Weide kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowstone

Weide kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 20:33

Hallo,

Nu staat mijn paard op pensionstal maar voor 350 eur per maand vind ik dat ik weinig in de plaats krijg. Gewoon een baal hooi op een weide en een buitenpiste. Enkel 's winters komen ze 's nachts op stal. In de zomer 24 uur buiten.
Nu eet mijn pony constant van die baal en is ze bijgevolg dus veel te dik.
Ik heb nu misschien de mogelijkheid aan een weide te komen niet ver van huis.
Buitenpiste zou ik in de buurt eventueel kunnen gebruiken. Kan er te voet naartoe.
Weide is niet erg groot (2000m2) maar veel gras mag ze toch niet en moet sowieso hooi bijvoeren (gecontroleerde hoeveelheid in hooinetten).Zou er een schuilstal op zetten.
Nu vraag ik mij af wat je doet met mest, watervoorziening en hooiopslag.
Moet je een tractortje hebben?
Is dit ook haalbaar voor iemand die full-time werkt? Moet 's morgens al om 6 uur op om om 7 uur naar het werk te gaan.
Moet je 's morgens en 's avonds gaan?
Kunnen daar twee ponies op zodat ze niet alleen hoeft te staan?
Bedankt voor tips !

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:56

Ik had een weilandje van 2000m2 vorig jaar, 2 ponies(shet en haflinger maar ook een tijdje een tinker erbij en dat paste prima zolang ze heel de wei hadden).
Verwacht niet veel gras, dat is eigenlijk geen doen(of nouja, zolang je geen paddock van 10x10 hebt.)
Ik kom 1x per dag op mijn huidige weiland, gewoon wanneer ik tijd heb\kan. Houd wel rekening met het donker in de winter; Hoofdlampje doet wonderen.
Naast dat kan het enorm blubberig worden, dat is mijn grootste ''maar'' dus betegelen of zoals wij hebben tractorplaten.
Wij brengen de mest weg naar een boer, even de buurt vragen dus! Of je kunt een mest container huren, dat is zo'n paar honderd per jaar + 2-3 keer per jaar legen (a 2-300 per keer)
Water hebben wij hier via grondwater maar dat vind ik geen fijn water; volgens mij zit er veel ijzer in. Dit kun je testen dus mocht je zo'n put hebben zou ik dat even doen. Ik sjouw met 20liter jerrycans, lijkt ontzettend veel werk maar valt mee. Gewoon achterin de auto. We vangen ook regenwater op.
Voor het hooi hebben sommige een tuinschuurtje, verpakte pakken of zoals ik gewoon iets gebouwd. Hier heb ik ranchhekken(die stevige ijzeren) met een stevig zeil erover, balken onder de balen hooi met worteldoek zodat het water wegkan wat er evt. inregent.
Houd rekening met ook de omheining, dit kan erg oplopen. Tractor heb ik nooit nodig gehad maar werk ook met baaltjes van 20kg.
Als je één keer per dag zou komen word het natuurlijk moeilijk om je paarden gecontroleerd hooi te voeren, max 4 uur zonder zou dan kunnen maar of je het daarvoor moet doen? Dus dan zou je 2x moeten gaan.
Als je een weiland zoals ik heb; Geen gebouwtje, geen kantiene, nergens om even binnen te zitten moet je wel even nagaan of je die luxe niet gaat missen. Ikzelf vind het het 100% waard maar veel mensen niet, in het donker, modder regen etc. Voor de rest is het heerlijk je eigen plekje maar alles komt wel echt op jouw schouders terecht. :j
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 11-11-22 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:58

Pony alleen is sowieso geen optie.. gras ga je al snel niet meer hebben in zo een kleine weide. Schuilstal zonder verhard stuk buiten om hooi te voeren wordt snel rotzooi. Je zult ook minstens een overkapping moeten hebben om hooi op te slaan en een manier om vlot water te kunnen geven.
Ik weet niet hoe oud je bent en wat je ambitie is met de pony maar ik zou ze zo niet meer willen houden eerlijk gezegd :D
In de lente/zomer prima te doen als ze op gras staan maar herfst/winter is andere koek. Als je het hele jaar hooi moet voeren zal je toch 2x per dag moeten gaan neem ik aan. Hier staan ze aan huis en ben ik er minstens twee keer per dag bij.

Kan je voor die 350 euro geen betere pensionstal vinden?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:09

Zo’n klein stuk wordt een modder bende. Dus zal je moeten verharden, draineren en zand oid opbrengen.

Een schuilstal moet je afhankelijk van gemeente aanvragen.

Gezien je onbeperkt hooi niet goed vindt (terwijl continue eten wel het gezondste is), maar ook niet vaak per dag kan gaan, zal je veel moeten investeren in een systeem waarbij je paard nooit te lang zonder eten staat, maar niet te dik wordt.

Je kan het redden met eens per dag mits je een juist voer systeem hebt. Reken dan wel op zeker een uur werk voor mesten en voeren.

Mest moet je afvoeren, dat kost ook vaak geld, een aanhanger ervoor neerzetten is een optie. Kost ook wekelijks/maandelijks tijd natuurlijk. Wanneer ga je dat doen?

Hooi opslag kan je bouwen als dat mag, anders balen in folie. Wie is er aanwezig als dat geleverd wordt? Zonder trekker kan, maar is soms wel een beperking.

Heb je ook gedacht aan de water voorziening?

En als je al zo vroeg moet werken, zal je veel in het donker moeten doen. Dan is verlichting noodzaak. Is er stroom? Of moet alles met zonnepanelen en batterij?

Wie gaat er naar jouw paard als ze onder werktijd door de draden gaan, ziek worden of wat dan ook? Wie past er op tijdens dagjes weg of vakantie, of als je ziek bent?

Zit er aan die rijbak extra tarief verbonden? En de tijd die het kost om er te komen?

Heb je inzicht wat hooi, mestafvoer, water, stroom, bijkomende dingen (er is altijd iets stuk) gaan kosten? Onderhoud van de paddock?

Wat gebeurt er met jouw paard, of zijn maatje, als de ander even, of zelfs langere tijd, weg is?

Ik vrees dat je voor 350 euro niet zo heel slecht staat :=

Ik heb 4 paarden in eigen beheer. Fijn clubje wat me weinig werk bezorgd. Heb er 8 gehad, dat was nagenoeg niet te doen. Heb een lieve bijrijder en het grote geluk dat ik vrijwel altijd de avonduren kan werken. Zo maak ik gerust 50 werkuren per week en heb tijd voor de paarden. Bij een baan overdag zou ik het absoluut niet zo willen. Maar ken mensen die het doen. Maar echt vanwege de liefde en hart voor het paard, het is een levenswijze. Als je het doet voor het geld, zou ik het je absoluut afraden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:13

Met die hoeveelheid grond ga je het niet redden om het hele jaar rond dag en nacht buiten met 2. Je zal erg goed weidebeheer er op na moeten houden en ook de ligging van de grond en type grond zal er aan mee werken of niet. Je gaat er druk mee zijn, elke dag gaan is toch wel het minste, plus dat je toch wel even een controle wilt hebben of alles in orde is. Wil je het voor jezelf zo makkelijk mogelijk maken zal je best wel een kleine investering moeten doen om de boel goed in te richten en in te delen, denk er aan dat het in de winter veel lastiger is dan in de zomermaanden met de lange lichte dagen. Informeer ook bij de gemeente of je er wel een schuilstal op mag zetten. Is niet overal toegestaan.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:14

ik heb sinds maart mijn eigen weiland. Ik heb het geluk dat ik een wateraansluiting en eigen meterkast heb, dus altijd stroom voor een lamp, stroomapparaat etc.
Maar onderschat het niet, het is veel werk. Niet alleen de verzorging maar ook het geregel erom heen als mestafvoer en hooi regelen (dan ga je afvragen; waar haal ik hooi? is dit goed hooi? kan het gebracht of moet ik het ophalen? en soms komt het voor dat je hooi sneller op is dan verwacht en er snel wat geregeld moet worden)
Houdt er ook rekening mee dat je niet overal een (schuil)stal mag bouwen.

zelf werk ik 32 uur per week, en ga ik 2x per dag naar de paarden om te voeren, uit te mesten en een rondje draad controleren (en ja draad is altijd kapot op tijden dat je het niet kan gebruiken). sochtens sta ik er om half 7 tot 7 uur. savonds ben ik er ook rond half 7, dan ben ik wel wat langer bezig.

Brainless

Re: Weide kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:24

In de winter zit je sowieso met het bevriezen van het water en zal je of een ontdooisysteem moeten hebben of meerdere keren per dag er heen gaan.

Yellowstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 21:27

Op pensionstal is er ook geen toezicht overdag, die werkt ook gewoon.
Ziek en op reis is natuurlijk iets anders, tenzij ik weidemaatje vind..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:41

Ik denk dat je veel meer kwijt gaat zijn dan die 350 euro. Heb ze zelf aan huis en hooi van eigen land dus ik weet niet precies wat hooi kost, maar dan is er weer een schrikdraad klok kapot, dan staat de tuintrekker weer met een lekke band, dan weer dit dan weer dat. Er komt best heel wat bij kijken. En in de ochtend even om het hoekje kijken vind ik toch wel erg belangrijk. We zijn nu het stalletje aan het vervangen want die was weg gezakt, nou voor alleen de betonnen fundering zijn we denk al 4000 euro kwijt en dan staat er nog nieteens een stal op. Paarden in eigen beheer moet je doen omdat je het leuk vindt maar niet om geld te besparen.

Ik werk overigens thuis. Zou het persoonlijk niet kunnen/willen combineren met fulltime buiten de deur werken.. dan heb je geen ontspanning meer lijkt me

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:47

Je zou eventueel kunnen afspreken met de eigenaar van een weidemaatje voor voerbeurten, al zou ik bij zo'n kleine oppervlakte eerder een shetje als gezelschap zoeken. Of zoiets als Haybutler of Feedingmaster aankopen, of nog andere systemen (er komen er nog op de markt) zoals automatische poortopener, zodat ze vanaf een bepaald uur naar een afgesloten stuk met extra hooinet kunnen.

Nu, als je voldoende hooinetten voorziet, en ze eten ze te snel leeg, maar hebben nog een kale wei om te knabbelen, is dat imo ook voldoende. De trend van "onbeperkt eten" is de laatste tijd nogal verschoven naar "onbeperkt hooi", en vaak is dat gewoon teveel, ik moet het hier ook niet riskeren.

Over je huidige stal: veel mensen denken dat het "gratis" is als de paarden dag en nacht buiten zitten, maar onderschat de kosten niet voor weideonderhoud (uitmesten, slepen, bemesten, onkruid bestrijden...). Ook wordt in het zomerseizoen vaak voorraad stro en hooi ingeslagen voor de winter, dus de zomer is vaak een even dure periode voor de pensionhouder, en ze hebben ook hun vaste kosten van huur of lening van grond en gebouwen, dus ga er niet te snel van uit dat ze er rijk van worden.

Yellowstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 22:35

Ik zeg niet dat de pensionhouder er rijk van wordt, maar weide mesten en onkruid bestrijden en zo wordt zelfs niet gedaan...mest blijft gewoon liggen en wordt eens opengereden of zo... toezicht is er ook niet... dan investeer ik dat geld liever in iets van mezelf..en een kleine PP of zo...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:56

Een schuilstal met verharding heb je sowieso nodig. En daarvoor vergunning krijgen staat ongeveer gelijk aan nul kans.

En wat voor grond is het?
Hoge zandgrond lukt het misschien om het geen grote modder bende te laten worden.
Lage zandgrond of welke andere grond ook is recept voor modder als je de grond niet minstens draineerd.

Dus kijk eerst hoe dit zit voordat je verder gaat dromen.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 00:20

Hoi TS,

Persoonlijk denk ik dat het kopen van een stukje wei op dit moment een goede investering kan zijn gezien wat er momenteel allemaal gaande is met boeren/land.

Ik heb kort geleden ook gekeken om een stuk weide te kopen, in mijn geval ging het om een half hectare.
Ik ben stuk gelopen op de omheining. Het is op dit moment een kwestie van tijd voordat de wolven door het hele land zitten, daarom wil ik er persé een fatsoenlijk hoog stevig hekwerk omheen. Dit kwam neer op 18 duizend euro en dus heb ik het voor nu helaas moeten laten varen.

Ik huur dus nog steeds een stuk weide met stallen. Mestafvoer kost 50,95 per maand om een mestbak te huren en 165,- per lediging.
Voor watervoorziening kun je een waterput laten slaan, mocht je stroom hebben kun je die op de waterpomp aansluiten. Heb je geen stroom zou je dat met een aggregaat kunnen doen.

Hooi zou je in plastic balen kunnen laten brengen, of als je echt onverpakt hooi wilt, een stapel op pallets met een zeil eroverheen. Hier komen wel veel muizen op af.

Ik werk ook fulltime en heb dus een eigen stal. Ik ga 1x per dag, mijn pony's krijgen wel onbeperkt hooi en ik prop alles 1x per dag helemaal vol. Als alles vol zit zouden ze er in theorie nog 4 dagen van kunnen eten. Verder heb ik een camera hangen en kan ze dus dag en nacht in de gaten houden.

Ik zou je idee niet meteen over boord gooien, maar even uitrekenen hoeveel alles gaat kosten. En houd ook vooral rekening met een fatsoenlijk hekwerk.

[edit]

Wij staan op kleigrond. Ik heb een paddock aangelegd met grindtegels en daaroverheen drainagezand. Ideaal! Ze staan altijd met droge voetjes.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 00:31

Ik vind het heel klein. Als je nog een gebouw neergezet voor schuilen en hooi, hou je ongeveer een bak over. Daar een pp van maken?? Denk dat je dan idd aan drainage moet beginnen en een ouder paard en vriendje, die geen behoefte hebben om de benen goed te strekken. Echter trappen ze de grond weer dicht en kun je weer opnieuw beginnen.

Ik heb ze zelf in eigen beheer. Zandgrond en een veel groter oppervlak. Ik voer onbeperkt dus met 1 x per dag red ik het prima. Water staat beschut dus bevriest niet snel. Accu voor stroom laad ik thuis op. Luxe hoeft van mij niet.

Echter zit je momenteel ook met het puntje Wolf. Zelf denk ik erover om toch cameras te gaan plaatsen. Ik moet er niet aan denken dat ik 10 uur nadat een paard ernstig verwond is aankom. (Al houden anderen ook een oogje in het zeil)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:34

Er worden al aardig wat adviezen gegeven. Naar de eerste en belangrijkste vraag lijkt mij:
Wat zegt het bestemmingsplan?

- mag erop gebouwd worden?
- hoe hoog mag omheining? Mag er überhaupt een vaste omheining?
- mag je de grond bewerken (zand storten, keren etc?)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:44

Yellowstone schreef:
Ik zeg niet dat de pensionhouder er rijk van wordt, maar weide mesten en onkruid bestrijden en zo wordt zelfs niet gedaan...mest blijft gewoon liggen en wordt eens opengereden of zo... toezicht is er ook niet... dan investeer ik dat geld liever in iets van mezelf..en een kleine PP of zo...

Een kleine pp ofzo, dat klinkt erg leuk maar kost zeker het nodige plus het bijhouden en onderhouden daarvan. Mag je overigens ook niet overal zomaar aanleggen, het aanleggen van een bak-paddock kan soms al een probleem zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:22

Vergeet ook niet te investeren in een goede grasmaaier en bosmaaier. Want in het voorjaar en zomer schiet het onkruid met bossen uit de bodem. Om het echt netjes te houden moet ik 2x per maand maaien en slepen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:40

waterprobleem kan je deels oplossen door het regenwater van je schuilstal op te vangen en in een m3 vat op te slaan. Daaraan koppel je ( ouderwets) een badkuip als drinkbak ( heb ik zelf netjes afgewerkt met hout rondom) of een gewoon drinkbakje. De paarden drinken liefst uit het bad en het geeft je weer 300 l extra opslag. Je moet wel dagelijks controleren. Om de paar jaar vind ik er toch wel een verdronken kraaienjong in.
Verder vind ik 2000 m3 klein, hoogstens genoeg voor 1 b-pony als je hem er het hele jaar op wil.
Verder zoals de anderen aangaven: veel hangt af van de ondergrond.

Nog 1 tip: plaats je schuilstalletje op de hoogste plaats van je weitje. Desnoods maak je maar een heuveltje met een vrachtwagen extra zandgrond.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:49

Een stukje weiland kopen is op zich een goed idee. Maar of je je paardje daar zonder toezicht wilt laten lopen? Ik heb de paarden/pony's/geiten altijd aan huis gehad, heb 4000 m2 wei, en dat was zelfs voor 2 pony's te weinig. Het onderhouden van omheiningen/schrikdraad is echt wel een belangrijk dingetje. Toch minstens wekelijks mest verwijderen uit de wei, giftige planten uittrekken, vers en schoon water erheen brengen en dan heb ik het niet eens over een schuilstal en gezelschap. En, je kunt nooit weg. Ik zou toch minstens tweemaal daags erheen gaan om hooi te brengen en te kijken of alles goed is.

Ik zou dat weitje misschien wel kopen en 's zomers gebruiken of verhuren. Maar zou vooral op zoek gaan naar een andere stal voor je paard, want eigenlijk zijn beide opties niet erg handig nu.

Yellowstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 14:52

Dus jullie hebben allemaal

1) veel geld om grote weilanden te kopen/huren

2) geen werk om zoveel mogelijk aanwezig te zijn en toezicht te houden?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:56

Yellowstone schreef:

Een weiland van 2000m2 is helaas geen weiland. Dat is een grote tuin....

Daar kan je gewoon niet op een nette manier een paard(en) op houden jaarrond. Dat gaat een blubberzooi worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:00

Grote hypotheek wel :D

Als het geen hoge droge zandgrond is, of anderzijds bewerkt dat het droog blijft, geen bouwblok er op is het gewoon niet geschikt voor paarden.
Juist niet als het zo klein is, dan is dat extra van belang. Dat word echt snel modder, het is niet anders.
Het is inderdaad een tuin formaat, geen wei.

Dan kun je iets zeggen over de financiën van een ander, je kan ook zeggen, daarom staan pensionplaatsen vol.

Dat altijd in de gaten houden doen er zoveel niet, of middels camera.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:54

Yellowstone schreef:

1)Onze wei (6600m2) zat bij het huis.
Mijn vriendin moet wel huren en betaald 350E voor 1 hectare + schuilstal, buitenbak, water en elektra.

2) Onze paarden staan aan huis en er is meerdere keren per dag toezicht (en meerdere buren hebben zicht op de wei).
De plek van mijn vriendin is achter een boerderij waarin meerdere mensen wonen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:03

Yellowstone schreef:

Als ik nou op beide zou zeggen ja, maakt dat dan verschil?

Hier een 20tal paarden op een 15 hectare weide, maar die weides liggen niet allemaal aan huis maar in een straal van 5 km. Dagelijks rijd ik dus minimaal 1x een ronde om alle paarden te controleren en waar nodig te voeren en water te geven. Toezicht is er ook niet overal.

Maar.... ik woon in een ander klimaat.
2000 m2 is geen weide maar een potentiële spa met oog op hoeveelheid blubber.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:01

Op 2000m2 kun je een leuke paddock paradise maken voor 2-3 paarden/ponies, maar niet als het je bedoeling is geld te besparen. En ook niet als je minder zorgen om je paard wil.

De eerste investering voor goede bodemverbetering kost al meer dan een paar jaar pensionstal.

Dan nog een installatie voor automatisch voeren, schuilstal, mestcontainer, omheining...

Stroom en water zijn ook een belangrijk punt, zijn die aanwezig?

En waar ga je rijden? Heb je een rijbaan in de buurt, of kun je er direct het bos in?

Al met al, is grond bijna altijd een goede investering (nieuw land wordt niet gemaakt, dus zal vrijwel zeker in waarde stijgen), maar voor alleen 1 eigen paard is het pas op de heel lange termijn rendabel.