In dubio, verhuizen of niet?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elli99
Berichten: 104
Geregistreerd: 19-01-22

In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 13:10

Haaiii,

Begin dit jaar heb ik mijn paard gekocht en verhuisd naar een heeel fijn plekje. Hij had bij zijn vorige stal behoorlijk wat probleempjes, maar omdat ik hem kende en hem de kans gunde om een beter plekje te hebben heb ik hem toen gekocht. (Hij kreeg geen onbeperkt ruwvoer, geen weidegang en had alleen maar koliek). Sinds ik hem daar weg heb gehaald heeft hij nooit meer ergens last van (afkloppen!!) en krijgt hij zelfs weer normaal voer (had speciaal duur voer voor de darmen).

Zijn plekje waar hij nu staat is een 5 sterren resort. Bij mensen thuis met 3 andere paardjes van de staleigenaresse zelf. Ze letten super goed op hem, heeft net een nieuwe stal met luikje naar buiten en komt elke dag lekker in de wei/paddock. Ik heb de bak voor mij alleen en kan gaan en staan waar ik wil.

Echter loop ik sinds de laatste maanden ergens tegen aan. De eigenaresse is onwijs netjes en elk strootje moet worden opgeruimd, wat ik wel snap maar daardoor heb ik het gevoel dat ik op mijn tenen moet lopen. Als ik wat vergeet krijg ik gelijk op ‘mijn donder’. Ik moet 20 minuten rijden om naar mijn paard toe te gaan, hier heb ik zelf voor gekozen omdat dit precies het plekje was wat ik zocht voor een paard met een rugzakje. Nu heb ik sinds een half jaar een vriend. Die woont 20 minuten van mijn huis maar net de andere kant op, wat betekent dat als ik bij hem ben, ik 40 min moet rijden naar mijn paard. Ik heb heel veel motivatie op met mijn paard aan de slag te gaan en de sport in te gaan alleen het demotiveert mij dat ik steeds een stuk moet rijden. Ook mis ik de gezelligheid een beetje, ik ben altijd alleen, ik rijd altijd alleen en heb nog nooit echt die gezelligheid meegemaakt van een pensionstal (dit is mijn eerste paard). Plus het maakt het lessen wel makkelijker en ik wil graag leren springen waar op mijn huidige plek de attributen niet voor zijn.

Bij mij in het dorp hebben ze geen stallen, ik moet hoe dan ook 10/15 min rijden voor de dichtstbijzijnde. Nu is er een plek vrij gekomen bij een pensionstal bij mijn vriend in het dorp. Ze zorgen daar goed voor de paarden maar het is wel wat grootschalig en de stallen zijn vrij verouderd. Wat betekent dat ik mijn paard weg haal uit zijn 5 sterren plekje waar hij rust heeft en veel ruimte.

Dit word echt een ellendig lang verhaal, sorry daarvoor haha. Maar ik ben dus Spaans benauwd dat ik hem er te min mee doe. Het is dan alsnog 20 minuten voor mij rijden, maar als ik bij mijn vriend ben nog maar 3 minuten. Nu zijn wij wel op zoek naar een huis waar een paard aan huis kan staan, dit is echter nog een behoorlijke zoektocht en zal vast niet binnen nu en een jaar lukken.

Ik heb echt het beste voor mijn paard over, maar het knaagt wel aan mij dat ik er zelf niet met heel veel plezier meer heen ga. Ik wil hem niet continue moeten verhuizen, dus wil er wel goed over na denken.

Ik ben benieuwd of jullie een soort gelijke ervaring hebben, tips etc.? Of wat jullie zouden doen in mijn situatie..

Marieke1495

Berichten: 5233
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:17

Heel herkenbaar uit het verleden. Op een gegeven moment werd de spanning bij mij zo erg dat ik er eigenlijk niet meer heen ging, en zeker niet met plezier. Paard stond er tot die tijd wel fijn. Helaas veranderde de stalhouder ook ineens dus toen op stel en sprong paard verhuisd.
Ik heb ze nu thuis staan, maar zou nooit meer op zo'n stal willen staan. Het moet ook ontspanning zijn voor jou. :) Een paard kijkt niet of de stallen verouderd zijn hoor :D

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:23

Ik sta nu op een fijne privé plek waar ik voornamelijk alleen ben. Heerlijk vind ik dat. Ik heb jarenlang op m’n tenen moeten lopen op een pensionstal en dat gaf mij veel stress. Dus ik snap het wel. Of de stallen er mooi uit zien zal je paard niet boeien. Dingen als hoeveelheid eten, kwaliteit van het eten en de hoeveelheid buiten en de staat van het weiland of paddock zal je paard meer interesseren.

Tucktuck

Berichten: 1295
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:11

Herkenbaar je probleem ElenaenDub!

Ik heb vier jaar terug een pony overgenomen van de manege waar ik reed welke ging stoppen. Ze mocht er blijven staan, want was dichtbij. Ze kon in de kudde blijven die 24/7 in een paddock liepen. Dit was ze haar hele leven gewend, ze is daar geboren.

Echter kreeg ik vorig jaar een vriend, 45 minuten rijden van stal. En sinds dit jaar wonen we samen. Ze stond er altijd super goed. En met een weekend weg had ze zoveel stress dat ze ziek werd. Inmiddels spelen er kleine irritaties op waardoor ik het idee heb bijna een lease pony te hebben ipv eigen paard. Maar ik durf haar er niet weg te halen omdat ik bang ben voor de gevolgen voor mijn pony.

En dat vind ik het belangrijkste, dat zij het goed heeft. Ze is inmiddels 23 jaar.

Ik denk dat je moet nagaan hoe je paard zou omgaan met de verhuizing met een eventuele nieuwe verhuizing op relatief korte termijn. Sommige paarden moeten echt maanden wennen voordat het echt thuis is. En hoe is het beleid op de andere stal, krijgt hij dan ongeveer hetzelfde als op zijn huidige plek of is er minder van het een of ander?

Een stal die er minder mooi uitziet kan nog steeds een prima stal zijn als deze net zo groot is bv en ook een luik heeft. Maakt voor het paard niet uit.

Succes met je beslissing.

meggiemeg

Berichten: 12335
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:28

Alles heeft voor en nadelen. Het kan inderdaad gezellig zijn op een pensionstal, zolang iedereen elkaar in de waarde laat, zich aan de regels houdt en de eigenaar consequent is. Er loopt altijd wel iemand rond waar je het minder mee kan vinden en weer anderen waar je het wel gezellig mee hebt.
Als ik lees hoe jouw paard nu staat en hoe hij tot rust is gekomen denk ik wel dat je voor hem een super plek hebt gevonden, dat een stal oud(er) is zal voor je paard niet zoveel uit maken, wel dat deze ruim-veilig genoeg is, lekker licht en frisse lucht heeft en schoon is. Verder vind ik het heel belangrijk op een pensionstal dat er rust is als de paarden op stal staan, dat de paarden rustig zijn dat zegt heel veel over het beleid van de stal. Ook dat de stal de gemaakte afspraken nakomt over het naar buiten gaan en de hoeveelheid ruwvoer en de kwaliteit er van.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 07-12-22 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:30

Tucktuck schreef:
Herkenbaar je probleem ElenaenDub!

Ik heb vier jaar terug een pony overgenomen van de manege waar ik reed welke ging stoppen. Ze mocht er blijven staan, want was dichtbij. Ze kon in de kudde blijven die 24/7 in een paddock liepen. Dit was ze haar hele leven gewend, ze is daar geboren.

Echter kreeg ik vorig jaar een vriend, 45 minuten rijden van stal. En sinds dit jaar wonen we samen. Ze stond er altijd super goed. En met een weekend weg had ze zoveel stress dat ze ziek werd. Inmiddels spelen er kleine irritaties op waardoor ik het idee heb bijna een lease pony te hebben ipv eigen paard. Maar ik durf haar er niet weg te halen omdat ik bang ben voor de gevolgen voor mijn pony.

En dat vind ik het belangrijkste, dat zij het goed heeft. Ze is inmiddels 23 jaar.

Ik denk dat je moet nagaan hoe je paard zou omgaan met de verhuizing met een eventuele nieuwe verhuizing op relatief korte termijn. Sommige paarden moeten echt maanden wennen voordat het echt thuis is. En hoe is het beleid op de andere stal, krijgt hij dan ongeveer hetzelfde als op zijn huidige plek of is er minder van het een of ander?

Een stal die er minder mooi uitziet kan nog steeds een prima stal zijn als deze net zo groot is bv en ook een luik heeft. Maakt voor het paard niet uit.

Succes met je beslissing.



Misschien kan ik in deze een beetje troost bieden. Ik heb mijn merrie vorig jaar dus verhuisd naar een plek bij mensen thuis, met een bak, 7300 m2 weiland en twee grote boxen. Ik mocht daar een track maken en er is een afdak. Onbeperkt hooi van super kwaliteit (want ik betaal alles zelf dus kan doen hoe ik het wil). Ideaal! Maar ik heb maar 1 paard dus ik heb een oproep op Facebook gezet voor een weidemaatje voor mijn paard. Een groot paard, want ik heb te veel gras voor kleine pony’s. Ik kreeg een groot geblesseerd sportpaard van 21 aangeboden. Hij is vorig jaar november tegelijk op dezelfde dag met mijn merrie naar die plek verhuisd. Hij paste zich snel aan en hij heeft het heerlijk hier. Veel fijner dan thuis. Hij pakte de verhuizing veel sneller op dan mijn merrie van 16. Dus dat je ze vanaf een bepaalde leeftijd niet meer kan verhuizen dat is niet altijd waar. Een paard wil het fijn hebben. Dat betekent ook dat jij het fijn moet hebben. Dat jij je niet fijn voelt daar en stress hebt, dat voelt het paard ook. Daarbij wil hij jou ook graag zien dus als jij wegblijft voor zijn “welzijn” is dat niet in zijn welzijn zegmaar.


Afbeelding

pmarena

Berichten: 48747
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:36

Het klinkt alsof je huidige plek sowieso niet voldoet aan wat je wilt kunnen doen met je paard.
Als de stal die je op het oog hebt, paardvriendelijk is qua huisvesting en wèl de mogelijkheden biedt die je graag wilt...dan lijkt het mij helemaal geen rare keuze om het dier te verhuizen nu je de kans hebt :)

Als je serieus op zoek wilt naar een huis met plek voor je paard(en) dan is het toch maar voor tijdelijk, denk ik dan.

Ik vind het in principe "niet goed" om een paard te verhuizen, en imo doe je dat alleen maar, als de verhuizing voor het paard een verbetering is. Want dan is het de stress van het verhuizen onder de streep toch waard. Ik zou dus vooral kijken of je paard zelf er op vooruit gaat want dan kan je het idee beter aan jezelf verkopen ook :)

Tucktuck

Berichten: 1295
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:41

pluisje88 schreef:
Misschien kan ik in deze een beetje troost bieden. Ik heb mijn merrie vorig jaar dus verhuisd naar een plek bij mensen thuis, met een bak, 7300 m2 weiland en twee grote boxen. Ik mocht daar een track maken en er is een afdak. Onbeperkt hooi van super kwaliteit (want ik betaal alles zelf dus kan doen hoe ik het wil). Ideaal! Maar ik heb maar 1 paard dus ik heb een oproep op Facebook gezet voor een weidemaatje voor mijn paard. Een groot paard, want ik heb te veel gras voor kleine pony’s. Ik kreeg een groot geblesseerd sportpaard van 21 aangeboden. Hij is vorig jaar november tegelijk op dezelfde dag met mijn merrie naar die plek verhuisd. Hij paste zich snel aan en hij heeft het heerlijk hier. Veel fijner dan thuis. Hij pakte de verhuizing veel sneller op dan mijn merrie van 16. Dus dat je ze vanaf een bepaalde leeftijd niet meer kan verhuizen dat is niet altijd waar. Een paard wil het fijn hebben. Dat betekent ook dat jij het fijn moet hebben. Dat jij je niet fijn voelt daar en stress hebt, dat voelt het paard ook. Daarbij wil hij jou ook graag zien dus als jij wegblijft voor zijn “welzijn” is dat niet in zijn welzijn zegmaar.


Ik snap je hoor Pluisje88, ik verhuis haar ook zeker niet enkel omdat ik denk dat ze te oud is. Maar toen we een weekend weg waren was ze helemaal niet zichzelf, enorm veel stress terwijl ze daar hetzelfde bijna had als thuis. Dat maakt mij erg huiverig voor de verhuizing.

Ze krijg alle zorg en aandacht die ze nodig heeft. Er is een lieve bijrijdster die helemaal gek van haar is. Dus ook dat zit goed. Zolang ze daar goed staat het het nog te doen is allemaal mag ze er blijven. Zodra het er voor haar niet meer goed is zal ze moeten verhuizen. Maar liever niet.

tengeltje11
Berichten: 7213
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:10

Ik weet niet wat ik zou doen…. Een grotere pensionstal is ook vaak niet zo heilig als je zou denken… veel veel geroddel enzo, je moet er ook maar mee omkunnen.

Als je zeker weet dat je binnen dit en pakweg 2j een eigen plek hebt waar hij aan huis komt te staan, zou ik niet verhuizen. Er zijn zat paarden die echt een half jaar nodig hebben om weer helemaal zichzelf te worden na een verhuis…

Staan ze evenveel buiten op de nieuwe stal als waar hij nu staat?
Want bij meer binnenstaan, zie ik zo de koliek weer opspelen…

Kinke

Berichten: 20689
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:28

ik mis in het verhaal hoe ze op die andere stal dan 'goed zorgen voor de paarden'. Ik denk namelijk dat voor een groot deel van de paardenbezitters op bokt bijvoorbeeld 20 uur per dag op stal nog steeds valt onder goed zorgen voor een paard. Een oude of nieuwe stal maakt niet uit voor een paard. Hoe groot de stal is en hoe lang hij daar in moet staan wel.

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:29

Kinke schreef:
ik mis in het verhaal hoe ze op die andere stal dan 'goed zorgen voor de paarden'. Ik denk namelijk dat voor een groot deel van de paardenbezitters op bokt bijvoorbeeld 20 uur per dag op stal nog steeds valt onder goed zorgen voor een paard. Een oude of nieuwe stal maakt niet uit voor een paard. Hoe groot de stal is en hoe lang hij daar in moet staan wel.


Dat bedoelde ik ook te zeggen. Maar ik denk dat dat niet helemaal duidelijk overkwam. Wat gemiddeld “goed zorgen voor” is ligt totaal niet in lijn met wat ik goed zorgen voor vind namelijk.

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:20

ik zou beide stallen eens alle voor en nadelen tegen elkaar zetten en afwegen. Als hij op de nieuwe stal gegarandeerd evenveel buitenkomt en evenveel ruwvoer krijgt, zou ik verhuizen. Als in een van deze twee iets scheelt, zou ik die tegen elkaar afwegen.

als je toch blijft op de huidige stal: investeren in een trailer om op locatie te kunnen gaan rijden?

lnvdh
Berichten: 964
Geregistreerd: 01-07-17

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:44

ik ben ook benieuwd hoe die andere stal is. Hij is groter, dus ook meer mensen maar zegt niet dat die mensen leuk zijn.. Hoe staat het paard er.. oude stallen is geen probleem maar hoe is het hooi, hoe ziet het er buiten uit. wat mag er op die stal etcetc. Je weet nu wat je hebt. Je staat, zeg jezelf, op een 5 sterren plek, hebt een bijrijder. die ben je dan mss kwijt?? Hoe vaak ben je bij je vriend en hoe vaak is je vriend bij jouw? Als je nu 3 x per week 40 minuten moet rijden zou ik dat blijven doen, zeker omdat je op zoek bent naar een eigen huis met paard aan huis optie. De huidige staleigenaresse zo proper is is mss soms irritant, ik zelf zou meer moeite hebben met een plek waar ze alles laten slingeren en verslonsen.. Je voelt je nu redelijk alleen soms.. is er geen rijvereniging in de buurt waar je heen kan?? heb je wel de gezelligheid tijdens een les of rijden in een bak maar weer de rust thuis

Ik zelf kom van een manege en daar was altijd geroddel, deed er nooit aan mee en ontweek bepaalde mensen die het erg hoog in hun bol hadden. Mijn dochter liep er op der tenen rond. kon nooit zichzelf zijn. heel veel regeltjes waren daar ( en dat is logisch) Toen we verhuisde naar een andere plek moest ik enorm wennen. Ik was er nagenoeg altijd alleen en de plek voor mijn paard was fantastisch alleen erg achterstallig onderhoudt. Ik heb me die 2 jaar hard gemaakt om op te ruimen en langzaam aan begon ik de rust te waarderen
Helaas stopte deze plek en moest ik noodgedwongen verhuizen. Nu sta ik sinds een maand op een andere plek. kleinschalig. primitief maar mijn paard krijgt er onbeperkt hooi en heeft een grote schuilstal. Er is geen rijbak en ook hier ben ik nagenoeg altijd alleen. Ik moet nog gaan ervaren of ik de juiste plek heb gekozen maar ik kies altijd voor een plek waar mijn paard hetzelfde zo niet beter krijgt

Elli99
Berichten: 104
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 10:52

lnvdh schreef:
ik ben ook benieuwd hoe die andere stal is. Hij is groter, dus ook meer mensen maar zegt niet dat die mensen leuk zijn.. Hoe staat het paard er.. oude stallen is geen probleem maar hoe is het hooi, hoe ziet het er buiten uit. wat mag er op die stal etcetc. Je weet nu wat je hebt. Je staat, zeg jezelf, op een 5 sterren plek, hebt een bijrijder. die ben je dan mss kwijt?? Hoe vaak ben je bij je vriend en hoe vaak is je vriend bij jouw? Als je nu 3 x per week 40 minuten moet rijden zou ik dat blijven doen, zeker omdat je op zoek bent naar een eigen huis met paard aan huis optie. De huidige staleigenaresse zo proper is is mss soms irritant, ik zelf zou meer moeite hebben met een plek waar ze alles laten slingeren en verslonsen.. Je voelt je nu redelijk alleen soms.. is er geen rijvereniging in de buurt waar je heen kan?? heb je wel de gezelligheid tijdens een les of rijden in een bak maar weer de rust thuis

Ik zelf kom van een manege en daar was altijd geroddel, deed er nooit aan mee en ontweek bepaalde mensen die het erg hoog in hun bol hadden. Mijn dochter liep er op der tenen rond. kon nooit zichzelf zijn. heel veel regeltjes waren daar ( en dat is logisch) Toen we verhuisde naar een andere plek moest ik enorm wennen. Ik was er nagenoeg altijd alleen en de plek voor mijn paard was fantastisch alleen erg achterstallig onderhoudt. Ik heb me die 2 jaar hard gemaakt om op te ruimen en langzaam aan begon ik de rust te waarderen
Helaas stopte deze plek en moest ik noodgedwongen verhuizen. Nu sta ik sinds een maand op een andere plek. kleinschalig. primitief maar mijn paard krijgt er onbeperkt hooi en heeft een grote schuilstal. Er is geen rijbak en ook hier ben ik nagenoeg altijd alleen. Ik moet nog gaan ervaren of ik de juiste plek heb gekozen maar ik kies altijd voor een plek waar mijn paard hetzelfde zo niet beter krijgt



Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik heb zelf alleen foto’s gezien, info en verhalen van pensionklanten. Ik krijg morgen een rondleiding en dan ga ik alle voor en nadelen op een rijtje zetten.

Mijn paard staat nu dagelijks 8-12 uur buiten en in de mooiere maanden van sochtends vroeg tot savonds laat. Krijgt onbeperkt hooi van goede kwaliteit. Ik weet niet hoe dat daar is maar daar kom ik morgen achter.

Ik heb geen bijrijder..

Mijn vriend is ongeveer 1 a 2 keer bij mij en ik 3 a 4 bij hem (meestal een heel weekend). Ik eventueel als het morgen tegenvalt wel kijken naar een rijvereniging waar ik kan lessen, ik heb alleen geen eigen trailer. Kan wel één lenen maar dat ligt ook een beetje uit de richting. Als ik zelf een trailer aanschaf moet ik ook weer een plekje vinden waar die kan staan, want er is op stal geen ruimte. Maar dat zijn allemaal dingen waar ik natuurlijk even over na kan denken!

Ik zal morgen wel even een update plaatsen over de stal.

BarbaLala

Berichten: 9630
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:05

Ik begrijp je punten, maar romantiseer een pensionstal niet, zeker een grootschalige.

Ik ben zelf begonnen op wat ooit een melkveehouderij was met hun 2 eigen paarden, inmiddels uitgegroeid tot een luxe pensionstal met 80+ aan paarden.
Ik ben voor de echte luxe er kwam al vertrokken overigens, maar heb wel de hele groei meegemaakt en vond dat best slikken.
Je paard (en ook jij) is op grote stallen niks anders dan een nummertje omdat het simpelweg onmogelijk is om van 80 paarden alles te zien en persoonlijk af te stemmen per dier.
Je paard moet dan ook wel echt in het systeem van de betreffende stal passen.
Plus, waar veel paardenmeisjes bij elkaar zijn is automatisch ook veel "gtst" en kliekvorming onderling. Dat kan goed maar ook slecht uitpakken en het moet je liggen.
Ik heb ook privé gestaan en vond het voor mijzelf spannender dan op pension in het begin, maar logisch dat mensen dan meer aan te merken hebben op zaken; je staat immers privé!
Snap wel dat dit vervelend kan zijn en je daardoor op je tenen kan gaan lopen, maar dat ligt wellicht ook voor een deel bij jezelf om je houding daarin te bepalen.
Het grote voordeel vond ik het toezicht en de betrokkenheid die ik uiteindelijk miste op de grote pensionstal. Ook het kunnen inspelen op wat je paard persoonlijk nodig heeft is prettig.
Inmiddels sta ik al jaren volledig in eigen beheer, niet aan huis helaas maar wel dichtbij en zou niet anders meer willen.

Jij schrijft dat je bezig bent met een huis zoeken waar je paard naast kan staan en dat binnen afzienbare tijd wil verwezenlijken, dan zou mijn keuze zijn om mijzelf aan te passen en paard op de huidige stal te houden waar het hem aan niets ontbreekt en hij het naar zijn zin heeft.
Verhuizen heeft een behoorlijke impact op paarden en het kan tot een jaar(!) duren voor je dier gesetteld is.

AnnemiekvM

Berichten: 8260
Geregistreerd: 17-07-03

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:23

Hoe was de rondleiding?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:35

Kinke schreef:
ik mis in het verhaal hoe ze op die andere stal dan 'goed zorgen voor de paarden'. Ik denk namelijk dat voor een groot deel van de paardenbezitters op bokt bijvoorbeeld 20 uur per dag op stal nog steeds valt onder goed zorgen voor een paard. Een oude of nieuwe stal maakt niet uit voor een paard. Hoe groot de stal is en hoe lang hij daar in moet staan wel.

Naast dat vind ik het hebben van goede ventilatie wel een dingentje op sommige stallen. Heeft trouwens niks met de leeftijd te maken van een stal.

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:02

Het zou voor mij afhangen van hoe stal 2 precies is. En als dit het niet wordt, dan rustig verder zoeken. Je hebt geen haast toch? Je paard wordt nu goed verzorgd dus je kan er ook voor kiezen wat minder vaak te gaan tot je een andere stal hebt. Het klinkt alsof je paard de rust best kan gebruiken.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:24

Wil nog even zeggen ts dat de 'gezelligheid' op een pensionstal echt zeldzaam is. er is zo ontzettend veel geroddel en daarnaast heb ik op genoeg stallen gestaan waar dat opruimen normaal is(ja, elk strootje).
Ik heb mijn eigen plekje en kan slingeren met spullen dat ik wil, kan mijn hindernissen laten staan en houd met niemand rekening en het mooiste; paarden komen (eindelijk!) niets te kort.
Ik ben wel 10x verhuisd en bij elke stal was iets. Geen\weinig hooi, buiten in een 10x10 paddock, geen schaduw, amper mesten, ook een stal waar ik aanzienlijk zag hoe mijn paard bang werd en ga zo maar door.
Als ik jou was zou ik die 40 minutjes voor lief nemen tot je een fijne kleinschalige stal hebt gevonden iets dichter in de buurt, zoals waar je nu staat maar waar het misschien nog beter klikt met de eigenaren. Misschien is er wel een vereniging in de buurt waar je dan ook (spring)lessen kunt nemen, ben je ook gelijk onder de mensen.

lies

Berichten: 9766
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:46

Ik zou zo'n monsterplekje nooit opgeven voor een pensionstal.

Ik heb m'n paard op 2 pension stallen gehad en ondanks alle goede bedoelingen van de stalhouders werd ik er doodongelukkig van. Ik sliep er slecht van, omdat mijn paard daar toch niet echt paard kon zijn. Toen kwam de mogelijkheid een stuk land van m'n buren te huren en daar staat ze nu sinds mei. Ondanks dat het veel werk is (ik vervloek de regen en de kou momenteel), mijn paard is gelukkig en ik daarom ook.

Wacht gewoon tot je dat huis hebt gevonden en neem tot die tijd de nadelen voor lief, of wacht tot er zo'n monsterplekje in de buurt van je vriend vrij komt.

Elmo

Berichten: 75
Geregistreerd: 28-12-22

Re: In dubio, verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:29

Zelf zou ik niet kiezen voor de pensionstal. De plek waar je nu staat lijkt prima. Op zich heel fijn dat ze daar zo netjes zijn. Persoonlijk zou ik dat heel erg waarderen.

Ik zou afwachten tot je wellicht een huis hebt gevonden en tot die tijd je paard lekker laten staan op de plek waar hij nu staat.

LWDaisy

Berichten: 4900
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:23

pmarena schreef:
Het klinkt alsof je huidige plek sowieso niet voldoet aan wat je wilt kunnen doen met je paard.
Als de stal die je op het oog hebt, paardvriendelijk is qua huisvesting en wèl de mogelijkheden biedt die je graag wilt...dan lijkt het mij helemaal geen rare keuze om het dier te verhuizen nu je de kans hebt :)

Als je serieus op zoek wilt naar een huis met plek voor je paard(en) dan is het toch maar voor tijdelijk, denk ik dan.

Ik vind het in principe "niet goed" om een paard te verhuizen, en imo doe je dat alleen maar, als de verhuizing voor het paard een verbetering is. Want dan is het de stress van het verhuizen onder de streep toch waard. Ik zou dus vooral kijken of je paard zelf er op vooruit gaat want dan kan je het idee beter aan jezelf verkopen ook :)



Ik wilde hetzelfde zeggen. Een nieuwe plek moet ofwel minstens even goed zijn, of beter dan de huidige.
Je bent nu 6 maanden samen met je vriend, en ik wens je van harte toe dat jullie over 50 jaar nog samen zijn, maar het zal je maar overkomen dat je je paard nu door een verhuis sleept en dat het over 3 maanden over en uit is met je vriend. Dan staat je paard daar, en ben jij terug bij af qua afstand.

Ik zou momenteel, als ik jou was, niet verhuizen. Openstaan voor verbetering mag natuurlijk altijd - maar die verbetering moet er ook voor je paard zijn, en niet alleen voor jou. Je huidige stal doet je paard duidelijk goed als ik je OP lees, en hoewel benzine en tijd duur zijn, lijkt me dat wel het allerbelangrijkste. Jammer natuurlijk dat je vaak "alleen" bent, maar dan is een vereniging in de buurt wel een fijne tijdelijke oplossing, of misschien kan je wel eens een vriendin meenemen ofzo?
Ter vergelijking - mijn vriend is ons huidige huis kotsbeu. Heel erg vind ik dat, ik woon hier heel graag! Maar hij totaal niet, en da's voor hem natuurlijk ook helemaal niet fijn. Dus: ik sta open voor een verhuis - maar in/rond onze huidige postcode. Want ik ga mijn merrie, die eind deze maand 21 jaar wordt, niet voor zijn "grillen" verhuizen. Anders verhuis ik misschien over 2 maanden naar een uur verderop, waardoor mijn paard ook zal moeten verhuizen, en is hij de nieuwe woning over anderhalf jaar misschien ook weer beu. Ja doei, dat doe ik mijn paard niet aan :)

En idd, wat ik ook al lees - romantiseer een grotere pensionstal niet :) Er is meer geroddel, meer gedoe, er zijn vaak "spitsuren" waardoor je de piste vaker wel dan niet zal moeten delen, meer paarden = minder individuele aandacht voor de jouwe (en hij doet het nu net zo goed), ...
Hetgene je huidige staleigenaar nu van jou vraagt - opruimen - is doodnormaal en hoef je echt niet persoonlijk te nemen. Dat vraagt de mijne ook, en ik vind het héérlijk. Misschien ben ik lichtjes neurotisch haha, maar ik hou van een schone gang, van een schoon erf, van schone kruiwagens. Je moet er niet van/uit kunnen eten, maar even achter je eigen kont vegen is toch niet heel veel gevraagd? Als wij wat laten slingeren, krijgen we ook de vraag of we dat willen opruimen - en dat is toch geen enkel probleem? Want als ik de bezem niet netjes weg zet, en een ander de riek niet, en een ander laat haar halster slingeren, en de volgende rolt de tuinslang niet netjes op, is het gewoon een rommeltje. De gemiddelde staleigenaar (groot- of kleinschalig) zal geleerd hebben om op dat vlak kort op de bal te spelen, net om te vermijden dat het erf een rommeltje wordt. Je kan best eens iets vergeten, dat is geen ramp, maar de ervaring heeft mij ook al geleerd dat als een staleigenaar daar niemand op aanspreekt, de boel snel versloft en blijft liggen.

Mocht ik jou zijn, zou ik je paard lekker laten staan. Kan je vriend niet wat vaker jouw kant uitkomen dan hij nu doet, wat voor jou de afstand naar je paard verkort? Ondertussen kunnen jullie rustig op zoek gaan naar een eigen stekje. Want stel je dit voor: je verhuist je paard toch, en komt over 6 maanden hét huis tegen, en kan je je paard wéér verhuizen.. Nee, dat zou ik niet doen. Je paard staat goed waar hij nu staat, waarom zou je de stress van een verhuis dan willen? Hij is zo te lezen koliekgevoelig, dat zou ik echt niet uit het oog verliezen - een verhuis brengt best veel stress met zich mee, en ik zou het niet doen tenzij het echt 100% een verbetering is/echt nodig is.