Wanneer is je land worm vrij?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Missvk

Wanneer is je land worm vrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-22 22:39

Ondanks dagelijks mest weghalen heeft mijn jaarlinger spoelworm gehad en met het laatste mestonderzoek bleek dat hij een kleine rode bloedworm besmetting had. Vijf weken geleden van het land gehaald en behandeld. We hebben ze in Dec 2021 uit de opfok weggehaald omdat we het niet vertrouwden en blijkbaar terrecht...
Maar nu. Wanneer kan ik ze weer veilig op het land zetten. Mestonderzoek wees 1100 epg op kleine rode bloedworm uit. Zijn verhuisd naar een paddock en ontwormd met equist Pramox. Aan weerstand etc is hard gewerkt.
Nu vraag ik mij af wanneer ik ze weer "veilig" op het land kan zetten.

Welke tijd staat ervoor? Alvast bedankt _/-\o_

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:01

mijn ervaring is dat hoe goed je je weide en/of paddock ook schoon houdt, een jong paard toch vaak wormen heeft.
als ze een jaar of 3-4 zijn zie ik nooit meer wormen na een wormkuur.
ik haal al meer dan 30 jaar iedere dag, soms 2 keer per dag de mest uit de wei en paddock. stallen worden iedere dag schoongemaakt.
en toen mijn paarden nog veulen/ jong waren had ik toch nog ooit spoel- of bloedwormen in de mest na ontwormen. na een leeftijd van 3-4 jaar nooit meer. de volwassen paarden ontwormde ik 2 keer per jaar. nu al jaren geen wormkuur meer gegeven.

MirandaMalik

Re: Wanneer is je land worm vrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:27

Hier staat het één en ander daarover.
Mijn ervaring is ook dat jonge paarden geen resistentie hebben opgebouwd en gevoeliger zijn.
En ook het één of het andere paard is gevoeliger.
De wei schoon houden kan alleen als je omploegt en opnieuw inzaait of minstens een jaar er niks op zet.
Mest weg halen verlaagd de druk maar daar wordt het niet compleet schoon van.

https://fectest.com/geef-bloedworm-mind ... 6834e7a283

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 08:01

Wei helemaal wormvrij krijgen kan eigenlijk niet. Je moet proberen de besmetting zo laag mogelijk te houden. Inderdaad door de mest weg te halen en goed te ontwormen.
Keer helemaal omploegen en opnieuw inzaaien gaat het zeker beter maken maar nog zal je het niet helemaal weg hebben.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-22 11:58

Dank jullie wel! Ik heb het al gemaaid en er schaapjes op gezet om de besmetting naar beneden te halen... Maar idd een jaar er niet opzetten is geen optie. Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga de link even goed bestuderen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie