Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 20:05

Ik hoop dat dit het juiste sub forum is.

Mijn fitte 20 jarige merrie leeft 24/7 buiten met vrienden en is net als de rest al druk bezig met haar wintervacht. Echter heeft ze het erg warm met deze temperaturen. Het vervelende is dat ze zich niet aanpast als ze het te warm krijgt. Ze blijft lekker bakken in de zon, speelt druk en is erg blij. Tot ze dus oververhit raakt, enkele weken terug kon de dierenarts komen omdat ik dacht dat ik een heel ziek paard had.. conclusie: ze heeft het te warm.

Ik wil liever niet scheren omdat ze dus 24/7 buiten leeft en ik dan op een gegeven moment aan de gang moet met dekens. En dekens moeten kapot. Het liefst beginnende met de vulling eruit slopen zodat je een vroege witte kerst hebt en daarna maak je een soort bouwpakket van je deken door hem in 1000 stukjes te scheuren. Gelukkig laat ze dekens van vrienden wel heel.

Maar wat doe ik hier mee? Vandaag was ze weer bezweet omdat ze als enige in de zon hooi stond te vreten. Ze gaat dus niet uit de zon als ze het warm heeft en stopt ook niet met spelen. Kan ze bijvoorbeeld met een geschoren onderhals wel zonder deken blijven?

Ik heb geen zin in een paard wat zich niet lekker voelt maar ook geen zin in een paard wat elke week een nieuwe garderobe wil..

Edit: ze kan wel in de schaduw, ook eten. Er zijn drie schuil stallen, 2 overdekte hooi punten en een bomenwal van aar ze schaduw heeft.

Lijsken
Berichten: 1077
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:07

Borst en onderkant hals scheren en veder niet. Daarmee kunnen ze ook prima zonder deken blijven staan. Zeker als je nu al scheert, dat is toch wel weer bijgegroeid tegen de tijd dat het echt koud wordt :)
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 29-10-22 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Berichten: 7149
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:09

Afbeelding
Wat Lijsken zegt inderdaad. Deed ik bij mijn mega harige Shetlander ook, altijd zonder deken gestaan. Nr 11 dus

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Re: Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 20:14

Top goed om te weten! Vroeger accepteerde ze wel dekens dus toen was de keuze niet zo moeilijk, maar de laatste jaren wil ze duidelijk geen dekens meer op. Dit is echter het eerste jaar dat ze er last van heeft. Dan gaat morgen het scheer apparaat er overheen!

Cowgirl

Berichten: 23771
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:15

Hier hetzelfde en ik heb een gedeelte geschoren. Hij ziet er nu een beetje uit als plaatje 8.

Al heb ik de buik laten staan en de flanken kaal geschoren.

Mijne staat ook 24/7 buiten met schuilstal.
Wel heb ik een regen deken echter de hand mocht het echt heel slecht worden. Mijn stalhoudster doet dan de deken op.
Maar ik hoop dat ik zo zonder dekens de winter door kan. Is het nog te warm dan zal toch alles eraf moeten.

Jorex

Berichten: 10083
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:17

Mijne, 2 shetties, staan bloot in dit model. Streep hals, borst en flanken eruit. Daar waar ze het meest en het vroegst beginnen te zweten. Ze gaan helemaal kaal als ze weer moeten werken.
Afbeelding
Afbeelding

Ik had ze eerder in eind augustus al zo geschoren. En ook daar stond hij gewoon bloot mee. Je ziet het eerdere patroon ook nog op de foto hierboven.
Afbeelding

Ik laat inderdaad net als cowgirl, de buik staan. Dan kunnen ze wel lekker overal liggen zonder dat ze met een blote buik in het nat liggen. Dit wordt hun uiteindelijke patroon. Dan gaat er een deken over natuurlijk. Zonder deken ziet hij er gek uit. Met deken zie je gewoon een shet in wintervacht maar dan met deken op. :')
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 29-10-22 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabbientje

Berichten: 4791
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:21

Die van mij zijn als plaatje 11 geschoren.
Mijn ruin trekt dekens uit als hij het warm heeft.
En beiden hebben ze het momenteel alsnog erg warm in hun dikke winterjas

nicole_floor

Berichten: 3483
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:31

Het is ook zo'n raar weer. Wij hebben vandaag en gisteren zelf het paard van mijn zusje die geschoren is als plaatje 4 zonder deken gezet. Mijn paard is een koukleun en begint ook al een dunne wintervacht te krijgen. Maar zij was donderdag ook bezweet onder haar regendeken. Als je haar nu scheert als in plaatje 11 of 10 dan kan dat prima. En mocht het van de winter nog echt koud worden, is dat geschoren gedeelte al weer snel aangegroeid.

tamary

Berichten: 29438
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:35

Die van mij liepen er zo bij :
Afbeelding
Ook geen dekens nodig en geen last van de warme nazomer.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:41

Hier een Shet die zich in augustus al voorbereidt op maandenlang op de Shetlandeilanden door de gure wind over rotsen en heuvels klauterend eetbare plantjes onder de sneeuw vandaan schrapen.
Zijn vacht heeft nog steeds niet door dat 'ie in plaats daarvan in een Nederlands kwakkelwintertje uit de wind hooinetten leeg gaat staan vreten.
Dus sinds een paar jaar haal ik begin september al het haar wat ie tegen die tijd al gefabriceerd heeft eraf.
En tegen eind oktober heeft hij dan weer het meeste vacht van allemaal, dus ook hij had het warm. Maar dat betekent nu dan een klammige voorkant in plaats van dat het zweet eraf gutst.
In maart gaat alles er weer af.
Hij heeft nooit een deken op, is nooit ziek en doet het er prima op.

ikke

Berichten: 37872
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:57

tamary schreef:
Die van mij liepen er zo bij :
[ [url=m/53gHFf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook geen dekens nodig en geen last van de warme nazomer.

En voor degene die zelfs hier twijfels bij heeft; je kunt er ook nog voor kiezen alleen de keel te scheren maar op de borst de haren laten zitten.

ellepel

Berichten: 47711
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:59

oh die van mij is al een beer en zweette vandaag ook.
tinkermerrie van 29.
beetje zweten worden ze niet raar van hoor,aankomende week word het al koeler.
ik doe er nooit wat aan.

xLiez

Berichten: 1908
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 22:08

Mijn 20 jarige ruin heeft het ook enorm warm. Die heeft ook al echt een dikke vacht, helaas ie hij enorm bang voor het scheerapparaat (we zijn nu wel bezig met oefenen). Ik pas de training aan en hou hem goed in de gaten. Volgende week zakken de temperaturen gelukkig weer wat.

Dabo

Berichten: 11136
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 23:02

Mijn merrie van 21 heb ik nog nooit geschoren... maar ze kreeg ook nooit een wintervacht... tot een jaar geleden... en nu heeft ze ook al een pak haar, en zweet ze snel. Twijfel dus ook of ik haar een deel moet gaan scheren.. Ze staat wel altijd in de winter onder een deken..

Zal het ook een ouderdoms-dingetje kunnen zijn? Dat ze als ze ouder worden meer vacht gaan kweken in de winter?

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 00:20

Iedereen bedankt voor de reacties! Morgen ga ik haar hals en borst scheren, mocht dat niet voldoende blijken dan doe ik haar flanken ook. Ik zag ook nog wat opmerkingen over regendekens maar ook die wil ze niet op. Er zijn uiteraard wel dekens voor haar maar die krijgt ze alleen op als het echt moet (en zijn dan binnen de kortste keren weer kapot maar goed).

ellepel schreef:
oh die van mij is al een beer en zweette vandaag ook.
tinkermerrie van 29.
beetje zweten worden ze niet raar van hoor,aankomende week word het al koeler.
ik doe er nooit wat aan.


De mijne is dus wel zo naar geweest kort geleden dat ze niet meer at en heel suf was. Dierenarts dacht aan koliek aan de telefoon (en ik ook) maar kon ter plekke niks ontdekken. Na het koelen van m’n paard uit de zon knapte ze snel op en dus is de conclusie dat ze het toch wel echt te warm had. Vandaag was het alleen maar zweet en een blij paard, maar ik wil niet dat ze weer niet lekker wordt. Het is toch een wat ouder dier en ik wil haar graag nog jaren in goede gezondheid houden.


Dabo schreef:
Mijn merrie van 21 heb ik nog nooit geschoren... maar ze kreeg ook nooit een wintervacht... tot een jaar geleden... en nu heeft ze ook al een pak haar, en zweet ze snel. Twijfel dus ook of ik haar een deel moet gaan scheren.. Ze staat wel altijd in de winter onder een deken..

Zal het ook een ouderdoms-dingetje kunnen zijn? Dat ze als ze ouder worden meer vacht gaan kweken in de winter?


Ik heb geen idee of het leeftijd gerelateerd is. Mijn paard hield ik altijd kort in haar vacht met dekens toen ze nog wedstrijden liep maar ze heeft zo rond haar 16e besloten dat ze geen dekens meer op wou. Sinds er alleen nog verlichting bij de stallen is als er mensen zijn en ze dus met de natuurlijke daglicht uren leeft is haar vacht veel dikker geworden.

Maddy_Paola

Berichten: 1351
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 00:29

Dabo schreef:
Mijn merrie van 21 heb ik nog nooit geschoren... maar ze kreeg ook nooit een wintervacht... tot een jaar geleden... en nu heeft ze ook al een pak haar, en zweet ze snel. Twijfel dus ook of ik haar een deel moet gaan scheren.. Ze staat wel altijd in de winter onder een deken..

Zal het ook een ouderdoms-dingetje kunnen zijn? Dat ze als ze ouder worden meer vacht gaan kweken in de winter?



Ik vind dit meer een dingetje voor cushing, heb er zelf bij mijn 25 jarige ook een test van laten doen gewoon voor de zekerheid.

Ik zou zeker even hals eruit scheren ts, zeker als ze astmatisch is. Met niet teveel afgeschoren hoeven ze nog niet direct een deken op, en ze kunnen nog even watbij groeien voor t echt koud wordt

LuffB

Berichten: 1309
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 00:31

Kan het zijn dat ze geen deken meer op wilt omdat ze die op dat moment dan ook te warm vind?
Ik zou ook een stuk eruit scheren en zonder deken laten staan, of volledig kaal en een dun dekentje op (of met dit weer van 20 graden plus overdag lekker zonder deken en in de avond dekentje op. Ik denk dat als ze helemaal kaal is, een deken misschien wel beter gaat.

Daarnaast wil ik toch ook aanraden een PPID test te laten doen aan iedereen wiens paard ouder wordt en meer vacht aan laat te maken dan normaal. Meer vacht is vaak een teken van PPID.

En nog een interessante, paarden maken niet alleen meer vacht aan als het kouder wordt, maar ook als de nachten langer worden. Zodra de avonden eerder donker worden, denken de paarden dat de winter eraan komt en beginnen ze aan hun vacht. Op sportstallen wordt er dan ook vaak het kunstlicht vroeger in de avond aangedaan om de paarden te misleiden.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 00:55

Mijn fjord dacht 2 weken geleden al dat het hartje winter was en stond te zweten op stal. Die heb ik vorige week een Nr.11 geschoren.
Hij wordt helemaal geschoren op zijn benen na als het kouder wordt. Omdat ik wel dekens opdoe en ik ook dat vind wat je weg haalt je qua deken terug moet geven.
Maar nu staat hij lekker zo, het is echt te warm anders voor hem.

Mijn ander met ppid heeft trouwens minder vacht dan de fjord

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:14

Het is ook belachelijk warm weer voor de tijd van het jaar, veel paarden staan te zweten nu als ze niets doen. Oververhit raken is niet goed en zo vatten ze ook sneller kou met het zweet en een koude windvlaag e.d. Ik zou dus ook de borst scheren zodat ze de warmte kwijt kan.

PPID testen zijn inderdaad altijd aan te raden voor het oudere paard of bij een vermoeden van..

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:07

Ik heb ook gedacht om de mijne zoals 11 of 8 te scheren en niet onder de buik. Maar ik men en ben bang dat ze dan schuurplekken onder het tuig krijgt, dus ik durf het niet aan.

Mi_Amore

Berichten: 14862
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:30

Ik had plaatje 10 voor mijn gevoelige long-patiënt-paard, deze stond dekenloos en heb ik dekens kunnen opleggen want die had een longontsteking opgedaan :\

DubbelFun

Berichten: 89269
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:30

@Sam_I_Am: wat direct helpt is niet meer in de zon voeren, dan staat ze iig langer in de schaduw.
Hier ook nr 8 geschoren.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Re: Ongeschoren, dekenloze 20 jarige heeft het warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 10:59

PPID Heeft ze niet en ze is ook niet astmatisch. PPID Is zeer recent nog getest.

De hooibak waar ze altijd staat te bakken gaat straks een schuilstal in zodat ze inderdaad voor eten uit de zon moet. En as we speak sta ik met een paard met een halve geschoren hals, haar borst is zo aan de beurt. Hopelijk gaat dit helpen. Heb haar manen ook ingevlochten, ze heeft voor een KWPN’er een dikke bos haar en haar manen zijn lang. Daaronder was het ook zweterig dus hopelijk helpt dit ook.

Cowgirl

Berichten: 23771
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 12:50

pillow schreef:
Ik heb ook gedacht om de mijne zoals 11 of 8 te scheren en niet onder de buik. Maar ik men en ben bang dat ze dan schuurplekken onder het tuig krijgt, dus ik durf het niet aan.


Ik men ook . Ik laat de buik er ook op maar meer omdat hij ook buiten ligt. Lijkt mij niet echt lekker met een onbeschermde buik.

Dit is het 4 jaar dat ik hem scheer en heb nog nooit drukplekken van mijn tuig gehad. Je kan altijd nog een beschermer gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 12:56

Dabo schreef:
Mijn merrie van 21 heb ik nog nooit geschoren... maar ze kreeg ook nooit een wintervacht... tot een jaar geleden... en nu heeft ze ook al een pak haar, en zweet ze snel. Twijfel dus ook of ik haar een deel moet gaan scheren.. Ze staat wel altijd in de winter onder een deken..

Zal het ook een ouderdoms-dingetje kunnen zijn? Dat ze als ze ouder worden meer vacht gaan kweken in de winter?

Kan PPID zijn.