Kosten paarden aan huis

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 16:52

De titel zegt het al, ik ben benieuwd wat jullie betalen voor het houden van paarden aan huis.

Hooi, mestafvoer en overige kosten.

Het zou om 4 a 5 paarden gaan.

Foto's ter inspiratie zijn welkom! *\o/*

Sanet

Berichten: 8152
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:02

Op dit moment steeds meer. Want die prijzen die vliegen de pan uit. Ik betaalde in juni €5,13 voor een pakje vlas. Nu al €6,60 x 1 pakje per paard per week x 4 weken.
Hooi was ook duurder dit jaar. Brok is veel duurder geworden.

Vergeet ook niet je onderhoud (kalk/mest/maaien) van je weiland en omheining als kosten. Het aanleggen of onderhouden van je rijbak/paddock/etc.

Ik ga het ff niet uitrekenen. Want zeker met dit weer, word ik daar heel verdrietig van en had ik misschien liever op een pensionstal gestaan met binnenbak :D

mvdbijl

Berichten: 3695
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:05

Net als Sanet ga ik dat niet uitrekenen, veel, meer dan ik voor ons paard op de pensionstal betaal als je alles op jaar basis uitrekent, gedeeld door 12 :')

callippo

Berichten: 3265
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:19

Met welk doel vraag je het?

1 paard aan huis valt duurder uit dan in pension, met 4 paarden is pension toch wel erg prijzig...

Poekkie

Berichten: 7400
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:31

Toevallig vorige maand eens uitgerekend.
Hier 9 paarden waarvan 4 van mij en 5 pension.
Kosten zijn gemiddeld 1095 euro per maand aan vaste kosten (kalk, mest, reparatie, stroom, weidehuur a 700 per jaar, …) en eigen paarden (hooi, zadelpasser, spullen, dierenarts, … alles behalve lessen voor hen)
En dan 120-150 euro extra kosten per pensionpaard, volpension.

Als je graag de gedetailleerde berekening ziet kan je me in pb je mailadres sturen.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:35

Hier 6 paarden en 2 ha grond.

Loonwerker: gemiddeld 750 (mest uitrijden, onkruid spuiten)
Voordroog: 3000 (eigen oogst plus aangekocht)
Vlas: gemiddeld 1000 (open schuilstallen)
Vitaminekorrel: 1200 per jaar
Onderhoud: gemiddeld 1000 (palen, schriklint, isolatoren)

Totaal grofweg 7000 euro voor 6 paarden, en dat komt dan dus op ongeveer 100 euro per maand per paard.

Na 30 jaar is de hypotheek afbetaald en zijn de stallen afgeschreven, die kosten heb ik dus niet meer. Investering daarin (en dingen als een tractor plus randapparatuur) zou je natuurlijk ook mee moeten rekenen. Net als de basisinvestering in afrastering.

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:44

Ik wil best wat voor je uitrekenen. Ik heb 2 E-pony’s en een shet staan.
Per maand:
Hooi: 24 baaltjes à 5 euro (baaltjes wegen 30-35kg) = 120 euro
Stro: 5 baaltjes à 4 euro = 20 euro
Balancer Vitalbix: 30 euro
Slobber en esparcettebrok: 25 euro
Hoefsmid, enting, wormenkuur: gemiddeld 75 euro per maand ofzo?

Dan de investeringen die ik heb gedaan:
Schuilstal (huur): 515 per jaar en eenmalig 450 (plaatsing en luifel met dakgoot)
Palen: 300 euro
Draad/lint: 300 euro (deel Agrishop, deel Galagher)
Isolatoren: 100 euro
Stroomklok met zonnepaneel: 400 euro
Hooischuurtje (kunnen die 24 baaltjes hooi in en 2 baaltjes stro): 350 euro
Kruiwagen, schep, hark, bezem, compostbakken en al het gereedschap: 500 euro
Tegels + opsluitbandjes + zand: 300 euro
Slowfeeders: 200 euro
Mest: nog nader te bepalen. Momenteel gebruik ik de mest voor op de wei, maar ik heb meer mest dan wei, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.

Veel is wel eenmalig natuurlijk. En wij hebben veel 2dehands, zoals een groot deel van de palen bijvoorbeeld. En we moesten alles vanaf niks opbouwen. En een en ander zal ook best goedkoper kunnen. Ik heb er wel voor gekozen om goed materiaal te kopen.
Het is best een kostbaar grapje als ik het zo zie :=
En dan nog eens alle tijd die er in gaat zitten. Als ik elke dag uitmest, hooi voer en water haal dan ben ik 45-60 minuten per dag kwijt. Wij hebben ongeveer 5000m2 met track en 5 kleinere weides.

Mloes

Berichten: 5184
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:49

Ik betaal voor een paard en een shetlander aan huis minder dan voor mijn haflinger op een pensionstal (in Utrecht) :Y)

Ben per maand 100 euro kwijt aan vlas en hooi, mestafvoer is 1x per 9 maand 100 euro. Verder hoefsmid en entingen e.d. is natuurlijk hetzelfde als bij een pensionplekje. Dus voor mij is het veel voordeliger om de paarden aan huis te hebben.
En ja, daar komt inderdaad nog wel een paar tientjes per jaar bij voor de stroomklok die op het lichtnet is aangesloten, en bijvoorbeeld onderhoud van de wei (maaien, een keer lint vervangen, etc.). Maar dat kost me geen honderden euro's per jaar.
Laatst bijgewerkt door Mloes op 17-11-22 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 31746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:53

Zijn er al faciliteiten aanwezig?
Of moet je nog omheinen enz?

Een oude stal naar zeer degelijke schuilstal omgebouwd 7000 euro

Binnenstal container voor puin, tegels op de kop getikt en 2e hands stalwanden plus asbest verwijderd van dak.

Hier zo'n 25.000 kwijt geweest een de omheining 18 jaar geleden, maar daar zijn per jaar niet erg veel kosten meer bij gekomen per jaar berekend. Ja wat lint en isolatoren, maar ondertussen zit dat ook alweer 10 jaar en lijkt het nog wel even vol te houden :)
3 hectare.

Maar als dat er is speelt dat dus voor jou niet allemaal.




Hooi is hier 16 euro per grote baal meen ik dit jaar. (vorig jaar 14,50)
Maar ook daarvan de helft verkocht. En dat wel aan meer dan de 16 euro

Die voeren we in de zomer 1 per maand, in de winter doen we er 2,5 a 3 weken mee. (2 paarden)

Mestafvoer halve tank diesel
Wel dan weer 18 jaar geleden eigen trekker met mestverspreider gekocht. Onderhoud wat olie.

Vitamine korrel is idd wel een stuk duurder geworden. Marstall force kost nu voor 20 kilo 46 euro. En dat voer je 100 gram per paard per dag ongeveer.

We hebben nog oud vlas voor 5,5 euro, elke weer 1 pak per paard.
Maar dat is in het nieuwe jaar op, kijken wat die dan kost

2 jaar terug eens laten spuiten voor onkruid 400 euro

Kalk al diverse jaren volgens grondmonster niet nodig.



Zadelmaker/tandarts/ DA heb je op pension ook, dus dat is niet echt anders dan
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-11-22 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:54

Ik heb een d-pony en shetlandpony aan huis staan.

De weide hebben we jaren geleden aangekocht, dat was een eenmalige investering (inclusief weide inrichten en stalling plaatsen). Later heb ik beetje bij beetje aanpassingen gedaan om hiervan meer een pp van te maken. De kosten hiervan zijn moeilijk op te sommen, je kan dit zo duur maken als je zelf wil.

Verder qua voeding zit ik momenteel maandelijks op €120 (hooi + vitaminebrok). Een jaar geleden was dit nog €100. Er is niks veranderd aan hun voerschema, de meerprijs is puur door het duurder worden van hun voeding.


Mestafvoer heb ik niet want ik composteer mijn mest en doe dit jaarlijks terug op onze weide. Heb dan ook geen extra kosten om de weide te bemesten. Elk jaar check ik wel de ph van de bodem om te kijken of ik kalk moet toevoegen maar de laatste jaren is dat niet nodig geweest.

Ik heb enkel een schuilstal waar rubberen matten in liggen dus kosten voor stalbedekking heb ik niet.

Ik heb gelukkig ponies die respect hebben voor de draad waardoor ik haast geen onderhoud aan palen of draad heb.

Andere kosten zijn zoals bij iedereen, ook paarden op pension, de hoefsmid en da voor jaarlijkse checkup en inentingen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6081
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:58

Ik heb een shet en kwpner aan huis staan.

Hooi betaal ik helemaal niks voor. Onze buurman maait onze weides en maakt er hooipakken van en brengt het naar ons toe in ruil voor een deel van de oogst. De afgelopen 2 jaar heb ik 2 pakken meer hooi dan ik nodig had.
De paarden lopen dag en nacht buiten dus geen stro, vlas of zaagsel nodig.
brokken krijgen ze alleen in de winter omgerekend a 1,60 per dag voor beide dus een 48 euro per maand.
Water drinken ze uit een bron of regenwater.
Mest composteer ik en gebruik ik in de moestuin of op de weides.

Aan vaste kosten per maand heb ik dus eigenlijk alleen de 48 euro aan brokken.

Jaarlijks calculeer ik een 300 a 400 euro in voor reparaties en onderhoud, normaal blijf ik daar ruim onder.

Het ligt er dus heel erg aan hoeveel grond je hebt en wat de faciliteiten zijn.

Ik heb nu wel voor volgend jaar plannen staan voor doorzaaien en ik wil een aantal plekken verharden enz. Maar hier nog geen prijsopgaves voor.

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 18:06

Ter informatie erbij: het gaat om een pp aan huis. Deels met tegels en deels zand. We hebben dus geen stro/vlas inkoop.

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 18:06

callippo schreef:
Met welk doel vraag je het?

1 paard aan huis valt duurder uit dan in pension, met 4 paarden is pension toch wel erg prijzig...


Het zou gaan om 1 eigen paard en 3 of 4 in pension.

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 18:10

Mloes schreef:
Ik betaal voor een paard en een shetlander aan huis minder dan voor mijn haflinger op een pensionstal (in Utrecht) :Y)

Ben per maand 100 euro kwijt aan vlas en hooi, mestafvoer is 1x per 9 maand 100 euro. Verder hoefsmid en entingen e.d. is natuurlijk hetzelfde als bij een pensionplekje. Dus voor mij is het veel voordeliger om de paarden aan huis te hebben.
En ja, daar komt inderdaad nog wel een paar tientjes per jaar bij voor de stroomklok die op het lichtnet is aangesloten, en bijvoorbeeld onderhoud van de wei (maaien, een keer lint vervangen, etc.). Maar dat kost me geen honderden euro's per jaar.



Weet jij toevallig ongeveer hoeveel je paarden mesten? Hoeveel m3 is de mestbak bijvoorbeeld?

DuoPenotti

Berichten: 31746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:16

KvH1992 schreef:
Ter informatie erbij: het gaat om een pp aan huis. Deels met tegels en deels zand. We hebben dus geen stro/vlas inkoop.

Maar is het al een bestaand iets of moet je alles nog maken?
Hoe groot is het, zijn de tracks droog.
Leg je niets in de schuilstal van vlas?

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:32

KvH1992 schreef:
Weet jij toevallig ongeveer hoeveel je paarden mesten? Hoeveel m3 is de mestbak bijvoorbeeld?


Ik heb een mestopslag van ongeveer 36 kuub voor 6 paarden, mest uit paddock en schuilstallen.
Die laat ik jaarlijks uitrijden over mijn eigen land, en dat kost ongeveer 200 euro.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:34

Ik hou dat al een paar jaar bij.

Bij mij kosten 3 paarden aan huis in 2021 het volgende:
Voer (hooi, brok ed) 3.500 per jaar
Strooisel (vlas) 650 per jaar
Onderhoud weide en paddock 1.500 per jaar (incl afvoeren mest 80 euro)
Nou ja, en dan nog de kosten voor hoefsmid, dierenarts, dekentjes, ontwormpasta's....

In 2021 hebben die 3 paarden mij ruim 9K gekost. En dan doe ik nog best zuinig aan.
In 2022 is alles wat duurder geworden.

Ik lees dat je de paarden niet op stal wilt houden maar in zo'n paddock-p. Niet schrikken van de kostprijs van een paar kuub zand. Daar ben je gauw een paar honderd euro aan kwijt per keer en ik kan me voorstellen dat je op zo'n track wel een paar keer per jaar wat zand erbij wilt hebben.

suffie
Berichten: 5735
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:19

Ik heb 5 eigen paarden aan huis. Laatst hebben we uitgerekend dat we gemiddeld €600 per maand kwijt zijn. Dit is incl. voordroog, vlas, brok, hoefsmid, DA enten, onderhoud, mestafvoer e.d. Kosten voor weidebeheer heb ik niet. Wij hebben 8 ha, die wij verpachten aan een boer. 1 HA heb ik zelf in gebruik en bemest en maait de boer mee als ik dit vraag.
Voordroog heb ik in mei voor het hele jaar ingekocht voor een nette prijs, 150 midibalen. De brokken en vlas tikken nu het meeste aan.

palousa_boy

Berichten: 10458
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:38

Tja je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Hier staan de paarden 24/7 op de wei met het hele jaar een baal hooi waar ze van kunnen eten als ze willen maar die er nu staat die hebben ze de hele zomer niet aangeraakt.
We hebben 1 oude pony die wat gevoelig is voor hoefbevangenheid dus daar komt de smid af en toe voor, bij de rest van de paarden slijt het aardig vanzelf dus daar hoeft geen smid voor te komen.

Water komt uit bronnen dus dat betalen we ook niet.

Dekens doen we niet aan, net als poetsen etc als het niet nodig is dus borstels slijten ook niet :+

roosa

Berichten: 2340
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:22

Met wat ze opvreten en nat pissen ben ik +_100 euro in de week kwijt.
Dat is voor 2 paarden en een veulie.
Hoesmidje,kuurtjes,poedertjes onderhoud weide,paddock niet mee gerekend.

Arabesk

Berichten: 28696
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:26

Waterschapsbelasting... Sloten uithalen....

Gelukkig kan ik wel zelf bekappen en ben zelf paardentandarts :+ met 7 paarden is dat wel een lekker idee. In tien jaar heb ik de kosten van de opleiding en het gereedschap er wel uit :')

We hebben een simpele PP dus inderdaad jaarlijks zand, ach ja zand is het nieuwe stro

SunnyHorse
Berichten: 1314
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:42

Moet je helemaal vanaf nul beginnen?
Hooivorken, uitmest gereedschap, kruiwagens?

De directe kosten als voer, strooisel, mestafvoer is duidelijk denk ik?

Maar moet je nog investeren in omheining?
Is het blubber of al mooi droog ondergrond in de winter?
Heb je nog een trekker nodig voor maaiwerk of zand slepen?

Kortom, er zijn ook nog wel wat “onzichtbare” kostenposten die lastig te beoordelen zijn omdat we je situatie niet kennen.

Andere kostenpost voor sommige paarden mensen: kan zijn dat je terrein in wolvengebied komt te liggen en dan heb je misschien wel stallen nodig?

Of moet er nog (bak) verlichting komen?

Wij zijn bijv ook geld kwijt aan oppas of logeeradressen voor de paarden als we op vakantie gaan.

Kortom, ik heb me de afgelopen jaren wel gemerkt dat alle indirecte kosten bij elkaar opgeteld gigantisch kunnen zijn.

Afanaisa91

Berichten: 1362
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:55

Hier een sober groepje van 4 (dartmoor, 2 ijsjes en een D-mix) op een kleine hectare.
Over afgelopen jaar zit ik gemiddeld qua voer op zo’n 300,- per maand aan voer voor allevier. Dus hooi, basis balancer, ruwvoervervanger, grasonderhoud weide (bemesten en bevochtigen).

Ik schat dat ik over de jaren heen per jaar gemiddeld zo’n 1000,- aan onderhoudskosten van de wei, paddock, track en (toekomstige) schuilstal heb. Enerzijds goedkoop want we zijn hier praktisch vanaf 0 begonnen. Anderzijds duur want ik heb maar weinig grote investeringen in grondverbetering, beplanting en weidesamenstelling hoeven doen.

Ik doe hier alles met de hand of met pony. Ook is het puur voor mezelf en m’n eigen ponies dus de pp is eigenlijk altijd in ontwikkeling (of nooit af :+ ). Ik denk dat het opeens uit de grond moeten stampen van een nette en afgewerkte pp qua plaatsing en onderhoud een stuk duurder uitvalt.

martinev

Berichten: 2599
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:04

Wij hebben er 6 aan huis staan, 2 volwassen kwpn'ers, 2 2-jarige kwpn'ers en 2 mini's. Ze staan bij ons 24/7 buiten, ook de 2 sportpaarden (ZZ-zwaar en Z-dressuur), we hebben wel 3 stallen maar die gebruiken we nooit. In de zomer, en die loopt lang door hier, nu nog steeds bijvoorbeeld, staan ze van 's ochtends 8 tot begin van de avond op de wei. We hebben een kleine hectare weide en met slim verdelen in weitjes zodat het ook de tijd heeft om bij te komen kunnen ze er van april tm november de hele dag van eten. 's avonds en 's nachts hebben ze voordroog, een grote baal in een ruif. Ze eten daar ongeveer anderhalve week van in de zomer, de balen kosten 40 euro per stuk en zijn van super kwaliteit, ik knijp in mijn handjes met mijn leverancier, vooral ook omdat ik het steeds in kleine hoeveelheden van 5 à 10 balen kan ophalen omdat ik niet alles in een keer thuis kwijt kan. In de winter doen ze een kleine week met een baal. Doordat ze altijd buiten staan geef ik dus niks uit aan bodembedekking, ook in de schuilstal ligt gewoon zand.

Per maand gaan er krap 2 zakken sportbrok en 2 zakken merriebrok doorheen, daarnaast krijgen ze nog Vital Complete, met zo'n zak doe je wel lang. Ook krijgen ze allemaal lijnzaad.

1x per jaar bemesten we de wei met Pavo fieldcare, daar gebruiken we dan 8 zakken van. We kunnen helaas geen boer laten komen om mest uit te rijden omdat groot materieel niet door de gemetselde poort past.

Vanzelfsprekend hebben we ook wat kosten voor het baggeren van de sloten, maar dat doen we samen met Natuurmonumenten die de andere oever van de sloot bezit, dat is niet zo'n groot bedrag. Natuurlijk hebben we moeten investeren in een kleine trekker, weidesleep, maaidek, kunstmeststrooier, bosmaaier en al dat soort dingen. Maar we zijn echt enorm goed in het vinden van kwalitatief goede spullen voor weinig geld, dus dat scheelt nogal. Bovendien kunnen deze kosten uitgespreid worden over heel veel jaar, dit soort spullen gaan met net onderhoud gewoon heel erg lang mee.

Voor stroom hebben we 30 zonnepanelen liggen, dus dat is 'gratis'. Onderhoud van omheining enzo kost niet zo veel, we hebben een keer een grote rol draad gekocht waar we alles mee kunnen repareren en gelukkig hebben we niet echte slopers.

Mestafvoer betaal ik niet voor, we hebben een kiepaanhanger en brengen de mest weg naar mensen die het voor hun moestuin gebruiken. 1 avondje een advertentie op marktplaats en ik kan het weer maanden kwijt. Inmiddels hebben we onze vaste adresjes, dat werkt echt ideaal.

Doordat we alles steeds meer geoptimaliseerd hebben hebben we er eigenlijk ook niet heel erg veel werk aan. 's ochtends voeren en de paddock mesten kost met zijn 2en 20 minuten. 's avonds voeren is in een kwartiertje klaar. Elke week sleep ik het weitje waar ze in hebben gestaan, kwartiertje werk. Af en toe de bak eens slepen, maar we rijden maar met zijn 2-en en lang niet elke dag, dus dat hoeft ook niet zo vaak.

En tja, het is ook hobby, dus het mag best tijd en geld kosten. Maar het kost ons heel veel minder geld dan toen we 2 paarden op pension hadden, dat kostte toen samen 800 euro per maand, en dat zou inmiddels al opgelopen zijn naar 1000 euro per maand. Dat zijn we er echt nooit aan kwijt nu, ook niet als je alles meerekent. En ook qua tijd, toen de paarden in pension stonden was ik per dag minimaal 2x 20 minuten kwijt aan reistijd, maar vaak ook wel 4x 20 minuten om in en uit de wei te zetten of dekens te wisselen. Die tijd spaar ik allemaal uit. Het is zo ideaal om even naar achter te lopen en een deken op of af te doen als je denkt dat dat op dat moment handig is.

Wij willen echt nooit meer anders, het scheelt ons echt tijd en geld in vergelijking met de paarden op pension. En het is natuurlijk ook heel erg gezellig, altijd je paarden om je heen!

Oh en nog wat, we hebben gelukkig een aantal vrienden die dolgraag een weekje in ons huis willen als wij op vakantie gaan, en dat doen we nogal graag, zeker als ze hun eigen paard mee kunnen nemen, waar we dan die 3 stallen weer voor hebben, ideaal!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EllyC

Berichten: 8183
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:12

[HTT] Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).
Ik heb ze al dertig jaar aan huis staan.
Eerst voerde ik met kleine baaltjes hooi en stro maar dat werd niet meer te betalen.
Toen ben ik overgestapt op vlas als bodembedekker. Ideaal, elke dag de ballen wippen en 1 x per week 1 of 2 kruiwagens nat eruit.
Met 2 grote en 2 kleine paarden verbruik ik 2 a 3 pakken vlas a 6 euro (incl. brengen bij wat grotere inkoop).
Ik voer voordroog, ca 50 euro per baal en daar doe ik dan 8 tot 12 dagen mee.
In voer vitaminebrok en bijna geen biks/muesli.
In de winter ben ik dus klaar voor nog geen 200 a 250 per maand.

In de zomer kunnen ze op de wei bij de buren tegen een kleine vergoeding. Zij betalen onkruidbestrijding en bemesting.
Mest mag ik daar ook brengen.

Oppas regel ik met de buren en visaversa, ook loopt hier nog een super verzorgjongedame rond waar ik altijd een beroep op kan doen.

Ontwormen heb ik voor 1 pensionpony in de prijs zitten. Enten regel ik ook maar moet gewoon bijbetaald worden.

Stroom, water en elektra.
En je blijft natuurlijk altijd investeren in het gebouw/omheining etc. Het is handig hier ook een bedrag voor te reserveren.
Denk ook aan juiste verzekering en wie wat betaald bij schade.