Paard breekt uit door deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 10:19

Ik werd net gebeld door mijn stalhouder of ik alsjeblieft de deken van mijn paard eraf wilde halen, omdat hij door alle draadjes breekt. Waarschijnlijk voelt hij namelijk door zijn deken de stroom niet (ik snap niet hoe, maar het lijkt de enige logische verklaring). Het wordt alleen de komende nachten toch wel erg koud, dus ik vroeg me af of jullie misschien nog een andere oplossing hebben.

Mijn paard staat 24/7 buiten dus hij is in principe wel gewend aan de kou, maar ik heb ook een deken op zodat zijn vacht niet te dik wordt en zijn spullen niet meer passen.

Daarnaast is het zo dat de stalhouders vanavond/morgenavond weg zijn en hij blijkbaar ook al een keer bijna de weg op is gelopen. Dat willen we natuurlijk het meest voorkomen! Maar ik hoop toch op een nog eventuele andere oplossing :)

Alvast bedankt!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:21

Ehm dat lijkt me niet zo'n verstandige oplossing...hoelang heeft hij die deken al op? en wanneer is het gedrag begonnen? Kan het niet zijn dat de stroom het minder goed doet door de kou?

En hebben ze ruwvoer genoeg? breekt hij niet uit omdat hij honger heeft?

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:26

Ik heb het ooit opgelost door zilverfolie rondom de voorkant van de deken te wikkelen..mijn ruin drukte met zijn boeg de draden stuk..hielp prima.. }>

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 10:44

Ik doe dan altijd een ijzerdraadje (zo'n zachte zodat als hij blijft hangen ergens aan het afbreekt) door de voorkant van de deken zodat die de vacht raakt. Als ze dan tegen stroomdraad aankomen krijgen ze wel de schok. Eventeel pak je hem ook nog aan de halsdeken mocht hij die hebben.

Deze bijvoorbeeld:
https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... lsrc=3p.ds

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 10:50

Elisa, hij draagt een deken sinds 20 november en deze dikkere deken sinds twee weken. Hij doet dit nu een week geloof ik. Ik heb totaal geen verstand van stroom eerlijk gezegd, dus geen idee. Hij krijgt onbeperkt hooi en ze stonden vorige week ook nog op de wei. Honger heeft hij iig zeker niet, dat weet ik zeker.

MyChoice, oeh dat is een goede! Die ga ik kijken om te bestellen. Hij draagt geen halsdeken overigens.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:33

Ik had ook zon grapjas. Heb stroomlint om de voorkant gewikkeld bij de sluiting, dus van buiten tot op de vacht. Toen was het na nog 1 keer proberen klaar.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:56

Ik denk dat het eerder zoals net ook aangegeven aan het stroom ligt, hij heeft al langer deze deken op, het is nu ongeveer een week aan het vriezen en dat is precies de probleemtijd. Zou daar dus eerst naar kijken

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:18

Maddy_Paola schreef:
Ik denk dat het eerder zoals net ook aangegeven aan het stroom ligt, hij heeft al langer deze deken op, het is nu ongeveer een week aan het vriezen en dat is precies de probleemtijd. Zou daar dus eerst naar kijken

Ze zegt ook ze stonden vorige week nog in de wei. Dus wellicht staan ze nu niet in de wei maar een soort paddock.

Je kan eventueel testen of overal genoeg stroom door komt. Daar heb je apparaatjes voor.

Overigens hier ook een pony gehad met dikke manen. Die voelde de stroom ook niet. Z’n buigzaam ijzerdraadje deed wonderen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 12:32

Azmay, dat kan ik idd ook nog proberen!

Ik zag vandaag dat ze nu ook nog in de wei staan, dus ik begrijp ook totaal niet waar hij heen uit wil breken eerlijk gezegd.

Voor nu zet ik hem toch maar even zonder deken en dan ga ik zo’n ijzerdraadje bestellen van de Hema. Dan kan ik volgende week mooi proberen of dat werkt voor hem.

Hij heeft trouwens al vaker uitgebroken, dus het is wel een terugkerend probleem. Maar normaal gaat hij naar de wei dus in dit geval snap ik hem niet helemaal eerlijk gezegd.

Ik ben bang dat hij zelf te bang is van de zilverfolie, anders had ik dat vandaag wel willen proberen. Ik zal met de stalhouders overleggen of ze misschien de stroom willen meten als die apparaatjes niet te duur zijn.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:42

Pf je durft wel nu zo zonder deken zetten terwijl die die wel al even op heeft.

Ijzer draadje in zijn voor pluk vlechten en omhoog zetten zodat die het stroom raakt ?

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:29

Kimmie25501 schreef:
Azmay, dat kan ik idd ook nog proberen!

Ik zag vandaag dat ze nu ook nog in de wei staan, dus ik begrijp ook totaal niet waar hij heen uit wil breken eerlijk gezegd.

Voor nu zet ik hem toch maar even zonder deken en dan ga ik zo’n ijzerdraadje bestellen van de Hema. Dan kan ik volgende week mooi proberen of dat werkt voor hem.

Hij heeft trouwens al vaker uitgebroken, dus het is wel een terugkerend probleem. Maar normaal gaat hij naar de wei dus in dit geval snap ik hem niet helemaal eerlijk gezegd.

Ik ben bang dat hij zelf te bang is van de zilverfolie, anders had ik dat vandaag wel willen proberen. Ik zal met de stalhouders overleggen of ze misschien de stroom willen meten als die apparaatjes niet te duur zijn.


Je weet dat de kans dan groot is dat hij erg ziek wordt.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 13:39

Ik heb geen keuze helaas. Anders heb ik een kans dat hij wordt doodgereden op de weg. Ik weet niet wat ik liever heb…

Paard is 1.85m groot en snel bang, dus ijzerdraadje in zijn voorpluk is niet handig en niet veilig.

Ijzerdraadje heb ik momenteel ook niet, dus zou ik moeten bestellen en dat duurt ook even natuurlijk.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:45

Heb je wel stroomdraad?
Of kan de stroom sterker. Zonder deken zou ik liever niet doen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 13:47

Nee, heb ik ook niet helaas. En weet ik ook niet. Ik neem aan van niet, want anders zou de stalhouder dat denk ik wel hebben gedaan. Het is gewoon zo’n stomme situatie!

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:52

Ik denk dat de stalhouder wel wat extra stroomdraad heeft hoor. Daar kan hij vast wel wat van missen. Je hebt minder dan een meter nodig.

Wat als draad kapot gaat? Dan moet hij toch wat achter de hand hebben liggen om het te repareren?

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:55

Chapeau2002 schreef:
Ik heb het ooit opgelost door zilverfolie rondom de voorkant van de deken te wikkelen..mijn ruin drukte met zijn boeg de draden stuk..hielp prima.. }>

ja dit heb ik ook al eens van iemand als oplossing gelezen :j
Voorkant aan de deken en dan over de bovenkant terug flappen dat het aan de binnenkant zit tegen de huid aan.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:00

Als paard tot 20 november zonder deken heeft gestaan, heeft hij toch gewoon een prima ontwikkelde wintervacht? Enige verschil is dat hij hem dan nu weer even moet gaan gebruiken als zijn deken af gaat, maar is volgens mij ook geen probleem zo lang hij genoeg te eten heeft. Of denk ik nu te makkelijk?

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:21

Waar woon je? Is er een bokker in de buurt die stroomdraad heeft? Of stalgenootje? Vgm heeft action ook ijzerdraad of anders hema.
En als je op de borst bij de deken een stuk half open laat? Je hebt eerst altijd dat klitteband en dan 2 gespjes. Als je de klitteband ipv vast naar binnen slaat heb je ook tussen de riempjes een stuk open. Maar dat kan ook per deken anders zijn denk ik. Maar misschien voelt hij het dan.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:25

Geen handige buurman met ijzerdraad die een stukje kan missen?

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:29

Weet je hoe je kunt zien dat een paard het koud heeft of niet?
Deze droge kou is niet zo venijnig,
Het kan goed zijn dat hij zich happy voelt zonder deken.
Wanneer hij het met de dunnere deken niet deed, kun je dat ook proberen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:31

Sorry, maar de stalhouder moet echt even het stroom controleren. Als 1 paard het doet, kan een ander het ook gaan doen als het aan het stroom ligt.

Op onze draden ligt nu een laagje ijs en ze hangen door, maar geven nog iets stroom af. Ze gaan er niet doorheen. Meestal is eten of verveling of elkaar opjagen dan toch wel het probleem. Ook daar moet de stalhouder naar kijken.

Deken af lijkt nu een oplossing, maar paarden met een dikke vacht hebben net zoveel isolatie tegen stroom als bijv een dikke deken. Het is ook echt niet gezegd dat je paard er dan mee stopt. Zeker als hij zonder deken komt te staan nu, zal hij veel meer moeten eten en dus ook sneller op zoek gaan naar meer eten.

En een ijzerdraadje moet je bestellen? Dat is gewoon bij bijv Gamma en Praxis te koop en die hebben echt ruime openingstijden. Maar doorgaans hebben mensen dat wel in huis en kan je het ook iemand wel vragen. Je hebt geen hele rol nodig, dus een klein stukje moet te vinden zijn.

Wil overigens nog steeds niet zeggen dat hij het dan niet probeert. Het ene paard schrikt en deinst terug en de ander rent door en staat alsnog aan de andere kant.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:40

Of even naar de welkoop/ Boerenbond/Blokker/Hema/Action/Autogarage/fietsenmaker/ Gamma/ Praxis/ elke DHZzaak zat bedrijven die wel een ijzerdraadje hebben en dat kunnen missen.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:08

Kimmie25501 schreef:
Elisa, hij draagt een deken sinds 20 november en deze dikkere deken sinds twee weken. Hij doet dit nu een week geloof ik. Ik heb totaal geen verstand van stroom eerlijk gezegd, dus geen idee. Hij krijgt onbeperkt hooi en ze stonden vorige week ook nog op de wei. Honger heeft hij iig zeker niet, dat weet ik zeker.

MyChoice, oeh dat is een goede! Die ga ik kijken om te bestellen. Hij draagt geen halsdeken overigens.


Doe dan gewoon weer de dunnere deken om ipv de dikke, dat is beter dan geen deken. En inderdaad zo'n ijzerdraadje aan de voorkant door de gespen doen is een slimme oplossing. Naast het controleren van het stroom etc.

Haley
Berichten: 41
Geregistreerd: 15-12-22

Re: Paard breekt uit door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:55

Oei, ik zou er ook niet voor kiezen om dan met deze temperaturen de deken maar af te doen...

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:59

In de de plaats van ijzerdraad kan je ook stukjes schriklint gebruiken van 30 a 50 cm. Dat is een stuk veiliger en daarvan zou paar stukjes in ze manen kunnen vlechten naast het knopen aan de deken. Ijzerdraad zal ik ook zeker niet gebruiken vanwege de scherpe punten en de sterkte van dit materiaal.