Paddock Paradise budget

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ModiandninaJarig

Paddock Paradise budget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 15:52

Hoi!

In de toekomst zou ik ontzettend graag een eigen paddock paradise opbouwen. Nu ben ik vast aan het inventariseren wat voor startbudget ik ten minste nodig zou hebben wanneer ik een eigen (kleine) paddock paradise op zou bouwen.
Ik zou graag een weiland huren in de buurt van een bos of duingebied o.i.d. en deze omploegen. Daarbij zou ik dus graag een schuilstal willen, een bruggetje, meerdere voerplaatsen, enzovoort. Maar ook zaken als water en licht. Ik zou zelf niet goed weten waar te beginnen met een berekening maken.

Hebben jullie ervaringen van jullie zelf of van anderen en enig idee wat voor budget je moet hebben om hiermee te beginnen? En misschien een domme vraag… moet het gehele budget uit eigen zak komen of zou je ergens een startkapitaal vandaan kunnen halen…?

Groet,
Nina

Azmay

Re: Paddock Paradise budget

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:57

Dit lijkt me heel erg afhankelijk van wat je precies wil. Houten hekken of een stroomdraadje bijvoorbeeld.

Met een gehuurd stuk land zit je ook al snel met problemen met verharding, stallen en andere semi-permanente aanpassingen. Zowel met de huurbaas als met vergunningen, want vaak mag er weinig tot niets op argrarische grond.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:57

Daar is natuurlijk niks van te zeggen zonder te weten om hoeveel HA het gaat, en of er al omheining staat?

Want dit kan echt uitlopen van 1500 euro tot 10.000+ euro afhankelijk van hoe gek je het wilt maken, en hoe de bodem erbij ligt, dus of je zand/drainage moet laten storten, of er idd al water/licht is, of dat je dit ook nog aan moet sluiten.

Deze berekening kun je dus pas maken, als je je startpunt weet, en weet waarmee je aan het werk wilt.
En
Ik kan me overigens niet voorstellen, dat een gemiddelde verhuurder er op zit te wachten dat iemand zijn complete weiland omploegt ;-)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:04

Dit is echt compleet afhankelijk van de locatie waar je zit en hoeveel grond of dat je hebt. Ook of je dit voor jezelf zou willen doen of echt als pensionstal. Wellicht dat je voor een pensionstal bij de bank zou kunnen lenen als je een bedrijfsplan schrijft maar als je gehuurd zit zou ik persoonlijk niet te groot willen verbouwen.

Als je koopt en dan voor jezelf wil gebruiken dan ben ik bang dat vrijwel alles uit je eigen zak zou moeten kopen. Het licht er dan ook aan of je alles zelf wil doen of alles door een loonwerker qua paden, palen, draad, schuilstal etc.

Wij huren nu 1,6 hectare en doen alles zelf. Schuilstal stond er al en we kunnen vrijwel niets aan de bodem veranderen of bruggen/wadi's maken. Met de omheining zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant hebben we nu een begroting gemaakt van ongeveer 1,500 euro. Hierbij doen we alles zelf in de grond zetten en afrasteren en hebben we redelijk goedkope palen en draad. We moeten ook heel veel prikkeldraad en overbegroeiing verwijderen, dit doen we ook allemaal zelf en kost enorm veel tijd. Het gras is tot nu toe goed dus we hoeven nog niet te bemesten of opnieuw in te zaaien maar dat is ook niet altijd goedkoop. Het laten omploegen/frazen, inzaaien en bemesten van een weide komen natuurlijk ook de nodige kosten bij kijken. Voor ons is het een stappenplan wat we in fases aan het doen zijn. We zijn vanaf september al bezig naast onze fulltime baan/stage en kunnen hopelijk voor december de eerste middenweide hebben afgezet.

Als ik om me heen kijk wat andere doen met hun grond dan ben je voor een loonwerker die je gehele terrein doet tussen de 5.000 en 20.000 euro kwijt voor een klein paddock paradise. Nogmaals is dit compleet afhankelijk van de groote van je plekje en de bodem waarop je zit. Zit je op kleigrond dan komt er meer puin en zand bij komen om het watersturend en droog te maken. Het is ook maar net hoe gek je het zelf wil maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:09

Dat kan je niet uitrekenen zonder meer info.

Wij hebben een pp aan huis op veengrond. We hebben grond laten afgraven, grond laten keren, zand laten opbrengen, veel palen en koord en isolatoren gekocht, beplanting. Geen idee hoeveel dat tot nu toe kost ( gelukkig....) maar we zijn nog niet klaar.

Je moet weten hoeveel m2 grond je gaat kopen of huren. Wat voor grond is dat en wat moet ermee gebeuren? Als je alleen paden gaat afzetten scheelt dat al behoorlijk.
Heb je vaak een loonwerker nodig, koop je veel zand of wil je bijv kiezels etc, ga je naar de hogere bedragen.

Planten, hagen en bomen zijn een flinke investering. Wilgen takken kan je soms gratis krijgen en met geduld heb je in relatief korte tijd veel mooie bomen. Sommige planten stekken goed, dus kan schelen, maar kost tijd en geduld.

Koord heb je in soorten en kwaliteiten. Wij wilden wel goede kwaliteit en niet steeds moeten vervangen.

Palen is ook afhankelijk van je indeling hoeveel je er nodig hebt en naar smaak en kwaliteit de prijs. Wij hebben niet zo moeilijk gedaan en een partij palen.

Een schuilstal kan van 1000 tmt 100.000 bij wijze van. Je moet kijken wat je mag bouwen en dan wat je budget is. Ben je handig of heb je handige familie en vrienden, kan je goed zelf wat moois bouwen en heb je vooral materiaal kosten.
Moet je het laten doen, kan je kijken bij de bekende bedrijven wat je zou willen en een prijsindicatie is.

Als het is voor pension, kan het jaren duren voor je de investering eruit hebt als alles in de juiste verhouding is, dus paarden tegenover investering en werk en onderhoud.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:10

ModiandninaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 16:21

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Uiteraard een lastig verhaal aangezien ik geen idee heb hoe ik het eruit wil hebben zien. Maar deze reacties zijn in ieder geval al heel helpend!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:45

Als eerste: je mag niet zomaar van land met agrarische bestemming grasland iets anders maken.
Voor bijna alles waarbij je de bodem aan gaat passen, graven, grond /zand opbrengen etc. Heb je officieel een aanlegvergunning nodig.

Verder mag je meestal niet een stal bouwen op agrarisch grasland zonder bouwblok. Zit het weiland aan een woonhuis of boerderij vast, dan zijn er meer mogelijkheden. Welke en of er vergunning voor nodig is, vind je in het bestemmingsplan.
Op omgevingsloket.nl kun je ook toetsen of je vergunningplicht of meldplicht bent met je plannen

Als 3e, als je land huurt of pacht heeft de eigenaar daar vaak regels bij wat je wel en niet mag doen met dat stuk land.
Zoek dus alles goed uit voor je een huur- of koopcontract tekent. Anders betaal je straks veel geld voor een plek waar je niet kan doen wat je plannen waren.