Strooien jullie de tegels bij de paarden tegen de vorst?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Strooien jullie de tegels bij de paarden tegen de vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 18:55

Lekker dom misschien maar even benieuwd. Mijn paarden staan in eigen beheer (eerste jaar) en hebben een inloopstal met daarvoor een gedeelte tegels en daarna een paddock. Nu komt er vorst aan maar strooien vind ik best spannend ivm zout likken. Hoe doen jullie dat?

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Strooien jullie de tegels bij de paarden tegen de vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:58

Zout likken is geen probleem. Strooizout is precies hetzelfde als een liksteen.
Zout is echter wel heel slecht voor de hoeven.
Ik strooi dus niet ,maar zorg dat de paddock vlak getrokken is zodat er geen grote hobbels opgevroren zijn, en verder redden ze zich dan wel.

Tancreda4

Berichten: 24345
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:00

Ik heb ook een stuk verhard en met ijzel of vrieskou na neerslag gooi ik een laagje zand erop. Of nou ja, lopen zij erop, ik maakt 't inn de winter niet of nauwelijks schoon zodat er een laagje zand op blijft liggen. Zout durf ik niet ivm likken. M'n pony wilt met wandelen ook altijd al de wegen liggen na strooien. In de paddock wordt het dan wel heel makkelijk voor dr.

In strooizout zit soms ook een deel zand.

Qimm

Berichten: 15271
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:01

Missvk schreef:
Lekker dom misschien maar even benieuwd. Mijn paarden staan in eigen beheer (eerste jaar) en hebben een inloopstal met daarvoor een gedeelte tegels en daarna een paddock. Nu komt er vorst aan maar strooien vind ik best spannend ivm zout likken. Hoe doen jullie dat?



Je kunt ook zand strooien, dus tenzij het echt goed hard gaat vriezen over langere tijd zou je een bergje zand achter de hand kunnen houden.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Strooien jullie de tegels bij de paarden tegen de vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:02

Ik strooi strooizout en omdat ze minimaal 3 verschillende soorten likstenen hebben blijven ze van het strooizout af.

ellepel

Berichten: 47710
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:06

nee hoor,hier nog nooit gestrooid.
de paarden denken er wel om, en probeer zelf zoveel mogelijk weg te vegen.

StableHS
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Strooien jullie de tegels bij de paarden tegen de vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:10

Als het gewoon droog vriest niet. Maar bij sneeuw en ijzel strooi ik wel. 1 van de paarden staat op ijzers.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20049
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:13

Tancreda4 schreef:
Ik heb ook een stuk verhard en met ijzel of vrieskou na neerslag gooi ik een laagje zand erop. Of nou ja, lopen zij erop, ik maakt 't inn de winter niet of nauwelijks schoon zodat er een laagje zand op blijft liggen. Zout durf ik niet ivm likken. M'n pony wilt met wandelen ook altijd al de wegen liggen na strooien. In de paddock wordt het dan wel heel makkelijk voor dr.

In strooizout zit soms ook een deel zand.


Dit inderdaad. Meestal heb ik meer moeite met eventueele gladheid dan de paarden.

anca

Berichten: 1858
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:22

Zand erover strooien ipv zout

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:24

Tancreda4 schreef:
In strooizout zit soms ook een deel zand.

Je koopt het toch zelf? Als je 'voerzout' (voor koeien) koopt koop je gewoon 100% NaCl. Kost net zoveel als 'strooizout'. De 25 kilo zakken die bij de Boerenbond en de Welkoop liggen zijn sowieso meestal 'voerzout'

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 19:26

Dank jullie wel! Zand klinkt als een goed plan

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:30

Als een paard op elke manier aan duur loopt te likken waar hij de kans krijgt, dan zou ik marchar zout gaan bij voeren. Ze weten prima wat ze nodig hebben. Lang niet alle paarden gebruiken een liksteen. De mijne komt aan een liksteen niet aan, dus er staat altijd een bak met was los zout onderin klaar. Die wordt verschillend door het jaar heen gretig gebruikt

In principe heeft een paard natuurlijk een hoofd om mee te denken en vier voeten Ipv 2 dus mijn ervaring is dat ze zich prima redden. Laagje dunne ijzel is naar, maar gewoon sneeuw ed redden ze zich prima mee

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Strooien jullie de tegels bij de paarden tegen de vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:17

Als de tegels gewoon schoon zijn en niet nat dan hoef je geen zout te strooien, laagje zand is wel een goed idee.

En inderdaad zorgen dat de paddock vlak is voordat het gaat vriezen zodat hij vlak opvriest.

Hier wordt af en toe zout gebruikt voor de stallen of over het erf naar de bak toe oid, of in de bak om deze zacht te houden (hoefslag zout strooien of een volte en dan vriest het niet op) Maar wij doen dat dan in combinatie met de hoeven invetten van onderen (zorgt voor grip en niet uitglijden).

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Strooien jullie de tegels bij de paarden tegen de vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:19

Zout strooien werkt sowieso eigenlijk alleen maar als de bestrooide grond veel wordt belopen/bereden. Het moet continu mengen en de druk die een paard (of een autoband) erop zet zorgt eigenlijk voor het 'echte' dooieffect.