Moet winterweide groter zijn dan de zomerweide of anders om?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mealy

Moet winterweide groter zijn dan de zomerweide of anders om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 20:41

Hallo allemaal!

Volgend jaar kan ik mijn aller eerste eigen paardje ophalen! :D Alleen heb ik nog wel een klein probleempje. Wij hebben zelf genoeg weide om een winterweide en zomerweide te maken, mijn vraag is: moet de winterweide groter zijn dan de zomerweide of juist anders om? en zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alle tips zijn welkom :)
Ik hoor het graag van jullie!
Laatst bijgewerkt door Mealy op 13-02-25 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Moet winterweide groter zijn dan de zomerweide of anders om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:46

Om wat voor oppervlakte gaat het?

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 20:51

Moestuin schreef:
Om wat voor oppervlakte gaat het?

Volgensmij is het intotaal 1 hectare, maar we zaten er aan te denken (als er genoeg ruimte over is) om er ook nog een kleine bak bij te bouwen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:59

Hoeveel paarden komen erop te staan, en wat voor grond is het? Zand, klei..?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:00

Als je maar één ha hebt heb je écht niet genoeg voor een zomer en een winterweide.

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 21:02

Kuggur schreef:
Als je maar één ha hebt heb je écht niet genoeg voor een zomer en een winterweide.

Ahh dat wist ik niet, veel mensen hadden mij verteld dat er sws wel 1 pony en shet op een half ha kon (vandaar dat ik dacht dat ik dus een zomer en een winterweide kon maken) Heb jij misschien nog een andere oplossing?

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 21:03

Sintara schreef:
Hoeveel paarden komen erop te staan, en wat voor grond is het? Zand, klei..?

1 pony en een kleine shet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:06

Mogen die wel gras? Met een shet is het al snel teveel.
Voor een pony en een shet zou ik het in de zomer in iedergeval flink beperken. Misschien een gedeelte als paddock inrichten.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:07

Ik zie iedereen altijd een grote zomerwei hebben en een kleine winterwei, maar misschien is een wat grotere winterwei, of twee, beter zodat ze minder snel alles stuklopen? Nooit over nagedacht.

Kuggur schreef:

Ligt maar aan de hoeveelheid paarden, bodem, bijvoeren en indeling de weilanden. En vast nog wat dingen.
Met 1ha kleigrond kom ik makkelijk uit de voeten met 2 shetjes en 1 paard.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:08

Ook een soort paddock inrichten voor als de wei te nat is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:09

Als het kleigrond is, dan is het bijna niet te doen om ze daar in de natte maanden op te houden. Om je land te sparen en ongelukken in de gladde klei te voorkomen, zou ik ze in een paddock houden als de grond drassig is. Bij lage temperaturen en zon heb je weer een verhoogde kans op hoefbevangenheid door het hoge fructaangehalte in het gras. Dat kan zeker voor de shet een probleem zijn.

Ik zou één wei in de permanente omheining zetten en eventueel landjes maken of draad verzetten voor een strook gras met prikpaaltjes.

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 21:17

_Lorette_ schreef:
Als het kleigrond is, dan is het bijna niet te doen om ze daar in de natte maanden op te houden. Om je land te sparen en ongelukken in de gladde klei te voorkomen, zou ik ze in een paddock houden als de grond drassig is. Bij lage temperaturen en zon heb je weer een verhoogde kans op hoefbevangenheid door het hoge fructaangehalte in het gras. Dat kan zeker voor de shet een probleem zijn.

Ik zou één wei in de permanente omheining zetten en eventueel landjes maken of draad verzetten voor een strook gras met prikpaaltjes.

Ik heb net even gevraagd en het is zandgrond! Bedankt voor tips!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:18

Kies als winterweide vooral de weide die het droogte is in de winter zodat je zo min mogelijk blubber hebt.

Mealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 21:20

BriPi schreef:
Ik zie iedereen altijd een grote zomerwei hebben en een kleine winterwei, maar misschien is een wat grotere winterwei, of twee, beter zodat ze minder snel alles stuklopen? Nooit over nagedacht.

Kuggur schreef:

Ligt maar aan de hoeveelheid paarden, bodem, bijvoeren en indeling de weilanden. En vast nog wat dingen.
Met 1ha kleigrond kom ik makkelijk uit de voeten met 2 shetjes en 1 paard.

Ik had daar zelf ook nog niet aan gedacht, goed idee! bedankt (het is trouwens zandgrond)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:22

Ik zou voor een pony en een shet sowieso liever kiezen voor een paddock en een zomerweide. De meeste pony's zijn vrij sober en shetlanders al helemaal, die zijn helemaal niet gemaakt voor gras na nachtvorst, etc.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:36

Wat wij doen is dat ze de hele weide hebben in de zomer. Afgelopen jaar opgedeeld in 3 stukken die werden gerouleerd het gras tijd had om te herstellen. In de winter krijgen ze een klein stukje dat relatief droog blijft. Met droog weer mogen ze soms in de andere stukken. Maar als het nat is lopen ze alles kapot, of het nou groot of klein is. Met een grote weide houd je misschien nog een klein beetje gras over, maar je hebt ook een heel stuk minder gras in de zomer, want alles wat kapot gaat in de winter, heb je niet na 2 weken zomer weer terug.
Maar een goede paddock werkt waarschijnlijk beter dan ons kleine stukje weiland in de winter, maar we zijn er nog niet aan toegekomen om paddocks aan te leggen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:48

Je kunt een track maken waar ze het hele jaar op mogen, om je land te sparen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:25

Hier laat ik ze in de winter in de hele wei (1,5 ha, zandgrond, 6 paarden). Dat lopen ze niet kapot.

Tegen februari gaan ze er af en mogen ze 2 maanden alleen nog op de track rondom. Nadat de boel bemest is en aan de groei is, mogen ze iedere keer in een klein deelweitje/doe ik strookbegrazing.
Ik kan op deze manier ook nog 1-2 keer hooien (2e keer hangt af van of het regent na de eerste oogst).

Mijn zomerweitjes zijn dus veel kleiner dan de 'winterwei', maar omdat ze daar altijd over de track naartoe moeten krijgen ze meer dan genoeg beweging.

Daarnaast heb ik ook nog 2000 m2 paddocks. Als het echt baggerweer is, staan ze daar.

Alles staat of valt wel met goed bemesten. Geen mest = geen groei = stressgras met veel suiker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:26

1 hectare is te weinig om een winter en zomerresidentie te maken. Ik zou een bak maken waar ze droog kunnen lopen in de winter en de rest weide. En ze daar niet op doen als het nat is. Zo’n klein stuk is zo stuk gelopen en dan heb je niks meer.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:57

1 hectare is veel voor 2 kleine pony's. Vraag me af hoe mensen erbij komen dat dit weinig is. Dat is genoeg om nog te maaien de winter ervan te voeren en over te houden. Een bak kan daar dus prima van gemaakt worden.

Het oppervlak voor 2 kleine pony's is zo groot dat je dus ook een deel moet afzetten om te gaan maaien.

Ik werk zelf niet bewust met zomer en winterwei. Achterste deel is bij mij droger. Daar lopen ze als het nat is. De rest wordt bepaald door de hoogte van het gras
Laatst bijgewerkt door scrabbel op 28-11-22 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:58

1 hectare is 10.000 m2 !

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:03

Ik had voor mijn 4 pony's ook een hectare grond. Ik had 2 weides waar ze afwisselend opgingen zowel zomer als winter. Echter had ik wel een track en een paddock gemaakt. Ze gingen altijd overdag op de weides en in de avond op de track en paddock met hooi.
Dat ging om 2 haflingers, een draver en een shet. Ik vind dus 1 ha voor 2 kleine pony's wel erg veel. Zeker als je ze niet tonnetje rond of bevangen wilt hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:08

Hier staan ze in de winter een heel stuk groter.
Daarom lopen ze het niet kapot.

In de zomer hebben ze anders ook echt teveel gras. Dan blijft het groeien.

Hier wel zandgrond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:26

scrabbel schreef:
1 hectare is 10.000 m2 !

En 100x100 meter!!!
Ja, we weten allemaal wat een hectare is Scrabbel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:37

Zeker op zandgrond is het verstandig om voor het droge tijdsdeel van de zomer het natste/laagste/meest schaduwrijke stuk nog groen te hebben.
Verder denk ik inderdaad dat je s zomers dan op strook begrazing uitkomt en ze dan s winters het meeste ruimte kunt geven.