Wat te doen met deze wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

Wat te doen met deze wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 14:31

Ik ben heel benieuwd wat jullie zouden doen met deze weide.

Als het goed is zijn we over een maand eigenaar van deze weide van ongeveer 3000 m2. 2 Jaar geleden heeft de huidige eigenaar een kruidenmengsel ingezaaid en er verder nooit wat aan gedaan. Nu staat er sinds 5 maanden een grote kudde schapen op.

Hier een foto van de weide:

Afbeelding

Het perceel bevat veel van dit (on?)kruid:

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb geen idee wat het is (plantnet herkent het niet) en weet dus ook niet of het kwaad kan voor paarden.

Verder staat er her en der ganzenvoet op en klaver. De rest is onherkenbaar voor mij. In ieder geval geen JKK.

Wat zouden jullie doen met deze weide? Een loonwerker om de hoek zei platspuiten, omploegen en opnieuw inzaaien. Een andere boer gaf aan dat het zou volstaan om handmatig het onkruid eruit te halen.

Ik weet niet precies de samenstelling van het kruidenmengsel. Denk dat er veel ook al is weggedrukt. De boer gaf aan dat er in ieder geval raaigras, luzerne en timothee tussen zit.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen hiermee!

Lante

Re: Wat te doen met deze wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:42

Als de schapen het begraasd hebben, volgend jaar wat oude stalmest erop en dan zou ik de paarden er gewoon opzetten. Die hoeven sowieso niet dat hele vette gras. Het zijn geen melkkoeien hè. Zou mooi zijn om het af te wisselen met schapen en het land zo nu en dan te kunnen laten rusten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:29

Ziet er best prima uit. Ik zou het eerst een seizoen gebruiken en kijken wat er zoal opkomt. Als je sobere / gevoelige paarden hebt zou ik ook niet direct mesten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:47

Ik twijfel of ik op de eerste foto een klein kruiskruid plantje zie. Als je dat googelt, is dat dan wat er veel staat?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:11

Volgens mij is dat dode onkruid herderstasje. Is niet gevaarlijk voor paarden. Inderdaad wat mest erop nu en in het voorjaar een onkruidbestrijding.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:16

Als je het opnieuw inzaait, heb je waarschijnlijk in mum van tijd weer hetzelfde. De (on) kruiden komen gewoon terug. Alles "kapot" spuiten is het alternatief, maar of je dat wilt en hoe lang het helpt is de vraag. Fijn dat er nu schapen op lopen, prima voor de grasmat.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:49

Lekker zo laten.
Schaapjes er op is mooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:03

Schapen er op en niet té kaal laten eten, dan door de winter heen laten rusten. Volgend jaar even doorheen lopen en handmatig giftige onkruiden verwijderen en dat bijhouden.
Het eerste jaar zou ik sowieso niet mesten (dat hebben de schapen al gedaan). Daarna kijken wat er te veel groeit en het mestbeleid daarop aanpassen.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 14:53

Dank iedereen voor de tips! Als ik het zo lees niet platspuiten en omploegen dus, fijn!

Gypsy schreef:
Ik twijfel of ik op de eerste foto een klein kruiskruid plantje zie. Als je dat googelt, is dat dan wat er veel staat?

Nee gelukkig niet. Ik heb er op ons andere perceel, aangrenzend aan dit weitje, wel 2 gevonden. Direct verwijderd en iets om in te gaten te houden.

liberia schreef:
Volgens mij is dat dode onkruid herderstasje. Is niet gevaarlijk voor paarden. Inderdaad wat mest erop nu en in het voorjaar een onkruidbestrijding.

Zou inderdaad goed kunnen. Lastig nu te zien omdat hij uitgebloeid is.

Ik ben heel blij met de schaapjes! Ze lopen op dit perceeltje en de aangrenzende 3,5 hectare. Ze trappelen de boel dus niet aan gort en krijgen het niet kaalgegeten. Helaas gaan ze binnenkort weg. Maar wellicht kan ik aan de buurman vragen of ik een paar leenschaapjes op het weitje kan zetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:58

Echt niet kapot spuiten, zonde!
Nu inderdaad de schaapjes erop houden, te lang de winter in dan stikt het gras.
Mooi wat korter laten eten, niet tot bijna kaal op de grond want dan doen ze ook als ze te lang blijven staan.
En je hebt volgend jaar een fijne wei.
3000 meter is goed na te lopen met de hand. Dat zou ik dan volgend jaar doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:15

Ik zou er niks aan doen. Als er niks op staat, kan je eventueel nog 1 keer maaien, maar niet te kort.

Volgend jaar kijken wat er staat en waar je vanaf wil eruit trekken, eventueel bodemonderzoek laten doen en aan de hand daarvan iets erop gooien.
Ik had heel veel ongewenst onkruid en heb kalk, kunstmest en raaigras zaad gebruikt. Niet wat we wilden, maar we hadden nog geen eigen oud mest/compost en het paardenmengsel was niet sterk genoeg. Na 2 zomers met onkruid, nu een mooie gras zomer gehad en gaan we het paardenmengsel weer toevoegen.

Als ik schaapjes in de buurt had, zou ik die er tussendoor op laten en wei verder rust geven.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:22

Je schreef, Plantnet herkent ze niet, probeer eens de app Obsidentify , die herkent veel meer.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:22

mij lijken het herderstasjes, die eten de paarden gewoon (tenminste de mijne). Kunt er zelf ook thee van maken.
verder lijkt je grasmat eigenlijk niet zo heel erg raar, je kunt volgend jaar wat mest laten rijden, maaien, paarden erop. Opnieuw inzaaien zou ik niet doen, voor nu te laat, en van het voorjaar niet bruikbaar voor je paarden.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 17:02

superpony schreef:
Ik zou er niks aan doen. Als er niks op staat, kan je eventueel nog 1 keer maaien, maar niet te kort.

Volgend jaar kijken wat er staat en waar je vanaf wil eruit trekken, eventueel bodemonderzoek laten doen en aan de hand daarvan iets erop gooien.
Ik had heel veel ongewenst onkruid en heb kalk, kunstmest en raaigras zaad gebruikt. Niet wat we wilden, maar we hadden nog geen eigen oud mest/compost en het paardenmengsel was niet sterk genoeg. Na 2 zomers met onkruid, nu een mooie gras zomer gehad en gaan we het paardenmengsel weer toevoegen.

Als ik schaapjes in de buurt had, zou ik die er tussendoor op laten en wei verder rust geven.

Dank! Een keer maaien zal nog wel nodig zijn verwacht ik. Het staat echt lang nu en ik ben bang dat het verstikt zo. Ik ga me eens verdiepen in bodemonderzoek.

vierspan schreef:
Je schreef, Plantnet herkent ze niet, probeer eens de app Obsidentify , die herkent veel meer.

Super! Ik ga m downloaden