Poetsplaats van steigerbuizen

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Poetsplaats van steigerbuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 09:44

Mijn eigen plekje krijgt steeds meer vorm. Dit weekend gaan we bestraten bij de stal en zadelkamer. Nu wil ik daar een poetsplaats maken, zodat ik ze kan vast zetten. Dat wordt afsluitbaar met draad. Maar ik zoek ook iets wat veilig de grond in kan, stevig genoeg is en ik dus de paarden aan kan zetten.

Nu is er 1 probleem, dat moet door een laag puin heen. Op Facebook kreeg ik als tip: van steigerbuizen maken.
We hebben nu de omheining van T-postpalen die er met een palenrammer zijn ingeslagen, die zitten muurvast. Het idee is om dit met de steigerbuizen ook te doen en er dan dwars 1 overheen te doen. Het zal 2 of 3 meter worden. 3 meter is wel echt het maximale. Eventueel nog iets met beton om te verstevigen..
Het zou mooi zijn als ik er ook nog een slowfeeder aan kan hangen.

Ik ben alleen een beetje op zoek naar: hoe kan ik het zo stevig mogelijk maken? Is dit veilig genoeg? Iemand die dit ook heeft gedaan? En hoe dan?
Des te meer tips, des te beter :D
Voorbeeld van Facebook:
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:55

Ja, zoiets had ik een hele tijd, maar dan om er een groot slowfeeder net aan te hangen, en de bedoeling is om het opnieuw te plaatsen, maar dan idd als aanbindplek.
Wij hebben voetplaten waar je de steigerbuis in kunt vastzetten. Die voetplaat zetten we met bouten vast in een betonnen poer. Voordeel is dat je steigerpijp niet wegrot en dat je het ook simpel kunt weghalen als dat nodig is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 38293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:58

Als het niet heel goed vaststaat kan het wel een probleem worden. Mijn oude tinker, toen nog een jonge ondernemende puber is een keer met hek en al aan de wandel gegaan. Heee ik zie daar iets leuks, ruk hek boog door gaf mee en raakte los. En meneer wandelde rustig met een rammelend buizenframe achter zich aanslepend over het erf op weg naar het hele leuke. %) goddank boeide het hem totaal niet dat er iets achter hem aansleepte.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-11-22 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 10:03

Ibbel schreef:
Ja, zoiets had ik een hele tijd, maar dan om er een groot slowfeeder net aan te hangen, en de bedoeling is om het opnieuw te plaatsen, maar dan idd als aanbindplek.
Wij hebben voetplaten waar je de steigerbuis in kunt vastzetten. Die voetplaat zetten we met bouten vast in een betonnen poer. Voordeel is dat je steigerpijp niet wegrot en dat je het ook simpel kunt weghalen als dat nodig is.

Gewoon zo'n poer waar je ook overkappingen op vast zet?
Geen idee of we die de grond in kunnen krijgen overigens. De palenboor (met benzinemotor) kwam er al niet doorheen :+
Dus geen idee of dat met een spade wel lukt. Maar wel interessant. En stevig inderdaad.

Karuna: ja daarom ook onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Ik wil geen ongelukken.

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:13

Ja, een simpele betonpoer. Gat graven (20 x 20 en 30 diep zal wel genoeg zijn denk ik), wat betonijzer er in, tapeinden er in op de juiste afstand (om je voetplaat vast te bouten), beton aanmaken en gieten maar.

Meestal is een puinlaag niet heel diep (of zit jij op een gletscherwal?), pickhouweel gebruiken om de bovenlaag los te krijgen en dan zou spitten verder wel moeten lukken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 21-11-22 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 38293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:13

Lastig, zo n plaat kun je vastzetten aan dikke stoeptegels, vastgieten in een met beton volgegoten speciekuip of kuubs bak enz. Alleen de ellende is als ze weg willen om welke reden ook wil je niet hebben dat iets doorbuigt.

Wat ik wel ergens heb gezien is (wel het buitenland) is vangrail materiaal als vastzet horizontaal stuk. Dat buigt in ieder geval wat lastiger door. Alleen moet je dat dan vastzetten/of zo zwaar maken dat het niet versleepbaar is.

Speciekuip zal te licht zijn. Een ipc bak (bijna 1000 liter beton krijgen ze echt niet weg denk ik :P ) en daar de vertikale dingen en de vastzetplaat in gieten

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Poetsplaats van steigerbuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:17

Goeie grutten karuna, een kuubbak vol beton? Whahaha, je hoeft geen olifant vast te zetten...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 38293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:22

Klopt maar ik heb gezien wat mijn tinker voor elkaar kreeg. Wat die allemaal door zijn lompe gewicht kapot heeft gekregen. Inclusief een buis die normaal voor stierenstallen werd gebruikt om die door te buigen :+ . En een normaal toch stevige boxenconstructie met schuifdeur zo te ontwrichten (op twee verschillende stallen zelfs) dat de deur of niet meer open en dicht kon of de bovenbevstiging was losgerukt van het plafond. :') en dat was dan alleen maar uit lompigheid en hee ik wil daarheen.
Paniek heb ik bij mijn oude merrie gezien wat daar de gevolgen van waren met vastzetten. %)

Dus ik denk sinds die tijd in beter drie keer te lomp en zwaar dan te licht,

En die ipc bakken kun je ook verlagen he. Dat je het op 500/700 kilo houdt :))

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Poetsplaats van steigerbuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:33

Je weet dat 1 liter beton bijna 2 kilo weegt?

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Poetsplaats van steigerbuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:00

Het gaat overigens niet om gewicht van de poer, maar om hoe diep het ding de grond in gaat. 30-40 cm is meer dan genoeg. Het is de omringende grond die het spul op z'n plek houdt.

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 11:06

Ibbel schreef:
Ja, een simpele betonpoer. Gat graven (20 x 20 en 30 diep zal wel genoeg zijn denk ik), wat betonijzer er in, tapeinden er in op de juiste afstand (om je voetplaat vast te bouten), beton aanmaken en gieten maar.

Meestal is een puinlaag niet heel diep (of zit jij op een gletscherwal?), pickhouweel gebruiken om de bovenlaag los te krijgen en dan zou spitten verder wel moeten lukken.

We hebben een laag zwarte grond, ik denk 20cm en dan een puinlaag van ik denk 30cm ofzo.
Welk betonijzer is handig? Want ik ken wel de rasters, maar dat is niet geschikt om een poer te maken denk ik.
En tapeinden erin klinkt ook logisch. Maar is het niet handiger om de steigerbuizen gewoon meteen in het beton te zetten? Of kan dat niet?
Hoe snel duurt het voor het beton droog is?

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Poetsplaats van steigerbuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:20

Ja, je zou die steigerbuizen in kunnen gieten. Maar ze gaan gegarandeerd rotten op de overgang, net als houten palen in de grond.

Je kunt gewoon betonijzer per meter kopen. Ik denk dat 8 mm dik wel genoeg is, dat kun je ook nog buigen. Je buigt twee U-vormen, open punten naar beneden, de twee 'lussen' naar boven. Eventueel nog een rondje buigen om halverwege de punten een beetje bij elkaar te houden. Kan je gewoon met tuindraad aan elkaar zetten, eenmaal ingegoten gaat het nergens meer heen.

Als je eerst grond hebt en dan puin, zou ik de poer wat verder de grond in laten gaan, dus 50 cm diep maken, dan zit-ie netjes in de puinlaag.

Beton hard in 24 uur aardig uit (bij warm weer gaat het te snel dan moet je het nat maken/houden). Na 2-3 dagen is het goed belastbaar.

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Poetsplaats van steigerbuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 11:25

Okee thanx. En heel blond misschien, maar hoe zorg ik ervoor dat de tapeinden er niet inzakken? Of kan dat niet?

Jade

Berichten: 3036
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:29

je zou natuurlijk ook een blocker tie ring of alternatief kunnen gebruiken om je paard mee vast te zetten; heb je geen constructie nodig die een stier tegen kan houden, en je paard blijft heel als ze een keer gaan hangen :+
overigens kun je als je bang bent dat je bouten niet goed genoeg blijven zitten in de betonpoer ook een chemisch anker gebruiken - wel lastig verwijderen natuurlijk mocht dat ooit nodig zijn.

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 11:32

Jade schreef:
je zou natuurlijk ook een blocker tie ring of alternatief kunnen gebruiken om je paard mee vast te zetten; heb je geen constructie nodig die een stier tegen kan houden, en je paard blijft heel als ze een keer gaan hangen :+
overigens kun je als je bang bent dat je bouten niet goed genoeg blijven zitten in de betonpoer ook een chemisch anker gebruiken - wel lastig verwijderen natuurlijk mocht dat ooit nodig zijn.

Die ring moet ook ergens aan vast gemaakt worden :+

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:36

Daihyo schreef:
Okee thanx. En heel blond misschien, maar hoe zorg ik ervoor dat de tapeinden er niet inzakken? Of kan dat niet?


Kun je (op de juiste onderlinge afstand) vastmaken aan je betonijzer, of door een paar latjes doen die je er overheen legt, met een bout op het draadeinde tegen het zakken. Laatste methode geeft de meeste kans dat je draadeindes ook daadwerkelijk op de juiste afstand blijven zitten voor je voetplaat.

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 11:51

Okee, ga ik daar eens naar kijken. Dat moet lukken :j
En een kant en klare betonpoer ingraven? Zou dat ook nog een optie zijn?

Jade

Berichten: 3036
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:52


Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:02

Daihyo schreef:
Okee, ga ik daar eens naar kijken. Dat moet lukken :j
En een kant en klare betonpoer ingraven? Zou dat ook nog een optie zijn?


Tja, alles kan. Maar zelf gieten is goedkoper en makkelijker. Je moet met een kant en klare poer een veel groter gat graven, en zorgen dat de grond en het puin weer heel goed aangestampt worden om die poer goed vast te zetten.

Plus dat je dan je voetplaat met keilbouten moet vastzetten, en dat is toch minder stevig.

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 12:09

Jade: Ja, ik ken de ring en het systeem. Maar kan deze buiten nergens aan vast maken ;)
In de schuilstal wil ik niet (haflinger met trauma die ik niet zomaar binnen vast kan zetten en buiten kuikenmak is), aan de buitenkant van de stal kan ik niets aan bevestigen en buiten heb ik niks om het aan vast te maken behalve de palen met de omheining van de track. Maar daar is dan weer niet de verharding, wat wel prettig is met poetsen en opzadelen, zeker met dit weer. En bij de verharding en zadelkamer staan geen houten palen, want puin.

Enige optie zou dan zijn om een extra T-post paal er los in te slaan en daar de ring aan vast te maken. Maar dan staat er een losse ijzeren paal ergens. Ook geen lekker idee. Dan liever een stabiele constructie.
En ik vind het gewoon prettiger om een dwarsbalk te hebben om mijn paarden aan vast te zetten. Bij een losse paal draaien ze er omheen.

Ibbel schreef:
Tja, alles kan. Maar zelf gieten is goedkoper en makkelijker. Je moet met een kant en klare poer een veel groter gat graven, en zorgen dat de grond en het puin weer heel goed aangestampt worden om die poer goed vast te zetten.

Plus dat je dan je voetplaat met keilbouten moet vastzetten, en dat is toch minder stevig.

Duidelijk :j

Jade

Berichten: 3036
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:18

Daihyo schreef:
Jade: Ja, ik ken de ring en het systeem. Maar kan deze buiten nergens aan vast maken ;)
In de schuilstal wil ik niet (haflinger met trauma die ik niet zomaar binnen vast kan zetten en buiten kuikenmak is), aan de buitenkant van de stal kan ik niets aan bevestigen en buiten heb ik niks om het aan vast te maken behalve de palen met de omheining van de track. Maar daar is dan weer niet de verharding, wat wel prettig is met poetsen en opzadelen, zeker met dit weer. En bij de verharding en zadelkamer staan geen houten palen, want puin.

Enige optie zou dan zijn om een extra T-post paal er los in te slaan en daar de ring aan vast te maken. Maar dan staat er een losse ijzeren paal ergens. Ook geen lekker idee. Dan liever een stabiele constructie.
En ik vind het gewoon prettiger om een dwarsbalk te hebben om mijn paarden aan vast te zetten. Bij een losse paal draaien ze er omheen.

bedoelde dan ook om de tie ring aan de steigerbuis vast te maken - karuna gaf aan dat ze bang was voor doorbuigen; dan hoef je je steigerbuisconstructie niet stier/tank/tinker-proof te maken :)

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Poetsplaats van steigerbuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 14:49

Oooh zo. Ja, dat is wel een handige optie inderdaad :j
Maar eerst de constructie maar eens maken :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25832
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:41

O:) Hey.... zou die poetsplek van een bokker zijn
:o :D

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Poetsplaats van steigerbuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 17:08

Oh geen idee. Van jou dus? :D
Ik kreeg 'm als reactie op mijn vraag op FB. Ik vond het een goed idee en mooi voorbeeld :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25832
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:25

yep dit is mijne. De foto had ik buiten snel gemaakt toen je op fb naar ideeën zocht
Buizen zitten stuk de grond in en beton erbij, denk 1 zak per paal maar die trekken ze echt niet zomaar om en knap paar die deze buizen gebogen krijgt.
Alleen die koppelingen was nog lastig aan te komen in mijn maat, bij bouwmarkten kwam ik er niet aan en heb het uiteindelijk via een groothandel gekregen