Mijn paard kost te veel geld!

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 880
Geregistreerd: 06-09-21

Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 18:49

Hoi!

Ik heb een vraag over de hoeveelheid seniors priores.

Ons paard krijgt:

In de ochtend ca 2,5 kilo Seniores Priores met scheutjes olie. (Ongeweekt gewogen)

In de avond ca 2,5 kilo Seniores Priores met scheutjes olie.
(Ongeweekt gewogen)

Na het rijden of mennen een half schepje Gastro+ en sinds kort vitamine korrel.

De seniores krijgt ze op advies van de dierenarts. We moeten suikers zoveel mogelijk proberen te vermijden. Paard is 20 jaar, niet intensief aan het werk, maar ik heb het idee dat ze wel wat nodig heeft qua voeding.

Nu is het zo dat ik vorige week vrijdag twee zakken SP gehaald heb en ik vandaag zie dat het nu al bijna op is. Ik denk dat we tot maandag genoeg hebben. Nu is een zak SP inmiddels al 20 euro en dat betekend dat ze voor 40 euro in de week SP eet. De gezondheid van ons paard gaat voor alles natuurlijk, maar ik schrok er een beetje van. Ik moet zelf natuurlijk ook nog eten. Dus mijn vraag is ook hoeveel SP voeren jullie? En hoe kan ik zorgen dat ze genoeg binnen krijgt met wellicht minder SP maar bijvoorbeeld met extra olie? Met meer Gastro+ geven ben ik ook voorzichtig.

Alvast bedankt!

prugelpiet

Berichten: 12738
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:00

Hoe zit het met je hooi? Kan ze dat niet (goed) eten dat ze zoveel SP krijgt?

juval

Berichten: 13784
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:02

2,5 kg ongeweekt is heeel veel. krijgt je paard ook hooi of voordroog. wat is de reden van SP? heeft hij problemen met zijn gebit?

SP is inderdaad flink duur geworden, ik betaalde de laatste keer bij Welkoop iets van 17,95.

tengeltje11
Berichten: 7277
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:04

Kan je droog opslaan? Als je er echt zo veel nodig hebt, kan je ook bv een pallet kopen, dat zal sowieso al wat schelen per zak….

Herfstblad
Berichten: 880
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 19:05

prugelpiet schreef:
Hoe zit het met je hooi? Kan ze dat niet (goed) eten dat ze zoveel SP krijgt?


Excuses! Hooi krijgt ze onbeperkt. Zoveel SP is omdat ik anders het idee heb dat ze invalt. Maar wellicht is dat schijn?

Muronia

Berichten: 20271
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:06

Ik heb vandaag nog 2 zakken gehaald bij de welkoop voor 17,95 inderdaad. Ik vraag me ook af waarom je paard sp nodig heeft? Mijn oudje van 28 heeft een heel slecht gebit en kan haar hooi niet meer goed kauwen. Zij krijgt 2 scheppen sp in de avond en in de ochtend een halve schep bietenpulp met zemelen (dat is geweekt ook een volle emmer). Dat zou je ook nog kunnen doen? Zo krijgt ie wel alles binnen wat nodig is, maar het scheelt wat in de kosten?

Balko

Berichten: 1149
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:07

Dan krijgt ze echt een mega hoeveelheid ruwvoer. SP staat gelijk aan ruwvoer.

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:08

ja dat kan aardig wat geld kosten!
ik let er niet zo op eigenlijk

mijn merrie ( 29 jaar,mist 5 kiezen)krijgt per dag:
2 scheppen seniores priores.
1,5 schep fibrenuggets van Pavo
2 scheppen muesli van cavalor
en 2 emmers vol grasmix van hartog
en oh ja voor extra eiwit krijgt ze ook nog pavo proteine plus en zo’n emmer kost 70 euro :+

geen olie geven hoor, een paard moet liever hooi of gras of vervanger daar van binnen krijgen, dat zet meer aan dan olie is mijn ervaring.
dan een zak luzernebrok er bij of grasbrok ?
is iets goedkoper , eet je merrie geen hooi dat ze extra seniores krijgt?

eventueel een groter aantal zakken bestellen?
bij https://www.paardenvoer.nl/subli-senior ... OZEALw_wcB

kun je meer bestellen en ben je dan goedkoper uit.
je zit dan alleen met opslag

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:12

Maar hooi krijgt ze wel weg dus..
Zelf krijgt mij oudje in de winter ( koeien) bietenpulp andere zak ander gang pad wel bij de welkoop en pavo fiber nuggets er door en voor de smaak iets pavo 18+ en is stuk goedkoper maar als je veel voert Let dan op scheve verhouding..

Maar mist je paard niet gewoon eiwit En of spieren..

Herfstblad
Berichten: 880
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 19:13

Muronia schreef:
Ik heb vandaag nog 2 zakken gehaald bij de welkoop voor 17,95 inderdaad. Ik vraag me ook af waarom je paard sp nodig heeft? Mijn oudje van 28 heeft een heel slecht gebit en kan haar hooi niet meer goed kauwen. Zij krijgt 2 scheppen sp in de avond en in de ochtend een halve schep bietenpulp met zemelen (dat is geweekt ook een volle emmer). Dat zou je ook nog kunnen doen? Zo krijgt ie wel alles binnen wat nodig is, maar het scheelt wat in de kosten?


Ons paard heeft 2 jaar geleden erge maagzweren gehad. Zelfs koliek daar gehad! Van de DA mag ze het standaard krachtvoer niet meer en adviseerde hij SP. Eerst adviseerde hij een ander voer wat je moet weken (ben even de naam kwijt) maar daar werd ze alleen maar dunner van. Toen kwam hij met de SP. Verder alle maatregelen betreft maagzweer bestrijding opgevolgd en ze is geen dag ziek meer geweest.

Wat is bietenpulp precies?

Herfstblad
Berichten: 880
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 19:15

snorkel1986 schreef:
Maar hooi krijgt ze wel weg dus..
Zelf krijgt mij oudje in de winter ( koeien) bietenpulp andere zak ander gang pad wel bij de welkoop en pavo fiber nuggets er door en voor de smaak iets pavo 18+ en is stuk goedkoper maar als je veel voert Let dan op scheve verhouding..

Maar mist je paard niet gewoon eiwit En of spieren..



Spieren kan ik mij wel voorstellen omdat ze niet veel in training staat. We rijden en mennen door het bos. De ene keer een stap rit en de andere keer wat fanatieker voor de wagen. Ik wil ook niet moeten rijden of trainen. Het gaat om een Fries van 20.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:16

...en let op de houdbaarheidsdatum als je groot in gaat kopen.

Is Heucobs (is dat grasbrok in Nederland?) mengen met de SP niet goedkoper? Ik vind 2,5 kilo droog gewogen trouwens wel héél veel...
Je kunt naar het voeradvies voor SP van Subli kijken, daar kun je je naar richten en dan goed kijken naar je paard. Maak foto's. Vergelijk met een tijd ertussen of ze invalt of niet.

belle_boef

Berichten: 10986
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:17

SP moet je ook weken.

Maar een goed ruwvoer en vitamine korrel kan al wonderen doen. SP is een ruwvoer vervanger maar dat krijgt die van jou nog. Laat je hooi eens analyseren. Dan weet je of je paard daar wat uit haalt

Jessix

Berichten: 16991
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:17

Bedoel je echt 2,5 kilo of heb je het over 2,5 scheppen SP? 2,5 kilo droog vind ik namelijk best veel. Mijn senior kreeg vroeger 2 scheppen per keer en dan 3x per dag.

Muronia

Berichten: 20271
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:18

Met bietenpulp kun je ze makkelijker laten aankomen. Het is een beetje een dikmaker. Ik heb ook de andere variant van de welkoop inderdaad. Voor de scheve verhoudingen doe ik er zemelen doorheen.

baasjelili
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-08-22

Re: Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:32

Ik heb een oudere ruin van 500 kg en hij heeft geen of bijna geen tanden meer. Hij eet 5 kg Hartog senior per dag en 1 kg basisbrok per dag. Inderdaad een kostelijke bezigheid maar ja eigen aan oudere paarden zeker?

cheybinky

Berichten: 865
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Re: Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:56

Dat zijn wij ook wel kwijt, gemiddeld 120€ in de maand. Ruwvoermix, grasbrok en luzernebrok voor onze merrie van 32 jaar.
Daarbij nog onbeperkt hooi , strooisel, dus aan huis kost zij ons in voeding & stalbedekking zo’n 270€ in de maand.

RianneH

Berichten: 28353
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:01

Maar 5kg SP per dag voor een paard van 20 die aan het werk is is wel bizar veel. Tenzij er medische zaken aan de hand zijn maar dat lijkt uit de tekst niet echt.

Ik begrijp dat je da dit destijds adviseerde maar hoe staat ze er nu bij? Is het nog nodig zo veel kg te voeren of wordt het hooi nu ook weer goed opgenomen en kan je gaan afbouwen?
Wat is de kwaliteit van je hooi? Is dat al eens getest?

Wat voerde je voorheen toen het fout ging?

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:08

Bieten pulp is je hoofd bestanddeel in sp

prugelpiet

Berichten: 12738
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:16

Nature93 schreef:
prugelpiet schreef:
Hoe zit het met je hooi? Kan ze dat niet (goed) eten dat ze zoveel SP krijgt?


Excuses! Hooi krijgt ze onbeperkt. Zoveel SP is omdat ik anders het idee heb dat ze invalt. Maar wellicht is dat schijn?


Dat hoeft geen schijn te zijn. Misschien mist je hooi wat voedingsstoffen? Ik ben normaal niet meteen van het roepen dat je het moet laten testen, maar als jou paard goed hooi kan eten maar van onbeperkt invalt, is het misschien wel fijn om te weten of er wat mist.

SP is een ruwvoervervanger, 5 KG is veel voor een paard dat ook gewoon hooi kan eten. Je zou inderdaad kunnen kijken naar iets van Bietenpulp/pulpbrok. Hier kregen de oudjes ook altijd de Complete Care Senior van Hartog.

DubbelFun

Berichten: 89895
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:36

Ik denk dat de DA de grote hoeveelheid SP adviseerde omdat dit makkelijk verteerbaar is, máár er zit behoorlijk wat suiker/zetmeel in (30%) en 'suiker' is héél slecht voor een paard wat al gevoelig is voor maagzweren.
Persoonlijk zou ik Hippalgo Zero gaan voeren
https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-zero-vp%20115%2020
dat is laag in suiker en zetmeel en dat mengen met 2 bekers koeienpulp (is gelijk aan Speedibeet maar dan goedkoper :D ) https://www.welkoop.nl/welkoop-pulpbrok ... 6401?sku=1

Als je erg grof hooi voert zou ik op zoek gaan naar fijner hooi (minder stengel meer blad). Dit is makkelijker te verteren, minder belastend voor een gevoelige maag en geeft meer opname in het lichaam ipv buikvulling/doorvoer.
Mijn voerboertje noemde het kalfjeshooi :)

_Jelske

Berichten: 1389
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:46

Nature93 schreef:
Muronia schreef:
Ik heb vandaag nog 2 zakken gehaald bij de welkoop voor 17,95 inderdaad. Ik vraag me ook af waarom je paard sp nodig heeft? Mijn oudje van 28 heeft een heel slecht gebit en kan haar hooi niet meer goed kauwen. Zij krijgt 2 scheppen sp in de avond en in de ochtend een halve schep bietenpulp met zemelen (dat is geweekt ook een volle emmer). Dat zou je ook nog kunnen doen? Zo krijgt ie wel alles binnen wat nodig is, maar het scheelt wat in de kosten?


Ons paard heeft 2 jaar geleden erge maagzweren gehad. Zelfs koliek daar gehad! Van de DA mag ze het standaard krachtvoer niet meer en adviseerde hij SP. Eerst adviseerde hij een ander voer wat je moet weken (ben even de naam kwijt) maar daar werd ze alleen maar dunner van. Toen kwam hij met de SP. Verder alle maatregelen betreft maagzweer bestrijding opgevolgd en ze is geen dag ziek meer geweest.

Wat is bietenpulp precies?

2x twee scheppen krachtvoer is in sommige gevallen ook gewoon bittere noodzaak. Het is geen ideale of doorsnee hoeveelheid en ik denk ook zeker niet dat men dit als standaard moet opvatten. Maar je moet gewoon wel kritisch naar jouw eigen paard blijven kijken. Ik heb een friese merrie van 19 die een zware dracht achter de rug heeft, waarbij ze onvoldoende ondersteund is met krachtvoer, tijdens de dracht iets onder de leden heeft gehad en een hele zware bevalling heeft gehad van een groot veulen. Momenteel lacteert ze dus ook nog. Zij krijg 's morgens 2scheppen merriebrok en 2 scheppen muesli. Haar voer is alleen wel extreem laag in zetmeel en suikers.

Het meest voorkomende symptoom van het voeren van te veel zetmeel is dunne mest. Het meest voorkomende symtoom van maagzweren is teveel suikers en te weinig ruwvoer (al zit dat laatste duidelijk goed in jullie geval). Ik denk dat je gerust naar ander voer kunt kijken, zonder bang te zijn voor maagzweren, als je maar oplet dat de suikers en het zetmeelgehalte laag blijft.

Daarbij kun je er rekening mee houden - zeker bij oudere Friese paarden - dat ze sowieso een klein beetje in gaan vallen nu we de winter in gaan. Een klein beetje kan niet direct kwaad, maar je moet er wel scherp op blijven.

Herfstblad
Berichten: 880
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Mijn paard kost te veel geld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 13:02

Bedankt voor alle reacties! Wordt gewaardeerd!

Betreft het hooi. Wij staan op een grotere stal en kopen geen eigen hooi in. Ons paard krijgt wat de stal aanbied. Dit is wisselend in aanbod. Van grof stengelig hooi tot licht zacht hooi. Dat laatste vindt ze het lekkerst. Dat hele grove eet ze minder veel van. Maar daar heb ik geen inspraak in.

Over de SP: we geven haar meestal 2 volle scheppen per keer. Twee keer wordt ze gevoerd.

Zit er in bietenpulp niet veel suikers?

Ik heb soms zelfs het idee dat het per dag anders is @Jelske qua invallen. Soms dan valt ze zo in bij haar flanken. Net alsof er een deuk in zit! Maar gisteren en vandaag ziet ze er weer top uit.

Rianne: voorheen kreeg ze gewoon basisbrok van de stal. Geen idee welke. Maar volgens de Da waren de meeste te suikerrijk. DA adviseerde om dit eigenlijk altijd te blijven voeren en te spelen met de hoeveelheid.

@cheybinkie Ja je moet wat over hebben voor de oudjes inderdaad! Bij ons komt ook nog de stallingskosten erbij.

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:09

als de flanken ingevallen zijn is dat wel heel vaak omdat ze te weinig gegeten hebben hoor.
bij mijn merrie in elk geval wel.
zie j́ij hoeveel er gegeven word, kan jouw paard altijd rustig eten?

Herfstblad
Berichten: 880
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 13:13

ellepel schreef:
als de flanken ingevallen zijn is dat wel heel vaak omdat ze te weinig gegeten hebben hoor.
bij mijn merrie in elk geval wel.
zie j́ij hoeveel er gegeven word, kan jouw paard altijd rustig eten?


Ze heeft onbeperkt toegang tot ruwvoer omdat we dit zelf in een groot net aanbieden. In het net zit altijd hooi. Sinds ze ziek is geweest hebben we dat zo afgesproken. Dat is heel fijn want dat is niet gebruikelijk bij ons op stal. Echter als ze enkel dat stengelig hooi hebben dan eet ze veel minder. Gisteren en vandaag hadden ze zacht en licht hooi en het net is elke keer leeg gegeten en ze ziet er top uit. Maar ik kan er moeilijk bij gaan staan en zeggen dat ze moet eten.