Wintertips!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JJ4

Wintertips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 11:37

Nu het flink koud is en de grond bevroren, bedacht ik me dat het misschien leuk idee is om paardgerelateerde wintertips uit te wisselen.

Ik heb er twee, elke ochtend als ik de paarden buitenzet, krijgen ze warm water in hun waterton.
Het is even wat gedoe, maar ze vinden het heerlijk en zo weet ik zeker dat er zelfs met deze temperaturen, genoeg wordt gedronken.

Mijn 2 boefjes zijn ‘s ochtends erg fris en om te voorkomen dat ze als ‘idioten’ door de paddock gaan rennen op de bevroren ondergrond, verspreid ik door de bak kleine worteltjes, zodat ze op zoek moeten en door hun lage hoofd/hals houding de adrenaline snel afneemt.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Re: Wintertips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:04

Als je water moet bijvullen met emmers dan werken tuingieters veel prettiger; ze zijn smaller en daardoor minder belastend omdat je armen dichter bij je lichaam kunnen blijven en de handgrepen zijn breder en dragen dus prettiger. Ook mors je er minder snel mee :)

En om te voorkomen dat je een volle/zware gieter uit een gootsteen moet tillen heb ik een tuinslangaansluiting op de kraan gezet en kan dan met een meter tuinslang heel makkelijk de gieters vanaf de grond vullen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:54

Als je wel ijs moet hakken, haal alles er uit zodat het minder snel terug vast vriest, het volgende keer ook makkelijk stuk te maken is EN gooi dat ijs ergens waar jij en pony's er geen last van hebben. Hamer doet het goed om ijs stuk te krijgen, handen om ijs te pakken kan (neem wel handdoek mee in zo'n geval), en sommigen gebruiken er een zeef/vergiet voor. Winter uitrusting hier was altijd hamer en handdoek voor waterbakken weer bruikbaar maken. Laatste jaren de gewone specikuipen vervangen door grote, zware rubberen bakken, die veren mee en dan kunnen ze een paar schoppen er tegen hebben om ijs te breken zonder dat bak stuk gaat. Ze zo zetten dat de zon ze wat opwarmt midden op de dag helpt ook.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:56

Hier is het op dit moment in de nachten -18 en overdag -15 graden. (Noorwegen)

Belangrijk is om alles goed af te dekken.
Wij hebben dekens en plastic over alle tuinslangen en kranen.
De paarden krijgen elke ochtend voordat ze naar buiten gaan bieten pulp met warm water eroverheen zodat ze lekker warm zijn als ze naar buiten gaan.

De paarden staan bij ons zonder dekens (fjorden, koudbloedsdraver, hannoveraan en een dølahest)
De paarden doen het prima. Één keer was één van de veulens een beetje koud. Meteen warme bieten pulp gegeven en ze was weer oké.

Verder geven we lauw water als ze buiten staan (op stal hebben ze automatische drink bakken, die gelukkig (nog) niet bevroren zijn)
De emmers halen we meteen weer weg als ze klaar zijn. Anders bevriest de emmer heel makkelijk en breekt sneller.

De paarden krijgen buiten stro bij zodat ze de hele dag wat te eten hebben. Het kuilgras bevriest snel en is dus geen optie om onbeperkt buiten te voeren. Hooi is veel beter maar helaas hebben wij dit jaar geen hooi omdat we een hele slechte zomer hebben gehad. _-:(

Verder een tip voor jezelf. Zorg dat je droog blijft. Zodra je nat wordt koel je heel snel af.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 15:38

Goeie tips! *\o/*

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:45

tamary schreef:
Als je wel ijs moet hakken, haal alles er uit zodat het minder snel terug vast vriest, het volgende keer ook makkelijk stuk te maken is EN gooi dat ijs ergens waar jij en pony's er geen last van hebben. Hamer doet het goed om ijs stuk te krijgen, handen om ijs te pakken kan (neem wel handdoek mee in zo'n geval), en sommigen gebruiken er een zeef/vergiet voor. Winter uitrusting hier was altijd hamer en handdoek voor waterbakken weer bruikbaar maken. Laatste jaren de gewone specikuipen vervangen door grote, zware rubberen bakken, die veren mee en dan kunnen ze een paar schoppen er tegen hebben om ijs te breken zonder dat bak stuk gaat. Ze zo zetten dat de zon ze wat opwarmt midden op de dag helpt ook.

Om hier even op in te haken, om dat ijs uit de bak te halen kan je ook gewoon zo'n kunststof mestvork gebruiken, met de steel/achterkant tik je het kapot en met de vorken schep je het ijs eruit maar blijft water er in, wij hadden altijd een extra schone staan voor dit soort klusjes, hoef je niet met je handen in/bij het koude water

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 23:32

Ow en ik heb omdat het zo vroeg donker is zo’n muts met lampje erin, ideaal!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:13

Het voordeel van een plek wonen (Noord Zweden) waar er 7 maanden sneeuw ligt is dat je van alle winter gemakken bent voorzien :'). Succes allemaal met de vorst in NL, als je vragen hebt beantwoord ik ze graag over hoe we het hier doen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:16

Kasmir schreef:
Het voordeel van een plek wonen (Noord Zweden) waar er 7 maanden sneeuw ligt is dat je van alle winter gemakken bent voorzien :'). Succes allemaal met de vorst in NL, als je vragen hebt beantwoord ik ze graag over hoe we het hier doen.

Nou komt ie dan. De waterbak ijsvrij houden is momenteel wel mijn grootste uitdaging. Heb alleen een zonnepaneel voor wat licht in de avond, maar zo'n apparaat daarop aansluiten die verwarmt zodat het water niet bevriest, trekt ie niet. Wie heeft de gouden tip?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:25

Ik vrees dat de gouden tip daar niet voor bestaat. De meeste tips van dingen laten dobberen en isolerend wak slaan zijn al geven. Hier hebben we elektrisch verwarmde waterbakken, kost een rib uit je lijf en zitten dus constant aan het stroom aangesloten maar dat is hier de enige manier om het water toegankelijk te houden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:57

Ik gebruik een plastic vergiet om de ijsstukken eruit te halen en die doe ik in een lege speciekuip die er naast staat. Plastic vergiet binnen bewaren, anders is hij de volgende dag niet meer bruikbaar omdat die ook bevroren is :P

Waterbakken zo vol mogelijk houden. Ik vul ze 2x per dag bij, hoe meer water hoe minder snel bevroren.
Watervullen doen we met jerrycans, waterzakken zorgen voor ijsbanen en de slangen (die naar de paddocks liggen) zijn al bevroren.

2x per dag een flinke emmer lauw/warmwater met beetje slobber, zodat ze wel genoeg drinken op een dag (ik ben zo bang voor koliek...)

Een kleinere bak in een grotere bak zetten met stro er tussen, dat vriest net ietsjes minder snel dicht.

Als je paarden snachts op stal staan dan de waterbakken buiten afdekken ,dat scheelt ook wat bikken in de ochtend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:03

Ik herinner me dat ik nog ergens een hele grote koelbox moet hebben... kijken of die de boel een beetje ontdooid weet te houden. Daar kan iig 's nachts het deksel van dicht. :)*

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:53

@Dubbelfun; Dus je bedoelt dat een koelbox isoleert en dus het water warmer houdt? Ja, misschien wel een goed idee idd!

Voor het ijsscheppen gebruik ik een zwembad oppervlakte schep.

Ik vul 's ochtends een waterzak met warm water (heb buiten geen warm water, haal het daarom uit de douche, dus ik parkeer de kruiwagen in de bijkeuken :)) ). Het breekt de bovenlaag van het ijs, zodat ik het eruit kan scheppen zonder te bikken en ze vinden het ook wel lekker om even iets warmers te drinken.

Ik heb ook twee kleinere bakken met water achterin de schuilstallen staan. Die blijven op zich wel redelijk dooi, alleen in de nacht bevriest het uiteindelijk wel.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:13

Wat een handig topic! Ik heb vandaag een waterkoker en een aantal flessen water mee naar stal genomen van huis, want werkelijk alles was bevroren.
Paarden hadden lekker warme slobber en warm(er) drinkwater :)

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:11

Gitana schreef:
Wat een handig topic! Ik heb vandaag een waterkoker en een aantal flessen water mee naar stal genomen van huis, want werkelijk alles was bevroren.
Paarden hadden lekker warme slobber en warm(er) drinkwater :)

Daar zullen ze vast flink van genoten hebben!
Ik heb gisteren de paardensnackbox weer ontvangen en daar zat ook slobber bij, dit met een scheutje appelazijn en warm water gemengd, ze waren volgens mij verontwaardigd dat er niet meer was :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 03:04

Een topic naar mijn hart! Ik haat de winter, ik haat hoe alles bevriest :brr:

Watertonnen van de grond halen. Pallet onder de ton (bij slopers: op maat maken/aanpassen), stro tussen pallet en waterton proppen. Dat isoleert :)

Ik gebruik een visnet om de kleinere stukken ijs uit de speciekuipen te vissen. Ook handig in andere seizoenen haha.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:16

Nog een kleine hint.

Leg je telefoon op een warme plaats en neem het niet mee de kou in.
De batterij van een telefoon kan daar heel slecht tegen.
De kans dat de batterij/telefoon er mee stopt is erg groot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:01

Of hou hem dicht bij je lichaam(swarmte) ipv ergens in een jaszak.
Je mist waarschijnlijk een oproep als je hem ergens uit een BH moet vissen :+ , maar de batterij gaat langer mee :)

Haley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:49

JJ4 schreef:

Ik heb een hoofdlamp van de Divoza. Die is ideaal!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:29

Haley schreef:
JJ4 schreef:

Ik heb een hoofdlamp van de Divoza. Die is ideaal!

Ik heb ook een hoofdlamp! En een werklamp die ook via zonne-energie oplaadt, die kan ik neerzetten of ophangen :)

Ik heb trouwens ook strooizout staan. Mijn paard heeft een klein betonnetje voor haar stal. Ik weet niet hoe het met andere paarden zit, maar de mijne gaat het niet van de grond opeten, dus ik durf het indien nodig wel gebruiken :)

Edit: ik heb ook altijd minstens 1 extra paar handschoenen en droge sokken op stal liggen. Je weet maar nooit haha.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 13:49

Hingarden schreef:
Nog een kleine hint.

Leg je telefoon op een warme plaats en neem het niet mee de kou in.
De batterij van een telefoon kan daar heel slecht tegen.
De kans dat de batterij/telefoon er mee stopt is erg groot.

Goeie!