. Maar deken omdat hij anders te mager wordt omdat energie dan gaat naar zichzelf warmhouden.

De 2 anderen dronken ook beduidend minder dan wanneer het niet zo enorm vriest.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:53

Er is een verband met koliek en ijskoud water. Wellicht dat je paard al buikpijn had vanaf het moment dat hij minder ging drinken of juist toen hij de eerste keer ijswater dronk? Het is namelijk best gek dat een paard dat nauwelijks drinkt een emmer warm water weigert.

Hier in de stal had ik een grote flexibele emmer staan, die had ik helemaal rondom ingepakt met stro en elke avond gevuld met warm water. Dit bleef best eventjes warm en tegen de ochtend was het water bijna op. De kleine emmertjes van een stalgenoot hadden een klein laagje ijs gekregen dus het heeft wel degelijk geholpen om het op deze manier te doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:10

Met vrieskou ben ik altijd bang dat ze te weinig drinken en koliek krijgen, dus geef ik ze 2x daags een emmer slobber. Of nou ja, beetje slobber aangemengd met heel veel lauw water. Dat drinken ze goed.

De gewone bakken bevriezen snel, maar ik zet wat bakken onder het afdak en dan kleinere emmers in grotere speciekuipen en dan stro in de bak om de emmer heen, dat hielp wat. Ik zag dezelfde variant ook met bladeren, wellicht de moeite waard om te proberen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:23

Je hebt vijververwarmers die je in het water kan leggen.
Moet je wel een stroomaansluiting hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 12:28

Kan best zijn dat hij wat koliekerig was, al was het qua symptomen niet helemaal zoals toen hij krampkoliek had 2x.

Tancreda4 schreef:
Met vrieskou ben ik altijd bang dat ze te weinig drinken en koliek krijgen, dus geef ik ze 2x daags een emmer slobber. Of nou ja, beetje slobber aangemengd met heel veel lauw water. Dat drinken ze goed.

De gewone bakken bevriezen snel, maar ik zet wat bakken onder het afdak en dan kleinere emmers in grotere speciekuipen en dan stro in de bak om de emmer heen, dat hielp wat. Ik zag dezelfde variant ook met bladeren, wellicht de moeite waard om te proberen.

Dat met die grotere bakken is idd wat ik wil gaan proberen. :)