Dit is echt compleet afhankelijk van de locatie waar je zit en hoeveel grond of dat je hebt. Ook of je dit voor jezelf zou willen doen of echt als pensionstal. Wellicht dat je voor een pensionstal bij de bank zou kunnen lenen als je een bedrijfsplan schrijft maar als je gehuurd zit zou ik persoonlijk niet te groot willen verbouwen.
Als je koopt en dan voor jezelf wil gebruiken dan ben ik bang dat vrijwel alles uit je eigen zak zou moeten kopen. Het licht er dan ook aan of je alles zelf wil doen of alles door een loonwerker qua paden, palen, draad, schuilstal etc.
Wij huren nu 1,6 hectare en doen alles zelf. Schuilstal stond er al en we kunnen vrijwel niets aan de bodem veranderen of bruggen/wadi's maken. Met de omheining zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant hebben we nu een begroting gemaakt van ongeveer 1,500 euro. Hierbij doen we alles zelf in de grond zetten en afrasteren en hebben we redelijk goedkope palen en draad. We moeten ook heel veel prikkeldraad en overbegroeiing verwijderen, dit doen we ook allemaal zelf en kost enorm veel tijd. Het gras is tot nu toe goed dus we hoeven nog niet te bemesten of opnieuw in te zaaien maar dat is ook niet altijd goedkoop. Het laten omploegen/frazen, inzaaien en bemesten van een weide komen natuurlijk ook de nodige kosten bij kijken. Voor ons is het een stappenplan wat we in fases aan het doen zijn. We zijn vanaf september al bezig naast onze fulltime baan/stage en kunnen hopelijk voor december de eerste middenweide hebben afgezet.
Als ik om me heen kijk wat andere doen met hun grond dan ben je voor een loonwerker die je gehele terrein doet tussen de 5.000 en 20.000 euro kwijt voor een klein paddock paradise. Nogmaals is dit compleet afhankelijk van de groote van je plekje en de bodem waarop je zit. Zit je op kleigrond dan komt er meer puin en zand bij komen om het watersturend en droog te maken. Het is ook maar net hoe gek je het zelf wil maken.