Onkruidbestrijding weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chubster

Onkruidbestrijding weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 09:27

Ik had een vraag, met welk onkruidbestrijdingsmiddel en welke onkruidspuitpomp gebruiken jullie in je weiland?
Ik moet alles met de hand doen omdat de perceeltjes te klein zijn om er met grote machines bij te kunnen, maar zo’n gewoon handpompje is vaak te zwaar en onhandig om mee te sjouwen, en vaak zitten al snel de sproeiers verstopt. Misschien iemand ervaringen en tips?
Ook weet ik dat mcpa niet meer verkrijgbaar is bij de winkel, maar wat zou dan wel kunnen nog? Liefst in wat voordeligere verpakking i.v.m. grootte van de percelen.

Ibbel

Re: Onkruidbestrijding weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:32

Bestrijdingsmiddelen in grootverpakking mogen niet meer aan particulieren verkocht worden. Simpel zat. Je zult het of moeten doen met de consumentenverpakkingen of eens moeten praten met een loonwerker/iemand met een spuitlicentie om het met een rugspuit te laten doen. Of zelf je spuitlicentie halen.

Om makkelijk te spuiten gebruiken wij deze:
https://www.welkoop.nl/gloria-drukspuit ... er_1166440

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:35

Wij gebruiken de bosmaaier. Ideaal is de bloei voor zijn zodat je geen zaad verspreid. Als je dit regelmatig herhaalt is dat best effectief. Ik ben persoonlijk geen voorstander van herbiciden, maar begrijp wel dat het soms niet anders kan.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 09:45

betadine schreef:
Wij gebruiken de bosmaaier. Ideaal is de bloei voor zijn zodat je geen zaad verspreid. Als je dit regelmatig herhaalt is dat best effectief. Ik ben persoonlijk geen voorstander van herbiciden, maar begrijp wel dat het soms niet anders kan.

Maaien heb ik altijd gedaan maar t verspreid zich toch te snel helaas, liever spuit ik ook niet maar heb nu opnieuw ingezaaid en wil meteen bij opkomst onkruid gaan spuiten.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 09:46

Ibbel schreef:
Bestrijdingsmiddelen in grootverpakking mogen niet meer aan particulieren verkocht worden. Simpel zat. Je zult het of moeten doen met de consumentenverpakkingen of eens moeten praten met een loonwerker/iemand met een spuitlicentie om het met een rugspuit te laten doen. Of zelf je spuitlicentie halen.

Om makkelijk te spuiten gebruiken wij deze:
https://www.welkoop.nl/gloria-drukspuit ... er_1166440

Deze heb ik en sproeikop zit vaak verstopt bij mij, loonwerkers met rugspuit zijn er niet hier alleen met groot materieel

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:47

Waar sproei je mee en waar tegen dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:49

Ik zou sowieso wel éven wachten met spuiten. Gras dat net kiemt krijgt bij gebruik van selectieve herbiciden er alsnog een flinke tik van.
En tegen de tijd dat je gras een beetje gekiemd is, is het groeiseizoen van de onkruiden ook wel klaar, en werken herbiciden niet meer.

Oftewel: je kunt pas onkruid gaan bestrijden volgend voorjaar, als zowel je nieuwe gras als het onkruid weer aan de groei gaat.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:50

Ik weet dat veel hoveniers een spuitlicentie hebben.
Misschien in die hoek eens navragen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:50

chubster schreef:
Deze heb ik en sproeikop zit vaak verstopt bij mij, loonwerkers met rugspuit zijn er niet hier alleen met groot materieel

Is vermoedelijk niet je sproeikop, maar het filter in het handvat van de spuit. Dat wil idd wel eens vol met prut komen te zitten.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 10:09

Sanet schreef:
Waar sproei je mee en waar tegen dan?

Op het weiland nog met niks, vandaar mijn vraag welk bestrijdingsmiddel
En meeste wat er staat is weegbree, muur, biggekruid.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 10:11

Ibbel schreef:
chubster schreef:

Is vermoedelijk niet je sproeikop, maar het filter in het handvat van de spuit. Dat wil idd wel eens vol met prut komen te zitten.

Ja heb al meerdere keren schoongemaakt maar blijft een steeds terugkerend gedoe, zoek ook een spuit due wat makkelijker te bedienen is, misschien accu of electrisch

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 10:12

Ibbel schreef:
Ik zou sowieso wel éven wachten met spuiten. Gras dat net kiemt krijgt bij gebruik van selectieve herbiciden er alsnog een flinke tik van.
En tegen de tijd dat je gras een beetje gekiemd is, is het groeiseizoen van de onkruiden ook wel klaar, en werken herbiciden niet meer.

Oftewel: je kunt pas onkruid gaan bestrijden volgend voorjaar, als zowel je nieuwe gras als het onkruid weer aan de groei gaat.

Ja idd ik wacht tot volgend jaar sws maar wil vast voorbereid zijn om pleksgewijs te spuiten.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 10:12

Kanzi schreef:
Ik weet dat veel hoveniers een spuitlicentie hebben.
Misschien in die hoek eens navragen?

Dat is een goeie tip

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:19

chubster schreef:
Ja heb al meerdere keren schoongemaakt maar blijft een steeds terugkerend gedoe, zoek ook een spuit due wat makkelijker te bedienen is, misschien accu of electrisch

Die link die ik gaf is een electrische ;)

Je hebt ze ook van andere merken, maar ze hebben allemaal - als het goed is - een filter tussen reservoir en spuitkop. Die spuitkop raakt echt zelden verstopt en het filter hoef je in mijn ervaring hooguit 1x per seizoen schoon te maken.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 11:30

Ibbel schreef:
chubster schreef:

Die link die ik gaf is een electrische ;)

Oh haha zag gloria en die heb ik nu ook maar dan niet electrisch dus vandaar, wist niet dat dit merk t ook heeft. En werkt dat handig? Dus dat t niet te zwaar is?

Je hebt ze ook van andere merken, maar ze hebben allemaal - als het goed is - een filter tussen reservoir en spuitkop. Die spuitkop raakt echt zelden verstopt en het filter hoef je in mijn ervaring hooguit 1x per seizoen schoon te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:29

Werkt echt heel fijn. Ding blijft continu op druk, spuit heel gelijkmatig, zuigt 'm ook echt tot de bodem leeg.
Zwaar, tja, wat is zwaar. Er gaat 5 liter in en dat motortje weegt natuurlijk meer dan die zuiger die in een handbediend ding zit. Dus je tilt zo'n 6 kilo met je mee als je begint. Voordeel is wel, hij wordt steeds lichter :D

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:22

Als je de mogelijkheid hebt ,is een koppeltje schapen prima oplossing voor het onkruid
Wat goed aangevreten is door schapen kun je makkelijk wegspuiten met de handspuit ,en of uitrekken/steken

Hier is mijn wei geweldig opgeknapt qua onkruid , maar het is wel een paardenwei dus er mogen wel wat kruiden staan, maar geen heel veld vol met zuring en brandnetels enzo...

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 14:07

_/-\o_
Ibbel schreef:
Werkt echt heel fijn. Ding blijft continu op druk, spuit heel gelijkmatig, zuigt 'm ook echt tot de bodem leeg.
Zwaar, tja, wat is zwaar. Er gaat 5 liter in en dat motortje weegt natuurlijk meer dan die zuiger die in een handbediend ding zit. Dus je tilt zo'n 6 kilo met je mee als je begint. Voordeel is wel, hij wordt steeds lichter :D

_/-\o_

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 14:10

Bronsveen schreef:
Als je de mogelijkheid hebt ,is een koppeltje schapen prima oplossing voor het onkruid
Wat goed aangevreten is door schapen kun je makkelijk wegspuiten met de handspuit ,en of uitrekken/steken

Hier is mijn wei geweldig opgeknapt qua onkruid , maar het is wel een paardenwei dus er mogen wel wat kruiden staan, maar geen heel veld vol met zuring en brandnetels enzo...

Ja hoor ik vaak over schapen, maar dan moet ik heel veel extra linten gaan zetten overal hieromheen zijn sloten en alles is afgerasterd op paardenhoogte, en weet ook niet hoe de buren reageren op geblaat van schapen *D

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 14:12

Ibbel schreef:

Heb jij ervaring met een bepaald onkruidbestrijdingsmiddel?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:43

Onze wei stond vol bramen, zuring en jkk. Het was rechtgetrokken en toen kwam er veel melde, zuring en melde op.

Wij hebben steeds gemaaid met een opvangbak. Tegen standaard regels en adviezen in, steeds bemest, gezaaid en kalk gestrooid.

Nu 3e zomer hadden we al 3 hele knappe weitjes met overwegend mooi gras. Wel raaigras, want de paardenmengeling ging het niet redden zagen we het eerste jaar wel. Dus nu het ergste weg is, gaan we doorzaaien met paardengras.

JKK komt af en toe op omdat de buren er vol mee staan, maar steken we consequent uit en gooien het in afval zakken weg.
Brandnetel staat alleen nog langs de kanten, maar is nihil.

In mijn ogen kan je wel doodspuiten, maar krijg je niet wat je wilt als je de bodem niet geeft wat het nodig heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 14:45

chubster schreef:
Ibbel schreef:

Heb jij ervaring met een bepaald onkruidbestrijdingsmiddel?

Ik heb een spuitlicentie, dus gebruik gewoon de commerciele middelen :D

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 14:49

superpony schreef:
Onze wei stond vol bramen, zuring en jkk. Het was rechtgetrokken en toen kwam er veel melde, zuring en melde op.

Wij hebben steeds gemaaid met een opvangbak. Tegen standaard regels en adviezen in, steeds bemest, gezaaid en kalk gestrooid.

Nu 3e zomer hadden we al 3 hele knappe weitjes met overwegend mooi gras. Wel raaigras, want de paardenmengeling ging het niet redden zagen we het eerste jaar wel. Dus nu het ergste weg is, gaan we doorzaaien met paardengras.

JKK komt af en toe op omdat de buren er vol mee staan, maar steken we consequent uit en gooien het in afval zakken weg.

In mijn ogen kan je wel doodspuiten, maar krijg je niet wat je wilt als je de bodem niet geeft wat het nodig heeft.

Helemaal mee eens, strooi sws altijd in t voorjaar Pavo fieldcare, twijfel om dit keer te gaan proberen met kalkcyanide, hoor positieve verhalen erover,
En idd maai ik altijd na beweiden als ik ze verplaatst maar zonder opvangbak, maar zit erover te denken om wel met opvangbak te dien omdat anders gemaaide onkruid weer verder verspreid

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:03

Ik denk dat het maaien met opvangbak bij ons wel heeft gescheeld. Het was veel werk, want die bak moet je steeds legen, maar in combinatie met bemesten, zaaien en kalken nu al veel effect.

Nu laten we het best lang worden voor ze erop gaan. Na eerste keer grazen, maaien we het af en doen dan de slechte plekken met zaad, kalk en mestkorrels.

Inmiddels hebben we de opvangbak niet meer nodig.

We laten de weides niet kapot vreten en krijgt wel rust.

Onze weides waren ook hele zomer mooi groen en bleven groeien.

Ik was geen voorstander van kunstmest of raaigras, maar vond het nog steeds een betere optie dan doodspuiten, wat dus niet nodig is gebleken nu.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 15:06

chubster schreef:
superpony schreef:

Helemaal mee eens, strooi sws altijd in t voorjaar Pavo fieldcare, twijfel om dit keer te gaan proberen met kalkcyanide, hoor positieve verhalen erover,
En idd maai ik altijd na beweiden als ik ze verplaatst maar zonder opvangbak, maar zit erover te denken om wel met opvangbak te dien omdat anders gemaaide onkruid weer verder verspreid

chubster schreef:
superpony schreef:

chubster schreef:
superpony schreef:

superpony schreef:
Ik denk dat het maaien met opvangbak bij ons wel heeft gescheeld. Het was veel werk, want die bak moet je steeds legen, maar in combinatie met bemesten, zaaien en kalken nu al veel effect.

Nu laten we het best lang worden voor ze erop gaan. Na eerste keer grazen, maaien we het af en doen dan de slechte plekken met zaad, kalk en mestkorrels.

Inmiddels hebben we de opvangbak niet meer nodig.

We laten de weides niet kapot vreten en krijgt wel rust.

Onze weides waren ook hele zomer mooi groen en bleven groeien.

Ik was geen voorstander van kunstmest of raaigras, maar vond het nog steeds een betere optie dan doodspuiten, wat dus niet nodig is gebleken nu.

Klinkt goed dan toch dat t zo goed is gekomen