Nieuw paard in de kudde.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RAXO

Nieuw paard in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 22:02

Haii! :wave:
Ik krijg zaterdag mijn nieuwe paard en die komt op de stalling te staan waar mijn shetje ook al staat :D . We hebben een stuk weiland voor hem afgezet en er zit een extra draad van 1 meter tussen zodat ze niet kunnen neuzen. Maar wanneer zou ik ze bij elkaar kunnen zetten? Ik weet dat mijn shetje en het nieuwe paard beide volledig zijn ingeënt en ontwormt dus ziektes zoals dat zouden ze al niet kunnen overbrengen :j . Hoe het met de andere 2 paarden zit weet ik niet. En wanneer zou ik met hem aan de slag kunnen gaan? Hij is 15 en heeft al vaker verhuisd en nieuwe eigenaren gekregen maar hij kan natuurlijk altijd anders op de omgeving reageren dan zijn vorige verhuising.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Nieuw paard in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:08

Minimaal een week naast elkaar, dan een maatje erbij voor een week en daarna in een zo groot mogelijke wei bij elkaar zetten.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:33

Ik vind dit altijd een lastig vraag en het verschilt zo erg per paard / kudde wat goed werkt.
Bij mij zijn vorige maand 2 nieuwe pensionners bij mijn 2 merries gekomen, die waren echt heel relaxed allemaal, één ochtend draad er tussen gehad en die heb ik dezelfde dag al samen in 1 hele grote wei gezet, en dat ging bijzonder goed en het is echt alsof ze al jáááren samen staan.

JoeryMees

Re: Nieuw paard in de kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:50

Ik denk dat het toch heel erg paard afhankelijk is. Zet ze eerst naast elkaar en kijk hoe dat gaat. Geef je nieuwe paard in die situatie ook even de tijd om te settelen, zijn plekje te vinden en bij te komen van alle veranderingen.

Als je ze samen wilt zetten, zou ik dan je eigen gevoel volgen, wanneer jij denkt dat ze er beide klaar voor zijn. Ik denk dat daar op afstand of door iemand die jou paard niet kent, heel moeilijk een goed advies over kan worden gegeven.

Zelfde geldt voor aan het werk gaan, kijk hoe je nieuwe paard reageert. En begin even met gewoon poetsen, wandelen, longeren en wanneer het voor jou goed voelt er op stappen. Dit is ook weer echt afhankelijk van hoe het paard is en reageert en hoe jij je er zelf bij voelt.

Geef het de tijd en vertrouw op je eigen gevoel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:26

Wij doen ze er altijd direct bij, nooit problemen mee gehad.

Wanneer er je mee aan de slag kan is per paard verschillend. Mijne vond poetsen na 2 weken zelfs nog te heftig :Y) terwijl mijn vorige paard kon ik dezelfde dag er nog mee het bos in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:08

Dat verschilt enorm per paard en ook wat je aan ruimte en voer hebt? Veel gras of een aantal plekken met hooi?

In een groot natuurgebied hebben we ze erbij gezet en ging het goed. Maar toen er bijgevoerd moest en dat niet volgens afspraak gebeurde, ontstonden er wel problemen.

Wij houden ze apart, maar dat ze wel kunnen kijken en neuzen tot we zien dat er rust is. Dan gaan ze vaak alsnog wel even "echt" kennismaken, maar dat is dan minder heftig.

Toen mn merrie kwam is ze er de dag daarna al bij gegaan, maar die is zo duidelijk en iedereen had gelijk respect.

Zij is alleen niet zo makkelijk naar nieuwe, dus onze "nieuwe" shet moest echt even apart. Die hebben we na een week overdag in de wei erbij gezet en dan de avonden en nachten weer apart ernaast. Heeft echt wel een paar weken geduurd.

Vroeger gingen we ook wel samen wandelen of buitenrijden. Dan terug bij elkaar en als duo in de kudde.

*edit* Besmettelijke ziektes kun je alsnog wel krijgen, want niet tegen alles vaccineer je.