Taxushaag, minimale afstand?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Witteken

Taxushaag, minimale afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-22 00:00

Hallo,

Ik kan een grote tuin (met veel gras) gebruiken van iemand om mijn pony te laten grazen. Nu is er 1 groot probleem: aan beide kanten van de tuin staat een lange taxushaag voor de afsluiting (ongeveer 2/3 van lengte van de tuin). |o

Ik heb schrikdraadnetten waarmee ik de afstand tussen de taxus en de tuin minimum 5 meter zou maken zodat er geen takje van de taxus bij mijn pony zou terecht komen (+ extra schrikdraad voor de taxus zelf). Ook heb ik de tuin volledig afgestapt om taxus takjes tussen het gras te vinden, maar dit is vrij moeilijk gezien het gras van de tuin vrij lang is (15cm). Ik vond er enkele dicht bij de taxushaag, maar geen enkele verder dan een paar meter. De taxushaag is afgelopen lente nog gesnoeid en al het snoeisel is meegenomen.

Ik heb het forum zitten afzoeken en weet wel dat taxus zeer giftig is. Ik kwam posts tegen die zeiden dat er taxus in de buurt zit van hun weide en zich er geen zorgen over maakten gezien paarden het niet eten als ze voldoende eten hebben (zelfs iemand die naast een taxusverwerkend bedrijf zat). Maar ik vond niets concreets over de precieze minimum afstand en voel me er helemaal niet goed bij. Het lijkt me een terechte bezorgdheid, dus vandaar:

Hoeveel meter moet er minimum tussen een taxus (struik) en een weide zijn waar je paard of pony graast?
Heeft iemand ervaring met giftige planten (of bomen) in de buurt van hun weide en wat heb je gedaan in deze situatie?

Alvast bedankt!

Ps: Voordat ik aangevallen wordt, het leven van mijn pony is uiteraard belangrijker dan een beetje gras (duh 8)7 ). Ik vraag gewoon naar ervaring van andere personen in een gelijkaardige situatie, vandaar deze post. Dankje :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 00:28

Ze moeten er niet bij kunnen komen. Ik zou 3 meter ofzo aanhouden. Dan loop je ook geen kans op snoeiafval. Het is echt linke bende. Een nieuwsgierige pony die er een hapje van probeert overleeft het niet.

Luckystory

Re: Taxushaag, minimale afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 06:02

Ik zou het niet riskeren. Zoals je zelf zegt, wat gras zou het mij niet waard zijn.
En gerust ga je toch ook niet zijn als de pony er staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 06:19

Ik zou het ook niet aandurven. Het is eigenlijk het ongeluk opzoeken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 06:43

Anne_GTI schreef:
Ze moeten er niet bij kunnen komen. Ik zou 3 meter ofzo aanhouden. Dan loop je ook geen kans op snoeiafval. Het is echt linke bende. Een nieuwsgierige pony die er een hapje van probeert overleeft het niet.

Ik heb meegemaakt dat een pony snoeiafval werd gevoerd van een ligusterstruik, (gelukkig niet half zo giftig als taxus) die in de buurt stond, maar waar de pony zelf niet bij kon. Dus al houd je de pony erbij vandaan, zijn er nog idioten die snoeiafval kunnen geven.
Ik zou in ieder geval zeggen dat je beslist wil weten of, en wanneer de taxis gesnoeid wordt, en tijdens zulke akties je paard daar weghalen, tot na het snoeien en opruimen, voor je je paard daar weer neerzet en alles gecheckt hebt.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 07:05

Ik heb het ooit eerst van het terrein van mijn nieuwe huis laten verwijderen voordat de paarden naar hun nieuwe thuis verhuisden.

Ik zou geen risico nemen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 07:07

Onze paarden staan al jaren in een weiland wat gedeeltelijk aansluit op taxusbomen/hagen. Ze hebben er nog nooit naar omgekeken.

“It’s not just that she makes him a better person, she does, but he changes her too. He challenges her. Surprises her. He makes her question her life, beliefs. He is either the best thing for her or the worst.”

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 07:48

Ik zou dat nu zeker niet aandurven in de situatie die jij schetst, wel misschien als het gras gemaaid is (met opvang bak) zodat je zeker weet dat er geen takjes door het gras zitten. En dan zeker 2m afstand van de heg.
Maar liever helemaal niet, denk ik. Mijn man zegt dat altijd zo mooi: het risico dat het fout gaat is misschien niet zo groot, maar de impact als het wel fout gaat is ontzettend groot. En dat is dan afwegen.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie